Paard niet vooruit te branden in de bak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:05

Ik ken een jonge, net ingereden merrie die ditzelfde probleem had. Reageerde nergens meer op. Uiteindelijk heel consequent aangepakt (been, geen reactie -> zweep of zelfs longeerzweep erachter) en binnen gezet in plaats van op de wei. Nu is ze nog steeds niet perfect, maar wel actiever en meer aan het been.

Wij dachten dat het kwam omdat ze net ingereden was en een tijdje inconsequent gereden, maar hoe dit met een ervaren paard kan gebeuren durf ik niet te raden.. Misschien toch door de warmte en/of nieuwe omgeving? Veel succes in elk geval! :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:06

hwn schreef:
Is het een erg zware bakbodem mss, waar ze het moeilijk mee heeft?

Heb hier trouwens zo'n pensionpaard gehad, echt niet vooruit te branden. Eigenares wou er niet meer mee rijden, stelde het paard te koop, maar raakte niet verkocht. Uiteindelijk hebben ze haar gehouden als wandelpaard, en na een tijd ging pistewerk ook weer. Paard was gewoon pistemoe.
Dus mss eventjes een time-out qua pistewerk?

Bakbodem is wat zwaarder ja, maar we vermijden de echt zware stukken. We dachten ook dat ze geen zin meer had, dus daarom ook veel afwisseling kwa rijden, longeren en grondwerk, maar het lijkt alsof ze het pisterijden steeds minder leuk gaat vinden..

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:08

Ik lees even mee...

Die van mij is ook erg langzaam in de bak met rijden, verder loopt ze prima.

piezze

Re: Paard niet vooruit te branden in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:18

Ach misschien is het paard wat overvemoeid, andere omgeving ander vreten. Tijdje niet gtraind door de blessure dus conditie wat minder. Kan een tijdelijk dipje zijn of ze heeft jullie zwakke plek gevonden en profiteert daar nu van. Meestal weet je het zelf hrt beste want je kent je eigen beessie als geen ander. Consequent zijn en niet te zwaar belasten. Kun je niet een tijdje dressuren in een weiland ofzo? Kun je meteen zien of het niet aan de bodem ligt want een goeie bodem kan heel veel schelen voor een paard.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:22

Blessure was in december/begin januari. Daarna had ze even "ik ben zielig dus kan niet lopen" buien maar die gingen weer over. Tot maart hebben we haar op de oude stal opgepakt (was dus 2-3 maand) en nu dus 4 maand op deze. Het is er de laatste maand echt ingeslopen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:35

Paarden denken denk ik niet zo van ik ben zielig ik kanniet lopen. Het zijn geen mensen. Die denken meer van als iets niet perse moet dan maak ik me niet moe. Blijkbaar krijgt ze van jou de mogelijkheid om niet zo alert te hoeven reageren op jouw hulpen, die kans pakt ze met beide hoeven aan nstuurlijk!

maar dat is maar een aanname want ik weet natuurlijk niet zeker hoe een paard precies dent

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:22

Hoi hoi,
Je zei dat ze nu meer zen is dan op de oude stal, dat ze daar meer stress had. Ik heb alleen niemand nog gehoord over het feit dat sommige merries door verandering van stal en omgeving ook een verandering doormaken in de hormonale spiegel. Werd ze regelmatig hengstig op je oude stal? Of komt dat nu pas echt de kop op steken? Ik ken een merrie die na verwisseling van eigenaar veel beter in der vel kwam te zitten en dus ook veel regelmatiger hengstig werd en daarmee ook minder aan de hulpen tijdens de periodes van hengstigheid, ze stond toen wel gewoon nog op dezelfde stal alleen een andere box.
Verder heb je al zo veel geprobeerd, als t geen hormonen zijn zet der lekker met n koppel continue in de wei voor n tijdje. Kan nooit geen kwaad.
Succes met je dame!!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:25

Nee ik had juist op de vorige stal dat ze de hele zomer hengstig was, en nu juist niet zo vaak. Maar toen zat ze gewoon niet lekker in haar vel en raar in haar vacht... Juist als ze hengstig is is ze voorwaards

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:33

Ik denk ook dat het misschien helemaal niet zo'n gek idee is om haar een maandje op de wei te gooien, eens per week een buitenritje ofzo. Vindt ze daarna het bakwerk misschien wel 10x zo leuk. Dat ze even rust krijgt om alles te verwerken en jullie in ieder geval uit die negatieve spiraal komen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:38

Als de bak zwaarder is dan ze gewend was kan dat een hoop verklaren hoor. Die van mij is altijd werkwillig, zelfs té, maar nu de bak zwaar ligt ivm de droogte merk ik dat zij ook veel meer consequente benadering vereist. Het kost haar gewoon meer moeite en loopt voor haar niet fijn. En als je daarin niet keihard aan het werk hoeft van het baasje, wie ben jij dan als paard om je stuk te gaan lopen daarop :+

