Verzekeren paard: heb je er iets aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:47

Ik heb mijn paarden niet verzekerd en zal dat ook nooit doen. IK bepaal wat er gebeurt, waarom en wanneer en niet een of andere jodokus van de verzekeringsmaatschappij. Daar heb ik op Bokt ondertussen genoeg ellende van gelezen.

Mirgino: reken eens goed uit wat je betaald en wat je daarvoor krijgt. Valt best nog tegen en bovendien zie ik, ook in jouw reactie, de premies harder stijgen dan noodzakelijk zou moeten zijn. Beetje uitgebreide dekking gaat tegenwoordig zonder blikken of blozen richting 20% premie en dat is niet zonder reden. Verzekeraars zijn commerciële bedrijven. Die gasten zitten er om geld te verdienen, niet om de ziektekosten van jouw paard te betalen (even cru gezegd). Blijkbaar zijn de risico's bij paardenverzekeringen zo hoog dat dergelijke percentages nodig zijn om er nog aan te verdienen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:57

Mijn paard is al jaren verzekerd bij Equipe, inclusief de hoogste ziektekosten verzekering. Ik betaal op dit moment rond de 50 euro per maand. Tot vorig jaar heb ik er elk jaar op "verdiend", aangezien madame nogal eens in 7 sloten tegelijk liep.

Het afgelopen jaar is het goddank meegevallen qua kosten, als dat dit jaar zo blijft gaat ze uit de ziektekostenverzekering en ga ik zelf dat stuk premie opzij zetten. Ze wordt 17 volgend jaar, dan wordt het waarschijnlijk ook niet meer rendabel om haar in de ziektekostenverzekering te houden (premie omhoog, ziektekostenvergoeding omlaag). Ik moet me nog verdiepen in het vernieuwde ODA-stuk van de verzekering, nog even bezien of ze daar ook in blijft.

Ondanks dat ik enórm veel gedeclareerd heb door de jaren heen ben ik tot nu toe altijd tevreden geweest met Equipe. Nooit gedoe gehad, altijd netjes kloppend bedrag terug gehad.

supertinkie

Re: Verzekeren paard: heb je er iets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:07

Ik heb mijn paard lange tijd verzekerd gehad bij Paardenverzekering Bierum en ik ben daar zeer over te spreken. Heb vaak gedeclareerd, dus voor mij heeft het altijd uit gekund. Ik kreeg 80% van de kosten vergoed. Hier kwam in het begin jaarlijks iemand langs om te bekijken welke verzekerde waarde het paard moest hebben, na een tijdje stond dat vast. Ophogen van de verzekerde waarde ging overigens altijd in overleg. Verder hele vriendelijke medewerkers, als ik eens er heen moest bellen om iets te vragen.
Inmiddels zijn de voorwaarden wel wat veranderd, daar ben ik niet meer van op de hoogte want paard is inmiddels afgekeurd voor al het werk, en dus uit de verzekering. Maar mocht er na deze ooit nog weer een nieuw paard komen, ga ik deze zeer waarschijnlijk wel weer bij deze verzekering onderbrengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:43

Dat is ook precies het punt, supertinkie en Vientje: als er meer mensen komen die meer kosten maken dan ze aan premie binnen brengen, is het uiteindelijke resultaat dat de premies omhoog gaan. De maatschappij wil eraan verdienen, dat is een filantropische instelling.
Was de premie 10 jaar geleden 12 - 15% van de verzekerde waarde; intussen heb ik al premies van 20% langs zien komen.
Die ontwikkeling gaat een beetje gelijk op met het aantal berichten over mensen die meer kosten hebben dan ze premie betalen.

Dat is verder niet persoonlijk bedoelt of een verwijt aan wie ook; het verklaart slechts waarom de dingen gaan zoals ze gaan.

In de tussentijd vraag ik me af hoe ver de maatschappijen kunnen gaan, want ergens houdt dit op. Je kunt niet ongelimiteerd de premies blijven verhogen en de voorwaarden uitkleden (ook dat zie ik gebeuren) zonder dat er op de een of andere manier een tegenbeweging (vanuit de paardenbezitter?) op gang komt. Dat zal de tijd leren.........

