Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:36

Ik wil echt graag weten hoe oud dit dier is, en hoe zijn leven er verder uitziet....
Ik denk dat dat van groot belang is.
Rassen als Koniks, Exmoors, IJslanders.... zijn bijzonder zelfstandig, maar ook laatbloeiers.

Met wat meer info kan ik je best aan wat betrouwbare adressen helpen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:55

Herkenbaar, mijn paard had dit ook. Heb hem dan ook naar een stal gebracht waar ik samen met de trainer ermee aan de slag ben gegaan. Kost echt niet 1000e euro's per maand, rond de 600,- per maand is veel voorkomend bedrag.

Ik wil je best meer info geven per PB! Kan het iig aanraden om hem weg te brengen naar een stal die hierin goed ervaren is.

Heb mijn paard trouwens ook aan z'n rug laten behandelen voor de zekerheid. Zou ik ook aanraden!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:05

Het eerste dat ik nu zou doen is zijn rug (en rest lijf?) na laten kijken. Zoals ik het lees ben je met veel geduld en goede begeleiding bezig, daarbij heb je zelf ook ervaring geef je aan. Voor mij een teken dat er wat anders aan de hand is. Of hij moet echt een kronkel in de kop hebben maar vaak is het toch pijn of en ander ongemak.
Hoop dat je eruit komt, succes!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:16

kun je medisch uitsluiten?anders zou ik hem ook weg brenge

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:19

Hoe is hij als je hem vast hebt staan en bijv. met een dekje aankomt?
En heb je het ook al geprobeerd met een ervaren/rustig paard ernaast? Kan die kijken hoe het moet :Y)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:34

Hoop reacties weer, even een globaal antwoord

Weg laten brengen.
Ik ben bitloos/boomloos met hem bezig, via NH. Breng ik hem weg dan moet/wil ik wel iemand vinden die volgens die gedachte werkt.
Dat kost wat meer, voorheen is hij bij AvdT geweest en dat beviel prima. Momenteel trekt mijn budget dat niet helaas. iemand aan huis misschien wel maar wie is dan goed in de regio?

Na laten kijken kan maar hem kennende heb ik niet het idee dat daar iets mis is, daarvoor wil ik eerst iets met training proberen.
Gevoel zegt dat het dat niet is, misschien vanwege dat hij altijd goed kenbaar maakt dat hij ergens last van heeft en ik dat typische gedrag niet terug zie.
Ik zal het iig niet uitsluiten.

Als er geen oplossing is behalve wegbrengen dan zal hij nog een paar jaartjes vakantie krijgen, zit aan de studie en ben net verhuist. Met een reservepot voor 2 pony's heb ik weinig mogelijkheid tot extra sparen.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:36

Inderdaad erg lastig zo'n probleem. Op een gegeven moment weet je natuurlijk niet meer wat je moet doen.
Ik denk zelf zo aan je verhalen dat het of medisch is of een flink rangorde probleem. zelf gaat mijn idee het meest uit naar de tweede.
Ik ben, als je zo'n probleem hebt, fan van om de manieren van Natural Horsemanship te gebruiken. zelf heb ik ook eens zo'n paard gehad. Dit was ook echt rangorde. heel brutaal en dominant. Ik heb dit opgelost en het paard loopt nu fijn.
Ik zou zeker als je hierin geen ervaring hebt, hem weg brengen. zo loop je zelf geen gevaar en word het paard het goed aangeleerd zonder dat het heel verwarrend voor hem is. Misschien heb je eerder wel onbewust hem iets aangeleerd en dat hij het nu tegen je gebruikt.
Het paard weg brengen hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Ik zelf doe het namelijk ook. ik train en maak paarden zadelmak voor andere mensen.
dit kost voor een pony maar 65 euro per week. als je meer informatie wilt dan mag je natuurlijk altijd een pb sturen.

Succes nog met hem!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:37

Caira die al gereageerd heeft is goed en zit in jou regio (als Oudkarspel nog je woonplaats is aangezien je zeg net verhuist te zijn).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:37

Rider01 schreef:
Hoop reacties weer, even een globaal antwoord

Weg laten brengen.
Ik ben bitloos/boomloos met hem bezig, via NH. Breng ik hem weg dan moet/wil ik wel iemand vinden die volgens die gedachte werkt.
Dat kost wat meer, voorheen is hij bij AvdT geweest en dat beviel prima. Momenteel trekt mijn budget dat niet helaas. iemand aan huis misschien wel maar wie is dan goed in de regio?

