Paard bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:53

eigenlijk is dat niet helemaal waar, enkel bij Parreli daar geven ze elk onderdeeltje een naam die leuk klinkt en dus goed verkoopbaar is.
Er zijn heel veel andere goede trainers die het net iets anders doen en eigenlijk toch ook wel hetzelfde doel nastreven.
Dus eigenlijk net hetzelfde op een andere manier, maar dan zonder de namen.
Goed horsemanship is net hetzelfde als natural horsemanship, alleen doet de naam natural het geheel beter verkopen.

Lori_Ollie schreef:
Nee, ik weet dat het geen kunstjes zijn maar ik noem het even zo omdat er allerlei verschillende termen voor bestaan die ik niet ken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:59

DewieDribbel schreef:
Dan zijn het oefeningen.

Bij Parelli leer je niet alleen de oefeningen maar ook de essentie van horsemanship, het begrijpen waarom een paard reageert zoals hij reageert en daarop in te spelen. Voordeel is dat je daar gigantische afstanden voor hoeft af te leggen. Het is een programma op afstand en je kunt 24/7 les krijgen als jij dat wil, op momenten dat jij dat wilt, je kunt je ook op afstand laten controleren en als je wel iemand hebben wilt die aan huis komt dit ook kan.

Parelli heeft het allemaal niet zelf verzonnen, maar er wel een behapbaar en begrijpelijk programma omheen gebouwd waar ook nog steeds aan wordt geschaafd.

Deze lezing is in mijn ogen zeer de moeite waard om even te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=BEm5tQcSiRY
http://www.youtube.com/watch?v=AiQmB56QCmg
http://www.youtube.com/watch?v=HGr4HCfA43s
http://www.youtube.com/watch?v=WwyJEZMNT_w

Toothless

Re: Paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:02

Nee maar als reactie op Lori_Ollie

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:03

fjordnina schreef:
geerke schreef:
een zweep mee nemen de wei in en hem een optater verkopen,dit is geen normaal gedrag.
En daar helpt grondwerk of noem het anders niet tegen....beest heeft geen respect en weet niet dat hij dit niet mag flikken.

Hier kan ik wel in meegaan, alleen zou ik het met een heel andere intentie aanpakken. Niet met de gedachte: Ik neem de zweep mee en zodra het paard in de buurt komt krijgt ie een lel' maar vanuit de gedachte 'ik neem mijn zweep mee als verlenging van mijn arm en daar maak ik in mijn eigen ruimte gebruik van. Ik tik overal om me heen op de grond de ene keer losjes, de andere keer fel. En als het paard te dicht bij me komt is mijn zweep toevallig net een felle slag aan het maken in zijn buurt. Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan zal ik nog duidelijker moeten zijn dat de ruimte waar het paard nu in komt van mij is en dat ik die opeis. Dat alles nog steeds vanuit de ik-boodschap en niet vanuit de 'mijn paard moet..'variant'.

Begrijp echter wel dat als je het zo aanpakt, jij al snel niet vlug genoeg bent als je paard met z'n mond open op je af komt vliegen.

Hier ga ik dus mee met geerke, gewoon een flinke, goed getimede en gerichte mep. Waar die dan het paard raakt is mij om het even. Vaak zal dit dan het hoofd zijn omdat die simpelweg het dichtst bij is.

Slaan met een voorwerp heeft als voordeel dat je a) niet jezelf pijn doet en B) meestal iets meer lengte hebt dan je eigen arm en dus het paard eerder kan raken :)
En of dat dan met een zweep, een halster of een touw is.. Net wat er in de buurt is.

En ondanks deze aanpak heb ik nog nooit een paard gehad dat daarna zo bang was dat hij niet meet in de buurt durfde te komen, dus die theorie is gewoon onzin.

Ook dat hij zo snel om zou draaien en wegrennen na het bijten, zodat jij er niet meer bij kan, dan ben je zelf al 10 stappen te laat. Het beste is natuurlijk om de klap uit te delen als het paard nog onderweg is om je te bijten, want dat komt hij doen omdat hij dat altijd doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:11

palousa_boy schreef:
En ondanks deze aanpak heb ik nog nooit een paard gehad dat daarna zo bang was dat hij niet meet in de buurt durfde te komen, dus die theorie is gewoon onzin.

Is dat echt zo? Bekijk eerste filmpje van de lezing van Parelli maar. Er zijn dingen die je kunt doet "to the horse" waardoor de band die je hebt kapot gemaakt wordt of waardoor er helemaal geen band ontstaat. En er zijn oefeningen die je "for the horse" doet, zodat hij er beter van wordt.
En het verschil tussen beide is heel moeilijk te bepalen.

