Categorie op leeftijd - Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveChamp

Re: Categorie op leeftijd - Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:54

Even een vraagje tussen door. Je kan dus zonder startpas een BB parcours springen? Hoe hoog is dat dan? Zou iemand mij in een pb wat meer kunnen vertellen erover?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:12

BB springen mag als je KNHS lid bent.
De hoogte is afhankelijk van wat de vereniging aanbied.
Sommige doen maximaal 20 cm lager dan de B maar er zijn ook verenigingen waar je lager kan starten

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:52

ponyparadijs schreef:
BB springen mag als je KNHS lid bent.
De hoogte is afhankelijk van wat de vereniging aanbied.
Sommige doen maximaal 20 cm lager dan de B maar er zijn ook verenigingen waar je lager kan starten

Dus het kan alleen bij je eigen vereniging?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:56

Nee hoor het kan ook bij andere verenigingen.
Als je maar lid bent van de KNHS

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:08

In België kan je bij de VOR inderdaad kiezen welke hoogte je gaat springen. In Nederland niet en daar kan je dus ook niet erg ver komen als je op een pony rijdt die geen 1 meter parcours aankan. Dat is ongeacht of je al dan niet 18+ bent.

Een D-pony die goed kan springen moet zeker een 1 meter parcours aankunnen. Anders is het geen D-pony die goed kan springen.

Snap dat jouw pony voor een fjord heel aardig springt en dat is leuk alleen kom je er daar niet mee in de officiële wedstrijdsport. Het is niet anders.

Denk dat de tip om BB te starten een hele goede is als je ook wedstrijden mee wilt rijden.

Was hier op bokt al eens eerder een discussie om de B te verlagen maar waar houdt het dan op. Dan komen die mensen zichzelf in de L weer tegen. Dat maakt het verschil niet.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:29

Marjoow schreef:
Ja maargoed dan blijf je dus eeuwig in de BB en bereik je helemaal niks.

B pony's is 80cm en BB paarden ook! Dus dat probleem lijkt me opgelost ;)

En nee, als je eeuwig in de BB rijdt bereik je niks.. Maar als je Fjord niet hoger kan, zal je bij de pony's ook altijd in de B blijven en bereik je dus net zo weinig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:34

Wellicht een idee ts om fjordsport te gaan rijden? En koudbloedwedstrijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:01

Yvank_ schreef:
Wellicht een idee ts om fjordsport te gaan rijden? En koudbloedwedstrijden.

Als ik het vervoer zou vinden... Dat is zo lastig. Ik heb bij mij in de buurt een aantal plekken waar ik wedstrijden kan rijden en te paard heen kan gaan.

Ik heb zelf geen auto/trailer of chauffeur namelijk :)

Koekje_ schreef:
Marjoow schreef:

En nee, als je eeuwig in de BB rijdt bereik je niks.. Maar als je Fjord niet hoger kan, zal je bij de pony's ook altijd in de B blijven en bereik je dus net zo weinig!

En L pony's? is dat dan geen 90 cm? ;) Dan kun je al zeker tot L komen ;) En als dat goed gaat zou ik misschien zelfs een keer 1 m kunnen proberen :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:05

Helemaal met percy eens.

focus je niet zo op die klases en het gevoel dat je verder wilt komen. Je pony is daar blijkbaar niet geschikt voor maar heeft ongetwijfeld andere kwaliteiten. In de bb kun je je ook prima vermaken en veel leren. En als hoger springen geen optie is kun je ook op andere manieren interssant houden. Met springen kun je je pony erg verbeteren. Denk aan gridwork en in uitjes. Of kijk eens of een cross training iets voor je is. Vaak staan daar veel lage sprongen die op een andere manier uitdagend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:09

L pony's is technisch moeilijker dan B paarden... Die 10 cm zouden IMO niks uit moeten maken,...

