Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Re: Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:34

Even inhaken op Djaikha, Let er wel op bij wie je je veulen dan parkeert!! Niet elk paard accepteert een ander paard in zijn haar box. Daardoor ben ik daar geen voorstander van.
Stressvolle situatie is het wel, echter hebben wij er nog nooit een luchtzuiger of een verknipt paard aan over gehouden. En wij halen ook de merries altijd na enkele weken er bij weg. Er blijft alleen altijd in de eerste periodes een persoon bij de veulens. Later krijgen de veulens op hun gemak bix en kunnen wij de training hervatten met de merries. Overigens doen wij dit al zeker 15 jaar zo en alles leert met ervaring.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:57

newt schreef:
Even inhaken op Djaikha, Let er wel op bij wie je je veulen dan parkeert!! Niet elk paard accepteert een ander paard in zijn haar box. Daardoor ben ik daar geen voorstander van.
Stressvolle situatie is het wel, echter hebben wij er nog nooit een luchtzuiger of een verknipt paard aan over gehouden. En wij halen ook de merries altijd na enkele weken er bij weg. Er blijft alleen altijd in de eerste periodes een persoon bij de veulens. Later krijgen de veulens op hun gemak bix en kunnen wij de training hervatten met de merries. Overigens doen wij dit al zeker 15 jaar zo en alles leert met ervaring.

Zetten jullie je veulens dan alleen op stal: in een eigen box zonder paarden in aangrenzende boxen?

Het klopt dat niet elk paard een veulen in de box accepteerd. Ik bedoelde ook te zeggen dat sociaal contact voor alles gaat, dus als er een paard in de box naast het veulen staat dat te verkiezen is over totaal geen andere paarden in de buurt.

ponyparadijs

Re: Merrie tijdelijk scheiden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:23

Mijn veulen staat regelmatig in de box zonder buur paarden.
Het is voor haar geen groter drama dan wel buurpaarden.
Tegenwoordig heeft ze meer oog voor de voerbak dan voor mams.
Dus als we daar een schep voer in gooien is ze gelukkig.
Kleine vreetzak hahaha

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:59

Ja die van ons gaan ook gewoon alleen in de box de eerste maand.
nog nooit een luchtzuiger of iets dergelijks aan over gehouden.

Nu blijven ze tussen de rest van de kudde in de wei.

We hebben elk jaar ongeveer 6 veulens dus door de jaren heen hebben we er aardig wat opgevoed!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:02

Djaikha schreef:
newt schreef:

Zetten jullie je veulens dan alleen op stal: in een eigen box zonder paarden in aangrenzende boxen?

Het klopt dat niet elk paard een veulen in de box accepteerd. Ik bedoelde ook te zeggen dat sociaal contact voor alles gaat, dus als er een paard in de box naast het veulen staat dat te verkiezen is over totaal geen andere paarden in de buurt.

Ik kan niet zeggen dat er altijd 1 naast staat. Wel kan ik zeggen dat het in de eerste weken wel zo is want dan longeer ik ze als ze allemaal op stal staan. Als ze na een paar weken het rideltje kennen haal ik ze ook overdag uit het land en blijft het veulen op stal bix eten en de merrie traint,en dan is het niet zo dat er altijd 1 naast staat. Nog een paar weken erna vind t veulen het niet meer nodig om mee en blijft achter in de ploeg.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:12

Ok, dus je start niet meteen met een veulen in de box isoleren zonder paarden er omheen. Je doet het eerst met andere paarden erbij en later kan je die weglaten. Wat jij doet is het veulen leren te accepteren om alleen in een box te staan op een manier die goed lijkt te werken. :)

In dit geval is het veulen weliswaar ouder en dus al wat zelfstandiger dan een jong veulen van een paar weken oud, maar wordt het voor het eerst echt van de moeder gescheiden. TS geeft ook aan het zo stressvrij te willen houden. Dan raad ik dus nog steeds aan om het veulen niet te isoleren van sociaal contact, maar het met andere paarden in naastgelegen boxen te stallen. Of het in de wei te laten staan bij andere paarden, wanneer de situatie dat toelaat.