Hoe ver wandelen jullie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Hoe ver wandelen jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:05

Ik verplaats het even naar BRT :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:07

4 km van het strand is niet zo ver :-) Als je paard een goede conditie heeft en je ook gewoon draaft op de weg dan ben je met een half uurtje op het strand :-)
Op het strand zelf kun je dan een galopje doen (lekker makkelijk, je paard is toch al warm gereden :-) ), wat draven, lekker met de voetjes in het water stappen en na een half uurtje weer terug naar huis :-)

Op de terugweg kun je dan nog wat uitdraven en uitstappen.

Je hebt het dan over een buitenrit van anderhalf tot maximaal 2 uur, geen enkel probleem voor een beetje fit paard :-)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:08

Als je iets voor op het zadel wilt, zou ik geen bontje kopen zoals laten zien is. Beter haal je dan een gelpad ;) ik heb nu zelf een bontje voor erop omdat ik last van mijn stuitje krijg doordat hij scheef staat, maar nu na anderhalf jaar is het zo plat gereden (2x in de week een uur rijden) dat het niet meer werkt. Ik had hem voor 50 euro gekocht, voor mij is dat natuurlijk best veel maar het ligt er dus ook aan hoeveel je te besteden hebt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:10

10 km is peanuts. Dat loopt die van mij zonder conditie nog goed uit, ook als ruim 50% van de afstand gegalopeerd wordt. Echt, paard is gewoon van de wei geplukt na 2 jaar niks doen en die rijd ik 2 tot 8 keer in de maand. Die pluk ik af en toe mee voor 10 km binnen een uur en dan gaat die weer de wei op, niks aan het handje.

Die ander van mij kan zonder training (zeg een half jaar op de wei staan niks doen) prima 15 tot 20 km aan als basisritje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:15

Knakker schreef:
MarlindeRooz schreef:
Op het harde draven zorgt juist voor mooie droge pezen, en een fijn draftempo vinden veel paarden juist fijner! Zelf met mate galopperen op het asfalt is zeker niet schadelijk!!

misschien niet schadelijk, wel poepie link :(

alleen met ijzers ja, blootvoets is er niks gevaarlijks aan. gras is gladder en paarden zijn niet van suiker. als ze je wel zo behandeld vraag je om blessures...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:21

Met mate galopperen? Heb een jaar echt vreselijk veel KM's op asfalt in galop gemaakt. Echt vreselijk veel, ook in rendraf en rengalop (draver). Maar, bouw het op. Dat is wat goed gedaan moet worden.

Maar een 4 km asfalt (8, heen en terug) kan denk ik wel ieder gezond paardenlichaam aan.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:34

@wildDreams : Nou een niet slanke arabier ? kan me niet voorstellen haha ! Ja de DA schat mijn ruin toch ook wel op 8 maand zwanger... zegt genoeg !
Laatst bijgewerkt door felintje op 19-07-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:35

Apple schreef:
4 km van het strand is niet zo ver :-) Als je paard een goede conditie heeft en je ook gewoon draaft op de weg dan ben je met een half uurtje op het strand :-)
Op het strand zelf kun je dan een galopje doen (lekker makkelijk, je paard is toch al warm gereden :-) ), wat draven, lekker met de voetjes in het water stappen en na een half uurtje weer terug naar huis :-)

Op de terugweg kun je dan nog wat uitdraven en uitstappen.

Je hebt het dan over een buitenrit van anderhalf tot maximaal 2 uur, geen enkel probleem voor een beetje fit paard :-)

Nou oké dat is precies wat ik dan ga doen :) Ben benieuwd hoe hij zal reageren, alleen zo ver van huis. Hopelijk komen we dan niet teveel andere paarden tegen, want hoe hij daarop zal reageren,... Geen idee

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:37

xSlvna schreef:
10 km is peanuts. Dat loopt die van mij zonder conditie nog goed uit, ook als ruim 50% van de afstand gegalopeerd wordt. Echt, paard is gewoon van de wei geplukt na 2 jaar niks doen en die rijd ik 2 tot 8 keer in de maand. Die pluk ik af en toe mee voor 10 km binnen een uur en dan gaat die weer de wei op, niks aan het handje.

