Is mijn cap nog veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:00

Finliox schreef:
Ankie2011 schreef:
Als je plat op je rug bent gevallen kun je beter langs de Eerste Hulp gaan in het ziekenhuis, zodat je zeker weet dat je rug niet is gebroken.

En als je twijfelt over je cap, dan koop je toch een nieuwe.

Als je je rug hebt gebroken sta je niet meer op, kan ik je vertellen.

En ik kan je vertellen dat zowel ik als mijn moeder gewoon drie maanden met een gebroken rug hebben doorgelopen alvorens we eens een keer foto's hebben laten maken en er dus uitkwam dat de rug gebroken was.

Het is maar net hoe je hem breekt en waar.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:08

xIirtJj schreef:
Finliox schreef:

Als je je rug hebt gebroken sta je niet meer op, kan ik je vertellen.

En ik kan je vertellen dat zowel ik als mijn moeder gewoon drie maanden met een gebroken rug hebben doorgelopen alvorens we eens een keer foto's hebben laten maken en er dus uitkwam dat de rug gebroken was.

Het is maar net hoe je hem breekt en waar.

Lees eerst het topic door, voordat je in de herhaling valt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:19

Odatje schreef:
Bedankt voor jullie tips. Ik ga morgenvroeg naar de huisdokter, en mijn vriend maakt mij deze nacht een aantal keren wakker! Als mijn klachten verergeren etc, ga ik natuurlijk nog naar de EHBO post. Ik zou morgen even een update plaatsen hoe het was bij de huisdokter!
Met mijn cap ga ik morgen even langs de ruiterwinkel, :)
Bedankt voor jullie bezorgdheid! :(:)

mijn hartelijke dank.. vind het toch altijd wat linke kletters ook al lijkt er weinig aan de hand..

zelf een keer een ruime 10 meter horizontaal gevlogen a la superwoman (ik sprong, paard niet, maar in plaats van remmen gaf hij een bok mee met hoofd tussen de benen).. had nog tijd om mijzelf te vervloeken dat ik geen cap op had (volwassen dus mocht kiezen en was m vergeten.. sindsdien altijd een cap op hier).. rolde om en om tot ik tot stilstand kwam op mijn rug met mijn voeten en armen onder mijn rug. Men wilde vast een ambulance gaan bellen door de rare houding waarin ik lag.. de houding deed echter zo'n zeer dat ik mij met wat wurmen uit de knoop heb gerold.. even wat drinken aan de bar tegen de schrik, maar ineens begon mijn pols op te zwellen en kreeg ik het benauwd.. dus toen toch maar even foto's laten maken (met name door de benauwdheid).. pols, onderarm, thorax, nek.. hele mikmak ging op de foto lol... niets maar dan ook helemaal niets gebroken (mij kun je overal vanaf mikken, ik breek echt niets).. alleen pols gekneusd, 6 ribben geneusd, nekspier verrekt, en spier in de onderrug verrekt toen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:29

elenaMM77 schreef:
zelf een keer een ruime 10 meter horizontaal gevlogen a la superwoman (ik sprong, paard niet, maar in plaats van remmen gaf hij een bok mee met hoofd tussen de benen).. had nog tijd om mijzelf te vervloeken dat ik geen cap op had (volwassen dus mocht kiezen en was m vergeten.. sindsdien altijd een cap op hier).. rolde om en om tot ik tot stilstand kwam op mijn rug met mijn voeten en armen onder mijn rug. Men wilde vast een ambulance gaan bellen door de rare houding waarin ik lag.. de houding deed echter zo'n zeer dat ik mij met wat wurmen uit de knoop heb gerold.. even wat drinken aan de bar tegen de schrik, maar ineens begon mijn pols op te zwellen en kreeg ik het benauwd.. dus toen toch maar even foto's laten maken (met name door de benauwdheid).. pols, onderarm, thorax, nek.. hele mikmak ging op de foto lol... niets maar dan ook helemaal niets gebroken (mij kun je overal vanaf mikken, ik breek echt niets).. alleen pols gekneusd, 6 ribben geneusd, nekspier verrekt, en spier in de onderrug verrekt toen.

Zul je altijd zien, als je 'm een keer niet op heb lig je ernaast. Gelukkig dus allemaal goed gekomen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:31

dat is wat ik toen ook dacht. De meesten zeggen, ik lag ernaast voor ik er erg in had..
welneeeeeeee voor mijn gevoel had ik uren vliegtijd en had ik alle tijd om mijzelf te vervloeken voor ik landde.. daarom ook mijn hoofd kunnen intrekken en soort judorol kunnen inzetten.. door de vaart eindigde die rol alleen een beetje belabberd ;)

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:34

Ten eerste beterschap! Ik hoop dat de schade meevalt ;)

Tegen ons hebben ze eens gezegd als je de cap tussen je handen houdt en drukt. Bijv. beide zijkanten naar 'elkaar' willen drukken en als de cap dan kraakt is het stuk.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:41

elenaMM77 schreef:
dat is wat ik toen ook dacht. De meesten zeggen, ik lag ernaast voor ik er erg in had..
welneeeeeeee voor mijn gevoel had ik uren vliegtijd en had ik alle tijd om mijzelf te vervloeken voor ik landde.. daarom ook mijn hoofd kunnen intrekken en soort judorol kunnen inzetten.. door de vaart eindigde die rol alleen een beetje belabberd ;)

Tja, God straft onmiddelijk :')

Ik ken het gevoel van eeuwig tijd hebben om jezelf te vervloeken wel :Y)