Na laten kijken kan maar hem kennende heb ik niet het idee dat daar iets mis is, daarvoor wil ik eerst iets met training proberen.
Gevoel zegt dat het dat niet is, misschien vanwege dat hij altijd goed kenbaar maakt dat hij ergens last van heeft en ik dat typische gedrag niet terug zie.
Ik zal het iig niet uitsluiten.

Als er geen oplossing is behalve wegbrengen dan zal hij nog een paar jaartjes vakantie krijgen, zit aan de studie en ben net verhuist. Met een reservepot voor 2 pony's heb ik weinig mogelijkheid tot extra sparen.

Ik herhaal dit nog even: Hoe oud is hij nu?

En hoe ziet zijn leven er verder uit?

Ik begrijp dat het een Exmoor is?
Misschien iets meer informatie over hem, zijn verdere gedrag....

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:46

Kun je misschien Annemarie bellen of mailen voor advies? Als haar manier goed werkt en bevalt zou ik niet snel weer voor iemand anders kiezen, misschien is er een optie voor een (goedkopere) trainingsweek ipv een maand of losse lessen?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:54

Wat vervelend dat het nog niet wil lukken met Mas, ik dacht dat het na AvdT allemaal wel oke ging :(
Ik weet dat je gevoel zegt dat er niets met zn rug is, maar misschien is het heel miniem en alleen merkbaar als er echt iets op zn rug ligt?
Je kan altijd eens een masseur proberen of iets in die trant? (als je dat nog niet hebt gedaan).
Hij is nu inmiddels 5/6 jaar toch naar mijn idee?

Anders misschien inderdaad alsnog weer opnieuw beginnen, lekker op de wei zetten en met alles opnieuw beginnen over een paar maanden.
En dan met geen dingen in je hoofd als "dit is gebeurd, dit kan weer gebeuren", want dan is t al gecreëerd voordat je het probeert :)

Hopelijk komt er binnenkort een oplossing voor het probleem, Masje is nou niet de makkelijkste heb k t idee...

PS, weet je hoe jouw eigen houding is als je met hem aan de slag wilt?
Wellicht is het zo dat op de dagen dat hij aan t klieren is, jij net iets anders uitstraalt, zou ook nog kunnen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:58

Heb je al eens een echte gedragsdeskundige benaderd? Komen aan huis en kunnen je veel verder helpen. Voordeel is dat het je geen 1000den euro's kost.

Overigens zag ik dat je bitloos en boomloos doet. Al eens een boomzadel/ander boomloos geprobeerd? In het verleden ben ik eens een merrie tegen gekomen die ook beetje atypisch deed met zadel. 2/3 dagen rijden ging prima. Daarna kon het dan ineens mis zijn. Maar kon ook ineens mis gaan na paar dagen stilstand. Niemand kon iets vinden. Uiteindelijk toch ander boomzadel geprobeerd (op mijn advies) en daarna heeft ze het gedrag nog 2x gedaan. Maanden heeft ze lekker gereden. Inmiddels heeft ze weer een boomloos zadel, ander type.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:08

probeer eens een zadel met een boom...misschien vind hij dat boomloze niks?
Dat had ik toch allang geprobeert als ik TS was geweest :7

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 15:19

Citaat:
Ik herhaal dit nog even: Hoe oud is hij nu?

En hoe ziet zijn leven er verder uit?

Ik begrijp dat het een Exmoor is?
Misschien iets meer informatie over hem, zijn verdere gedrag....

Hij is rond de 5, staat buiten in een rustige kudde verder hoeft hij niet veel
Het is een exmoor ja, hij houd van rust, spelen is leuk maar als de boel aan komt stormen kiest hij liever een rustigere plek.

Yamasaki, AvdT had niet aan het zadelmak maken gewerkt, dat stond in de planning voor afgelopen winter maar toen veranderde een hoop in mijn leven dus kwam het er niet van.