Lori_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:19

DewieDribbel schreef:
Dan zijn het oefeningen.

sorry dat ik even niet op het woord kon komen hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:35

aeolusnr1 schreef:
eigenlijk is dat niet helemaal waar, enkel bij Parreli daar geven ze elk onderdeeltje een naam die leuk klinkt en dus goed verkoopbaar is.
Er zijn heel veel andere goede trainers die het net iets anders doen en eigenlijk toch ook wel hetzelfde doel nastreven.
Dus eigenlijk net hetzelfde op een andere manier, maar dan zonder de namen.
Goed horsemanship is net hetzelfde als natural horsemanship, alleen doet de naam natural het geheel beter verkopen.

Wat Parelli doet is het verpakken van de info in hapklare brokken, met een duidelijk stappenplan, en nog entertainend ook. En het is juist het verpakken van de informatie die belangrijk is of mensen het op gaan pakken of niet. En niet iedere trainer is daar even goed in, of heeft daar ook maar zin in. Vaak zijn mensen die goed zijn met paarden niet zo goed in omgang met mensen. Als je iemand treft die beide kan, en nog de kennis van zaken heeft en de drive om iemand wat bij te brengen, heb je een goede leraar te pakken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:49

bij paarden is het gewoon actie reactie.
vergeet nu even niet dat het free stylen tegenwoordig compleet is doorgeslagen.
Je kunt er prima paarden mee verpesten.
En ik heb een hoop geklungel gezien.

als je bij het oefenen maar blijft wachten totdat het paard uit zichzelf alsjeblieft gaat doen wat je vraagt dat werkt echt niet want het is niet gebaseerd op vrijblijvendheid maar zeker op het leren luisteren naar jou als leider.

Ik snap niet wat er tegen een zweep is als je hem goed gebruikt als verlenging van je arm om jezelf dominant naar je paard op te stellen zeker in gevaarlijke situaties dan is daar niets mis mee.

Dit paard verdedigd gewoon zijn territorium en valt aan als je er binnen komt.
Daar moet je snel iets aan doen en respect afdwingen voor er ongelukken gebeuren.

Ik kan je adviseren de lichaamstaal te bestuderen hier is genoeg over te vinden ook op internet en hier heb je veel aan.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 22-06-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:53

Probleem met freestylen en nh is dat mensen de materie niet helemaal goed begrijpen en denken dat NH alleen maar paardje aaien, instralen en dansje om hem heen doen bij het licht van de volle maan is.

NH is zo hard als het moet en zo zacht als het kan, en dat kan inhouden dat je toch een enkele keer kneiterhard in moet komen. Maar niet zomaar out of the blue, want paarden geven onderling ook waarschuwingen en gaan pas dan over tot die trap of die bijt.
Als je een paard met een trap, mep of tik met de zweep uit je ruimte moet houden, heb je een aantal dingen die daar vooraf aan gaan gemist. En niets mis als je dat mist want paarden zijn heel snel, maar ga dan in een veilige setting dingen rechtzetten zodat je nieteens tot die aanvaring komt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:56

Daarom moet ze zich eens goed gaan verdiepen in lichaamstaal van het paard maar ook van zichzelf zodat je leert hoe je op de juiste manier moet communiceren met je paard.
Dit is de basis van je paard leren begrijpen en hoe je moet reageren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:00

Cassidy schreef:
palousa_boy schreef:

Is dat echt zo? Bekijk eerste filmpje van de lezing van Parelli maar. Er zijn dingen die je kunt doet "to the horse" waardoor de band die je hebt kapot gemaakt wordt of waardoor er helemaal geen band ontstaat. En er zijn oefeningen die je "for the horse" doet, zodat hij er beter van wordt.
En het verschil tussen beide is heel moeilijk te bepalen.

Ik heb geen filmpje van een lezing nodig om mijn eigen ervaring te kunnen verklaren.
In die 12 jaar dat ik tegen de 500 paarden in m'n handen heb gehad, was er maar 1 paard dat ondanks de misschien in de ogen van sommige hier, vrij harde aanpak, nog hetzelfde respectloze gedrag vertoonde.
Nooit 1 die zo bang is geworden dat ik er niet bij in de buurt kon komen na een tik.

Wat alle Nh "goeroes" zoals parelli gemeen hebben, is dat ze een goed commercieel inzicht hebben om de informatie zo te verpakken dat iedereen het interessant vind en dus producten en cursussen etc aanschaft.

Als ik een paard uit m'n buurt wil hebben door te zwaaien met m'n armen, heb ik hier geen naampje voor nodig of cursus, maar gewoon een beetje verstand en observatievermogen, gewoon kijken en na apen dus. (In zekere zin dan) als ik onze "kudde" bekijk kan ik daar genoeg uit halen.
Verder is het vaak gewoon een beetje logisch nadenken.
Ook is een oog - hand coördinatie ook wel handig.