En tja geen vervoer ja dan houdt het feest helemaal op om andere dingen te kunnen starten. Niet banketstaaf maar wat wil je dan? Je wil eigenlijk starten bij de pony's dit mag niet... Je kan daar lang en breed over zeuren maar dat verandert er helemaal niets aan.. Je kan BB starten maar je denkt dat je dan niet verder komt. Nouja als je BB start kan je beginnen met BB laag (60 cm) dan BB hoog 80/90 cm en dan B nou best wel al wat toch? Of gaat het puur om de status dat ik ben L springen pony's leuker klinkt dan BB of B paarden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:15

pol013 schreef:
Helemaal met percy eens.

focus je niet zo op die klases en het gevoel dat je verder wilt komen. Je pony is daar blijkbaar niet geschikt voor maar heeft ongetwijfeld andere kwaliteiten. In de bb kun je je ook prima vermaken en veel leren. En als hoger springen geen optie is kun je ook op andere manieren interssant houden. Met springen kun je je pony erg verbeteren. Denk aan gridwork en in uitjes. Of kijk eens of een cross training iets voor je is. Vaak staan daar veel lage sprongen die op een andere manier uitdagend zijn.

Crossen doen we al wel veel, thuis hebben we een aantal crosshindernissen in het land staan :) Lessen doen we veel, soms elke week wel maar sowieso 1x in de 2 weken.

Yvank_ schreef:
L pony's is technisch moeilijker dan B paarden... Die 10 cm zouden IMO niks uit moeten maken,...

En tja geen vervoer ja dan houdt het feest helemaal op om andere dingen te kunnen starten. Niet banketstaaf maar wat wil je dan? Je wil eigenlijk starten bij de pony's dit mag niet... Je kan daar lang en breed over zeuren maar dat verandert er helemaal niets aan.. Je kan BB starten maar je denkt dat je dan niet verder komt. Nouja als je BB start kan je beginnen met BB laag (60 cm) dan BB hoog 80/90 cm en dan B nou best wel al wat toch? Of gaat het puur om de status dat ik ben L springen pony's leuker klinkt dan BB of B paarden?

En juist dat technisch moeilijker lijkt mij dan weer uitdagende. Die 90 cm is het probleem dan niet, dat springen we thuis ook wel.

Het feest houd helemaal niet op, zoals ik al zei zitten er best wat plekken in de buurt waar ik officieel kan starten :) En daar kan ik gewoon ohz heen :)

Maargoed, ik houd het dan wel op BB, er is helaas geen andere mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:17

Als 90 geen probleem is is 100 dat ook niet ;) als dat wel zo is schort het ergens in je techniek.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:17

Op de meeste wedstrijden is de L niks technischer dan het B. Je hebt alleen een extra dubbel (okay, met een fjord is dat misschien wel een hele uitdaging omdat de afstanden voor gewone paarden staan). Het parcours wordt zelden compleet omgegooid van het B naar het L. Dat maakt eigenlijk weinig uit dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:18

Yvank_ schreef:
Als 90 geen probleem is is 100 dat ook niet ;) als dat wel zo is schort het ergens in je techniek.

Nja, ik vind van 90 naar een meter nog een best verschil. Want als 100 geen probleem is dan, dan 110 ook niet? Die redenering vind ik dus echt nergens op slaan. Het houd natuurlijk ergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:22

Ben ik niet met je eens :) als jouw fjord echt zoveel talent heeft als je zelf aan geeft en moeiteloos 90 kan dan lukt die 100 ook... En dan kan je doortrainen voor de L... Er zijn nog best wel haflinger/fjorden die dat springen bij de paarden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:27

Yvank_ schreef:
Ben ik niet met je eens :) als jouw fjord echt zoveel talent heeft als je zelf aan geeft en moeiteloos 90 kan dan lukt die 100 ook... En dan kan je doortrainen voor de L... Er zijn nog best wel haflinger/fjorden die dat springen bij de paarden.

