Paard is lichtelijk kreupel, maar ontzettend druk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:16

TS zonder diagnose kun je ook geen keuzes maken over wel of geen rust.
Foto's kosten wel wat maar besparen op de medische kosten van je paard vind ik echt een no-go.

Ik heb een paard in de wei staan die een gebroken voorbeen heeft en zelfs die rent en vliegt door de wei heen. voor er bokkers op hol slaan dit paard is er aan geopereerd en is nog revaliderende.
Het zegt dus helemaal niks.

Heb je het paard wel eens laten onderzoeken door een kliniek of alleen een DA thuis ?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:18

Ook ik ga mee met het bovenstaande. Zolang je niet weet wat het is en in welke mate is het heel erg moeilijk om aan te geven wat wel en niet kan. Overigens is lichtelijk kreupel, ook kreupel en dus pijn. Daar zou ik niet op gaan zitten. Zeker niet als je niet weet wat het nu is.

Mijn paard was ook kreupel voor. Ze kon haar been niet buigen, maar na 3 weken ging ze toch in volop er vandoor terwijl ze kreupel was. Dus dat zegt niets helaas.

Overigens hier ook en paard met lichte artrose, maar niet kreupel. Komt swinters alleen weleens wat stijf uit haar box, maar nooit kreupel. Artrose heb je in zoveel verschillende stadia. Ik rij wel met haar buiten, maar wat ik zeg, ze is niet kreupel.

Bambi1995

Re: Paard is lichtelijk kreupel, maar ontzettend druk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:24

ooh ik dacht altijd dat paarden niet idioot gaan doen als ze heel veel pijn hebben want ik ken een paard die had een schroef in zijn been gekregen en die verzette geen stap!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:29

Bambi1995 schreef:
ooh ik dacht altijd dat paarden niet idioot gaan doen als ze heel veel pijn hebben want ik ken een paard die had een schroef in zijn been gekregen en die verzette geen stap!

Helaas is dat niet zo. Ze kunnen wel degelijk gek doen en de meeste doen dat ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:34

De meeste paarden die kreupel zijn gaan gewoon als idioten tekeer. Heb mijn (toen) kreupele dame toch echt in volle galop door de wei zien gaan omdat ze ontdekte dat die groter was geworden in de tijd dat zij weg was en iemand weg moest jagen. Ze liep toen op 3 benen en ik zat met m'n handen in het haar. De pijn was echt minder belangrijk dan het wegjagen van een ander paard.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:34

paardjes123 schreef:
Foto's en scan laten maken kost echt niet de hele wereld. Met 200/300 euro kom je al een heel eind. Ik vind het echt een verkeerde zuinigheid. Als je dat niet kan of wil betalen moet je geen paard nemen. Als het paard wel met pijn rondloopt is het ooksneu

Niet persoonlijk hoor, ik neem alleen jou antwoord even als voorbeeld omdat er al meerdere van dit soort antwoorden gegeven zijn. Omdat TS op dit moment geen baan meer heeft en ze daardoor geen geld heeft om "even" 200/300 euro aan foto's te spenderen moet ze maar geen paard nemen (ach ze heeft hem pas 17 jaar) en is het volgens iemand anders een echte no-go.........

Vind dit soort uitspraken wel erg cru. Een paard wat je zo lang hebt doe je niet zo maar weg en een vage kreupelheid vind ik nu niet echt een levensbedreigende situatie om er zoveel geld tegenaan te gooien wat je op dit moment niet hebt. Glucosamine heeft ook een periode nodig om in te werken.
Misschien kan je nog eens een ander merk proberen? Ik weet dat sommige een raar smaakje hebben. (die van de Groene Os, Phytonics en van Marstall zijn smaak neutraal.)

