Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je paard een goede conditie heeft en je ook gewoon draaft op de weg dan ben je met een half uurtje op het strand
), wat draven, lekker met de voetjes in het water stappen en na een half uurtje weer terug naar huis
ik heb nu zelf een bontje voor erop omdat ik last van mijn stuitje krijg doordat hij scheef staat, maar nu na anderhalf jaar is het zo plat gereden (2x in de week een uur rijden) dat het niet meer werkt. Ik had hem voor 50 euro gekocht, voor mij is dat natuurlijk best veel maar het ligt er dus ook aan hoeveel je te besteden hebt. Knakker schreef:MarlindeRooz schreef:Op het harde draven zorgt juist voor mooie droge pezen, en een fijn draftempo vinden veel paarden juist fijner! Zelf met mate galopperen op het asfalt is zeker niet schadelijk!!
misschien niet schadelijk, wel poepie link
Apple schreef:4 km van het strand is niet zo verAls je paard een goede conditie heeft en je ook gewoon draaft op de weg dan ben je met een half uurtje op het strand
![]()
Op het strand zelf kun je dan een galopje doen (lekker makkelijk, je paard is toch al warm gereden), wat draven, lekker met de voetjes in het water stappen en na een half uurtje weer terug naar huis
![]()
Op de terugweg kun je dan nog wat uitdraven en uitstappen.
Je hebt het dan over een buitenrit van anderhalf tot maximaal 2 uur, geen enkel probleem voor een beetje fit paard
Ben benieuwd hoe hij zal reageren, alleen zo ver van huis. Hopelijk komen we dan niet teveel andere paarden tegen, want hoe hij daarop zal reageren,... Geen idee xSlvna schreef:10 km is peanuts. Dat loopt die van mij zonder conditie nog goed uit, ook als ruim 50% van de afstand gegalopeerd wordt. Echt, paard is gewoon van de wei geplukt na 2 jaar niks doen en die rijd ik 2 tot 8 keer in de maand. Die pluk ik af en toe mee voor 10 km binnen een uur en dan gaat die weer de wei op, niks aan het handje.
Die ander van mij kan zonder training (zeg een half jaar op de wei staan niks doen) prima 15 tot 20 km aan als basisritje.
. xSlvna schreef:Met mate galopperen? Heb een jaar echt vreselijk veel KM's op asfalt in galop gemaakt. Echt vreselijk veel, ook in rendraf en rengalop (draver). Maar, bouw het op. Dat is wat goed gedaan moet worden.
Maar een 4 km asfalt (8, heen en terug) kan denk ik wel ieder gezond paardenlichaam aan.
). Mag ik vragen wat jij allemaal doet met de hoeven en hoe vaak de hoefsmid komt? tamary schreef:Pony van die maat die actief stapt moet makkelijk 5-6km/uur halen. Dan is 4km naar het strand, daar drafje/galopje om op te frissen (als al nodig) en 4km terug iets van 2-2,5 uur rijden. Dat zou hij moeten kunnen. Goed doorstappen is ook goed om af te vallen al denk ik bij buikje meer aan geen buikspieren dan meteen te dik (vetreserves zitten nl aan de bovenkant).
Ribben zijn niet te voelen en het vet kun je gewoon vastpakken. Maar we zijn er mee bezig om hem tot een gezond gewicht te laten komen. Lijkt haast wel of hij van de lucht verdikt. MarlindeRooz schreef:Lastig hoor, dikke pony's!
Maar ze kunnen meer hebben dan je denkt hoor, ook al doen we een tijdje niet veel met de shets. Dan kunnen we zo zo weer van de wei plukken en 3 uur gaan rijden / mennen. En dan alleen galop en draf want anders wordt je gék van de dazen.
En dan staan ze na 3 uur nog te hyperen...
Naomi_King schreef:felintje schreef:Nou helaas niet verder dan een km geraakt.... Beestje vond het niet Ok om alleen weg te zijn. Heel de tijd ambetant doen, willen omdraaien, stokstijf blijven staan...
Morgen dan maar eens de wandeling aan de hand doen voor het vertrouwen.
Kun je niet met nog een paard oefenen?
Amanda schreef:Als tussenstap kun je iemand meenemen op de fiets. Dan hebben ze toch een beetje steun, maar geen ander paard. Dat werkte bij de mijne erg goed.
SindyKaya schreef:Ik wandel ook met mijn shet, ik wandel ook zelf mee![]()
Het meeste wat we hebben gelopen is 4,34 km heen en terug! We hielden het goed vol. We hebben het meeste gestapt van de tijd, ondertussen nog gezwommen.
Ookal vraag ik me wel af, is dat te veel voor een shetter? we stappen we het meeste van de tijd. Moet kunnen, toch?