Paard 3 jaar alleen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:45

Je kan de situatie vreemd vinden en het is ook goed dat je er op let, maar dan nog kun je niet op eigen houtje gaan voeren. Een paard dat nooit vers water krijgt had allang dood geweest. Dus dan is het of een briefje ophangen of de politie tippen.

ps. Met editknop kun je nog berichten aanpassen :)

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:48

Als ik vandaag niet naar mijn oma moet ga ik zometeen en dan kan ik een foto trekken maar het is niet mijn vooroordeel dat het paard zwaar verwaarloost word, dat was ook totaal niet de boodschap van mijn vragen maarja, het enigste eten dat ik hem/haar heb gegeven tot nu toe is gewoon gras voor de rest niks.
Hoewel ik niet perfect kan zien of het paard proper water heeft omdat ik dan echt ín de wei moet daarvoor, maar aangezien ik nog net kan zien dat die waterbakken/emmerdingen smerig zijn langs binnen én buiten dus vind het gewoon wat vreemd

_Lorette_ schreef:
Is het mogelijk om een foto te maken van de situatie? Als het paard het echt niet fijn heeft, dan is aangifte doen een goed idee. Maar dan moet het dier er inderdaad slecht uitzien, lange hoeven hebben, geen schoon of te weinig drinkwater hebben, etc.

Ook ik wil geen mensen in mijn wei hebben, maar als een kennis of buurvrouw de wei in loopt om een deken recht te trekken, dan zou ik dat geen probleem vinden. En ik loop ook maar zo een wei in om een schaap overeind te helpen of om koeien water voor te zetten als ik bang ben dat ze niets meer hebben...
Brokken, appels of brood zou ik nooit zomaar voeren. Maar een emmer schoon water door de omheining zetten zou ik alleen maar goed vinden als het dier alleen smerig water heeft.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:49

Birgitx schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Wat zijn mensen toch weer snel met hun oordeel.
Ik veronderstel dat je niet 24/7 die wei in de gaten houdt?
Mijn paard bijvoorbeeld staat buiten, met schuilstal. Ik werk van 11u tot 19u, dus ga ik 's ochtends naar mijn paard. Wanneer de meeste mensen werken. Zo heeft er een buurtbewoner klacht willen indienen, die man dacht namelijk dat mijn paard verwaarloosd werd en ik nooit bij haar kwam.
Nee, dat water komt vanzelf in de tonnen, die zichzelf ook schoonmaken, en dat hooi komt gewoon uit de lucht gevallen :+

Ik bedoel maar, je kan het best mis hebben.
Briefje met je nummer op achterlaten vind ik een topidee!

Moest er echt 3 jaar lang NIEMAND bij dat paard zijn geweest, zou hij/zij er volgens mij heel slecht moeten uitzien. Is dat zo?

Met de titel klopt t ook niet echt maar ik wist niet echt hoe te beschrijven in een titel maar ik vond t gewoon vreemd dat die emmers altijd gigantisch vuil zijn en exact op dezelfde plek staan en dat als je de weidepoort opendoet je tegen een afspanning aanloopt..
Ik kan het ook helemaal fout hebben maar het enigste wat ik het paard ooit heb zien doen is staan in die stal en effe 5 meter wandelen buiten de stal, maar ik kan het inderdaad mis hebben, ontken ik niet

Hmm jammer dat je geen foto's mag posten.
Emmers mogen vuil zijn, er moet wel water in zitten! Mijn tonnen hebben ook hun vaste plekje op de wei, niet op de cm af natuurlijk maar dat zie ik als eigenaar; voor een voorbijganger lijken die wss ook wortel te hebben geschoten terwijl ik ze toch om de 14 dagen schoonmaak.

Hoe ziet het paard eruit? Als er echt 3 jaar niemand is bij geweest, kan ik me niet voorstellen dat hij er goed uitziet. Hoe is het met de vacht gesteld, wat met de manen en staart? Hoe zien de hoeven er uit, en het paard in het algemeen? Ik vind het een rotopmerking, sorry alvast, maar als hij echt al 3 jaar geen water en hooi heeft gehad, had ie onderhand wel al dood geweest...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:50

_Lorette_ schreef:
Is het mogelijk om een foto te maken van de situatie? Als het paard het echt niet fijn heeft, dan is aangifte doen een goed idee. Maar dan moet het dier er inderdaad slecht uitzien, lange hoeven hebben, geen schoon of te weinig drinkwater hebben, etc.