Ben ik volledig tegen Nh? Nee, iedereen moet vooral doen waar hij of zij zin in heeft en z'n geld aan uit wil geven.
Maar ik vind het de laatste tijd meer iets dat een stel makke volgzame koeien zonder verstand van paarden gebruikt om toch iets uit hun paard te kunnen halen.

Ik heb nog nooit een boer een Nh cursus zien doen, noch heb ik er ooit over gehoord of gelezen. Gewoon gevoel voor wat je doet, respect voor elkaar, en samenwerken.. Dan kom je een heel eind.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:04

lady62 schreef:
Daarom moet ze zich eens goed gaan verdiepen in lichaamstaal van het paard maar ook van zichzelf zodat je leert hoe je op de juiste manier moet communiceren met je paard.

Maar waarom moet dit dan perse Nh zijn of heten?

Als je het geen Nh noemt doe je het volgens een hoop mensen al bij voorbaat fout, terwijl dat wat je doet, precies hetzelfde is maar dan zonder dure oranje gekleurde zweep met een lang touwtje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:05

Het verschil tussen die boer en de mensen die op latere leeftijd met paarden in aanraking komen is het feit dat een boer toch doorgaans van kinds af aan met dieren omgaat en iemand die op latere leeftijd pas in aanraking komt met dieren/paarden, dat niet heeft. Die boer heeft in zijn leven zoveel opgepakt dat NH niet nodig is, maar een stedeling die op latere leeftijd zijn hobby kan bekostigen heeft die kennis niet.

Parelli kan niet leven van lucht alleen, en de pakketten die je van hem zou moeten kopen (hoeft niet er is genoeg online te vinden, en een touwhalster en stick van andere makelij kunnen je ver brengen) zijn een investering in jezelf. De paketten zijn daarna ook gewoon weer door te verkopen. Voor een investering waar je je leven lang plezier en profijt van hebt, vind ik het dan weer niet duur.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:06

palousa_boy schreef:
lady62 schreef:

Maar waarom moet dit dan perse Nh zijn of heten?

Als je het geen Nh noemt doe je het volgens een hoop mensen al bij voorbaat fout, terwijl dat wat je doet, precies hetzelfde is maar dan zonder dure oranje gekleurde zweep met een lang touwtje

Het hoeft geen NH te heten, GBF (gezond boeren verstand) of JBF (jan boeren fluitjes) werken ook. Maar gebruik die afkortingen tegen een ander en ze weten echt niet waar je het over hebt.

Als ik naar een gemiddelde manege ga, dan krijg ik niets van die GBF of JBF manieren mee. Dan schop je om een paard vooruit te krijgen, trek je aan de linker- of aan de rechterteugel om naar links of naar rechts te gaan en trek je aan beide teugels om hem te stoppen.

Het besef dat er meer mogelijk is, kwam op het moment dat ik me met Parelli bezig ben gaan houden. Was het een andere methode geweest, had ik het ook goed gevonden. Alleen was die er op dat moment niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-14 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:16

Misschien ligt het dan aan mij dat je, vooral op bokt, tegenwoordig dood gegooid wordt met termen als join up, grondwerken, geen respect en nog meer van die populaire termen?

Maar de mensen die dit roepen in zo'n beetje elk topic dat over gedrag gaat, die zorgen dat mensen zoals ik, met dat gbv of jbf, zich nogal tegen het hele gedoe om Nh heen gaan zetten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:18

Alles draait inderdaad gewoon om wederzijds respect en als dat er niet is dan moet je toch wat afdwingen.
Als een paard mij door territoriaal gedrag in mijn rug aanvalt dan krijgt hij echt op zijn sodemie...
Maar waarschijnlijk ging het in dit geval al mis in de houding van TS daarom een verwijzing naar lichaamstaal.
Maar ik zit al van jongs af in de paarden en heb dit helaas ook wel eens een enkele keer moeten doen.
Ik moet zeggen ik vind parelli best interessant maar pik er alleen uit waar ik wat aan heb het is niet allemaal onzin.
Gewoon je gevoel en gezond verstand gebruiken.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 22-06-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:19

Ik adviseer NH of grondwerk (maar ook dat is een heel vaag begrip) en de JU valt daar in mijn ogen niet onder. Grondwerk op wat voor manier ook is de basis die ieder paard mee zou moeten krijgen als je hem een complete opleiding mee wilt geven, en helaas wordt die maar al te vaak overgeslagen. Bij mens, en bij dier. Als de opleiding van de dieren en van de mensen beter zou zijn zouden veel probleemtopics hier op Bokt nieteens voorkomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:32

Ik zeg ook niet dat het allemaal onzin is wat die "goeroes" doen, ik vind het alleen jammer dat veel mensen voor de hapklare brokken gaan en niet zelf aan de slag gaan.