Ik doe nu dan ook maar 1-2x per week bakwerk in de bak, daarnaast 2x op het weiland. Heb je dat al eens geprobeerd, hoe ze op een andere makkelijkere bodem te rijden is nu?
En daarnaast idd veel blijven afwisselen, en evt. eens goed kijken naar de voeding. Wie weet komt ze ergens wat tekort.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:58

Misschien even het bakwerk laten voor wat het is en eventueel wat dressuur oefeningen doen op buitenrit. Mijn merrie is de laatste tijd ook niet echt voorwaarts terwijl ze anders echt een driftkikker is. Dan maar kort en bondig en vriendje er op om uit te stappen :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:33

Mijn bijrijdster was net met haar op buitenrit, daar wat ze iets voorwaardser maar viel ze ook weer heel snel terug in stap. Ook niet goed dus... Wat nu? Toch naar de kliniek hoewel ze er niet ziek uitziet, of even vakantie en kijken hoe het dan gaat?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:24

Zou haar alvorens kosten te gaan maken eerst eens op rust zetten. Sommige paarden kunnen ook niet goed tegen de warmte. Grote kans dat ze in de kliniek ook niet meteen iets vinden.
Je zou eens kunnen kijken hoe ze het doet op rust en indien ze zo overdreven rustig blijft eens laten bloed prikken ?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 12:48

Ja heb besloten haar rust te geven, misschien heeft ze een "burn out". Ik ga ook haar zadel even na laten kijken en voor de rest alleen maar leuke dingen met haar doen :) misschien krijgt ze dan haar spirit weer wat terug!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:51

Heeft ze lichamelijk niks? Is ze helemaal nagekeken?
Kan zijn dat ze door de adrenaline op de vorige stal (omdat hij zo opgefokt was) en buiten door de pijn heen loopt en dit in zijn vertrouwde omgeving wel laat zien?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:04

TS succes met je merrie dan iig. Hopelijk is ze gauw weer de oude :)

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:18

Oh wat is dit een herkenbaar probleem :+
Wat ik doe is schakels rijden, dus eerst snel stappen, sloom stappen, snel stappen, sloom stappen etc. Daarna stappen, draven, stappen draven etc. En als laatst snel draven, sloom draven, snel draven, sloom draven etc. Bij mij (ex) bijrijdpaard helpt dat best goed. Maar kan natuurlijk per paard verschillen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:23

Ik zou zeggen zoek naar een trainer die ook echt probleem gedrag wil en kan aanpakken.
Jouw instructie heeft het geprobeerd en het lukte haar niet, dus dit is de verkeerde instructie in dit geval dus.
Eerst het paard weer goed voorwaarts krijgen, doen wijken voor druk, voorhand verzetten en achterhand verzetten, stop en achteruit.
Dan pas de normale bakoefeningen weer gaan uitproberen, want ik las dat er mensen waren die dus als tip opgaven om tussen kegels en dergelijke te gaan rijden, lijkt leuk maar als je het paard niet vlot vooruit krijgt, of zijn voorhand niet verzet krijgt of .....???? tjaaa dan is het een onmogelijke opdracht.
Dus eerst weer naar de goede basis, daar is het nu misgelopen.
Ik bekeek ook even jouw profiel, daar de eerste foto, ik weet niet wat jij hier van denkt maar voor mij loopt het paard helemaal niet goed zo hoor, paard staat idd in de krul maar is niet correct.
ook net te diep ingesteld en de knik is te ver naar achter.
Voor een deel is er ook een blokade van jouw handen, want die heb je onbewust vast gezet, dus niet een meegaande hand.
zoek andere instructie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:40

Ik doe ook zoals Vientje: als de piste te zwaar ligt, longeer ik in de wei.

Is het paard sinds de blessure nagekeken door osteo of fysio? Door een blessure en rustperiode kan de bespiering aardig veranderen, en kan ze spierpijn hebben, of gewoon zwakker in de spieren.

Kan je niet es uittesten hoe ze is in een andere bak (bijv. die van de vorige stal)? Want nu speculeren we wel op die verhuis, maar is mss toeval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:11

Krijgt ze misschien ander voer? Heb je al eens een bloedtest laten doen? Is de bak zwaarder? Hoe is ze aan de longe? Hoe ben je zelf als je erop zit (heb je er zelf wel zin in, hoe is je houding: onbewuste spanning of "vasthouden"/klemmen)? Allemaal losse vragen en er zijn nog zoveel meer. Een echt goede instructie kan zien waar het hem rijtechnisch aan schort en zelfs lichamelijke beperkingen opmerken.
Wat mij opvalt aan je "trainschema" is dat het behoorlijk saai is en erg voorspelbaar. Ook heb ik het idee dat je teveel doet. Soms is 20 minuten tot een half uur rijden (waarbij je je focust op één of twee oefeningen) en verder lekker vrij het land op al voldoende om het voor beide partijen leuk te houden. ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 00:33

Hallo meiden,

Ik vind dr laatste reactie totaal niet van toepassing op lis.
Wel fijn dat jullie meedenken natuurlijk!

Ik ben Janneke haar bijrijder en rijd eigenlijk 9 van de 10x op lis ivm prive omstandigheden.

