paardrijden met regen/onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

buitenrijden tijdens onweer

gewoon gevaarlijk
222 (75%)
slecht
37 (12%)
boeit me niet
17 (5%)
alles moet een eerste keer zijn
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 296

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:29

Regen is niet zo erg maar als je weet dat er onweer op komst is moet je niet op buitenrit gaan. Dat is niet echt verstandig. Dat risico moet je niet bewust nemen. Het is al naar genoeg als je tijdens je rit overvallen wordt door een plots opkomende onweersbui...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:17

Bliksem die aangetrokken wordt door groter volume, ijzers en metaal in je hoofdstel _O- _O- _O- sorry maar dat is echt de grootste flauwekul die ik in tijden heb gehoord!

Open veld opzoeken is ook zo'n nutteloze opmerking, evenals het mijden van hoge bomen. Wat anders dan open veld of bomen hebben jullie dan nog in je bos??

Enne, wat is jullie defenitie van "veilige plek"?
Laat ik jullie even uit de droom helpen, er bestaan geen veilige plekken tijdens onweer. Relatief is de meest veilige plek IN je auto (geen cabrio!) omdat het principe van de kooi van faraday de meeste bescherming biedt (maar ook dan geen garanties!).

Onweer is niet gevaarlijk mits je het niet uitdaagt want winnen van een blikseminslag doe je niet, ECHT NIET!!
Gaan rijden is dan ook voor de idioten en sukkels maar als het je overkomt (het komt soms opzetten als poepen), maak dat je wegkomt, vermijd open veld (hoogste punt in de omgeving).
Ik vraag me af of klein maken in open veld (advies voor wandelaars) met een paard wel zo nuttig is ten opzichte van de optie om full speed naar huis of toch op z'n minst naar een bebost gebied te galoperen.
Lopen/rijden door bebost gebied is relatief veilig; de bliksem moet maar net die boom uitkiezen waar jij op dat moment langs loopt. Die kans is nog niet zo groot.

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt, men weet gewoon niet eens precies hoe bliksem zich gedraagt en wat nou de allerbeste oplossing is.

kesha1

Re: paardrijden met regen/onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:53

Dus gewoon niet buitenrijden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:20

Ja inderdaad. :j .bij dreigend onweer geen buitenrit maken wat mij betreft.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:35

Juist toen het hagelonweer er was zat ik er net in ! Het was zo mooi buiten toen ik vertrok op buitenrit en plots , op nog geen 5 minuten veranderde het weer volledig. Ik had beter moeten weten maar omdat het nog zo zonnig was en mooi had ik het er toch op gewaagd. Doe ik dus NOOIT meer. hagelbollen ter grote van 2€ stukken die op je neerkletsen is echt niet aangenaam. Natuurlijk was mijn paard ook niet meer te houden en de weg lag er spierwit bij. Gelukkig hebben mensen ons onderdak geboden in hun garage. Die heeft men paard nog eens lekker ondergepoept

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:01

Regen maakt niet uit, onweer in binnenbak ook niet zolang het niet té wordt. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:48

Als het al regent ga ik niet rijden, als ik tussendoor een bui krijg rijd ik wel door.
Of als ik al opgezadeld heb ofzo.

Met onweer of dreigend onweer rijd ik niet :n Naast dat het gevaarlijk is vind ik
het doodeng. :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:55

Als het de hele dag al stortregent ga ik niet naar buiten. Ik rij wel gewoon met onweer in de binnenbak overigens.
Maar ik ben ook wel eens overvallen door noodweer en ik heb 1x met een groep kinderen op het strand gestaan dat we overvallen werden door onweer...
Ik moest toen voor de kinderen echt wel een stukje zelfbeheersing aanspreken om niet te laten merken dat ik het ook best een beetje spannend vond. We zijn toen in een redelijk vlot tempo weer terug gereden naar stal en hebben de pony's in de binnenbak lekker nog even uitgestapt.