Babbelientje

Re: Is mijn cap nog veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:00

Ik heb ooit gehoord dat je kunt testen of je cap nog goed is door 'm bij de zijkanten vast te pakken en die een beetje uit en in elkaar te drukken, als je snapt wat ik bedoel. Als je 't hoort kraken is het niet goed, als het stil is wel! Maar hoe betrouwbaar dit is........ Sterkte TS!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:05

heb zelf met een cap doorgereden. is niet aan te raden. Ik was de eerste keer gewoon zachtjes op mn achterhoofd geraakt (gevallen op mn rug, maar hoofd raakt dan toch nog iets de grond), Viel dus op zich best mee. De volgende keer dat ik ben gevallen heb ik erge hoofdpijn gehad omdat mijn hoofd echt een dreun heeft gekregen, niet door de harde val, maar omdat er dus geen bescherming meer over was in mn cap.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:40

Sabine_95 schreef:
Ten eerste beterschap! Ik hoop dat de schade meevalt ;)

Tegen ons hebben ze eens gezegd als je de cap tussen je handen houdt en drukt. Bijv. beide zijkanten naar 'elkaar' willen drukken en als de cap dan kraakt is het stuk.

Bedankt! Dat hoop ik ook! :)
Dit ga ik dan ook maar is uitproberen!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:41

Finliox schreef:
elenaMM77 schreef:

Tja, God straft onmiddelijk :')

Ik ken het gevoel van eeuwig tijd hebben om jezelf te vervloeken wel :Y)

haha idd dat gevoel van jezelf vervloeken is heeeel herkenbaar! :Y)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:13

Laat hem anders controleren bij een ruitersportzaak.
Of misschien bij je manege? (Als je op een manege rijd)

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:24

Enkele jaren geleden ben ik op mijn hoofd gevallen met cap. Ook toen vroeg ik mezelf af of de cap nog wel voldoende bescherming bood.
De cap heb ik toen opgestuurd naar de leverancier (volgens mij Horka). Hier hebben ze de schaal binnenin gecontroleerd;
Mocht de cap binnenin geen gebreken o.i.d. hebben dan kreeg ik de cap terug, mocht er toch een beschadiging zijn waardoor de cap niet meer de volledige bescherming zou bieden, dan kon ik een nieuwe cap krijgen voor de gereduceerd tarief. I.p.v. een nieuwe kopen van laten we zeggen € 80,-, kreeg ik een nieuwe voor €20,- en hielden zij de oude kapotte cap.

Wellicht een handig om na te kijken of de leverancier van de cap deze optie aabiedt?

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:14

LloiDLoVeR schreef:
Enkele jaren geleden ben ik op mijn hoofd gevallen met cap. Ook toen vroeg ik mezelf af of de cap nog wel voldoende bescherming bood.
De cap heb ik toen opgestuurd naar de leverancier (volgens mij Horka). Hier hebben ze de schaal binnenin gecontroleerd;
Mocht de cap binnenin geen gebreken o.i.d. hebben dan kreeg ik de cap terug, mocht er toch een beschadiging zijn waardoor de cap niet meer de volledige bescherming zou bieden, dan kon ik een nieuwe cap krijgen voor de gereduceerd tarief. I.p.v. een nieuwe kopen van laten we zeggen € 80,-, kreeg ik een nieuwe voor €20,- en hielden zij de oude kapotte cap.

Wellicht een handig om na te kijken of de leverancier van de cap deze optie aabiedt?

Mijn cap is ook het merk Horka, dit ga ik eens even nakijken!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:16

Even een update zoals ik had gezegd!
Ik ben vandaag naar de huisdokter geweest, en daar komt het :Y) Ik heb flink gekneusde ribben, gekneusd borstbeen en middenrif, mijn rug heeft een flinke optater gehad, maar verder is er niks gebroken etc.
Ik heb pijnstillers gekregen die ik naast 6 paracetamol per dag nog moet innemen, dus ik kan vooruit _/-\o_

Met mijn cap ga ik even de optie van LloiDLoVeR bekijken omdat mijn cap ook van het merk horka is!

Bedankt voor jullie bezorgdheid en tips! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:42

hiya.. goed om van je te horen

en blij dat het 'slechts' kneuzingen zijn en dat verder alles goed is.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 18:51

elenaMM77 schreef:
hiya.. goed om van je te horen

en blij dat het 'slechts' kneuzingen zijn en dat verder alles goed is.

Dat klopt ja! :) Duurt wel even voordat het is genezen maarja, beter als iets breken natuurlijk!

iertjeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:28

miss is een nieuwe cap een optie

Shjivaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:18

Er wordt inderdaad aangeraden om na een val een nieuwe cap aan te schaffen.
vaak is de buitenkant heel, maar het kan zijn dat de binnen kant beschadigd is, aangezien de binnenschaal de klap absorbeert.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:23

Het is idd belangrijk om te weten dat als de buitenkant nog helemaal heel is, de binnenkant dat echt niet hoeft te zijn! Daar heb ik wel een mooi voorbeeld van..

Een paar maanden geleden ben ik op een buitenrit van mijn paard gevallen, resultaat: gebroken schedel, 2 hersenkneuzingen, wond op mijn achterhoofd die gehecht moest worden. Bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen.
Aan mijn cap was niks te zijn, was nog helemaal heel. Máár als ik in mijn schedel een breuk heb zie je dat ook niet vanaf de buitenkant, en het lijkt mij niet dat een cap sterker is dan een schedel dus dat moet ie ook aan de binnenkant naar z'n filestijnen zijn!

miraculous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:21

Als je echt heel erg twijfelt, dan zou ik gewoon een nieuwe kopen gewoon voor de zekerheid. ;)

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:45

Bij twijfel inderdaad vervangen, ik vervang 'm sowieso elke vijf jaar voor de zekerheid. Je hebt maar één hoofd en dat soort cliché's ;)