Die ander van mij kan zonder training (zeg een half jaar op de wei staan niks doen) prima 15 tot 20 km aan als basisritje.

Nou wauw ! Blijkbaar onderschat ik de capaciteiten van paarden dan flink ! Ik ga het rustig opbouwen haha. Ik zie het ook voor mijn eigen bestwil niet zitten om het eens te gaan uitproberen haha.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:38

10km is een opwarmertje.. :D .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:38

xSlvna schreef:
Met mate galopperen? Heb een jaar echt vreselijk veel KM's op asfalt in galop gemaakt. Echt vreselijk veel, ook in rendraf en rengalop (draver). Maar, bouw het op. Dat is wat goed gedaan moet worden.

Maar een 4 km asfalt (8, heen en terug) kan denk ik wel ieder gezond paardenlichaam aan.

Vele paarden zijn niet veel gewent op asfalt of straten, mede omdat er altijd nadelen zijn. 1 is dat de hoeven hierdoor enorm kunnen slijten. de oplossing voor het slijten zorgt voor nadeel 2; op ijzers kunnen straatjes en verharde wegen ineens een stuk gladder worden waardoor paarden sneller kunnen struikelen (over de optie hoefschoenen kan ik niet veel zeggen, geen ervaringen mee). Maar zoals ik zeg; kunnen. Blijkbaar heb jij niet veel last van die problemen, en dat is natuurlijk alleen maar mooi, want daardoor heb jij het blijkbaar zo goed op kunnen bouwen dat je er nu de wereld kan rondgalopperen, bij wijze van. De meeste paarden kunnen er wel veel problemen mee krijgen, zowel voor de hoeven als gewoon medisch, daarom wordt van te voren aan te raden met mate, omdat je als je normaal gewoon op zachte ondergrond rijdt je het wel snel merkt als je daarna 20 km op verharde weg gaat galopperen. Ga hier ook vanuit dat het bericht van met mate naar TS is gericht met haar situatie(en niet naar jou ;) ). Mag ik vragen wat jij allemaal doet met de hoeven en hoe vaak de hoefsmid komt?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:47

felintje waar sta je?
hier rij ik wekelijks lange ritjes rustig zo een 20 a 30 km en dat zijn voor ons gewoon standaart ritjes :j daarbij moeten wij ook vaak een stuk over t harde
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-07-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:48

Pony van die maat die actief stapt moet makkelijk 5-6km/uur halen. Dan is 4km naar het strand, daar drafje/galopje om op te frissen (als al nodig) en 4km terug iets van 2-2,5 uur rijden. Dat zou hij moeten kunnen. Goed doorstappen is ook goed om af te vallen al denk ik bij buikje meer aan geen buikspieren dan meteen te dik (vetreserves zitten nl aan de bovenkant).

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:51

tamary schreef:
Pony van die maat die actief stapt moet makkelijk 5-6km/uur halen. Dan is 4km naar het strand, daar drafje/galopje om op te frissen (als al nodig) en 4km terug iets van 2-2,5 uur rijden. Dat zou hij moeten kunnen. Goed doorstappen is ook goed om af te vallen al denk ik bij buikje meer aan geen buikspieren dan meteen te dik (vetreserves zitten nl aan de bovenkant).

Ja goed doorstappen, zal voor hem geen kwaad kunnen. Zeker nu blijkt dat dat niet vermoeiend voor hen is. 2,5 lijkt me best wel lang ? Misschien moeten we er gewoon aan wennen dan. Nou hij heeft ook behoorlijk wat vet zitten op z'n ribben, schouder en nek :P Ribben zijn niet te voelen en het vet kun je gewoon vastpakken. Maar we zijn er mee bezig om hem tot een gezond gewicht te laten komen. Lijkt haast wel of hij van de lucht verdikt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:10

Lastig hoor, dikke pony's!