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:48

Het is gewoon het principe achter verzekeringen dat zij er ook op moeten verdienen, klopt :j En dat is ook helemaal niet erg, zo lang je dat in je achterhoofd houdt. Je betaalt bijna altijd meer dan je terugkrijgt, de rest krijg je terug in gevoel van "zekerheid" :))

Het is bij mij ook nooit de bedoeling geweest om erop te verdienen, ik had liever gehad dat paardenbeest nooit wat gemankeerd had en ik maandelijks voor nop geld afdroeg aan de verzekering puur voor het geval dát er eens iets gebeurt wat mijn spaarpot zelf niet trekt.

Die stijgende premies zie ik ook. Ergens houdt dat wel op denk ik, uiteindelijk kan het nl voor niemand meer uit zo. Weg klanten. En anders....worden paarden onverzekerbaar?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:45

ikke schreef:
Ik heb mijn paarden niet verzekerd en zal dat ook nooit doen. IK bepaal wat er gebeurt, waarom en wanneer en niet een of andere jodokus van de verzekeringsmaatschappij. Daar heb ik op Bokt ondertussen genoeg ellende van gelezen.

Mirgino: reken eens goed uit wat je betaald en wat je daarvoor krijgt. Valt best nog tegen en bovendien zie ik, ook in jouw reactie, de premies harder stijgen dan noodzakelijk zou moeten zijn. Beetje uitgebreide dekking gaat tegenwoordig zonder blikken of blozen richting 20% premie en dat is niet zonder reden. Verzekeraars zijn commerciële bedrijven. Die gasten zitten er om geld te verdienen, niet om de ziektekosten van jouw paard te betalen (even cru gezegd). Blijkbaar zijn de risico's bij paardenverzekeringen zo hoog dat dergelijke percentages nodig zijn om er nog aan te verdienen.

als je weinig tot nooit een DA nodig hebt,zou verz niet nodig zijn
maar ik heb helaas met Gringo echt al duizenden euro`s geclaimd de afgelopen 5jr
en daarvoor 5jr met Cheyenne regelmatig gedokterd
daarvoor mijn draver die ook afgemaakt is
daarvoor een paardje met traumatische ataxi die ingeslapen is
en zonder verz was ik echt kapitalen kwijt geweest

voor mij is verz echt een uitkomst geweest
nu is mijn paard eindelijk zover dat hij normaal functioneert en ik de DA al heel lang niet meer gezien heb [ en afkloppen.....hopelijk blijft dat zo :j ]

daarom ook maar voor 2000 euro verz,dan heb ik iig 2000 euro terug,wat 2x gebeurd is
1x zat ik er ruim overheen en heb de ct-scan zelf betaald [ ook doordat een andere kliniek hem HS noemde wilde ze deze ook niet vergoeden :+ ]
had toen een rek van de kliniek van bijna 2700 euro,en dan de rest van het jaar nog -O-
heb toen netjes 1990 euro uitgekeerd gehad. :j

als ik alles op zou tellen van de vanaf 2000 toen ik ben gaan verz [ eerst nog zonder ziektekosten maar na een peesklap wat niet verz was ben ik uitgebreid en met ziektekosten gaan verz in 2001 ] dan heb ik het ruimschoots eruit gehaald.

ben echt een dure geweest voor de verz :roll:

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:52

Ik heb mijn paard verzekerd, maar ik zou er nooit meer aan beginnen met een nieuw paard. Ik heb dan liever toch een volle spaarrekening, voor als er wat is.

