Paard wil niet komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Re: Paard wil niet komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:38

Mijn vorige paard had dit ook. Toen kwam ik er per toeval achter dat hij het niet zo leuk vind als ik een ander paard aandacht gaf en hem negeerde. Toen kwam ie aansukkelen hoor. Misschien helpt dat...naar hem toelopen en dan de kant op van een ander paard?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:40

Qimm schreef:
Loop er iig niet achteraan. Die van mij heeft periodes waarin ze het ook doet. In het begin kon ik zo 20 minuten rondsjokken voor ik haar had. Nu gaat het beter. Ik loop dan parallel aan haar mee, blokkeer met mijn lichaam haar ontsnap routes. Vaak duurt het niet meer dan 2 minuten, dan draait ze naar me toe en kan ik gewoon op haar aflopen en halster om doen. Het helpt wel als het weiland niet enorm is overigens.

Zo doe ik doet ook altijd en dat werk heel erg goed. Mijn vz probeert het al bijna niet meer om te ontsnappen.
Ze weet toch dat het haar niet lukt

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:42

Nevaya, dan is jouw paard makkelijker overtuigd van je dan mijn paard :p die is niet zo makkelijk te paaien helaas :') is erg achterdochtig :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:47

Loba1 schreef:
Heeft iemand misschien nog tips voor deze vierde oefening? Wil dit namelijk wel veilig aanpakken en ik weet niet of ze nou direct uit mijn ruimte gaat stappen als ik dit van haar vraag... Ze is ook redelijk sensibel en is het meestal niet met de gang van zaken eens als ik haar opdrijf tijdens het loswerken of longeren (rennen, bokken). Ik ben bang dat ze dat met deze oefening ook gaat doen..

Als je paard gaat rennen en bokken van je opdrijven, denk ik dat je te groot bent met je aanwijzingen. Je geeft zelf aan dat het een redelijk sensibel paard is, dan is een aanwijzing al snel te groot.
Zeker bij een sensibel paard is het van belang dat je niet iets "probeert" maar dat je "bent". Richt je minder op het paard en meer op jezelf.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:53

Mijn man had ook wel moeite om de pony te pakken. Wat goed hielp was er naar toe gaan en hem iets geven zonder er iets voor terug te willen. Dus niet pakken, niet aaien, niets. Pony kwam daarna snel uit zichzelf en nu gebeurt er soms iets en soms hoeft ze niets. Die afwisseling maakte dat hij de pony nu zo uit de wei kan halen. Het niets er voor terug willen was trouwens in het begin best moeilijk. Als het wat beter gaat ben je toch geneigd te aaien of te pakken.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:35

Waratje schreef:
Als je paard gaat rennen en bokken van je opdrijven, denk ik dat je te groot bent met je aanwijzingen. Je geeft zelf aan dat het een redelijk sensibel paard is, dan is een aanwijzing al snel te groot.
Zeker bij een sensibel paard is het van belang dat je niet iets "probeert" maar dat je "bent". Richt je minder op het paard en meer op jezelf.

Het licht helaas iets ingewikkelder dan dat. Als voorbeeld geef ik de situatie tijdens het loswerken, wat ik ook wel eens met haar gedaan heb.. hier ben ik mee gestopt: Ze is juist niet snel onder de indruk van drijvende signalen, ik moest juist meestal drie tot vijf keer de lijn naar haar toe gooien voordat ze in beweging kwam: als ze dan in beweging komt is ze gefrustreerd: rennen en bokken (nooit aanvallend overigens). Ze lijkt het er niet mee eens te zijn dat ik op dat moment de baas over haar wil spelen, ik vind dit enigszins vreemd, want voor de rest is ze in de omgang juist heel makkelijk.... Daarmee vind ik het lastig om aan die vierde oefening te beginnen: ik wil niet dat ze vlak voor mn neus opeens ontploft, ik wil op een veilige manier mn ruimte afbakenen en twijfel of ik dit met een parelli stok of loswerktouw moet gaan doen... misschien moet ik eerst maar eens kijken wat ze doet met duidelijke lichaamstaal.. Mijn paard heeft in het begin ook heel veel problemen gehad op haar nieuwe plekje: het heeft heel lang geduurd voordat ze haar lagere rang in de kudde accepteerde, misschien denkt ze wat mij betreft hier ook zo over.. Ik heb niet het gevoel dat ze mij al als haar leider ziet en ik krijg steeds meer het vermoeden dat ze 'leiding' slecht accepteert... Hoewel ze juist wel weer heel braaf is als ze bij me op stal is of tijdens het rijden :') een lastig gevalletje :')

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:02

Ik heb zeker een makkelijk paard, ze is ook heel aanhankelijk en hangt eigenlijk enorm aan me. Accepteert het volledig als ik haar wil leiden (heb ook lange lijnen gedaan). Hier wisselen ze wel eens van weide en ik merk dat wanneer ze net naar een nieuwe weide is ze niet meer wil komen een tijdje. Nieuw gras is natuurlijk veel te lekker om even te laten staan :P vandaar dat ik nu ga grondwerken, dat ze weet dat het heel leuk is om ook bij me te zijn als ze nieuw gras heeft. Het probleem doet zich ook alleen voor in de weide, als ze in de winter op de paddock staat komt ze altijd, in de bak achtervolgt ze me overal en in de stal ook :P Ook denk ik dat ze een beetje in een puberfase zit momenteel, maar daar hecht ik niet veel waarde aan. Denk dat het toch bij mezelf ligt dat ze niet wil komen, kan alleen niet bedenken waarom. Dus hopelijk helpt dit grondwerken ervoor :)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:11

Hihi, herkenbaar probleempje. Heb mijn paarden geleerd om op commando te komen. De ene komt als ik zeg: 'kom s even hier', de andere komt als ik in mijn vingers knip, de volgende als ik zn naam zeg.
Zo handig! Werkt niet 100% (t blijven paarden he :-) ) maar toch is t handig.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:41

Wat ik weleens doe is gewoon in de wei ergens staan. Juist niet te dichtbij. Ik sta dan met de rug naar het paard toe. Dan is het paard nieuwsgrierig en komt op mij afgelopen en dan denk ik.... hebbes :-).
Als ik hem erachteraan loop dan maakt hij er een spel van.

Een ander paard betrof de hengst van mijn instructeur. Hengst was 180 en ik heel wat koppen kleiner maar ik was ervan overtuigd dat ik hem kon pakken. Ik ging in het midden van de bak gehurkt zitten. Ook met de rug naar het paard toe maar wel met mijn gezicht gedraaid zodat ik hem in de gaten kon houden. Op het moment dat hij zijn hoofd naar beneden deed om aan mij te ruiken klikte ik hem vast. En liep ik weg met de hengst achter mij aan of hij een shetlander was.. /3

Misschien heb je wat aan deze voorbeelden.