hoe trainen jullie voor een dressuurwed. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: hoe trainen jullie voor een dressuurwed. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:35

Ik rij 5 dagen per week, probeer daarvan 1 dag te springen of buiten te rijden. 1 dag in de week longeren en 1 dag vrij. Dag voor de wedstrijd is ze altijd vrij, zodat ze lekker fris is. Ik heb om de week les.

Ik voer dagelijks 3/4 schep Cavalor Superforce.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:50

veerle1807 schreef:
Ik vind persoonlijk zo zonde als je 1 proef doet terwijl je 2 kan want als dan goed gaat heb je zo de winstpunten binnen !

Hieruit maak ik op dat jij te graag die winstpunt wilt hebben. Zou daarvan af stappen, dan valt het resultaat ook niet altijd tegen. Natuurlijk is het leuk als je winstpunten haalt, maar dat moet niet je hoofddoel zijn. En al helemaal niet als je nog maar net wedstrijden rijdt. Ik zou in het begin voor hele kleine doelen gaan, zo begin ik ook altijd met jonge paarden die net op wedstrijd gaan. En ook als we weer in een nieuwe klasse zitten, ga ik de eerste wedstrijden voor kleine doelen. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat het thuis wel goed voor elkaar is. Maar je hebt op wedstrijden altijd met factoren te maken, waar je niet op kunt inspelen. Zoals een jury, de ene wil dit zien en een ander weer wat anders.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:55

Ja das waar! maar ja hihi mis klinkt er me vader betaald en die wil dan 2 dus stem in in :o

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:59

je pony trainen, is iets waar je zelf in uit moet zoeken hoe dat het fijnste gaat.

Als ik jou was, zou ik de wedstrijd niet als wedstrijd zien, maar gewoon als een training.
dan ga je met meer ontspannenheid de baan in.

Dat het zo loopt op concours ligt vaak niet alleen aan de pony!

veel succes!

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:13

FriesWytske schreef:
veerle1807 schreef:
Ik vind persoonlijk zo zonde als je 1 proef doet terwijl je 2 kan want als dan goed gaat heb je zo de winstpunten binnen !

Hieruit maak ik op dat jij te graag die winstpunt wilt hebben. Zou daarvan af stappen, dan valt het resultaat ook niet altijd tegen. Natuurlijk is het leuk als je winstpunten haalt, maar dat moet niet je hoofddoel zijn. En al helemaal niet als je nog maar net wedstrijden rijdt. Ik zou in het begin voor hele kleine doelen gaan, zo begin ik ook altijd met jonge paarden die net op wedstrijd gaan. En ook als we weer in een nieuwe klasse zitten, ga ik de eerste wedstrijden voor kleine doelen. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat het thuis wel goed voor elkaar is. Maar je hebt op wedstrijden altijd met factoren te maken, waar je niet op kunt inspelen. Zoals een jury, de ene wil dit zien en een ander weer wat anders.

Heeeeii, ik rij niet nog net in de B me pony is 10 :o alleen ik ben nu 2 jaar bezig en gaat gwn niet zo wat ik wil en heb de b proefjes wel gezien :) maar ik had eerst me houding ook niet goed maar daar heb ik aan gewerkt :) alleen de pony is gwn zo sterk alleen ik boek al vooruit gang door te longenceren et longenceerhulp loopt ze eindelijk netjes aan de teugel en galop nu begint ze ook te zakken dus en me ovegangen moet de buiging nog blijven dan ben ik al veel verder voor volgend cc ! Want vorig cc kon ze dit allemaal niet ;)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:59

ik rijd/longeer ed de hele week altijd eigelijk net als daarvoor. Ik leer zelf thuis mijn proef uit mijn hoofd en rij af en toe stukjes van de proef om mezelf te testen of ik de proef ken. Ik oefen de proef vaak 1 keer met iemand die er verstand van heeft. De dag voor de wedstrijd rijd ik idd alleen even (lang en laag) om even haar spieren lekker los te maken. Ik vind dit fijn omdat ze dan op de dag van concour veel enthausiaster is en ze loopt dan zelf ook met meer plezier. (mijn nadeel: mijn paard is half tuigpaard dus ze kan wel eens gaan tuigen als ik de ring in ga/ aan het begin met losrijden)