Als er onweer dreigt ga ik niet naar buiten, maar als ik er door overvallen word ga ik snel weer terug.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:31

Ik probeer onweer zoveel mogelijk te vermijden. Regen vind ik vervelend maar opzich niet heel erg. Je wordt er zo nat van :')

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:30

Met regen heb ik nooit echt problemen. Onweer vind ik een heel ander verhaal. Behalve dat je paard er vaak erg gestressed van raakt is het ook best gevaarlijk. Maarja, ik ben zelf ook stiekem wel wat bang voor onweer, dus mij zul je dan sowieso niet snel buiten zien. :P

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:52

goh weet je last gewoon regen is dan ist helemaal niet gevaarlijk ;) maar als er bliksem is zou ik nog wel oppassen ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:01

regen ja onweer nee.
en wat is het nu voor een advies om op je hurken naast je paard te zitten? :') paard wordt dan jou afleider? waar je zo dichtbijzit dat de klap je wsl ook vermoord....

dan nog liever onder heel veel bomen dan zelf die boom spelen.

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:16

Het is altijd gevaarlijk! Als paarden in een weiland al geraakt kunnen worden door de bliksem.... in Groessen is vorig jaar 2 jonge onbeleerde paarden geraakt door de bliksem. Eentje is dood gegaan de ander heeft het gek genoeg overleeft en een blinde oog aan overgehouden.
Laat staan je een buitenrit gaat maken...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:26

ikke schreef:
Enne, wat is jullie defenitie van "veilige plek"?
Laat ik jullie even uit de droom helpen, er bestaan geen veilige plekken tijdens onweer. Relatief is de meest veilige plek IN je auto (geen cabrio!) omdat het principe van de kooi van faraday de meeste bescherming biedt (maar ook dan geen garanties!).

Mijn huis, niks aan over gehouden toen de bliksem daar in sloeg. :+ En anders een leegstaande loods/schuur.

miraculous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:26

Met regen kan wel, maar lijkt me niet erg prettig. En bij onweer zou ik gewoon helemaal niet rijden, bah wil er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als het ineens noodweer is..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:57

tijdens regen rijd ik gewoon door, alleen onweer niet vind ik te gevaarlijk...........
:j. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:14

Ik doe mijn paarden er geen plezier mee om in de stortregen te rijden, laat staan onweer. Maar als ik al in het bos ben heb je natuurlijk weinig keus...

Als het voorspeld is zou ik ook niet zo gauw een lange buitenrit maken. Als ik heb afgesproken met iemand of les heb rijd ik wel door de regen, maar als ik niet hoef wacht ik wel tot het droog is. :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:15

Rijden in de regen vind ik geen probleem, zodra het begint te rommelen maak ik rechtsomkeert naar stal. Ik vind het heel eng om in het onweer buiten te zijn.

Ravenna18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:57

Ik vind onweer zelf doodeng dus no-way dat ik dan ga rijden!
Met regen een buitenritje is niet erg,
als je eenmaal nat bent is het niet zo erg meer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:12

kesha1 schreef:
O oke maar als jullie aan de wolken en gerommel al merken dat het gaat storten/regenen gaan jullir naaar buiten? Dit was met ponykamp namelijk wel zo

Ik vind dit, als ouder zijnde, verschrikkelijk onverantwoordelijk van de begeleiding van je ponykamp!! Ze hadden kinderen nooit mee op buitenrit mogen nemen als er gerommel te horen is! Levens gevaarlijk! Als je onweer kan horen kan je getroffen worden door de bliksem dus je bent dan "binnen bereik".

Als je wordt "overvallen" door onweer ALTIJD AFSTAPPEN! Direct op zoek gaan naar een veilige schuilplaats. Ben je in het bos, blijf dan daar, ga niet naar de rand van het bos of naar openplekken.

En de tip om met je paard gehurkt op en open plek te gaan zitten is helemaal gevaarlijk.. Je paard zal dienen als bliksemaamtrekker en dat is nou juist wat je niet wil.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:14

Met onweer rijd ik niet. Regen maakt niet uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:44

No_No schreef:
kesha1 schreef:
O oke maar als jullie aan de wolken en gerommel al merken dat het gaat storten/regenen gaan jullir naaar buiten? Dit was met ponykamp namelijk wel zo

Ik vind dit, als ouder zijnde, verschrikkelijk onverantwoordelijk van de begeleiding van je ponykamp!! Ze hadden kinderen nooit mee op buitenrit mogen nemen als er gerommel te horen is! Levens gevaarlijk! Als je onweer kan horen kan je getroffen worden door de bliksem dus je bent dan "binnen bereik".