Waarom niet? Sja eerlijk.. Luiheid haha. Elke keer die formulieren printen, invullen, laten tekenen door de dierenarts, opsturen... Ik heb het al zo druk en vind het zonde om daar tijd aan te besteden. Daarnaast is er bij mij al 2 keer iets fout gegaan waardoor het allemaal weer opnieuw moest.. Ik vind het al irritant om mijn eigen administratie te doen, en dan moet ik het voor het paard ook nog doen :D

Maar het is uiteraard een uitkomst als je niet veel geld achter de hand hebt. Ik heb de verzekering er eigenlijk altijd wel uit. Want een flink bloedende wond en dierenarts met spoed is al gauw 200 euro en is in het weiland zo opgelopen.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 14:27

Maar wat nou als je paardje bijna niets waard is (even los van het emotionele dan :o )?
Ze is nu 14.5 en ik lees dat je ze, als ze 17 zijn, niet meer kan verzekeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:39

Zelf een pot maken. Meer kun je niet doen en ookal zijn ze 3.. Als het kan maak er zelf een.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:03

Ginger0410 schreef:
Maar wat nou als je paardje bijna niets waard is (even los van het emotionele dan :o )?
Ze is nu 14.5 en ik lees dat je ze, als ze 17 zijn, niet meer kan verzekeren?

Feitelijk verzeker je geen paard, je verzekerd een bepaalde financiële uitkering voor beschreven omstandigheden (de polis) met het paard als "onderpand".

De verzekeraar kijkt niet naar wat je voor je paard betaald hebt maar wat zij een realistische waarde vinden. Zolang jij een bedrag wil verzekeren in verhouding tot die, in hun ogen, realistische waarde, zal een verzekeraar je accepteren (binnen hun voorwaarden, o.a. leeftijd en gezondheid). Daar zit het probleem niet.

De problemen kunnen beginnen op het moment dat jij een claim indient en je hebt de kleine lettertjes niet goed gelezen, waarin uitzonderingen genoemd zijn die nou net van toepassing blijken. Lees dus terdege de voorwaarden door voordat je je handtekening zet, zodat je weet wanneer je aanspraak kunt maken op een uitkering en onder welke voorwaarden, zoals toestemming vooraf en behandeling in voorgeschreven klinieken (om maar enkele van die voorwaarden te noemen die gehanteerd kunnen worden).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:39

ik heb mijn paard gekocht op zijn 7e en nu is hij 26.
Heb ieder jaar braaf prmie betaalt en op zijn 21 krijg je een brief dat ze hem eruit donderden omdat hij te oud is geworden, ( tja, dán ga je juist ellende krijgen denk ze dan ) dat vond ik minder maar goed.....
Je kon hem wel voor dood en nog iets verzekeren maar dat heb ik maar niet meer gedaan.

De hoofdreden voor mij om WEL te verzekeren was dat ik financuieel gezien geen potje kon maken met een paar duizend euro voor wanneer hij naar de kliniek moest! Met de verzekering kon dat wel. Hij heeft ooit 8 weken in Utrecht gestaan met ellende en ik was erg blij dat ze 75% uitkeerden!!!

Nu is hij zo oud dat ik geen operaties meer ga laten uitvoeren. Ongeacht wat hij mankeert. Hij is 26, heeft een goed levn gehad en bv een koliekoperatie oid laat ik niet doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:02

Ik sluit me helemaal aan bij Mirgino, ik heb dezelfde verzekering voor hetzelfde bedrag. Helaas worden de uitkeringsvoorwaarden aangepast per eind vd maand, maar ik heb toch besloten te blijven verzekeren. Helaas haal ik mijn premie er jaarlijks uit, het ene jaar ruim, het andere jaar net aan. Ja, ik ben één van die verzekeringsnemers waaraan de verzekering niets verdient. Ik zit bij hippozorg/equinerisk.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:58