Goodluck ;)

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:46

ik rij 5x in de week :) zondag heb ik wedstrijd en dan laat ik hem rusten dinsdag en donderdag :) veel mensen vinden dat de paarden de dag na een wedstrijd moet rusten maar eig is dit niet zo goed… ze kunnen dan stijf worden… ik rij dan wel rond 20 minuten en gewoon los ;) ik laat die lang in de nek :) ik heb dan nog 3 keer in de week les :) woensdag een uur en zaterdag 30 minuten :) dit schema werkt perfect voor mijn paard maar je moet wel zien en aanpassen voor u eigen paard ;) elke paard is nou eenmaal anders he :)

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:18

Zoals ik goed begrijp ong 2 a 3 x in de week longenceren ?
De dag van tevoren van de wedstrijd ong 20 a 30 min losrijden niet te veel vragen ?
Uhhm ong dan door de weeks 3 a 4 x rijden en dan gewoon dingetjes pakken uit de proef ?
en gewoon het beste is dat je de proef 1x van tevoren oefent? (ik deed veel vaker :S)
Ik voer nu biks das is basisbrok van subli en dan een halve bak nu had ik gister nog wat ander voer waar een beetje haver door zit en ook een laagje van gegeven niet veel hoor ong een grote hand zeg maar ;) Kan ik dat het beste vol houden ? Mis handig om te weten me paard staat dag en nacht buiten ;) en loop constant op gras ;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:22

Mijn merrie loopt altijd erg lekker als ze een dag of zelfs een week stil heeft gestaan. Vorige keer had ik haar daarom ook een dag voor de wedstrijd vrij gegeven, dat heeft wel deugd gedaan denk ik. Ze liep als een trein en we sleepten zo 4 winstpunten binnen, met 8'en en 9'ens voor haar gangen 8-) Dus dat ga ik maar vaker proberen haha.

Er zijn niet veel paarden die het daar fijn op doen geloof ik. Maar het allerbelangrijkste is, om op wedstrijd nooit de grenzen op te zoeken. Paar dagen voor een wedstrijd heeft het ook niet veel nut om te ver uit je comfortzone te gaan. Maak het jezelf gemakkelijk naar je wedstrijd toe :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:32

Ja ik herken het probleem wel een beetje. Beetje sloom en vooral de tweede proef wil ze niet meer. Ik rijd op wedstrijd altijd met zweep, thuis vrijwel nooit. Op wedstrijd is ze toch vaak wat lui en dan kan ik haar met de zweep een beetje wakker krijgen. Heb hem vaak niet eens nodig, alleen vasthouden werkt al. Op wedstrijd wil ik er maximaal een half uur van te voren op, absoluut niet eerder. Maar liever nog iets korter, dan is ze met de tweede proef ook nog niet zo ingekakt. En zelf ook consequent gaan rijden, ik val zelf ook weleens in slaap en dan let ik niet op en dan rij ik er niet meer voldoende aan. Zelf ook actief blijven rijden!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:41

Rena100 schreef:
Ja ik herken het probleem wel een beetje. Beetje sloom en vooral de tweede proef wil ze niet meer. Ik rijd op wedstrijd altijd met zweep, thuis vrijwel nooit. Op wedstrijd is ze toch vaak wat lui en dan kan ik haar met de zweep een beetje wakker krijgen. Heb hem vaak niet eens nodig, alleen vasthouden werkt al. Op wedstrijd wil ik er maximaal een half uur van te voren op, absoluut niet eerder. Maar liever nog iets korter, dan is ze met de tweede proef ook nog niet zo ingekakt. En zelf ook consequent gaan rijden, ik val zelf ook weleens in slaap en dan let ik niet op en dan rij ik er niet meer voldoende aan. Zelf ook actief blijven rijden!

