Rijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:50

Ook veel westernruiters rijden tegenwoordig met cap. De meeste westernpaarden zijn relatief braaf en relaxt, maar helaas kunnen ook brave paarden struikelen..

Is principe is de eigenaar van het paard aansprakelijk/verantwoordelijk (ik vergeet altijd hoe dit precies zit) als jij valt, maar dat betekent niet automatisch dat alles ook door de eigenaar vergoed gaat worden. De meeste eigenaren willen daarom dat je een cap draagt en voor manegebedrijven geldt dat ook. Op je eigen paard kun je natuurlijk doen wat je wilt :)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:51

Cap is gewoon vele malen verstandiger.. je hoeft nog nieteens zelf te vallen..
Neem een dop onder je hoed en niemand die er wat van merkt :-)

Mijn cap was na een val 2 maten groter geworden omdat het schuim zo ingedeukt was. Had een zware hersenschudding en zou niet willen weten wat er gebeurt was zonder cap

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:00

sheriita schreef:
Als je zonder cap valt word niks vergoed geloof ik met cap wel zelfde als auto rijden zonder gordel geloof ik

fout gedacht dan.

TS, wettelijk is het niet verplicht maar vooral maneges die een veiligheidscertificaat voeren kunnen je verplichten met cap te rijden. Dat is dan duidelijk aangegeven.

En verder... waarom uberhaubt over nadenken, gewoon een goede cap op je bolletje en verder niet over nadenken!

sheriita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:59

Hahah oke idd fout gedacht dan ik dacht echt dat daar ook mee te maken had ;) maar goed weer iets geleerd

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:07

Bizzybijtje schreef:
Je mag zonder cap rijden. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor.

Of het verstandig is, dat is een heel ander verhaal.

ja maar is er blijvend letsel ben je zelf nalatig geweest....ivm vergoedingen en al is het niet jou schuld,hangt ook van je verzekering af -O-

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:30

Volgens mij is het op onze pensionstal gewoon eigen verantwoordelijkheid. Ik raad je wel echt aan gewoon voor de zekerheid je cap op te doen! Een ongeluk zit in een klein hoekje : https://www.youtube.com/watch?v=gmCmS6FxMAk
Sorry, maar ik kan mensen niet vaak genoeg deze video aanraden eventjes te kijken.. Wees ervan bewust wat er kan gebeuren als zonder cap rijdt. Ookal hoeft het misschien niet of is het niet verplicht, doe het alsjeblieft gewoon voor jezelf..

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:50

Nooit doen. Verzekering zal de schade niet vergoeden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:53

paulien85 schreef:
Nooit doen. Verzekering zal de schade niet vergoeden.

Wie verzint deze onzin toch in hemelsnaam?

Het is gewoon NIET waar.

Als je zonder rijbewijs en zonder gordel tegen een boom klapt is de ziektekostenverzekering verplicht te vergoeden.

Als je zonder cap op een paard stapt en je krijgt een ongeluk is de verzekering verplicht te vergoeden.

Als je zonder helm een motor/brommerongeluk krijgt..... raad eens.... dan worden de ziektekosten gewoon vergoed.

In het eerste geval is het wel jammerdepammer van de auto, want die is NIET verzekerd zonder rijbewijs.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:56

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:47

Volgensmij mag je overal zonder cap rijden.....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:49

Westernruiters rijden vaak zonder cap = onzin.

Hier een westernruiter: het maakt helemaal niet uit in welke discipline je rijdt.
Op onze (western)manege geldt gewoon een capverplichting, net als op veel andere stallen.

En als je westernwedstrijden start bij bijvoorbeeld de WRAN is een cap ook verplicht.
Een hoed draag je pas vanaf een bepaald niveau, net als het hoedje in de dressuur.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:58

Zoals RT al zegt is het onzin dat westernruiters vaak/eerder/makkelijker zonder cap rijden. Volgens mij zit daar met engels geen verschil in.

Ik ben ook westernruiter en bij ons op stal ben je gewoon verplicht je cap op te hebben en bij wedstrijden ben je het ook verplicht tot op een bepaald niveau. Ongeluk zit in een klein hoekje.. en better safe than sorry :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:08

Ik zeg altijd gewoon zelf weten, maar er is vast wel ergens een cap waarvan je zo tevreden bent dat je het niet erg meer vind dat je met cap gaat rijden. Mijn oude cap was verschrikkelijk, en omdat ik dat dus wel een onding vond waarvan ik hoofdpijn kreeg had ik wel eens zoiets van okee nu maar even zonder (alleen gewoon recreatie in de bak, springen of buitenrit had ik hem altijd op), maar met mijn nieuwe cap zou ik dat niet zo makkelijk denken :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:14

Ik rijd western en altijd met cap (oke af en toe niet). Het is, net zoals bij engels, je eigen verantwoordelijkheid. Niks is verplicht gewoon thuis oid. Op wedstrijd weet ik het niet. Maar je hebt ook westernhoeden met beveiliging in, niet zo stevig als een cap, maar toch. :)

Puniewhitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:26

Mijn vriendin kreegeen hersenschudding door het rijden zonder cap. Metcap rijden is veel slimmer, je zal er in iedergeval nooit spijt van krijgen!

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:49

Puniewhitje schreef:
Mijn vriendin kreegeen hersenschudding door het rijden zonder cap. Metcap rijden is veel slimmer, je zal er in iedergeval nooit spijt van krijgen!

