ijzers aftrappen op de wei gouden tip????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: ijzers aftrappen op de wei gouden tip????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:23

Daarbij een sneller achterbeen werkt bij aftrappen van het voorijzer? Als het voorbeen niet sneller wordt trapt hij zich nog steller op zn voorijzers. Ik zie hier de logica niet in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:25

MarjanB schreef:
Daarbij een sneller achterbeen werkt bij aftrappen van het voorijzer? Als het voorbeen niet sneller wordt trapt hij zich nog steller op zn voorijzers. Ik zie hier de logica niet in..

Precies.. een sneller voorbeen is dan meer op de plek. Maar dat is een mogelijkheid van aftrappen. Veel paarden trappen hun ijzers af met de voet ernaast.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:26

Hij trapt voor af.
Maar doet hij dat met de achter voeten?
Of met de voor voeten?
Daar zit nog al een verschil in.

Als hij het met zijn achter voeten doet moet je eens overleggen met de smid of hij de takken wat kan verkorten en of hij voor sneller kan maken.
Het zou kunnen zijn dat hij met net iets meer opzet zijn voor voeten sneller weg heeft voordat hij achter er op zet.

Die van mij deed het met voor de voor ijzers aftrappen
Daarvoor heeft de smid haar wat nauwer gezet.
Dat heeft voldoende geholpen.

Overigens loopt die van mij nog wel altijd met springschoenen op het land.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:27

Tja een goede smid die legt het ijzer bij een paard die aftrapt niet te wijd aan de binnenkant en rond de takken wat af. Mijn merrie trapte haar ijzers af met achterbeen, had vaak ook haar koot kapot. Na aanpassen van ijzer, meer toon en kortere teen nooit meer gehad.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:33

Ik volg even... Hier ook een hoofcare hoefsmid... Achterijzer na 3 dagen los... Is meer dan 100km rijden dus baal behoorlijk

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:46

Hier altijd hetzelfde probleem gehad.. Nu de takken worden bijgeslepen is er niks meer aan de hand..
Die ballenboots heb ik geprobeerd.. Vreselijke dingen, paard kreeg daar onder flinke schaafwonden, leverancier melde toen dat er geen zand tussen mocht komen?? Want dat zou inderdaad gaan schuren -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:53

Die van mij trapte de ijzers ook constant los. Heel simpel en goedkoop opgelost met rubber springschoenen. Jammer dat ik daar pas achter kwam na ze al zo vaak los waren gekomen.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:20

ook mijn paarden deden beide de ijzers aftrappen.
zijn gewoon dikke gekken in de weide, en dan niet alleen bij het de wei opgaan maar de hele dag door als het ze uitkomt. ook met springschoenen geprobeerd, de een trekt ze af en de ander trapt met alle types springschoenen de ijzers er nog af. gaat vrij makkelijk als ze lekker rond door het lijf lopen te bokken
nu bij beide de takken korter, hoefsmid knipt er gewoon een centimeter af, en eigenlijk nooit geen problemen meer.
dus de gouden tip van mij is bij dit soort problemen takken korter, hier wordt je paard niet anders van ook niet met speciaal beslag.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:24

Mijn paard kreeg voor het eerst ijzers en op aanraden van de hoefsmid springschoenen om gedaan en om de haverklap ijzer los of kwijt. Nu zonder springschoenen blijven ze keurig op de plek.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:43

De gouden tip (na zelf alles geprobeerd te hebben...)

Skalpers
Een soort springschoen gemaakt van rubber die je om de hoef van het paard trekt, dus niet over de hoefballen (vergt wel wat spierballen maar blijft vervolgens prima zitten)
De achterkant van deze "schoen" valt over de uiteinden van het ijzer heen waardoor het paard geen aangrijppunt heeft om het ijzer af te trappen.
Gewoon te gebruiken in combinatie met stiften/kalkoenen.

Werkt super voor mijn springpaard.

Verkrijgbaar bij agradi en dekroo
http://www.agradi.nl/premiere-skalpers-rubber-per-paar-zwart-s.htm
http://www.dekroo.nl/webwinkel/leg-protection/springschoenen/734-premiere-skalpers.htm?merk=24
Laatst bijgewerkt door Maasbree90 op 21-08-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:08

Inderdaad doorgeven aan je smid zodat hij de takken zo kort als mogelijk kan houden, dan wordt aftrappen iets lastiger.
Vaak scheelt het ook al als ze ook achterijzers hebben, dat vertraagt de achterbenen weer ietsje waardoor de voorbenen sneller weg kunnen komen.