Spanning maakt ook veel paarden 'lui' hoor :j Kwestie van veel blijven doen en oefenen!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:43

Ik weet niet of het helpt, maar ij rijd vaak op wedstrijden heel weinig in. Maat doe wel heel veel instappen. Zo raakt mijn pony aan de omgeving gewent en verbruokt hij niet zo veel engegie. Maar, hen jij ook echt het gevoel sat het op wedstrijden veel slechter gaat dan gewoon thuis trainen?? Anders zou ik toch minder wedstrijden rijden, en meer lessen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:48

Mijn schema als ik zondag wedstrijd heb:
MA: Rijden
DI: Longeren
WO: Les
Do: Longeren
VRIJ: Rust
ZA: Longeren
ZO: Wedstrijd, 30 min losrijden ik heb namelijk een echte diesel die je op moet warmen.

Mijn paard krijgt, 1,4 kilo basis brok, en 0,5 kilo muesli.
Als ik jou was zou ik veel oefeningen uit de proef mee nemen in de training. Ga met je instructeur de puntjes op de i zetten en rijd vooral op de letter en hoeken door daar pak je punten mee.
Zorg dat je oefeningen in alle rust uit voert, en laat je instructeur je proef een keer beoordelen terwijl iemand anders voor leest.
En neem je protocollen mee naar de les dan kan je samen werken aan waar het mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Lau op 28-07-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:50

jumerenik schreef:
Ik weet niet of het helpt, maar ij rijd vaak op wedstrijden heel weinig in. Maat doe wel heel veel instappen. Zo raakt mijn pony aan de omgeving gewent en verbruokt hij niet zo veel engegie. Maar, hen jij ook echt het gevoel sat het op wedstrijden veel slechter gaat dan gewoon thuis trainen?? Anders zou ik toch minder wedstrijden rijden, en meer lessen.

Lessen gaat juist heel goed ! doet ze echt geen stap verkeerd ;) vaak zegt ook me lesgever als je zaterdag zo rijd heb je een winstpunt en dan op cc gaat natuurlijk toch weer net even anders en dan lukt het me net eigenlijk weer niet :o , eerlijk gezegd denk ik ook dat ik anders ben op cc en dat zij dat voelt want is een best onzekere pony ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

Precies! Daar hoeft je pony helemaal geen onzekere voor te zijn. Maar jij wilt het zo graag goed doen op cc dat je daar gespannen van wordt en dat voelt je pony. Mijn paard voelt op cc aan alsof hij dadelijk dood gaat neervallen. Maar zodra we klaar zijn zit hij plots weer vol energie. Hoe dat komt? Dat ligt dus aan mij. Vaak op wedstrijd gaan en thuis met extra veel impuls rijden. NB Kijk uit met te veel voer. Een pony die de hele dag op gras staat heeft niet veel meer nodig.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:56

blue_sky schreef:
Precies! Daar hoeft je pony helemaal geen onzekere voor te zijn. Maar jij wilt het zo graag goed doen op cc dat je daar gespannen van wordt en dat voelt je pony. Mijn paard voelt op cc aan alsof hij dadelijk dood gaat neervallen. Maar zodra we klaar zijn zit hij plots weer vol energie. Hoe dat komt? Dat ligt dus aan mij. Vaak op wedstrijd gaan en thuis met extra veel impuls rijden. NB Kijk uit met te veel voer. Een pony die de hele dag op gras staat heeft niet veel meer nodig.