Toevallig heeft die van mij in het vroege voorjaar ook een schuiver gemaakt in de paddock (tsja, je blijft je als 4 jarige gedragen terwijl je toch echt 24 bent) en hij is ook nu pas weer echt rad. Het scheelt wel dat die van mij 7x24 op het land loopt en daar zijn ei kwijt kan.
TS als ik jou was zou ik proberen of ze toch 7x24 op het land kan om te kijken of dat goed gaat. Misschien kun je haar onbelast (bv naast de fiets) beweging geven? Dan kan je ook langere stukken lekker rechtuit. Heeft bij de mijne erg goed gewerkt, hij heeft ook de beweging nodig vanwege de artrose. Succes

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:40

Maar waarom gaan ze dan zo idioot doen? als ze moeten vluchten dan kan ik het nog begrijpen maar waarom gaan ze bokken en andere gekke dingen doen als ze zoveel pijn hebben? dat snap ik echt niet.

Dankjewel ogidni, ik kon al niet begrijpen dat er niet meer waren die het met me eens zijn aangezien de mensen van stal het wel allemaal met mij eens zijn.

Ik durf eigenlijk niet met haar te fietsen als ze zo druk is. ze is ook 1.70 m hoog en dat lijkt me nog best wel eng om er mee te gaan fietsen :+ ik zou wel met haar kunnen wandelen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:05

Jeetje zeg ts heeft al 17 jaar haar paard... de omstandigheden zijn even zodanig dat ze op dit moment even geen foto's kan laten Maken van haar LICHT kreupele paard.. en half bokt sterft een even pijnlijke dood als het paard...

Overdrijven is ook een kunst zeg... het beest gaat echt niet nu direct dood omdat er niet direct een volledige diagnose gesteld wordt... ja ideaal is het niet. maar ik zou het ook even aankijken en het paard 24-7 in de wei zetten. Geef het dier zelf de kans om te herstellen en houdt het lichte beweging en heeft niemand last van een druk paard wat buiten gezet moet worden. Fietsen vind ik te veel inspanning voor een licht kreupel paard en zou ik niet doen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:11

Die van mij heeft ook pas 2 maanden geleden voor het eerst naast de fiets gelopen, is 1.70 hoog en ook een hittepetit. Nu heb ik het geluk dat wij bij stal een weggetje hebben waar alleen maar af en toe wat landbouw verkeer overheen gaat, hier heb ik dan ook een aantal keren kunnen oefenen. Hoe druk hij anders nog wel eens kan zijn zo braaf is hij naast de fiets, hij vind het prachtig. Koppie gaat er op, staart gaat er op en gaan met die banaan. Als je twijfelt moet je het niet doen.
Misschien is het mogelijk om iets met lange lijnen te doen? Wat rek en strek oefeningetjes met een worteltje. Of nog iets anders, de afwisseling maakt ook vaak dat ze toch hun energie kwijt kunnen omdat ze in hun koppie aan het werk moeten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:57

Neon schreef:
Jeetje zeg ts heeft al 17 jaar haar paard... de omstandigheden zijn even zodanig dat ze op dit moment even geen foto's kan laten Maken van haar LICHT kreupele paard.. en half bokt sterft een even pijnlijke dood als het paard...

Overdrijven is ook een kunst zeg... het beest gaat echt niet nu direct dood omdat er niet direct een volledige diagnose gesteld wordt... ja ideaal is het niet. maar ik zou het ook even aankijken en het paard 24-7 in de wei zetten. Geef het dier zelf de kans om te herstellen en houdt het lichte beweging en heeft niemand last van een druk paard wat buiten gezet moet worden. Fietsen vind ik te veel inspanning voor een licht kreupel paard en zou ik niet doen.

Direct dood.. nee, dat zal idd niet.. maar TS schrijft in paar OP dat het al een paar maanden is.
Wat is dan 'even' aankijken. Dat je het enkele weken aankijkt, oké. Ik zou toch op den duur foto's
laten maken, dan weet je daadwerkelijk hoe of wat en nu blijft het toch vissen. Waar doe je goed
aan.