L is al 1.10 := Dat hebben we uberhaupt nog nooit gesprongen.
Hij kan het gewoon wel en vind het ook leuk om te doen, alleen de meter hebben we gewoon niet vaak gesprongen. Gisteren wel, en wil je daar wel een filmpje van toesturen hoe dat ging (ik was er dik tevreden over) maar voorlopig zit een B parcours er gewoon niet in. Een losse hindernis kan misschien nog, maar een dubbelsprong redden we in het BB al niet, omdat die afmetingen daartussen erg ongunstig staan voor ons, en we daar dus op door moeten trainen (we trainen sowieso al veel met dubbelsprongen etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:31

Nouja dan lijkt me dat je uitdaging genoeg hebt toch? Kan je prima verder komen..

dubbelsprongen is een kwestie idd van trainen die zijn best te springen met een pony bij de paarden :j

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:37

Koekje_ schreef:
Marjoow schreef:

Bij de ponys licht het eraan of je een A, B, C, D of E pony hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:40

Ik heb zelfs wel eens een c pony tussen de paarden gezien.
Beestje was nog door naar de barrage ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:42

Haflinger van een bokker won meerdere malen B paarden en springt nu L. Dus het kan echt allemaal wel :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:42

Sizzle schreef:
Ik heb zelfs wel eens een c pony tussen de paarden gezien.
Beestje was nog door naar de barrage ook :j

Ja, in een springles voor ons zit ook een C-pony die onwijs goed kan springen! Helaas heeft Winston gewoon niet veel gesprongen in zijn leven, anders weet ik zeker dat een B parcours geen probleem zou zijn geweest :)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:43

Ik lees nu al even mee en reageer af en toe. Nu gaat het alleen over de fjord of die het wel of niet kan enz. Maar kan de ruiter het wel? Ik neem even mezelf als voorbeeld: mijn paars heeft springbloed in zich zitten en kan gemakkelijk ver komen met het springen. Maar omdat ik onbewust aan mezelf twijvel lukt het bij mij niet. Ik heb nu 1x 1.10 gesprongen de eerste sprong ging mwa en daarna lukte het gewoon niet omdat ik aan mezelf twijvel. Het paard kan het wel daar hoef ik niet aan te twijvel.

Nu wil ik de ruiter niet afkraken ofzo dat is echt niet mijn bedoeling, maar vergeet daar ook niet naar te kijken. Ik weet verder ook niet hoe de ruiter is ect. Maar het speeld wel een belangrijke rol. En het hoeft niet bewust te zijn maar kan ook onbewust zoals bij mij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:51

LoveChamp schreef:
Ik lees nu al even mee en reageer af en toe. Nu gaat het alleen over de fjord of die het wel of niet kan enz. Maar kan de ruiter het wel? Ik neem even mezelf als voorbeeld: mijn paars heeft springbloed in zich zitten en kan gemakkelijk ver komen met het springen. Maar omdat ik onbewust aan mezelf twijvel lukt het bij mij niet. Ik heb nu 1x 1.10 gesprongen de eerste sprong ging mwa en daarna lukte het gewoon niet omdat ik aan mezelf twijvel. Het paard kan het wel daar hoef ik niet aan te twijvel.

Nu wil ik de ruiter niet afkraken ofzo dat is echt niet mijn bedoeling, maar vergeet daar ook niet naar te kijken. Ik weet verder ook niet hoe de ruiter is ect. Maar het speeld wel een belangrijke rol. En het hoeft niet bewust te zijn maar kan ook onbewust zoals bij mij.

Oh maar je hebt zeker wel gelijk hoor! We moeten samen nog heel erg groeien, maar na afgelopen zondag heb ik zo'n zin gekregen om nog harder te gaan trainen en dan vind ik het jammer niet echt mee te kunnen doen op wedstrijden :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:51

Dan is het dus een kwestie van oefening.
Ga de BB starten en kijk dan na een poosje nog eens of B zo'n probleem is.

Jonge paarden redden ook niet in eens een B parcoursje daar gaat ook veel training aan vooraf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:52

Precies :) en wellicht beginnen met dressuren? Als je B wil starten op den duur moet je wel winstpunt in de dressuur hebben.