pony gekocht, blijkt eczemer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: pony gekocht, blijkt eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:19

Als het een verborgen gebrek is, zal de oude eigenaar de pony terug moeten nemen.
(in theorie zou het kunnen dat de pony ZE heeft; mogelijk heeft de pony veel binnen gestaan.
Als je dat niet wilt, zul je zelf moeten zoeken naar een oplossing.
Binnenzetten bij zonsopgang en ondergang helpt (een beetje); evenals aangepaste voeding en een exceemdeken.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:20

Ik zou de mensen bellen en er gewoon naar vragen. Zeg dat de pony schuurt en of ze dat bij hun ook al deed.

Als de pony je echt bevalt dan zou ik er gewoon een deken op gooien. Als het zomerexceem is lost dat meestal het probleem grotendeels op. Goed het zijn wat extra kosten en werk maar een betrouwbare pony is ook wat waard. Zou de pony ook 's middags op tijd op stal zetten. Tegen de avond zijn de mughes het meest actief.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:26

Ookal heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan dan toch zouden ze de pony terug moeten nemen want het is wel degelijk een verborgen gebrek! Met of zonder keuren

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:50

Ik zou de verkoper wel bellen, iig om het ze te laten weten.

Verder, zomereczeem hoeft totaal geen probleem te zijn. Wij hebben een shetlander opgevangen die extreem last had van eczeem, op haar rug had ze grote wonden en staart en manen waren afgeschuurd.
Op onderstaande foto was ze al wat opgeknapt;
Afbeelding

Ze staat nou met een eczeemdeken en ziet er zo uit;
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10322706_10202850407774679_8795762994002129247_n.jpg
Afbeelding
(Ja, ze is moddervet, schrokken we zelf ook van. Ze is nogal een trapper (angst) dus ze staat altijd met eczeemdeken op en toen viel het niet zo op... Tot haar deken gescheurd was en die af moest :wow: )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 02:24

Dit klinkt toch wel als een exceempaard, alleen hoe kun je dat niet gezien hebben?
Ook bij paarden die niets hebben om tegenaan te schuren, is het doorgaans wel goed zichtbaar, want bij jeuk moet je krabben en als er niets is dan bijt je jezelf of je schuurt aan de grond of weet ik wat.

Ik zou het even melden bij die mensen en de pony 's nachts op stal zetten, dat vind ik persoonlijk een fijnere oplossing dan een deken.
Maar dan moet je het krabben wel even voor lief nemen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:09

het hoeft geen eczeem te zijn hoor...

Op mijn oude stal (vroegâh ;)) verhuurde ik altijd 1 pony aan de plaatselijke rijvereniging om daar op het land te zetten als gezelschap, beest stond dan redelijk dicht bij het ijsselmeer en elk jaar was het weer enorm schuren aan alles wat ze kon vinden, het was zo sneu. Ik ging ookal uit van eczeem tot ik wegens een blessure een andere pony daar neerzette, die had ik altijd thuis gehad en had nooit geschuurd, tot hij daar kwam, hij werd helemaal gek! Ik heb hem na een week oid weer thuis gehaald en de pony die normaal bij de RV stond weer daarheen gebracht (die had thuis dus nergens last van) en die begon ook.
Achteraf bleek er iets in de bomen te zitten en dan in combinatie met vliegjes. Was echt heel sneu.

Misschien eens kritisch kijken naar de omgeving, een keer helemaal wassen met teershampoo oid en kijken of fanatiek inspuiten met anti-mug verlichting geeft.
Overigens zou ik altijd laten keuren, ook deze leeftijdsklasse en gebruikersdoel. Ik heb ooit een jaarling van een vriendin gekocht en die heb ik ook laten keuren. Dan weet je iig zeker dat op het moment van overdracht alles ok is en krijg je ook geen scheve gezichten achteraf..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:53

Krijgt de pony ook muslie of iets dergelijks,? Daar is ons paard van gaan jeuken! Te veel troep in! En als het alleen bij de staart is even rond de anus kijken misschien is het wel droog e dan moet je het ff vettig maken met bijv vaseline

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:56

anneliesdj schreef:
Dit klinkt toch wel als een exceempaard, alleen hoe kun je dat niet gezien hebben?
Ook bij paarden die niets hebben om tegenaan te schuren, is het doorgaans wel goed zichtbaar, want bij jeuk moet je krabben en als er niets is dan bijt je jezelf of je schuurt aan de grond of weet ik wat.

Ik zou het even melden bij die mensen en de pony 's nachts op stal zetten, dat vind ik persoonlijk een fijnere oplossing dan een deken.
Maar dan moet je het krabben wel even voor lief nemen.