Ik ken iemand die van haar paard viel en schade had aan haar hoofd door haar cap. Als ze zonder had gereden had er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. In de meeste gevallen is het goed dat je er een hebt, maar alles is onvoorspelbaar. :Y)

Paaardjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:29

Het ligt eraan waar je staat. Op de meeste grote pensionstallen en maneges is het dragen van een cap verplicht. Je moet dus even bij de eigenaar van jou stal navragen of het daar verplicht is. Zelf zou ik altijd met cap blijven rijden, in welke disipline en rijstijl danook.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:10

Manou_xxx schreef:
Volgens mij is het op onze pensionstal gewoon eigen verantwoordelijkheid. Ik raad je wel echt aan gewoon voor de zekerheid je cap op te doen! Een ongeluk zit in een klein hoekje : https://www.youtube.com/watch?v=gmCmS6FxMAk
Sorry, maar ik kan mensen niet vaak genoeg deze video aanraden eventjes te kijken.. Wees ervan bewust wat er kan gebeuren als zonder cap rijdt. Ookal hoeft het misschien niet of is het niet verplicht, doe het alsjeblieft gewoon voor jezelf..

Goed dat dit filmpje er bijstaat, maar vond het wel heftig ....
Zelf soortgelijke ervaring,maar milder/anders gevallen.... waar er dus na 2 jaar bij de kaakchirurg op de foto's uitkwam dat er een breuk heeft gezeten in mijn nek wervel.nu 15 jaar later voel ik dat ongelukje nog elke dag.plus dat ik echt geluk heb gehad want een hoge dwarslaesie had zomaar gekund! (en de cap was doormidden!) -O-

xomanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:20

Met cap is denk ik wel veel slimmer.
Ik reed ooit op een super brave pony buiten maar ze struikelde.
In het klepje van mijn cap zat een hele scheur en mijn lip lag open.
Zonder cap was ik er denk ik minder goed vanaf gekomen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:21

Nou, ik rij thuis in de bak altijd zonder cap. Zodra ik het terrein af ga, doe ik mijn cap op. Ik wil wedden dat er veel mensen zijn die het precies zo doen. Volwassenen die op mijn paard rijden, mogen van mij zelf weten of ze hun cap opzetten, kinderen moeten een cap op van mij als ze bij mij rijden. Het grappige is dat ik "vroeger" (jaar of 25 geleden) met een cap reed waarvan iedereen dacht dat die prima en veilig was, maar vandaag de dag zou die cap verboden zijn bij de meeste maneges...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:30

ik kan je maar 1 ding zeggen, draag altijd een helm.
Mn maat wou altijd heel graag eens meerijden met een van mn friezen, maar hij had hem geen helm.
Toen we naar we naar flanders expo gingen heb ik hem toen verplicht om er 1 te kopen.
Toen we eens een rit gingen doen was mn paard waar hij opzat verschoten door een echt domme actie van een ander paar dat ook mee was.

Hij vloog zo uit het zadel en landde recht op zn hoofd in een gracht... dankzij de helm heeft hij er niets aan overgehouden.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:33

* Bij de manege´ s en dressuur- en springstallen is het verplicht om met cap op te rijden.
* Ook al zit je op een paard van 25 jaar oud, die je al vanaf veulen kent, moet je nog een cap op, voor het zelfde geld gebeurd er wel wat, val je eraf en je hebt geen cap op? Wat dan???
* Zoals thuis, mag je het zelf weten, maar dan raad ik alsnog aan om met cap te gaan rijden... Ik neem aan dat je op een jong paard ook sowieso wel een cap draagt... Dat hoop ik tenminste van wel!
Ikzelf rijd op thuis de ene keer wel met cap, de andere keer niet... Ligt er maar net aan wat je gaat doen!
Dressuur: Soms wel soms niet
Springen: Ja! i.v.m. het eraf vallen van je paard / pony!!!
Buitenrit: Ja! i.v.m. het ervandoor gaan van je paard / pony!!!
Laatst bijgewerkt door Kim_RC op 16-07-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:35

Op eigen terrein mag je gewoon zonder cap rijden, net als buiten.
Ik rij altijd buiten maar toch zet ik altijd mijn cap op :j Mijn pony is super mak
maar je weet maar nooit wat er gebeurt. Ik heb ook een een tak op mijn kop gekregen..
Zonder cap had dat goed zeer gedaan.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:38

op western wedstrijden moet je een gewone cap op als je minder jarig bent.
op maneges ect. is het eigenlijk altijd verplicht om een cap te dragen ook al rijd je western.
met buitenrit en thuis zou ik altijd een cap opzetten omdat je maar een hoofd hebt een geen in voorraad kan kopen een paard blijft een dier en een dier kan schrikken.
en als er iets gebeurd ben je niet verzekerd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:40

Rumpleteaser schreef:
Westernruiters rijden vaak zonder cap = onzin.

Hier een westernruiter: het maakt helemaal niet uit in welke discipline je rijdt.
Op onze (western)manege geldt gewoon een capverplichting, net als op veel andere stallen.

En als je westernwedstrijden start bij bijvoorbeeld de WRAN is een cap ook verplicht.
Een hoed draag je pas vanaf een bepaald niveau, net als het hoedje in de dressuur.

Wilde ik net zeggen :j
Een cap staat in mijn ogen los van welke discipline je rijdt. Overigens ook van hoe braaf je paard is. Een braaf paard kan ook struikelen en over de kop slaan. Krijg je ook op zijn minst een flinke hersenschudding van krijgen mét cap kan ik uit ervaring vertellen.

Ik als westernruiter heb mijn cap ook gewoon bij de plaatselijke ruitersportwinkel gehaald en niet in een westernstore. Een cap is een cap en een bescherming van je hoofd, ongeacht het merk en hoe en wat je rijdt :)