Paard is TÉ sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:02

Sizzle schreef:
Simpelman, dit paard heeft al een opleiding gehad.
Dan kent het bepaalde hulpen.
Als ts die niet geeft snapt het paard het niet. Kan je dat paard niet kwalijk nemen. Een koetspaard heeft nou eenmaal een andere opleiding gehad dan een dressuurpaard.
Mijn paard kent ook alleen nederlandse stemhulpen, kan dan een fransman toch verrekte weinig mee.

Heb een tijdje een doodbrave trage tuiger gehad, liever lui dan moe. Maar 1 van de potentiele kopers kreeg het voor elkaar dat door spanning in haar zit dat paard binnen 5 minuten begon te rennen.

Slofteugel en trekken is in iedergeval geen goed idee.

Mee eens. Alhoewel het paard hoogstwaarschijnlijk ook zal reageren op de intonatie in wat voor taal dan ook?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:04

Simpelman schreef:
De magische zithulpen.
Hoe doet de koetsier op de bok het dan?

Wanneer een paard respect en vertrouwen heeft ontwikkeld zal het gemakkelijk verband leggen tussen verschillende gelijkbedoelde hulpen.
De zit komt later.

Stem...

een echte koetsier doet alles met zijn stem. En dit hoeft zelfs maar nihil te zijn.

"Voorwaarts" is stap vanuit halt.
"Drrrrrrrrrraf" (Je tong laten rollen) is uiteraard draf.
"Dooooooorrrr" is het laten doorgaan na terugvallen in de gang.
"Gaaaaaalop" is een galop aannemen.
"Stapppen.... stapppen." is het terug gaan van draf naar stap.
"Teeeeerug .... teeeeerug... ruuuuuustig" is het terug gaan van een versnelde pas in de betreffende gang.
"Hooooo" = halt.

Als je er consequent genoeg mee bent... dan heeft het paard het zo door.
Ook niet vergeten met het woordje "Let Op" en dan de commando aangeven.

Nee = ook echt nee.
Wij mennen het liefste met zo min mogelijk hefboomwerking. Deze is alleen nodig, in noodsituaties.
Als jij maar gevoelig genoeg bent in de hand, en het paard volgt, je elleboog niet vastzet, of je schouder, dan kun je uren mennen, zonder pijn te krijgen.
We zien ook erg veel menners, die zichzelf vastzetten, en daardoor het paard "onstuurbaar" wil lijken te worden.

Deze informatie komt niet van mijzelf, maar van een men instructeur. Ik heb deze informatie alleen overgenomen.

Met rijden doe ik dit zelf ook. Maar het begin al vanaf de grond. Nee = nee. Stap = stap. Draaien = draaien, en niet wat een paard denkt te willen....

pien_2010

Re: Paard is TÉ sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:05

TS zacht, zachter, zachtst. Jij doet (is geen verwijt) hard, harder hardst tot en met slofteugel toe. Van een paard "kun je het nooit winnen". 1 PK is altijd sterker. Zie dat mondje maar als kostbaar porcelein en ga met goed instructie dit probleem oplossen of anders een ander paard zoeken.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:10

Het is in waarschijnlijk bijna alle ogen raar wat ik nu ga zeggen , maar laat die teugels gewoon los , lange teugel , goed in je zadel gaan zitten en laat maar gaan , hij word echt wel moe , en haal aub die slof eraf want dat werkt voor geen enkel paard met deze 'problemen'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:11