Die van mij heeft ook eczeem, maar daar zie je nu niks van hoor....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:24

De pony krijgt alleen wat hooi, dit omdat ze al aan de zware kant is

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:27

Mijn shetlandmerrie mag ook heeeel graag schuren maar heeft geen exceem. In de box heeft ze een bezem hangen waar ze ook heel graag tegen aan schuurt. Na het rollen blijft ze ook op de kont zitten schuren. Ze vind het sowieso heeeerlijk als ik haar staart doe, helemaal bij de staartwortel. Lipje naar boven, prachtig gezicht :D

Ook wij hebben in de bak een slowfeeder staan, waar ze vaak tegenaan rost. Ze heeft een dikke bos manen en een mooie staart, ondanks al het schuren blijft dit goed. Heb haar overigens vaak gecontroleerd op luizen, wormen enz., maar ze heeft niks. Ze vind schuren gewoon fijn lijkt het ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:28

Tja, ik zou er een eczeemdekentje voor halen en het daarbij laten.
Je kan wel verhaal halen bij de oude eigenaren of in het ergste geval proberen het dier terug te brengen, maar als het om een brave kinderpony gaat, zou ik in ieder geval de moeite besparen om dan weer een zoektocht te moeten doen naar een brave kinderpony die dan wel helemaal vrij van gebreken en eczeem is.

Wat betreft de onderzoeksplicht..
Citaat:
De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

bron: http://www.paardenadvocaat.nl/pages/hip ... -paard.php

Dus ook al ben jij van mening dat jij aan jouw onderzoeksplicht hebt gedaan omdat je het hebt gevraagd, volgens mij geldt dat dan als ik het zo lees niet als de onderzoeksplicht.. Maar dat kan ik mis hebben, 't is nog vroeg :=

Maar heel eerlijk, ik zou wel afwegen of het dat waard is. Als het enkel om zomer eczeem gaat, en het is op te lossen met een dekentje, dan zou ik dat verlies nemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:33

ik wil de pony ook niet terugbrengen, dat had ik al gezegd :).

Op stal zetten is overigens geen optie want ze blijft 24-7 buiten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:38

Eczeem kan zich openbaren door stress (verhuizing), verandering van voeding, verandering van kudde-samenstelling, etc...
Een verkoper kan NOOIT verzekeren dat een pony geen eczeem heeft.
Op het moment van verkopen wellicht niet, maar dat zegt niets over 'erna'.

De mijne begon ook vreselijk te schuren nadat ik hem had gekocht, hij zag er op een gegeven moment echt niet uit :-(
Maar met een deken, de juiste voeding, wat smeerselen, maar bovenal: een rustige plek met fijne soortgenoten, is het eigenlijk nog nauwelijks merkbaar.

Je zegt dat de pony te dik is, daar zit dus al 1 van de oorzaken. Het dier is ook net verhuisd: stress.
Staat ze alleen of met een andere pony?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:38

Mijn shetlander heeft ook eczeem alleen ze heeft wel heerlijke lange manen, kijk maar op mijn profiel. Zo lang we geen plek hebben in het weiland waar ze aan kan schuren heeft ze weinig last van plekjes. Maar goed we hebben er nog een IJslander bij staan die mijn shet graag kriebelt en daar door krijgt mijn shetlander plekjes op de rug. Als je een eczeem deken haalt worden de wondjes en jeuk al snel een stuk minder, mijn shet staat ook 24/7 buiten. Want wat jij verteld klinkt precies als wat een pony heeft in het weiland naast ons en die heeft ook eczeem. Echter willen die eigenaren van de pony er niets aan doen :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:44

Murosch schreef:
De pony krijgt alleen wat hooi, dit omdat ze al aan de zware kant is

Daar ga je al.... een paard moet, juist om af te vallen en een gezonde huid te houden, wel vitaminen krijgen... en flink wat ook.
Dus alleen hooi is uitstekend, maar voer er wel een multivitamine bij. Metazoa bijvoorbeeld.

Tinky12

Dekentje erop en klaar...wel elke dag even luchten en de losse haartjes wegborstelen. Ik heb een deken van RSH (eczeempaarden.nl)

Zijn geen goedkope dekens maar hebben een mooie pasvorm,is een lichte stof en licht van kleur.Minder vliegen,minder warm en na regen snel droog.Voelt aan als een zachte pyjama :)

Toch zou ik even vragen aan de voormalige eigenaren wat hun tegen de jeuk deden.Kan zijn dat de pony geen last had daar.Misschien een open veld.Ik heb hier een conifeerhaag staan en daar stikt het van de knutten.
Na 10 jaar met een beetje smeren heeft mijn knul altijd een prachtige bos haar gehad.Nu we verhuisd zijn is dat niet meer afdoende en staat hij onder een deken.
Hij vind het zo fijn dat hij zelf zijn neus in het halsgedeelte steekt en keurig wacht totdat alles vastgeknoopt zit :)

Amy77

Gefeliciteerd met de nieuwe pony!
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal ;)

Ik zou even een wormonderzoek doen en even laten checken op aarswormen, die worden nog wel vergeten. Test je wel helemaal anders, even oveleggen met je DA..typisch nl dat ze alleen dr kont/staart wilt jeuken..?
Ze is 10 km verderop komen te staan, er was daar geen eczeem zichtbaar zoals je zelf al zegt..als zij eczeem had, dan had dat moeten opvallen (of ben je van zandgrond overgegaan op veengrond bv?)..tenzij die mensen haar continue in een deken hadden staan, maar dan had je dat wel aan dr manen gezien, of goede smeerseltjes gebruikten. Dus daar had zij het iig niet.
Verhuizen is kan erg stressvol zijn voor een paard, verandering van ondergrond etc. Ze is op leeftijd, dus van alles kan zich openbaren.

