Schrikkerig op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:18

Moos99 schreef:
Shenavallie schreef:
Ben jij de enige die op dit paard rijdt of rijdt er ook wel eens iemand anders op? In het laatste geval: doet het paard dan hetzelfde op dezelfde plaatsen of misschien weer op andere plekken of juist helemaal niet? Het kan namelijk zijn dat je (onbewust) bij bepaalde plaatsen aanspant, terwijl je denkt dat je ontspannen bent. Zelfs een vuistmaken met losse teugels voelen paarden al. Als je paard wegschiet op een bepaald stuk, dan is het handig om terug te rijden naar die plek en net zolang rond die plek stil te blijven staan tot de spanning weg is en dan weer een stukje te rijden. Voel je weer spanning bij hem, dan weer terug zetten en wachten tot de spanning weg is.

Ik rijd het paard samen met mijn moeder, maar zij rijd er alleen mee in de bak. Ze is te heftig voor haar om mee buiten te rijden. Ik denk ook wel dat ik de spanning kan over brengen, vooral nu ik er goed vanaf ben gevallen. Ik probeer altijd heel ontspannen te zitten maar een paard hou je natuurlijk niet voor de gek :D Vandaag hebben we weer een rit gereden. Er lag ineens een vuilniszak op het zandpad naar het bos, en dit vond ze zo eng dat ik uiteindelijk gewoon heb moeten afstappen. Niet omdat het te heftig werd, maar gewoon omdat ik haar met geen mogelijkheid er langs krijg. Het is echt stilstaan als een standbeeld, tot je haar uit haar trance haalt, dan gaat ze heel hard achteruit. Soms krijg ik haar een paar stapjes verder, maar die gaan daarna net zo hard weer terug uit. Tenzij ik een halfuur bezig wil zijn moet ik gewoon af stappen. Ik was hierdoor dus eigenlijk alweer zo chagerijnig! Dan denk ik, er is net een hele tractor voorbij gekomen maar een stil liggende zak kan je echt niet langs af?

Het begin van de rit was een en al spanning, al knorrend briezend en als een bommetje lopen we richting het bos :+ Uiteindelijk na veel draven begon ze te briezen en liet ze haar hoofd wat zakken. Dan begint ze te ontspannen en als ik eenmaal echt de ontspanning er in heb loopt ze heerlijk en is ze minder snel van de wijs te brengen. Op de terug weg zijn alle obstakels overigens even eng, maar gaat ze er wel zeker sneller langs als op de heenweg.

Heb je haar al eens laten testen op haar zicht? Een paard bij ons op het werk accepteerde ook gewoon groot verkeer, maar als er iets op de weg lag dan was hij òf weg òf hij bevroor. In zijn geval bleek zijn zicht te zijn verslechterd. Hoeft bij jouw paard niet zo te zijn, maar het kan natuurlijk altijd.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 20:39

Citaat:
Heb je haar al eens laten testen op haar zicht? Een paard bij ons op het werk accepteerde ook gewoon groot verkeer, maar als er iets op de weg lag dan was hij òf weg òf hij bevroor. In zijn geval bleek zijn zicht te zijn verslechterd. Hoeft bij jouw paard niet zo te zijn, maar het kan natuurlijk altijd.

Hmm dit is best een optie, dat verklaart dan misschien ook de bodemschuwheid (angst voor kleurverschillen etc). Ik ga dit eens met mijn DA overleggen!