Ook ik wil geen mensen in mijn wei hebben, maar als een kennis of buurvrouw de wei in loopt om een deken recht te trekken, dan zou ik dat geen probleem vinden. En ik loop ook maar zo een wei in om een schaap overeind te helpen of om koeien water voor te zetten als ik bang ben dat ze niets meer hebben...
Brokken, appels of brood zou ik nooit zomaar voeren. Maar een emmer schoon water door de omheining zetten zou ik alleen maar goed vinden als het dier alleen smerig water heeft.

Die foto mag ze hier niet posten...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:50

_Lorette_ schreef:

Hier hetzelfde geval. Wil ook geen vreemden in het land hebben. Wij wonen er vlakbij. Dus als er wat is komen ze maar aan de deur. Meestal zijn we dan ook al gebeld door de buren. Of hebben we het zelf al gezien.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:51

Zo ben ik ooit ook aan een verzorgpaard gekomen, was van een oude man die 2 x per dag kwam en ook voerde, maar ik zag nooit iemand. Via via toch weten op te sporen wie de eigenaar was, en toen was hij heel blij dat ik hem ging helpen omdat hij het eigenlijk niet meer kon. Daarom zag het paard er toen ook niet helemaal op en top uit. Dus zoiets kan het ook zijn, verderop bij ons ook een shet waarvan je denkt dat er nooit iemand komt, wel dus ook 2x per dag.

Maar snap je helemaal, hopelijk kun je de eigenaar vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:51

Nee en terecht.. kom je straks je paard tegen op internet :=

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:02

FriesWytske schreef:
_Lorette_ schreef:

Hier hetzelfde geval. Wil ook geen vreemden in het land hebben. Wij wonen er vlakbij. Dus als er wat is komen ze maar aan de deur. Meestal zijn we dan ook al gebeld door de buren. Of hebben we het zelf al gezien.

Ik heb echt al mensen moeten wegjagen _-:( Wat begrijpen ze nou niet aan de verbodsbordjes, en waarom hebben ze sowieso al niet het logische verstand dat je niet zomaar een wei mag betreden en met je handen van andersmans dieren moet afblijven? MIJN paard, just that simple. Ik zeg altijd: ik loop toch ook jouw tuin niet zomaar in om je hond je aaien, en vraag toch ook niet of ik een ritje met jullie Porsche mag maken? En als ik je kind snoepjes zou geven, en ik zou een man zijn, zou je me nog aanklagen ook!

Tuurlijk, weigenootjes mogen ook altijd een deken recht trekken e.d., maar vreemden wil ik gewoon niet bij m'n paard. Tenzij ze gewond zou zijn uiteraard, onder die voorwaarde zou ook ik wel een wei betreden.

Maar verder: rot op :+
Tenzij je het me vraagt natuurlijk, da's een héél andere zaak! :D

FriesWytske

Re: Paard 3 jaar alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:07

Inderdaad, JunkDeLuxe. Kreeg zelfs een paar weken terug commentaar, omdat ik mensen verbood om onze honden wat te geven. Heb hun toen ook gezegd dat als ze dan ook voor een evt. doktersrekening op mogen draaien, omdat onze honden dan gaan denken. Dat ze wat van iedereen krijgen. Sommige mensen zijn zo dom bezig.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:57

FriesWytske schreef:
Inderdaad, JunkDeLuxe. Kreeg zelfs een paar weken terug commentaar, omdat ik mensen verbood om onze honden wat te geven. Heb hun toen ook gezegd dat als ze dan ook voor een evt. doktersrekening op mogen draaien, omdat onze honden dan gaan denken. Dat ze wat van iedereen krijgen. Sommige mensen zijn zo dom bezig.