Ik heb mijn pony niet verzekerd. Ik heb me er wel in verdiept voordat ik hem kocht, maar ik heb besloten om het toch niet te doen. Ik wil wat mijn paard betreft alle touwtjes zelf in handen hebben om het zo maar te zeggen. Ik heb een spaarpotje achter de hand die ik elke maand aanvul met het bedrag wat ik anders kwijt zou zijn geweest aan de verzekering.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:03

vroeger had ik mn paarden verzekerd, maar ik was zoveel kwijt eraan en zoveel blijkt achteraf dat er niet ondervalt of je moet eerst met ze overleggen, ik leg er daarom nu gewoon maandelijks geld voor opzij, dan weet ik zeker dat ik geld heb als er wat is, bij veel klinieken kan je ook afspraken maken over de betalingen dus daar hoef je je ook niet bang over te maken

oh ja als je paard 15 is word je bij veel verzekeringen uit de verzekering geflikkerd, terwijl dat juist de leeftijd is waarop veel ouderdomskwaaltjes beginnen, heb je dan al die jaren premie voor betaald...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:21

Westhof schreef:
Ik heb mijn pony niet verzekerd. Ik heb me er wel in verdiept voordat ik hem kocht, maar ik heb besloten om het toch niet te doen. Ik wil wat mijn paard betreft alle touwtjes zelf in handen hebben om het zo maar te zeggen. Ik heb een spaarpotje achter de hand die ik elke maand aanvul met het bedrag wat ik anders kwijt zou zijn geweest aan de verzekering.

Dan heb je in vier jaar je spaarpot gevuld met het bedrag wat de verzekeraar je max uit zou keren.....

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:46

sita12 schreef:
ik betaal 35.40 per maand alle ziekte kosten 100 % en uitkering bij dood door ongeval of ziekte.
eigenrisico 50 euro per gebeurtenis

Hier ook aan het overwegen om te verzekeren of zelf sparen. Bij veel verzekeringen betalen ze max 75% en idd ook tot max verzekerde waarde. Daarbij bij elk geval ook nog 150 euro eigen risico. Sita, waar ben jij verzekerd? Dat klinkt nog wel oke ook qua premie.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:16

Ik heb mijn paarden altijd in de verzekering gehad en nu nog. Bij 3 paarden heb ik de betaalde premie er ( helaas) ruimschoots uitgehaald, mijn merrie moest aan koliek geopereerd worden, wat was ik blij dat ze verzekerd was. Door alle stress op dat moment, was ik vergeten om eerst de verzekering in te lichten, hier werd totaal niet moeilijk over gedaan en er werd netjes uitgekeerd. Dit was bij equipe. 1 keer een paard bij equine risk in de verzekering gehad, dit nooit meer, heel veel gezeur over uitkeren. Mijn 2,5 jarige ruin is nu ook bij equipe verzekerd, gelukkig met hem nog geen aanspraak hoeven maken op de verzekering, maar ik vind het een fijn idee dat ik een verzekering voor hem heb, hij is uitgebreid verzekerd, ook ziektekosten uitgebreid.

Je kunt zelf een potje aanleggen, maar ook dat potje raakt ooit een keer leeg als je veel pech hebt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:22

Ik heb mijn paard ook verzekerd, zeker mijn vorige paard heb ik er dubbel en dwars uitgehaald.

Het is maar net waar je voor kiest, wel heb ik een goed vergelijk van de verzekeringen gedaan, premies en voorwaarden, scheelt echt een hoop per verzekeraar.

Bierum bijv heeft dit jaar ingesteld dat indien je schade claimt de premie het jaar erop met 50%!!!! omhoog gaat. Die zou voor mij dus afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:22

karuna schreef:
Hangt van je verzekering af. Je kunt je paard voor dood alleen, dood en de rare grote levensbedreigende dingen en alle dierenartskosten verzekeren. Wij hebben bij een keer uitkeren de premie voor heel erg lang er al uit gehaald. Wij hadden toen dood en levensbedreigende dingen gedaan. Onze tinker nu ook weer msat hij niet voor meer kan. Daarmee halen we in ieder geval de kosten voor inslapen, afvoeren en aanschaf van een nieuw dier eruit.

Daarnaast is de premie ook afhankelijk van de verzekerde waarde van je paard,

Tinker nu voor 3000 euro verzekerd voor dood en de grote dingen zoals koliek, breuken, erge bloedingen enz. Verzekerd tot het verzekerde bedrag per jaar per incident. Wj betalen voor hem 283 euro per jaar.