En anders springschoenen die lang genoeg zijn er overheen.

of in uiterste nood zonder ijzers en als je de weg op moet hoefschoenen om...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:12

Ballenboots zou ik zeker niet om doen in de wei!

Verder heeft het volgens mij vooral met de manier van beslaan te maken. Dus zou eens goed met je smid overleggen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:19

Natuurlijk kan je je paard trainen op een sneller voorbeen. En je smid zou je ook kunnen helpen, als jij het probleem uitlegt. Zo niet...een andere smid. Maar het allerbeste is de ijzers eraf. Ook speciaal beslag kan er vaak gewoon vanaf en dan een is een smid die goed bekapt ( of een bekapper) goud waard.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:02

De takken inkorten is trouwens ook niet zonder risico's.
Dit heb ik bij een van mijn paarden geprobeerd en dat resulteerde in kreupelheid door een drukking (loop zelf maar eens op de kleine/te korte slippers rond...)
Let er wel op dat de achterijzers niet verder naar voor liggen dan nodig is.
Een goed alternatief voor ijzers of in combinatie met ijzers bij beschadigde hoeven is equicast.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:16

esther_90 schreef:

Skalpers
Een soort springschoen gemaakt van rubber die je om de hoef van het paard trekt, dus niet over de hoefballen (vergt wel wat spierballen maar blijft vervolgens prima zitten)
De achterkant van deze "schoen" valt over de uiteinden van het ijzer heen waardoor het paard geen aangrijppunt heeft om het ijzer af te trappen.

http://www.dekroo.nl/webwinkel/leg-protection/springschoenen/734-premiere-skalpers.htm?merk=24

Hmmm deze lijken mij handig.

En die doe jij er iedere dag om en af? Gaan ze uiteindelijk dan snel stuk?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:18

Er is niet maar 1 oplossing voor... Je moet eerst zien te acherhalen waarom het dier de ijzers eraf trapt.... Dit kan vele oorzaken hebben...en alles uitproberen tot je de goede oplossing hebt gevonden.
Mijn paard heeft speciaal beslag nodig... dus heel veel aan de ijzers rommelen kan eenvoudig niet...
Hij heeft bananashoes en wigzolen....nou ja hád ie....tot ie ze ging verliezen na de eerste keiharde regenbuien... ging al jaren goed!!!
Als eerste hebben we de slootkant afgezet en waterbak neergzet, scheelt zuiging in blubber, aangezien ik 2x een ijzer in de sloot / aan de slootkant terugvond.
Daarna toch maar apart gezet, teveel renpartrijen en stoeien resulteerde ook in ijzers rapen...
Springschoenen om leek te helpen maar uitindelijk lagen ze er toen ook af.
Paard heeft artrose en is eenvoudig niet snel genoeg weg voor waardoor hij met achter de ijzers eraf tikt.
Voeten zijn nu zo ver beschadigd dat er voor nood even aluminium ijzertjes onder gaan.... lichtgewicht dus eerder weg van voren. Dit leek ook te helpen tot ie ze er weer 2x af had liggen.... pfff Voordeel is wel dat ze er heel mooi afgetrapt worden, niks stuk dus ze kunnen er zó weer onder...
Heb nog 1 optie : de wei uit en op stal.... maar dan staat ie alleen,wordt erg druk is dus geen optie. De paddock? in zand en alleen....ook niet fijn...
Dus even op de alu-tjes volhouden tot de voeten genoeg gegroeid zijn...dan weer terug naar andere beslag want ik merk dat het niet fijn loopt voor hem.... en buiten rijden lukt niet, slijten met 2 weken helemaal weg....

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:38

Vraagje, ik heb op dit moment ook ééntje die telkens de ijzers eraf heeft vanwege broze / brokkel hoeven.
Gaan springschoenen niet irriteren in de kootholte, lijkt mij toch enigzins schuren.
Of vergis ik mij hierin, aangezien de meeste weilanden toch aardig blubberig zijn geworden door de hevige regenval en zand schuurt behoorlijk.