Heb laatst ook gevraagd of ik eventuele DAkosten mocht doorsturen. Keken ze me zo aan van, wat zeg jij nou? Ik uitgelegd dat paarden ook allergisch kunnen zijn aan bepaalde dingen, en dat ze ook een persoonlijk dieet kunnen volgen, en zelfs als voorgaande dingen niet zo zijn het dan nog niet aan hen is om mijn paard te voeren, want op die manier heb ik als eigenaar geen flauw idee van wat mijn paard dagelijks allemaal binnenspeelt. Zo vind ik soms prei en sla op de wei, aargh _-:(

Sommigen begrijpen het wel hoor. Eén keer had m'n paardje koliek, en dan heb ik papieren opgehangen haar aub echt niet te voeren, ook geen gras, tot een bepaalde datum omdat ze ziek was en ze door ongecontroleerd voer nog zieker zou worden. Dat heeft blijkbaar wel geholpen, kwam ook wandelaars tegen die vroegen of ze al beter was, maar ondertussen dumpen ze dus wel weer hun groenten- en tuinafval in m'n wei :+

De vergelijkingen "tuin binnenwandelen" of "handen door haag steken", "ritje met de auto" of "kind/hond snoep geven" helpen vaak wel! Krijg je vaak "ZO had ik het nog nooit bekeken :)* " als antwoord! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:04

manumol schreef:
ik zou eerst eens uitzoeken van wie het paard is...... misschien heeft het een reden dat hij zo staat/ gehouden wordt.....misschien mag hij/zij niet te veel eten, of in die trant.....

Je kunt niet zomaar een paard gaan "verzorgen" is toch een dier van een ander.....

Mee eens! Misschien moest het juist sober gehouden worden om te voorkomen dat het hoefbevangen raakt? dat weet je niet.

Nooit doen, om het zomaar te gaan voeren, het is jouw dier niet en dan dien je ervanaf te blijven en al helemaal niet mee te gaan bemoeien met de voeding.

Als de stroomdraden uitstekend werkt kun je ervanuit gaan dat het gecontroleerd wordt door de eigenaar.

Dat het er niet zo fijn en verzorgd uitziet en vieze emmers etc. is niet zo leuk nee en dat het alleen staat is ook niet zo fijn........... maar dat wil niet zegen dat je zomaar mag gaan voeren.

Probeer eens erachter te komen van wie het dier is........ en vraag het gewoon en of informeer er eens naar en wie weet..........

Birgitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 22:57

Ragdollcat schreef:
manumol schreef:
ik zou eerst eens uitzoeken van wie het paard is...... misschien heeft het een reden dat hij zo staat/ gehouden wordt.....misschien mag hij/zij niet te veel eten, of in die trant.....

Je kunt niet zomaar een paard gaan "verzorgen" is toch een dier van een ander.....

Mee eens! Misschien moest het juist sober gehouden worden om te voorkomen dat het hoefbevangen raakt? dat weet je niet.

Nooit doen, om het zomaar te gaan voeren, het is jouw dier niet en dan dien je ervanaf te blijven en al helemaal niet mee te gaan bemoeien met de voeding.

Als de stroomdraden uitstekend werkt kun je ervanuit gaan dat het gecontroleerd wordt door de eigenaar.

Dat het er niet zo fijn en verzorgd uitziet en vieze emmers etc. is niet zo leuk nee en dat het alleen staat is ook niet zo fijn........... maar dat wil niet zegen dat je zomaar mag gaan voeren.

Probeer eens erachter te komen van wie het dier is........ en vraag het gewoon en of informeer er eens naar en wie weet..........

Ik heb nog niks anders gegeven als gras aangezien het paard het ook zelf eet van wat er nog overblijft in de wei voor de rest niks want het lijkt me ook niet slim

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:33

Ook gras kan je beter niet geven, dat is vaak de oorzaak van de hoefbevangenheid als het een hoog fructaangehalte heeft.

Eten is eten ook al is het "maar" gras.

En waarom zou je gras geven? als het ook al in de weiland staat. Hoe goed bedoeld ook.

Ik hoop dat je snel erachter komt van wie het is zodat je snel wat meer aan de weet kan komen en wie weet.......... mag je hem wel helpen te verzorgen en aandacht te geven.