Tabalugo: Of juist in de war raakt.
Ik weet wel dat mijn paard op het commando: wachten, keurig blijft wachten met de boxdeur open als ik mijn andere paard het halster om doe (gaan samen de wei op). Idem met het omhooghouden van mijn wijsvinger, dan stapt ze ook direct terug indien nodig.
Zonder dat commando denderde ze blijkbaar bij een vakantiehulp zo de box uit en kreeg ik te horen dat mijn paard geen opvoeding kende.
Tja, blijkbaar zag ze zonder haar vertrouwde commando's haar kansen waar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:34

constant overgangen rijden.. Tempowisselingen.. Figuren kleinet en groter rijden.. En bij aangalopperen na een paar passen meteen weer terugnemen, zodat hij geen tijd heeft om te versnellen.. Dit ook met draf.. En zo steeds uitbouwen.. Vooral bezighouden en niet contant op de hoefslag, daar heeft hij ruimte om te versnellen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:07

MarliesV schreef:
Simpelman, een paard voor de wagen is op andere hulpen ingesteld (waaronder stemhulpen) dan een paard onder het zadel. Daarbij zijn zithulpen wel van belang. Met een kleine kanteling van je bekken kan je vaak meer bereiken dan met een grote snok aan de teugels bij wijze van spreken.

Ben het verder absoluut met je eens dat respect/vertrouwen/begrip van belang is. Dat een paard een hulp moet snappen en opvolgen enz. Maar zie naast je opmerkingen daarover geen tips voor de TS hoe dit te bereiken.

Kijk het begint een leuke discussie te worden....

Een paard voor de wagen heeft geleerd op stemhulpen te reageren en luistert daar naar zonder enige dwang.
(Vergeet even die zware stang waarmee veel tuigpaarden uitgerust zijn, wanneer men met een 600kg zware beladen wagen door het verkeer gaat kan een noodstop noodzakelijk zijn, daar is de keus een ongeluk of geweld)

Op dezelfde manier hoort een paard aan de longe geleerd te hebben op stemhulpen te reageren en daar aan te gehoorzamen.
Ook daar komt er helemaal geen dwang aan te pas.
Een paard kan dus perfect gehoorzamen zonder merchanische inwerking én zonder "zit".
Wanneer het niet gehoorzaamt heeft het iets niet begrepen of het wil niet gehoorzamen door gebrek aan respect of vertrouwen.

Hier zit het probleem van TS.
Niet in haar "zithulpen".

De "zit" komt pas veel later, wanneer het paard door basisafrichting heen is en de verbanden heeft begrepen kunnen we de stem weglaten.
Dat geld ook voor de ruiter, het belang van de "zit" komt later in de opleiding.

Het antwoord op hoe respect en vertrouwen te verdienen bij een paard gaat verder dan dit topic, daar moet TS zich dan uit eigen initiatief in willen verdiepen, daar heeft ze begeleiding bij nodig.
De slofteugel is niet en nooit de oplossing en ook niet wat tipjes over de "zit".

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:28

Simpelman schreef:
Op dezelfde manier hoort een paard aan de longe geleerd te hebben op stemhulpen te reageren en daar aan te gehoorzamen.
Een paard kan dus perfect gehoorzamen zonder merchanische inwerking én zonder "zit".
Wanneer het niet gehoorzaamt heeft het iets niet begrepen of het wil niet gehoorzamen door gebrek aan respect of vertrouwen.

De "zit" komt pas veel later, wanneer het paard door basisafrichting heen is en de verbanden heeft begrepen kunnen we de stem weglaten.
Dat geld ook voor de ruiter, het belang van de "zit" komt later in de opleiding.

Het antwoord op hoe respect en vertrouwen te verdienen bij een paard gaat verder dan dit topic, daar moet TS zich dan uit eigen initiatief in willen verdiepen, daar heeft ze begeleiding bij nodig.
De slofteugel is niet en nooit de oplossing en ook niet wat tipjes over de "zit".

Simpelman, lees jij wel? Dit paard is opgeleid tot Z1 niveau. Lijkt mij niet dat de eigenaar Z1 op stem reed, wel soms?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:32

Simpelman schreef:
MarliesV schreef:
Simpelman, een paard voor de wagen is op andere hulpen ingesteld (waaronder stemhulpen) dan een paard onder het zadel. Daarbij zijn zithulpen wel van belang. Met een kleine kanteling van je bekken kan je vaak meer bereiken dan met een grote snok aan de teugels bij wijze van spreken.