Ik snap ook best dat als je een paar zolang heb je het niet weg doet als het financieel even tegen zit,
maar dan heb ik zoiets laat hem dan 24/7 in het land (alleen maar beter voor artrose en nu kan het
in de zomer) en kijk dan hoe het ontwikkeld. Maar nee, fietsen of erop zitten zou ik niet doen. Een
kleine wandeling hooguit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:30

Dat TS er nu geen geld voor heeft en het wil aankijken, allemaal prima... Maar het is al wel een paar maanden, dat vind ik niet aankijken meer. Daarnaast "laatst had me ze er nog afgegooid," indiceert dat ze er dus nog wel op rijd. Rijden op een kreupel paard vind ik gewoon not done. Dat ze een kreupel paard op het land zet om het aan te kijken, ook omdat ze er nu geen geld voor heeft, oké... Maar er dan alsnog mee wandelen en rijden, dat vind ik niet kunnen. Je kan pas weer met een paard aan het werk als het over is of als je precies weet wat er aan de hand is en wat dan de grenzen zijn. Niet eerder.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:27

Iedereen op stal zei tegen me dat ik er best op kan zitten en alleen maar stappen, dus heb ik dat ook gedaan. niet elke dag maar 1 of 2 keer in de week. Ik denk dat ik het maanden aankijk omdat het al een keer eerder maanden is geweest en toen ook helemaal over ging. Ik zorg altijd heel goed voor mijn paard, ook al heb ik het financieel nou wat minder. Ik laat de hoefsmid, tandarts en dierenarts komen altijd als er wat is, maar voor die dure foto's heb ik nu echt geen geld voor.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:33

Tsja erop gaan zou ik niet doen... en als je het wil aankijken 24-7 weidegandg bieden ( evt. is er tijdelijk ergens een andere weide te vinden? )

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:23

Bambi1995 schreef:
Iedereen op stal zei tegen me dat ik er best op kan zitten en alleen maar stappen, dus heb ik dat ook gedaan. niet elke dag maar 1 of 2 keer in de week. Ik denk dat ik het maanden aankijk omdat het al een keer eerder maanden is geweest en toen ook helemaal over ging. Ik zorg altijd heel goed voor mijn paard, ook al heb ik het financieel nou wat minder. Ik laat de hoefsmid, tandarts en dierenarts komen altijd als er wat is, maar voor die dure foto's heb ik nu echt geen geld voor.

Als het artrose is, zal het helaas overgaan. Glucosamine kan een verlichting geven, maar daarmee
wordt de artrose niet minder. Ik zou persoonlijk niet op een paard gaan zitten als hij kreupel is.
Ook niet licht kreupel. In de wei kan paard zelf bepalen wat hij doet en hoeveel hij loopt. Met wandelen
en rijden wordt hij toch 'gedwongen'.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:48

ik weet het allemaal ook niet meer. ik word altijd wel gek van die gebreken bij paarden. dan hebben ze dit weer en dan dat weer. je kan het bijna geen hobby meer noemen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:56

Bambi1995 schreef:

Is het misschien een idee om pijnstillers te geven? en dan kijk je hoe ze dan is.

Ik begrijp het wel hoor, hoe rot het ook is, dat er even geen geld voor is om de medische molen in de gaan zoals de foto's enzo.

Pijnstillers is nog altijd goedkoper dan de fotos laten maken en dan doe je alvast iets voor je paard om het wat te verzachten.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:21

Iedereen roept maar "op een kreupel paard moet je niet rijden" maar soms moet je ze juist wel rijden, longeren of op een andere manier gedoseerde beweging geven om ze weer goed te krijgen. Uiteraard niet als een paard op drie benen staat of als er daadwerkelijk iets anders aan de hand is (hoefzweer, klap van een ander paard of zo)

Om te kunnen bepalen wat je kan moet je het paard en zijn/haar gedrag goed kennen. Veearts heeft blijkbaar niet veel bijzonders kunnen vinden. Je zult dus zelf moeten bepalen en uitproberen wat in julie situatie van toepassing is.