Als zo over nadenkt heb je gelijk ! Maar is een halve bak basis brok van subli teveel of teweinig ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:05

Ik vind 3x longeren wel enorm veel hoor.. Die van mij loopt dan echt niet Bij mijn laatste 2 wedstrijden was het dit:
ma: vrij / rustige dressuurtraining
di: clubles dressuur / clubles springen
wo: longeren / dressuurtraining
do: dressuurtraining (basis dingen)
vr: proef oefenen, losse onderdelen en hele proef
za: losrijden
zo: wedstrijd

Eigenlijk heb ik alleen de laatste 3 dagen voor de wedstrijd een vast schema, verder doe ik gewoon waar ik zin in heb. Je moet gewoon echt kijken wat voor jouw paard fijn werkt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:19

Een paard kan echt wel 2 dressuurproeven b achter elkaar lopen 2 x 5 minuten. .daar heeft hij geen extra voer voor nodig. Je doet in je les meer en daar blijft hij ook gewoon doorlopen.

Er moet bij jou een knopje om, :D gewoon voor de tweede proef wakker schudden en dan vooral jou, (conditie bij jou trainen :D ) een paar rondjes galop, slok water voor jou, en dan ring 2 in en hup rijden. Dan zal je zien dat jouw paard ook doorloopt.

Je maakt het veel te spannend. Vraag of je instructrice mee kan helpen bij het losrijden op de wedstrijd en dan vooral in de pauze voor ring 2. Belangrijk dat je hem daar aan het werk zet en vooral jou, de wedstrijd is pas over na proef 2, dan pas uitstappen

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:29

Laat je proeven eens filmen en bekijk de proeven dan eens samen met je instructie. Daar zullen wel verbeterpunten uitkomen en daar kan je dan aan gaan werken

Verder kwa schema verschilt het per paard dus dat moet je zelf uit vinden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:01

janouk schreef:
Een paard kan echt wel 2 dressuurproeven b achter elkaar lopen 2 x 5 minuten. .daar heeft hij geen extra voer voor nodig. Je doet in je les meer en daar blijft hij ook gewoon doorlopen.

Er moet bij jou een knopje om, :D gewoon voor de tweede proef wakker schudden en dan vooral jou, (conditie bij jou trainen :D ) een paar rondjes galop, slok water voor jou, en dan ring 2 in en hup rijden. Dan zal je zien dat jouw paard ook doorloopt.

Je maakt het veel te spannend. Vraag of je instructrice mee kan helpen bij het losrijden op de wedstrijd en dan vooral in de pauze voor ring 2. Belangrijk dat je hem daar aan het werk zet en vooral jou, de wedstrijd is pas over na proef 2, dan pas uitstappen

Inderdaad. En dit kan zelf tot de Z zonder extra voer.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:42

Onze paarden lopend op M en Z niveau krijgen naast gras en voordroog (wel hele goede kwaliteit) allemaal 2x per dag ongeveer een schep basismengeling. Dat is minder dan 2 kg per paard per dag.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:09

FriesWytske schreef:
janouk schreef:

Inderdaad. En dit kan zelf tot de Z zonder extra voer.

Lijkt me toch per paard verschillen..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:35

Ik vind van niet, xMercury. Als jij de basis goed voor elkaar hebt, kan een paard het gewoon op normaal voer doen. Heb er hier eentje gehad, die tot in de M2 op maar een handje voer per dag haar proeven liep. Verder ben ik niet met haar gekomen, maar dat had niks met voer te maken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:29

Paard wat ik rij zou misschien wel zonder brok kunnen maar is ondanks onbeperkt ruwvoer snel schraal. Krijgt daarnaast dus flink brok om hem op een gezond gewicht te houden. Brok geven voor extra power geloof ik niet zo in, impuls is iets rij technische

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:39

Vaak kan je meer doen met een rijker ruwvoer dan met een grote hoeveelheid krachtvoer. Paarden kunnen namelijk niet zulke grote porties krachtvoer verteren. Dan moet je het weer over veel voerbeurten verdelen. Wel een beetje off-topic.