Succes.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 00:06

En zeker geen gemaaid gras geven (ga ervan uit dat je geplukt gras hebt gegeven) want van gemaaid gras kunnen ze slokdarmverstopping krijgen. Ik heb ook op gegeven moment bordjes in de wei moeten hangen. Buren zagen op gegeven moment dat een vader over der draad van onze wei klom en toen zijn twee kleine kinderen ook in de wei tilde, om onze shetjes te voeren en te aaien. Nog afgezien van het feit dat ik het behoorlijk onbeschhoft vind als iemand zo maar je omheinde wei in klimt (ik klim toch ook geen tuin binnen om een hond van iemand anders te gaan voeren 8)7 ) Maar de oudste shet (34 jaar) kan wortels en appels en dergelijke niet meer goed kauwen en heeft al eens een slokddarmverstopping gehad omdat iemand hem door de omheining heen appels en wortels had gevoerd |o En daarbij lopen er op die wei ook geregeld jonge paarden. Stel zo'n kind krijgt een trap als ze ongevraagd op onze wei lopen, dan zie je zo'n ouder wel opeens bij ons aankloppen ! Hebben toen de pony's maar voor een poos op een andere wei gezet en bij die andere wei de (kapot gemaakte) draad gerepareerd.

Kan me voorstellen dat een kind het leuk vindt om een pony te aaien of te voeren, maar het is de taak van de ouder om een kind het verschil tussen mijn en dijn te leren (en ze niet ook nog de wei in te tillen >;) )

Dus niet zomaar aannemen dat er niemand zorgt voor het paard en hem gaan voeren. Wie weet is het een oud paard, die niet eens meer dat kan verwerken wat jij wilt gaan voeren. Zo kun je met alle goede bedoelingen een hoop ellende voor het paard aanrichten.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:05

Imala204 schreef:
En zeker geen gemaaid gras geven (ga ervan uit dat je geplukt gras hebt gegeven) want van gemaaid gras kunnen ze slokdarmverstopping krijgen. Ik heb ook op gegeven moment bordjes in de wei moeten hangen. Buren zagen op gegeven moment dat een vader over der draad van onze wei klom en toen zijn twee kleine kinderen ook in de wei tilde, om onze shetjes te voeren en te aaien. Nog afgezien van het feit dat ik het behoorlijk onbeschhoft vind als iemand zo maar je omheinde wei in klimt (ik klim toch ook geen tuin binnen om een hond van iemand anders te gaan voeren 8)7 ) Maar de oudste shet (34 jaar) kan wortels en appels en dergelijke niet meer goed kauwen en heeft al eens een slokddarmverstopping gehad omdat iemand hem door de omheining heen appels en wortels had gevoerd |o En daarbij lopen er op die wei ook geregeld jonge paarden. Stel zo'n kind krijgt een trap als ze ongevraagd op onze wei lopen, dan zie je zo'n ouder wel opeens bij ons aankloppen ! Hebben toen de pony's maar voor een poos op een andere wei gezet en bij die andere wei de (kapot gemaakte) draad gerepareerd.

Kan me voorstellen dat een kind het leuk vindt om een pony te aaien of te voeren, maar het is de taak van de ouder om een kind het verschil tussen mijn en dijn te leren (en ze niet ook nog de wei in te tillen >;) )

Dus niet zomaar aannemen dat er niemand zorgt voor het paard en hem gaan voeren. Wie weet is het een oud paard, die niet eens meer dat kan verwerken wat jij wilt gaan voeren. Zo kun je met alle goede bedoelingen een hoop ellende voor het paard aanrichten.

Als ik zo'n antwoord krijg van, tis maar een kindje hij wilt gewoon aaien, verwijs ik hen door naar de kinderboerderij. Rot op gek ik heb €6000 betaald voor m'n paard en die ga jij niet verpesten!

Britta31

Re: Paard 3 jaar alleen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:28

Je kan ook in de buurt rond vragen,bij huizen dicht bij de wei.Ik weet ook van wie de grond is bij ons in de buurt.Of anders bij een boederij in de buurt.De boeren weten meestal ook wel van wie welk land is.