Kijk gewoon naar je paard en leer er van.

En grondwerk als naam hoort bij mij onder het kopje Nh.
Echter is bijvoorbeeld longeren in de basis ook "grondwerk" en op basis van voorwaarts drijven op afstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:37

Mensen willen snel resultaat.
En het moet ook veilig blijven.
Longeren goed toepassen is heel moeilijk om te doen.
De meest moeilijke oefening is namelijk niet voorwaarts gaan, maar achterwaarts gaan of een pasje opzij zetten. En dat neem je doorgaans met longeren niet mee.

NH is meer dan alleen longeren en grondwerk.
Het neemt een stukje paardenpsychologie mee die ik bij JBF en GBV zo opvallend niet tegenkom.
Ik wil niet alleen uitleg over het hoe, maar ook over het waarom.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:37

Mwah dat probeerde hij bij mij maar 1 keer. Stukje tyleenslang doet wonderen. No way dat ik me laat bijten door een paard. Je moet gewoon 3 hele duidelijke regels opstellen. 1 tussen tanden verdwijnt alleen voer. 2 voetjes gaan alleen van de vloer als de baas dat vraagt. 3 mensen of onderdelen daarvan worden niet geplet. Overtredingen worden binnen 3 tellen afgestraft. Paarden onderling zijn ook geen watjes. Dat is 1x bam en dan is het klaar. Je moet alleen zelf niet blijven hangen in je emotie. Doet een paard ook niet als hij corrigeert of gecorrigeerd wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:44

Als ze snel resultaat willen, moeten ze in de auto stappen :D
Apart vind ik dan wel dat ze eerst het hele stappenplan met levels etc doorlopen van parelli voor ze resultaat verwachten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:46

"Palousa-boy" ik vind niet dat je hier een discusie over moet maken.
De één heeft idd zelf het gevoel om met dieren te werken en de ander heeft dat niet of veel minder of gewoon een beetje.
En dit is gewoon een manier het NH om de mogelijkheden tot een soort communicatie met het dier paard mogelijk te maken.
En idd van al diegenen die zo een cursus volgen zullen er velen zijn die wel meer begrip krijgen maar toch moeilijkheden zullen blijven hebben niet iedereen zal goed worden.
Maar dat is ook niet de bedoeling, het is gewoon een manier van leren , meer ook niet.
En dat het werkt, daar is zeker geen twijfel over, of iedereen het zomaar even snel kan leren dat is een andere zaak natuurlijk.

palousa_boy schreef:
Misschien ligt het dan aan mij dat je, vooral op bokt, tegenwoordig dood gegooid wordt met termen als join up, grondwerken, geen respect en nog meer van die populaire termen?

Maar de mensen die dit roepen in zo'n beetje elk topic dat over gedrag gaat, die zorgen dat mensen zoals ik, met dat gbv of jbf, zich nogal tegen het hele gedoe om Nh heen gaan zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:47

Stappenplan van Parelli, de eerste 7 games, zijn voor veiligheid van de mens en voor het paard om bepaalde commando's aan te leren. Als je dagelijks met de games bezig gaat kun je met drie weken door de basis zijn. Probleem is dat veel mensen in Level 1 blijven hangen, en nieteens aan het werken aan de problemen toekomen. Vervolgens wordt de hele methode in de hoek gesmeten omdat "het niet werkt".

Dus voor zover die hapklare brokken, die werken alleen als je er ook echt mee bezig gaat. En uiteindelijk ga je, als je je echt opensteld, ook leren kijken naar het paard en daarop leren in te spelen. Onder begeleiding, met garantie op slagen, als je het programma volgt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:05

Ik discussieer graag ergens over, mits dat op een beetje een normale manier gaat, en dat gaat het hier en daar ben ik blij om.
Wordt hier tenminste (nog) niet overspoeld door 20 penny Nh-res om het zo maar even te noemen, iets dat vaak wel gebeurt, dus hier maak ik graag even gebruik van.

We gaan ook wel heeeel erg off-topic door hier een discussie van te maken maar het zal voor meer mensen nut hebben denk ik zo.

Zoals ik al zei, iedereen leert op z'n eigen manier en dat is ook helemaal prima.

Ik heb me ook nooit echt helemaal verdiept in de games of om het in het simpel jbf maar spellen te noemen. Spelenderwijs leren werkt voor de meeste mensen super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:14