Maar ze kunnen meer hebben dan je denkt hoor, ook al doen we een tijdje niet veel met de shets. Dan kunnen we zo zo weer van de wei plukken en 3 uur gaan rijden / mennen. En dan alleen galop en draf want anders wordt je gék van de dazen.
En dan staan ze na 3 uur nog te hyperen...

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 08:25

MarlindeRooz schreef:
Lastig hoor, dikke pony's!

Maar ze kunnen meer hebben dan je denkt hoor, ook al doen we een tijdje niet veel met de shets. Dan kunnen we zo zo weer van de wei plukken en 3 uur gaan rijden / mennen. En dan alleen galop en draf want anders wordt je gék van de dazen.
En dan staan ze na 3 uur nog te hyperen...

hahaha maffe shets... die zijn blij dat ze mogen werken !
Ik ga vandaag ongv 6 km gaan oefenen en dat op stap/kleine draf.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:54

Nou helaas niet verder dan een km geraakt.... Beestje vond het niet Ok om alleen weg te zijn. Heel de tijd ambetant doen, willen omdraaien, stokstijf blijven staan...
Morgen dan maar eens de wandeling aan de hand doen voor het vertrouwen.

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:28

ik doe dat ook zo vaak :) :j ik stap meestal ongeveer 15 km aan een stuk ;) ik doe dit wel rond 1 keer in de 2 maanden :)

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:28

felintje schreef:
Nou helaas niet verder dan een km geraakt.... Beestje vond het niet Ok om alleen weg te zijn. Heel de tijd ambetant doen, willen omdraaien, stokstijf blijven staan...

Kun je niet met nog een paard oefenen?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:24

Naomi_King schreef:
felintje schreef:

Kun je niet met nog een paard oefenen?

Dat is het hem juist haha, met een ander paard plakt hij teveel. Dus hij moet beetje losweken.
Maar nu ga ik aan de hand gaan wandelen om te oefenen en dat gaat stukken beter ! heb nu al 4 km geoefend aan de hand. Binnenkort hopelijk ook eens erop oefenen.
Groetjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:26

Als tussenstap kun je iemand meenemen op de fiets. Dan hebben ze toch een beetje steun, maar geen ander paard. Dat werkte bij de mijne erg goed. :j

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:10

Amanda schreef:
Als tussenstap kun je iemand meenemen op de fiets. Dan hebben ze toch een beetje steun, maar geen ander paard. Dat werkte bij de mijne erg goed. :j

Jaa inderdaad! hij beschouwt de fiets als een mede paard denkik haha tot voorkort werkte dat hier ook heel goed. Tot hij koppig besloot te zijn..

Dkschrute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:33

Ik zit zelf niet aan de 10 km vaak. 25 km klinkt wel heel veel. Ik heb er zelf niet zoveel ervaring in, dus geen idee. Ik rijd met name door het bos hier vlak achter. Vaak in een uurtje weer terug

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:36

Ik wandel ook met mijn shet, ik wandel ook zelf mee :)
Het meeste wat we hebben gelopen is 4,34 km heen en terug! We hielden het goed vol. We hebben het meeste gestapt van de tijd, ondertussen nog gezwommen.

Ookal vraag ik me wel af, is dat te veel voor een shetter? we stappen we het meeste van de tijd. Moet kunnen, toch?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:40

SindyKaya schreef:
Ik wandel ook met mijn shet, ik wandel ook zelf mee :)
Het meeste wat we hebben gelopen is 4,34 km heen en terug! We hielden het goed vol. We hebben het meeste gestapt van de tijd, ondertussen nog gezwommen.

Ookal vraag ik me wel af, is dat te veel voor een shetter? we stappen we het meeste van de tijd. Moet kunnen, toch?

Ik denk dat zolang je beestje goed vooruit kan, en niet opeens extreem uitgeput is, hij een goede conditie heeft en het best aankan! :)