Ben het verder absoluut met je eens dat respect/vertrouwen/begrip van belang is. Dat een paard een hulp moet snappen en opvolgen enz. Maar zie naast je opmerkingen daarover geen tips voor de TS hoe dit te bereiken.

Kijk het begint een leuke discussie te worden....

Een paard voor de wagen heeft geleerd op stemhulpen te reageren en luistert daar naar zonder enige dwang.
(Vergeet even die zware stang waarmee veel tuigpaarden uitgerust zijn, wanneer men met een 600kg zware beladen wagen door het verkeer gaat kan een noodstop noodzakelijk zijn, daar is de keus een ongeluk of geweld)

Ik begrijp dit niet zo goed? Ts dient op stem te rijden en te werken aan de verhouding totdat ze zelf door de basis is? Het paard is dit, wellicht ts niet en sowiezo samen niet.

Het paard begrijpt ts wel maar wil niet luisteren?

Pfff Simpelman soms maak je het echt lastig om de boodschap te ontcijferen :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:38

Gordy18 schreef:
Het is in waarschijnlijk bijna alle ogen raar wat ik nu ga zeggen , maar laat die teugels gewoon los , lange teugel , goed in je zadel gaan zitten en laat maar gaan , hij word echt wel moe , en haal aub die slof eraf want dat werkt voor geen enkel paard met deze 'problemen'

Dit.

Klinkt raar, maar hoe harder jij gaat trekken hoe sterker hij zich kan maken. Laat je de teugels vieren heeft hij niks om zich 'sterk op te maken'. Misschien weet 'ie dan niet zo goed wat hij er mee aan moet, kan zelfs lichte paniekreactie geven, maar wat doen ze als ze even niet meer weten wat ze aan het doen zijn? Stilstaan.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:48

nuscaniels schreef:
Wat doe je als hij hard gaat draven? De slof erbij pakken of het paard aan het werk zetten.
Ik zou hem continue aan het werk houden, hem geen ruimte geven om zelf dingen te gaan doen. Het niet alleen maar in overgangen zoeken, maar voltes, gebroken lijnen, afwenden.
De dagen dat hij stil staat, staat hij dan wel op de wei of niet.

Hij wordt elke ochtend in de paddock gezet met de andere paarden, ik rij heel veel figuren altijd zodat hij de ruimte niet krijgt om te versnellen en zodra hij versnelt en ik hem niet kan tegen houdem zet ik hem gelijk tot stilstand. En zodra hij versnelt in de galop laat ik hem doorgalloperen en als ik merk dat hij moe wordt blijf ik doorgaan. Maar dat kan ik wel blijven doen, maar 1. Het helpt niet 2. Ik raak er zelf ook moe van.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:50

lianne304 schreef:
ik weet niet wat voor bit het aar draag maar wij konden vroeger onze hafliner ook niet houden en zelfs men vader niet dus toen hebben we een stang bit gekocht en toen was is veel weter te houden

Ik heb ook een stang bit, omdat hij veel trucjes kent en het bit tussen z'n tanden neemt en er vandoor gaat. Maar ik wissel af met een stang en een gebroken bit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:00

Nogmaals: wat vind de eigenaar ervan?
Is hij bij haar ook zo?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:12

Princesj schreef:
Simpelman schreef:

Simpelman, lees jij wel? Dit paard is opgeleid tot Z1 niveau. Lijkt mij niet dat de eigenaar Z1 op stem reed, wel soms?