Nou sorry hoor, maar je kunt onweer op meer dan een km horen en dan ben je echt geen "target", dat is dus onzinnige bangmakerij!

kesha1 schreef:
Als je wordt "overvallen" door onweer ALTIJD AFSTAPPEN! Direct op zoek gaan naar een veilige schuilplaats. Ben je in het bos, blijf dan daar, ga niet naar de rand van het bos of naar openplekken.

Huh?? Bosrand is gevaarlijk maar in het bos niet??? Leg dat eens uit!

kesha1 schreef:
En de tip om met je paard gehurkt op en open plek te gaan zitten is helemaal gevaarlijk.. Je paard zal dienen als bliksemaamtrekker en dat is nou juist wat je niet wil.

Dat is een tip die met name uit de wandelwereld komt en dan klopt die tip ook wel; sterker nog, het is de enig juiste handeling.

Met een paard maak je je uit de voeten bij naderend onweer, dat is de enig juiste oplossing; er bestaat geen enkele veilige plek bij een onweersbui.

marloes12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:38

je kan er natuurlijk niks aan doen als je in een bui terecht komt maar als het al aan het onweren is dan zou ik miet weggaan

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:02

Ikke, ik houd je niet tegen hoor. Vind het maar bangmakerij, ik heb me aardig verdiept in onweer en de mogelijke gevaren er van.

Hier een link om het wat makkelijker maken ;)

http://www.brandweereibergen.nl/veiligh ... ie/onweer/

Hier een stukje uit de link om het nòg makkelijker te maken

Er worden door mensen veel verschillende ezelsbruggetjes gebruikt voor wanneer onweer gevaarlijk is. Vaak geven deze verkeerde informatie. Het meest veilige is om er van uit te gaan dat op het moment dat u een donder of gerommel hoort, er al het gevaar is van een blikseminslag in uw omgeving. Om te voorkomen dat u wordt getroffen door een bliksem wordt daarom het volgende geadviseerd:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:24

No_No schreef:
Ikke, ik houd je niet tegen hoor. Vind het maar bangmakerij, ik heb me aardig verdiept in onweer en de mogelijke gevaren er van.

Hier een link om het wat makkelijker maken ;)

http://www.brandweereibergen.nl/veiligh ... ie/onweer/

Hier een stukje uit de link om het nòg makkelijker te maken

Er worden door mensen veel verschillende ezelsbruggetjes gebruikt voor wanneer onweer gevaarlijk is. Vaak geven deze verkeerde informatie. Het meest veilige is om er van uit te gaan dat op het moment dat u een donder of gerommel hoort, er al het gevaar is van een blikseminslag in uw omgeving. Om te voorkomen dat u wordt getroffen door een bliksem wordt daarom het volgende geadviseerd:

Wellicht had je je vak ervan moeten maken....

Dan had je geweten dat de tips uit de link niet meer zijn dan naar beste eer en geweten samengestelde tips op basis van waarneming. Men weet domweg niet precies hoe bliksem reageert en waarom bliksem op bepaalde plaatsen wel of juist helemaal niet inslaat.

Met name die tips bij dat statische gevoel... Als je de kans krijgt, is het nuttig om te reageren zoals beschreven (we weten geen betere opties) maar houdt er rekening mee dat je die kans simpelweg niet krijgt........

Evenmin begrijp ik de tip van die kleine boompjes. Een bos vol hoge bomen is even veilig (of onveilig; het is maar hoe je het bekijkt). Datzelfde geldt voor het opzoeken van een laagte. De extra veiligheid die dat zou kunnen geven is relatief en niet alleen afhankelijk van de vorm maar ook van de grondslag. Er is namelijk een sterk vermoeden (maar nog geen wetenschappelijk bewijs) dat de grondsamenstelling van invloed is op het inslaggedrag. Anders gezegd: men weet dat die grondslag van invloed is maar men heeft nog geen idee hoe dat dan precies zit.

Enne, in een huiis zijn dat een full hit te verwerken krijgt, dat vergeet je de rest van je leven niet meer....... Veilig is een ernstig relatief begrip hierbij.

Op het moment dat je bliksem ziet of donder hoort is er absoluut GEEN direct verband met risico op inslag in je directe omgeving. Dat is zeer sterk afhankelijk van de situatie en dan vooral: wat is je positie ten opzichte van de onweersbui en de route die de onweersbui lijkt te gaan nemen.