Wat betreft de algemene reactie betreffende rangorde probleem, ik denk niet dat een pony die zichzelf aanbied om iets te gaan doen (dwz ontspannen bij je voegt in de bak waar alleen getraind wordt) last heeft van een rangorde probleem.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:21

Ooh ik dacht dat ze daar toen ook aan had gewerkt.
Misschien dat je dan inderdaad kan bellen om te vragen of ze telefonisch iets van tips kan geven? :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 15:27

Kan ik wel doen

evt. zat ik nog te denken om een parelli instructeur te zoeken, die komen wel aan huis dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:41

Simpel, paard krijgt het voor elkaar om onder het werk uit te komen als hij het zadel niet op krijgt. Dus net zo lang doorzetten totdat het wel lukt. Ook al ben je dan 2 uur, of 4 uur bezig, je moet die cirkel doorbreken. Hier hoef je enkel iemand voor te hebben die handig is met een paard, een paard kan lezen en doorzettingsvermogen heeft. Ben jij dat zelf, neem er dan de tijd voor, maar laat je niet afschepen. Denk je dat je dat niet lukt? Ben je onzeker? Doe het dan niet zelf maar zoek iemand die dat wel kan.
Succes.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:57

Joolien schreef:
Simpel, paard krijgt het voor elkaar om onder het werk uit te komen als hij het zadel niet op krijgt. Dus net zo lang doorzetten totdat het wel lukt. Ook al ben je dan 2 uur, of 4 uur bezig, je moet die cirkel doorbreken. Hier hoef je enkel iemand voor te hebben die handig is met een paard, een paard kan lezen en doorzettingsvermogen heeft. Ben jij dat zelf, neem er dan de tijd voor, maar laat je niet afschepen. Denk je dat je dat niet lukt? Ben je onzeker? Doe het dan niet zelf maar zoek iemand die dat wel kan.
Succes.

Dit is dus het eerste wat ook bij mij opkwam. Het is natuurlijk altijd spannend hoe een paard reageert op zadelmak maken, maar deze kleine heeft een schitterende manier gevonden. Soms heeft hij z'n petje er naar staan en dan is het wel OK. Maar als hij toch liever geen zin heeft, dan doen we toch gewoon alsof er spoken aan dat zadel hangen? Ik denk echt dat je een keer die circel moet breken door gewoon door te zetten. Rustig blijven, als is het uren lang. Dat zadel gaat er op en hij is rustig en daarmee uit. Geen discussie mogelijk.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 13:11

Ik ben het met jullie eens, hoewel de spoken uitblijven (geen angst blik maar een 'nu even niet' blik)
Een goede trainer in de omgeving van oudkarspel zou geen gek idee zijn dus ik sta open voor suggesties

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:24

Kun je hem niet op een wasplaats tussen 2 kettingen zetten. Dan kan hij ook niet weg. En jij kunt er beter bij. Dus geen wegren mogelijkheden geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:27

Moet je oppassen dat ie niet onder de touwen door schiet en zichzelf op hangt. Een keer zien gebeuren, zou een angstig of onrustig paard nooit zo vast zetten.

Ik zat te denken, wat voor boomlooszadel gebruik je? Kan het zadel niet te lang zijn waardoor het of niet fijn ligt of toch een beetje kleppert waar hij op reageerd? Welk merk zadel gebruik je?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 13:36

Ik ga hem niet vast zetten, levensgevaarlijk

Rianne, ghost, lekker licht en niet te lang

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:39

Parelli heeft een goed "spelletje" om het zadel als positief te gaan zien.

Zadel midden in de bak (op een stoel of hindernis, wat je bij de hand hebt.) en aan het werk zetten die pony. Bij het zadel vandaan = hard werken. Af en toe stuur je hem naar het zadel toe, daar mag hij lekker stilstaan en rusten.
Aangezien je zegt dat hij wel van rust houd...

Mijn schoonmoeder heeft haar jonge paard ruitermak gemaakt door iedere keer als ze ging hangen/zitten een snoepje te geven. Ze vraagt daarbij zijn hoofd naar zijn buik, als een soort ors, zodat hij niet zomaar opeens kan wegspuiten oid.
Gewoon midden in de paddock, krukje neerzetten (als hij het krukje ziet komt hij aangelopen en gaat ernaast staan, alles voor dat snoepje!) ze doet meestal niet eens tuig om, gewoon even opstappen en er weer af. Dat paard staat te springen om iemand op zijn rug te laten. :D
(Is wel een bijzonder kalm en makkelijk exemplaar... )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:40

Dat zijn ideale zadels voor die korte ruggen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:42

Je hebt ook van die vastzet touwen die wat meegeven als een paard hangt..maar net genoeg zodat hij niet los komt en toch vast staat. Dat is ook een stukje veiligheid. Want komt hij wel los..dan heeft hij ook gewonnen en doet het dan daarna altijd:) Ik heb dat hier vandaan:)

http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... -clip.html

En als het met zadelen moeilijk gaat een keer een zadel op doen waar wat mee mag gebeuren zonder beugels en laat maar eens lopen. Zet er daarna een plastic opblaaspop op die je vast knoopt en laat maar lopen..leren het snel