Het niveau van het paard heeft hier helemaal niets mee te maken.
Overigens Z1 wil zoveel niet betekenen hoor, Z1 is voor de meeste paarden de uitgang, ze zijn dan verreden.
Een paard is niet een mechaniek met knoppen, maar een levend wezen met een wil en gevoel.
Het uitoefenen van druk betekent dat de ruiter probeert een "probleem" op te lossen met kracht, "wie geeft het eerste op".
Een beetje paard van 600kilo wint dit.....
Dit is dus niet de juiste benadering, het gaat om kontakt, bergrijpen, respect, daar zit de oplossing, maar dat had ik al geschreven.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 02:00

Ik ben een beetje laat! Maar het ging vandaag super zonder slof, kom ik nu met het probleem dat het kei mooi weer is en dat hij helemaal gestoord wordt van die dazen en horsels... Tijdens het rijden was hij daarom soms gespannen en lette totaal niet op. Maar het ging echt veel veel beter nu ik grondwerk oefeningen heb gedaan, heeft hij ook meer respect voor me. Maar nu twijfel ik... Moet ik aan m'n zit werken of niet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:14

Vliegendekentje? Goed spul spuiten tegen de horzels? Met zo'n paard wil je niet op angstig horzel avontuur, dus ik zou daar wel iets tegen gaan gebruiken.

Wat ik heb tegen vliegen is Emouchine FORTE van Ravene en is olie gemaakt van beenderen. Het stinkt enorm, je smeert het met een sponsje op je paard en zoals hier, je hebt twee stinkerds. De (plat) vliegen zijn weg, evenals die kleine prik vliegjes waardoor ze zo stampen met de benen zijn zo goed als verdwenen en de hoofdkappen hebben we niet meer nodig. Ik moet nog een weekje wachten om te weten of het spul ook dazen tegen houdt want hier is het aardig dazenvrij vanwege het smossen de hele dag.

Succes, daar valt vast iets tegen te vinden en wat fijn dat je zonder slof al kunt rijden. GOed gedaan TS. En ook al is hij wellicht af en toe nog wat sterk. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:31

ik weet niet hoe je zit er uit ziet dus kan het zonder foto of zo iets niet beoordelen :)
Mijn verzorgpaard is ook super sterk. Als ze iets ziet wil ze er meteen heen, ik zeg gelijk "Let Op!" en dan let ze weer op mij. Ook grondwerk mee gedaan. Eerst wat figuren stappen en stilstaan, later achterwaarts, opzij, weg draven etc. onder het zadel is ze heel lui in stap. maar in draf... precies het tegenovergestelde van lui! Galop nog niet geprobeerd invb met de conditie... (na 45 minuten te hebben gestapt en gedraaft, dood moe, overal zwetend.) misschien handig om tegen het paard te praten, om hem/haar er bij te houden. Ik doe meestal "Braaf, dat is braaf, goedzo, brave meid" en als ze niet oplet " Let op!, Teadske!, Kom!" dat soort dingen het helpt hier heel goed!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:40

Ts, super knap van jullie. En wat goed van je dat je de tips en adviezen ook echt gaat uitproberen. Fijn dat je er voor open staat. Daar is het voor bedoeld toch?

In mijn ogen moet je altijd aan je zit blijven werken. Zeker nu je wat meer rust krijgt tijdens het rijden. Probeer eens wat hij doet als je je gewicht ietsje naar voren of naar achteren brengt. Volgens mij heb een eigenlijk een heel fijn leerpaardje te rijden, maar ook eentje die aan een gewoonte vastzit. Daar is niks mis mee, even de gebruiksaanwijzing uitpuzzelen en dan heerlijk genieten. Elk paard is anders, dus die gebruiksaanwijzing ook. En die krijg je er helaas niet bij op een papiertje. Succes.