De verkopende partij even mailen met je bevindingen en foto's.

Succes..

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:51

Mocht het eczeem zijn, haal het middel derfen, zeer goeie ervaring mee, en zet haar onder een goeie eczeem deken. Verder had je dit zelf natuurlijk kunnen zien, altijd goed een pony navoelen. Tis niet het eind van de wereld, als je de pony een beetje helpt, kan ze er prima mee leven.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:01

Amy77 schreef:
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal ;)

Even offtopic, ben ik het niet helemaal mee eens :D Mijn pony is ook 21. Is in tóp conditie (liep tot vorig jaar nog Z mennen dressuur en oefenmarathons ), loopt nog minimaal 3x in de week onder het zadel en zo nu en dan voor de wagen. Ze kan nog jaren mee, dus zou eventueel ook prima bij een ander baasje kinderen blij kunnen maken :) (niet dat ze weg gaat, maar dat ter zijde ;) )

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:01

Onze shetlander krijgt sinds een poosje Ijslands zeewier van de paarden drogist door het voer
en heeft nu geen jeuk meer. Ook is ze nu heel goed door de verharing heen gekomen !
Vorig jaar moesten we haar nog scheren omdat ze het echt heel warm had.
Misschien is een keertje goed wassen met Teer of Tree Tree shampoo wel goed.
Veel succes !

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:14

Fenny schreef:
Amy77 schreef:

Even offtopic, ben ik het niet helemaal mee eens :D Mijn pony is ook 21. Is in tóp conditie (liep tot vorig jaar nog Z mennen dressuur en oefenmarathons ), loopt nog minimaal 3x in de week onder het zadel en zo nu en dan voor de wagen. Ze kan nog jaren mee, dus zou eventueel ook prima bij een ander baasje kinderen blij kunnen maken :) (niet dat ze weg gaat, maar dat ter zijde ;) )

Absoluut hoor..ware het niet dat het hier om een shetlander gaat waar het papier op deze leeftijd niet meer zo van belang is..mbt het fokken ;) en dat is wat ik las, 'met leuk papier'..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:18

wij hebben dit ook gehad pony gekocht oude shet 18jr kwam met lange manen van den haag die kant en bij ons in zuid limburg was ze ineens kaal geschuurd deken er op en nergens meer last van had ze gewoon weer lang haar.ik zou het zomer exceem voor lief nemen als de pony kindvriendelijk is want dat is nr1 dat je moet hebben als je iets voor je kids koopt.ook snap ik dat het vervelend is maar het kan indrdaad zo zijn dat ze bij hun geen last had en bij jou ineens wel had ik dus ook en dan hebben die mensen gewoon eerlijk gezegt dat ze geen gebreken had.je kunt hun wel altijd na vragen.ik zou gewoon zo'n pyama deken kopen 50,- van primiere en misschien flesje derfen om op het begin even te verzachten en tegen de jeuk.misschien heb je erna genoeg aan alleen die deken

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:18

Amy77 schreef:
Absoluut hoor..ware het niet dat het hier om een shetlander gaat waar het papier op deze leeftijd niet meer zo van belang is..mbt het fokken ;) en dat is wat ik las, 'met leuk papier'..

Oh sorry daar had ik over heen gelezen. Ja de papieren heb je eigenlijk niet veel meer aan. De mijne heeft ook een leuk papier, is blauw, wat er op staat is bagger :') , maar daardoor loopt ze niet minder in de sport ;)

On topic; ik hoop dat je snel een oplossing kunt vinden voor de pony TS. Exceemdekentje en de gegeven tips betreffende het voer lijkt me geen slecht idee :) Mijn shet kreeg, toen ze aan de lijn was, ook vitaminebrokjes van PAVO er bij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:20

Fenny schreef:
Amy77 schreef:

Oh sorry daar had ik over heen gelezen. Ja de papieren heb je eigenlijk niet veel meer aan. De mijne heeft ook een leuk papier, is blauw, wat er op staat is bagger :') , maar daardoor loopt ze niet minder in de sport ;)

On topic; ik hoop dat je snel een oplossing kunt vinden voor de pony TS. Exceemdekentje en de gegeven tips betreffende het voer lijkt me geen slecht idee :) Mijn shet kreeg, toen ze aan de lijn was, ook vitaminebrokjes van PAVO er bij.

pavo is geen aanrader voor excemers,zelfs paarden zonder exceem krijgen vaak jeuk van pavo voer.marstall heeft een vitamine/mineralen korrel die force heet

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:31

Dan zou ik PAVO voor deze pony niet aanraden ;) Ging mij om de vitamines die mijn pony er uit haalde.