Kun je mij aangeven waar je hem verzekerd hebt?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:26

Mijn merrie is verzekerd bij de Hippo. Ik betaal ongeveer 450 euro per jaar. Dan heb ik wel de meest uitgebreide plus een opzittenden verzekering. Ik heb hier echt wel wat aan. Het toverwoord bij elke kliniek is toch wel 'verzekerd' heb ik gemerkt. Ze heeft tot nu toe nooit iets ernstigs gehad, maar vorig jaar moesten we toch naar Utrecht voor haar oog. Zo'n dagje kliniek kost al gauw zo'n 500 euro en ik heb een zeer groot deel teruggekregen van de verzekering. Mijn geld heb ik er dus wel weer uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:31

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik ben een fervent spaarder en ik heb liever die 'zekerheid' dan die van de verzekering. Want eigenlijk vind ik de verzekering juist geen zekerheid bieden. Je hoort zoveel verhalen waarbij de verzekering uiteindelijk niet uitkeert of een ander scenario voor ogen heeft dan de eigenaar, dat lijkt me afschuwelijk. Juist als mijn paard iets mankeert, wil ik alle touwtjes in handen hebben en niet moeten wachten/teren op de beslissing van een bureaumannetje.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:35

ik heb net mijn verzekering stopgezet.
na de premie in een paar jaar met bijna 40 % is gestegen, een eigen risico van die nu 5 % omhoog ging-naar 25 % , en daarbij ook nog eens 150 euro eigen bijdrage moest betalen, leek het mij beter om een eigen potje te maken.
de weinige keren dat ik ze nodig had , was ook nog eens bijna alles uitgesloten "nee, dat vergoeden wij niet "..
en ik had de meest uitgebreide verzekering.
echt goedkoper uit zonder..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:36

lilskie schreef:
Mijn merrie is verzekerd bij de Hippo. Ik betaal ongeveer 450 euro per jaar. Dan heb ik wel de meest uitgebreide plus een opzittenden verzekering. Ik heb hier echt wel wat aan. Het toverwoord bij elke kliniek is toch wel 'verzekerd' heb ik gemerkt. Ze heeft tot nu toe nooit iets ernstigs gehad, maar vorig jaar moesten we toch naar Utrecht voor haar oog. Zo'n dagje kliniek kost al gauw zo'n 500 euro en ik heb een zeer groot deel teruggekregen van de verzekering. Mijn geld heb ik er dus wel weer uit.

Dat verbaast me niks. Als ze weten bij welke verzekeraar ze moeten zijn, weten ze ook hoe ver ze kunnen gaan.
Maar ik kan niet zeggen dat ik slecht behandeld ben door klinieken omdat ik niet verzekerd zou zijn. Ik denk dat dat "toverwoord" vooral :$ :$ is.......

Die opzittendenverzekering; wat biedt dat wat jouw AVP niet biedt?

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:52

ikke schreef:
lilskie schreef:

Dat verbaast me niks. Als ze weten bij welke verzekeraar ze moeten zijn, weten ze ook hoe ver ze kunnen gaan.
Maar ik kan niet zeggen dat ik slecht behandeld ben door klinieken omdat ik niet verzekerd zou zijn. Ik denk dat dat "toverwoord" vooral :$ :$ is.......

Die opzittendenverzekering; wat biedt dat wat jouw AVP niet biedt?

De ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers:
Deze verzekering biedt dekking voor een ongeval waarbij die persoon overlijdt of blijvend invalide wordt. De verzekering biedt dekking tijdens:
-het lopend begeleiden van het paard naar, in of uit de stal, box of paardentrailer / -vrachtwagen;
-het berijden van het paard inclusief op- en afstappen en deelname aan wedstrijden als amateur;
-de (medische) verzorging (voeren, poetsen, behandeling door dierenarts/hoefsmid etc.);
het uitmesten van de stal/box.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:02

Iemand hier een idee hoe dat het zit met paarden verzekeren in België? Google geeft me alleen Nl maatschappijen