En de discussie over onder het zadel of in de kar.......gelukkig doet iedereen het op zijn eigen manier. Mijn paardje wordt onder het zadel echt op zit gereden, natuurlijk ook stem omdat hij nog jong is. Maar in de kar echt op stem. Daar heeft hij niks aan mijn zit _O- . En dat hij dan een zachte menstang in heeft wil toch niks zeggen. Het gaat om de hand die aan die stang trekt. Met een goede zachte hand maakt het niet uit wat hij in zijn mond heeft, als je er maar correct mee om gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:07

Je hebt nog niet geantwoord of hij bij de eigenaar ook sterk is. Is hij bij haar ook moeilijk dan moet er aan het paard gewerkt worden, is hij bij haar een vlindertje dan moet er aan jou gewerkt worden ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:23

Fleurfloran schreef:
Ik ben een beetje laat! Maar het ging vandaag super zonder slof, kom ik nu met het probleem dat het kei mooi weer is en dat hij helemaal gestoord wordt van die dazen en horsels... Tijdens het rijden was hij daarom soms gespannen en lette totaal niet op. Maar het ging echt veel veel beter nu ik grondwerk oefeningen heb gedaan, heeft hij ook meer respect voor me. Maar nu twijfel ik... Moet ik aan m'n zit werken of niet?

Ik heb nog een aantal vragen voor je, hopelijk kun je ze beantwoorden:
1) hoe is dit paard onder het zadel bij de eigenaar of bij een ander?
2) heb jij les met dit paard en van wie
3) wat doe je precies als het paard gaat versnellen? Let eens op welke hulpen je onbewust geeft (ga je klemmen met onderbenen, knieen, ga je naar voren zitten, kantel je je bekken een bepaalde kant op

het paard kent "trucjes" en neemt het bit vast en daarom rijdt jij met stang (soms).
4) Wat voor trucjes kent het?
5) Waarom neemt dit paard het bit vast?
6) doet hij dit alleen bij jou of ook bij de eigenaar / andere ruiter
7) Is het paard nagekeken op lichamelijk ongemakken (vluchten voor pijn ipv reageren op onbewuste hulpen)

En om nog even op jouw vraag terug te komen, ik vind dat je als ruiter ALTIJD aan je zit moet werken. Zowel jij als je paard zijn geen machines met knoppies. Jij moet je heel erg bewust gaan worden van je (veelal) onbewuste hulpen. Zit je recht, rechtop, ingeknakt, welke spier heeft meer druk, is er een been langer of verder naar voren/achteren, zijn je handen/ellebogen/schouder/oren/heupen/enkels/knieen allemaal evenhoog, tordeer je in je bovenlichaam, zet je je hals-/neklijn of kaak vast, zijn je handen, vingers, polsen whatever ontspannen en volgend die de beweging van je paard. Kortom, ja, je moet altijd aan je zit werken, bewust worden, bewust van je eigen lichaam, bewust van de actie - reactie (welke actie van jouw levert welke reactie van jouw paard).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:33

Aan de zit werken:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:47

Simpelman schreef:
Aan de zit werken:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Wauw _/-\o_ Je kan het zo ontzettend goed uitleggen. Ik voel het gewoon terwijl ik het lees. Hier neem ik een aantal dingen uit mee, bedankt! :)

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:22

Sizzle schreef:
Je hebt nog niet geantwoord of hij bij de eigenaar ook sterk is. Is hij bij haar ook moeilijk dan moet er aan het paard gewerkt worden, is hij bij haar een vlindertje dan moet er aan jou gewerkt worden ;)

Hij is bij de eigenaar ook erg sterk, maar ik heb haar verder 1 keer zien rijden en ze rijd precies zoals mij. En na een half uur ookal uitgeput.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:34

Rocamor schreef:
Fleurfloran schreef:

Ik heb nog een aantal vragen voor je, hopelijk kun je ze beantwoorden:
1) hoe is dit paard onder het zadel bij de eigenaar of bij een ander?
2) heb jij les met dit paard en van wie
3) wat doe je precies als het paard gaat versnellen? Let eens op welke hulpen je onbewust geeft (ga je klemmen met onderbenen, knieen, ga je naar voren zitten, kantel je je bekken een bepaalde kant op

het paard kent "trucjes" en neemt het bit vast en daarom rijdt jij met stang (soms).
4) Wat voor trucjes kent het?
5) Waarom neemt dit paard het bit vast?
6) doet hij dit alleen bij jou of ook bij de eigenaar / andere ruiter
7) Is het paard nagekeken op lichamelijk ongemakken (vluchten voor pijn ipv reageren op onbewuste hulpen)