Succes ermee

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:58

Haar benen zijn niet dik of warm, nooit geweest. ze staat niet op 3 benen. in stap zie je niks. in draf zie je dat ze ietsje knikt met haar hoofd. ze valt dan op het gezonde been. Ik heb er ook iemand naar laten kijken die heel veel weet van spieren en de scheefheid van een paard. Ze vermoede dat het in de schouders zit. de da vermoede dat het in het linker voorbeen zit. ze is ontzettend fit en alert. ze is wel 21 maar je zou zeggen dat ze misschien 10 is.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:59

ogidni schreef:
Iedereen roept maar "op een kreupel paard moet je niet rijden" maar soms moet je ze juist wel rijden, longeren of op een andere manier gedoseerde beweging geven om ze weer goed te krijgen. Uiteraard niet als een paard op drie benen staat of als er daadwerkelijk iets anders aan de hand is (hoefzweer, klap van een ander paard of zo)

Om te kunnen bepalen wat je kan moet je het paard en zijn/haar gedrag goed kennen. Veearts heeft blijkbaar niet veel bijzonders kunnen vinden. Je zult dus zelf moeten bepalen en uitproberen wat in julie situatie van toepassing is.

Succes ermee

Eens, maar dan moet je wel weten wat de oorzaak is. DA denkt artrose, maar zolang je niet weet hoe
erg de artrose is, weet je niet wat je nog kan. Maargoed dat is mijn mening. Zelf paard van 21 met artrose,
wordt ook nog gereden buiten, maar ik ga er niet op als ze kreupel is. Nou moet ik zeg komt ze alleen in
de winter soms wat stijf uit stal, maar niet kreupel.

Goed, denk dat mijn punt wel duidelijk is, dus ga niet meer reageren :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:19

Klinkt precies als mijn pony!
Pony is 21 jaar een maand of 2 a 3 kreupel zonder aanwijsbare rede. Heb haar 2 weken gelongeerd om te kijken wat er zou gebeuren. Het werd minder. Toen rustig gaan rijden. Lange teugel en rustig stappen en draven. We zijn nu een maand verder en mevrouw loopt niet meer kreupel. Waarschijnlijk heeft ze een ontsteking gehad en is dat over gegaan. Hierdoor is ze haar spieren verkeerd gaan gebruiken waardoor ze vast is komen te zitten. Als ik de teugels in het begin wel op maat had liep ze niet lekker maar als er een boogje inzat liep ze goed. Wie weet kun je dat gewoon een weekje proberen. Als het beter gaat lekker blijven rijden als het minder gaat stoppen en verder kijken mss osteo ofzo

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:54

Je hebt je paard al 17 jr en kent deze als geen ander lijkt me.
Wat zegt je gevoel? even alle meningen en adviezen van anderen daar gelaten.

Persoonlijk zou ik geen risico nemen en dus onbelast laten lopen middels wandelen en weidegang.
Mocht je weer de financiële middelen hebben om verder onderzoek te laten doen kun je nav daarvan misschien weer gaan rijden?

Wbt de voeding en het geven van glucosamine is care for life van pavo wellicht een optie? dit is op basis van kruiden zonder toevoeging van suikers of andere snelle koolhydraten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:09

Als het paard atrose heeft? en kreupelt niet rijden.
Het is mij niet helemaal duidelijk heeft hij nu atrose of niet.
Als hij jou er nu af wil werken onder het rijden dan duid dit op pijn.
In het land niet bewegen maar als hij van stal af komt en moet lopen daarbij druk en onwillig dan duid dit op pijn.
Glucosamine helpt niet bij pijn maar ondersteunt de aanmaak van kraakbeen helpt niet altijd.
Geef je paardje eens een goede pijnstilling dat is de goedkoopste manier om er achter te komen of haar gedrag door pijn komt of doordat ze ongehoorzaam is.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 17:08

Momenteel is ze niet meer kreupel en.rij en longeer ik weer. Ben super blij. Nu ik haar weer rij is ze veel minder druk

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:16

Ik denk dat je bedoelt omdat ze niet meer kreupel loopt dus geen pijn meer heeft is ze minder druk O:)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 20:32

Ze was helemaal niet druk omdat ze pijn had, en ze gooide mij er ook niet af omdat ze pijn had. Ze was druk en schrok van een vogel, maakte een zijsprong en ik lag er naast. Thats it! niks omdat ze pijn heeft.