En welke hoefschoenen raden jullie aan voor op de wei.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:18

NatasjavE schreef:
esther_90 schreef:

Skalpers

Hmmm deze lijken mij handig.

En die doe jij er iedere dag om en af? Gaan ze uiteindelijk dan snel stuk?

Ja ik doe ze iedere dag om en af als hij op de wei komt, met "gewoon" rijden heb ik ze niet om maar met springen altijd. Krijg je vanzelf handigheid in.
Ik heb ze nog niet zo lang maar tot nu toe lijken ze onverwoestbaar. Ik heb lang gezocht naar een oplossing want zonder ijzers is echt geen optie voor een springpaard...
Ter informatie, ik heb maatje M voor een paard van 1.70m met vrij smalle voeten.

Een "permanenter" (en duurder) alternatief is EQUICAST hoefbandage (kijk maar eens op google afbeeldingen en youtube) daarmee tape je de opening tussen de achterkant van de hoef en het hoefijzer af, de tape bevat hars die uithardt en lang blijft zitten. Dit wordt in Engeland zelfs veel als alternatief voor hoefijzers gebruikt.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:20

myk_en_shant schreef:
Vraagje, ik heb op dit moment ook ééntje die telkens de ijzers eraf heeft vanwege broze / brokkel hoeven.
Gaan springschoenen niet irriteren in de kootholte, lijkt mij toch enigzins schuren.
Of vergis ik mij hierin, aangezien de meeste weilanden toch aardig blubberig zijn geworden door de hevige regenval en zand schuurt behoorlijk.

En welke hoefschoenen raden jullie aan voor op de wei.

Skalpers van Premiere, daarmee blijft de koolholte volledig vrij
(en biotine als voedingssupplement om de hoeven te versterken)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:14

Ik voer sinds gister balancer brok die ik besteld heb bij Je paard gezond en fit.
Daar zit natuurlijk biotine in.

Die skalpers wil ik nog niet gelijk aan beginnen, wil eerst in de goedkopere opties zoeken.

Balancer brok is voor 25 kg zak ook al 75 euro.

Dus wil eerst springschoenen proberen.
Maar kun je ze wel 24/7 om laten zitten, aangezien ze 24/7 hier op de wei staan.

Maar welke springschoenen zijn geschikt, in ieder geval zonder bontjes, ivm modder.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:25

myk_en_shant schreef:
Ik voer sinds gister balancer brok die ik besteld heb bij Je paard gezond en fit.
Daar zit natuurlijk biotine in.

Die skalpers wil ik nog niet gelijk aan beginnen, wil eerst in de goedkopere opties zoeken.

Balancer brok is voor 25 kg zak ook al 75 euro.

Dus wil eerst springschoenen proberen.
Maar kun je ze wel 24/7 om laten zitten, aangezien ze 24/7 hier op de wei staan.

Maar welke springschoenen zijn geschikt, in ieder geval zonder bontjes, ivm modder.

Skalpers kosten tussen €10 en €15
Ik gebruikte voorheen altijd springschoenen van eskadron maar nooit 24/7, zeer duurzaam (ik gooi ze zelfs in de wasmachine :) ) nooit schuurplekken/irritaties gehad... kosten ongeveer €25 denk ik

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:27

Ik heb dit even met belangstelling gelezen, want mijn jonge arabier die sinds april op ijzers staat, heeft nu voor de 2e keer in 5 weken een ijzer onder weggetrapt. HIj doet het trouwens wel netjes. Hoef niet kapot en ijzer kan er zo weer onder...... En het gebeurt in de paddock als hij weer eens flink uit zijn dak gaat. En dan gaat het hard en onbenullig kan ik je vertellen.

Morgen komt de smid om het ijzer er weer onder te leggen en zal ik met hem overleggen wat te doen. Vorige keer was hij met vakantie en is iemand anders geweest.
Zelf zit ik te denken aan springschoenen om te proberen. Maar het is een speels paardje wat overal aanzit en in alles wil bijten. Hoe zou dat gaan met springschoenen? Kan hij dit makkelijk vernielen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:32

Anders bekappen is vaak wel de oplossing hier veel paarden gehad en enkele die het ook deden onze smid loste dit altijd netjes op.
Een paard struikelde regelmatig en ook regelmatig ijzer eraf korter gezet en geen probleem meer gehad.