En om nog even op jouw vraag terug te komen, ik vind dat je als ruiter ALTIJD aan je zit moet werken. Zowel jij als je paard zijn geen machines met knoppies. Jij moet je heel erg bewust gaan worden van je (veelal) onbewuste hulpen. Zit je recht, rechtop, ingeknakt, welke spier heeft meer druk, is er een been langer of verder naar voren/achteren, zijn je handen/ellebogen/schouder/oren/heupen/enkels/knieen allemaal evenhoog, tordeer je in je bovenlichaam, zet je je hals-/neklijn of kaak vast, zijn je handen, vingers, polsen whatever ontspannen en volgend die de beweging van je paard. Kortom, ja, je moet altijd aan je zit werken, bewust worden, bewust van je eigen lichaam, bewust van de actie - reactie (welke actie van jouw levert welke reactie van jouw paard).

1) Paard is precies hetzelfde, alleen heeft zij met zijn kracht leren omgaan en zelf een betere conditie opgebouwd.
2) Nee, ik heb geen les met Tiesto. Hij staat op een afgelegen kleine pensionstal waar geen instructeur aanwezig is.
3) als het paard gaat versnellen neem ik hem vaak terug wat wel moeite kost. Ik ga een gang lager of ik zet hem gelijk stil.
Maar met stil zetten schiet ik vaak automatisch naar voren en dus niet diep genoeg in het zadel, omdat ik anders geen kracht kan uitoefenen...
4) de trucjes zijn bij het hoofdstel in doen zijn tong over het bit leggen. Daar let ik extra op maar soms krijgt hij het nog steeds voor elkaar. Kiezen op elkaar zodra ik de neusriem om wil doen en het bit vastpakken tijdens het rijden.
5) waarom hij het bit vastneemt? Ik heb echt geen idee.. Heb het alleen door gekregen van de eigenaar dat hij het doet.
6) hij doet het soms nog steeds bij zijn eigenaar, ja
7) Hij heeft rare bouw met een erg hoge schoft waardoor hij geen enkel zadel past. Zadel op maat maken zou echt te duur worden in zijn geval, dus rijd ik met een bontje. Ik kan alleen niet echt voelen of hij daar zo zeer last van heeft..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:59

Ik zou je aanraden om met de eigenaar te overleggen of er niet een goede zadelmaker en osteopaat erbij mogen komen. Niet passend zadel moet (in mijn ogen dan) altijd voor ongemak zorgen (denk maar aan niet passende schoenen of zware een rugzak die aan 1 zijde zwaarder is dan aan de andere zijde). En heeft een tandarts het paard al eens bekeken? Geen wolfskiesjes waar het bit steeds tegenaan stoot?

Het paard geeft in mijn ogen veel signalen dat er zaken niet goed of pijnlijk zijn (wegrennen, tong over bit etc)

Voorts wil ik je aanraden om toch goed (!) les te nemen van een instructeur die niet alleen naar "het mooie plaatje" kijkt, maar vooral ook jou attendeert op je houding. Volgens mij heb je (ook door je leeftijd dus dat is heel normaal) nog weinig zelfbewustzijn op je lichaam en je reacties op je paard. Dit haal ik oa uit het stukje dat je schrijft dat je met het stilzetten naar voren komt en niet (effectief) diep blijft zitten. De (les)paarden bij ons op stal is bijvoorbeeld geleerd om terug te komen als de ruiter dieper gaat zitten en dat ze "weg mogen" als de ruiter meer naar voren gaat zitten. Zou je dus op deze paarden rijden, dan zou je de bak door vliegen.