Lis is een lieve maar onder het zadel. Pittige merrie mits je haar aan het werk zet. Dan werkt ze graag voor je en vind het vooral. Heerlijk om buiten te kopen.

Ze wilt niet lopen, ze is traag, kijkt futloos om zich heen en bijt weer mee t aansingelen en zadelen.

Van de week een buitenrit gemaakt, se begon zo positief en heerlijk actief en na 5minuten kakte ze helemaal in, ging sloffen en moest schoppen, dit ia nooit zo geweest buiten, dus ik ben omgedraaid en naar huis gereden.

Alle. Bovenstaande genoemde ideeën in ee bak ej de afwisseling is al. Geprobeerd, niks werkt. Andere ondergrond heeft ook geen succes helaas.

Ander voer, ze word er fatsig van maar loopt nog steeds niet.

Lis staat nu op het land, heeft vakantie en mag gewoon even lekker zichzelf zijn.

Jantjuh laat binnenkort de zadelmaker komen om haar zadel door te lichten en ook komt de hoefsmid.
Als ik het goed begrepen heb gaat ze over 2 weken ook naar de kliniek toe om onderzocht te worden.
Ik hoop dat er dan ook bloed geprikt word, want denk zelf dat ze ergens tekorten heeft zitten, dit samen met een zere rug van het zadel.

Hopelijk weten we na de kliniek meer.
Dit komt niet van "niet willen" dit gedrag heeft aan dat lis echt ergens mee zit, want het is geen opstandige merrie..

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:27

Nadiine__x schreef:
Hallo meiden,

Ik ben Janneke haar bijrijder en rijd eigenlijk 9 van de 10x op lis ivm prive omstandigheden.

Lis is een lieve maar onder het zadel. Pittige merrie mits je haar aan het werk zet. Dan werkt ze graag voor je en vind het vooral. Heerlijk om buiten te kopen.

Ze wilt niet lopen, ze is traag, kijkt futloos om zich heen en bijt weer mee t aansingelen en zadelen.

Van de week een buitenrit gemaakt, se begon zo positief en heerlijk actief en na 5minuten kakte ze helemaal in, ging sloffen en moest schoppen, dit ia nooit zo geweest buiten, dus ik ben omgedraaid en naar huis gereden.

Alle. Bovenstaande genoemde ideeën in ee bak ej de afwisseling is al. Geprobeerd, niks werkt. Andere ondergrond heeft ook geen succes helaas.

Lis staat nu op het land, heeft vakantie en mag gewoon even lekker zichzelf zijn.

Jantjuh laat binnenkort de zadelmaker komen om haar zadel door te lichten en ook komt de hoefsmid.
Als ik het goed begrepen heb gaat ze over 2 weken ook naar de kliniek toe om onderzocht te worden.
Ik hoop dat er dan ook bloed geprikt word, want denk zelf dat ze ergens tekorten heeft zitten, dit samen met een zere rug van het zadel.

Dit komt niet van "niet willen" dit gedrag heeft aan dat lis echt ergens mee zit, want het is geen opstandige merrie..

Blijkbaar overheen gelezen ofzo? niemand reageerd of beaamt mijn reactie haha ik denk namelijk echt dat het te veel is voor je paard...
hoelang blijft ze op het land?

ben echt reuze benieuwd of ik gelijk had :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:51

janntjuh schreef:
Blessure was in december/begin januari. Daarna had ze even "ik ben zielig dus kan niet lopen" buien maar die gingen weer over. Tot maart hebben we haar op de oude stal opgepakt (was dus 2-3 maand) en nu dus 4 maand op deze. Het is er de laatste maand echt ingeslopen.

Dit spreek ik direct tegen, want paarden denken absoluut niet zo. Een paard is een vluchtdier en zal derhalve niet zo snel laten merken dat het ergens last van heeft, tenzij het een serieus probleem betreft. In dit geval denk ik dat de blessure helemaal nog niet over is en dat het paard een flinke tand lager gaat lopen om pijn op te vangen. Onbelast heeft ze er wellicht minder last van, dan belast. En als er dan ook nog eens veel van haar gevraagd wordt...

Dat ze nu op het land staat, is super. Hopelijk knapt ze nu echt op, maar ik raad jullie sterk aan haar medisch grondig te laten onderzoeken (o.a. bloedonderzoek en röntgen van de eerdere blessure). ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:54

Nadiine__x schreef:

Klinkt als zadel, rug- of buikklachten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:07

Nadiine__x schreef:
Hallo meiden,

Kun je mij uitleggen wat er - aan de hand van wat ik geschreven heb - niet van toepassing is? Ik stel een vraag, waar je later juist antwoord op geeft: ze gaat over twee weken naar de kliniek om onderzocht te worden. Hieruit maak ik op dat wat ik vroeg dus wel van toepassing KAN zijn. Daarnaast zijn het allemaal vragen die wel degelijk invloed kunnen hebben op de verminderde reactie. Ben dan ook erg benieuwd of je wel mijn reactie of misschien toch van iemand anders bedoelt?