Moeilijk te rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:51

Lindaxo schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad MelisWess, maar een buitenrit kan ze wel, dat gaat helemaal goed. Ik ben nu klaar met examens enzo dus ben van plan om straks met haar op les, maar wat is dan het beste, priveles of gewoon in een groep?

En LoveBodin, ik ben niet intensief bezig met wijken, meer om te kijken wat ze allemaal kan. Voor een 5jarige kan ze al een hoop, ze snapt alleen sommige dingen nog niet helemaal. Ik had al met de eigenaresse overlegd hoe zij dit doet met naar buitenvallen, maar zij probeert het op te lossen met hem voorwaarts te rijden, wat ik persoonlijk erg lastig vind, aangezien de pony dan weer moeilijk gaat doen.

De pony is al geholpen aan zijn rug, dit heeft wel een stuk verbetering geleverd, het was eerst nog slechter. Maar aanpakken kun je beter niet doen bij deze pony, aangezien die dan flipt. En het is niet zo dat ik bang voor hem ben hoor, totaal niet, maar het is gewoon wat moeilijk om hem te rijden haha.

prive les is altijd beter, en ben je misschien te soft?? ik heb mijn paard 1x a te hoeven pakken en nu is ze vergeleken daarvoor een mak schaap

Lindaxo

Re: Moeilijk te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 18:39

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties mensen!
Ik ga de pony echt niet tussen de oren slaan, dan lig ik er binnen 5 seconden af hahah! En sws moet je dat ook niet willen. Wel pak ik hem aan als de pony streekjes uithaalt, want ik vind persoonlijk dat hij dat wel moet afleren. Ik mag pas na de zomer les, dus dat is nog even afwachten. De eigenaresse heeft wel 2 x in de week les met hem, en dan ga ik ook wel eens voor haar rijden, en dan gaat het rijden meestal een stuk beter. Ik denk niet dat er teveel van hem gevraagd word, aangezien ze meestal maar 3 a 4 keer in de week word gereden. Qua oefeningen doe ik ook niet veel moeilijke dingen, en meestal longeer ik haar voor het rijden. Maar ik ga ook wel veel op buitenrit, vaak alleen. Dat vind ie wel moeilijk, maar dat is opzich best begrijpelijk omdat ie dan zijn vriendjes gewoon mist haha.
Het leukst vind ie door het land heen crossen haha. Ik denk zelf dat ie zich in de bak gewoon verveeld. Hebben jullie misschien nog goede/makkelijke oefeningen?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:13

voltes vergroten en verkleinen, stelling, lengtebuiging, verruimen, voorwaarts-neerwaarts trainen. dat kun je allemaal doen.

stelling: stellig kun je het best op de lange zijde van de bak doen, je hebt 2 kanten stelling; stelling naar binnen en stelling naar buiten. stelling naar buiten is het makkelijkste voor je paard maar eigenlijk moet stelling naar binnen net zo gaan want je wilt hier profijt van hebben als je hoger gaat rijden, dan heb je je paard al aangeleerd niet te lopen welke richting zij ziet maar voor zich uit.
het hoeft helemaal niet veel te zijn en 3 sec volhouden is al goed, vandaar uit uitbouwen.

lengtebuiging: je buigt het hele lichaam in een volte als je met een helikopter er kaars recht boven zou staan zou ik dit moeten zien: ) dat is het lijntje van hoe je paard loopt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:18

bak wat afwisselend indelen dmv pionnen & balkjes.

Dwing je jezelf om samen ander soort figuurtjes te maken, drafbalkjes mee te pakken en zelfde drafbalkjes overdwars te gebruiken als doorgang of "parkeerhaven" *D
pion op de D en de G, 3x drafbalkjes op de X overdwars leggen, en je hebt een wereld aan mogelijkheden, achtjes, lijntjes, halve volte's , balkje lopen, etc, etc.

zelfde boel diagonaal neerzetten en je kunt weer wat anders doen.

Instappen dmv serie slangevolte's achter elkaar.

Binnenhoefslagen pakken.

Sprongetje pakken.

Afwijkende figuren meenemen, veel tempowisselingen en es afwijkend aanspringen bv op rechte stukken.
als je voelt dat ie zich "verveeld" hopsa: wat aparts gaan doen.
Ook lekker de rust & overdenk momentjes op nekkie strekken meenemen natuurlijk, dat maakt ze daarna vaak weer frisser.

Grondwerken in zelfde bak geeft jullie beide ook een geheel andere invalshoek.

Maf eigenlijk, ik heb zelf ideeen te over altijd.. meestal teveel *\o/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:34

ooit had ik ook n verzorgpony... bij haar was het gewoon tsten naarbuiten vallen ,naar achterlopen er vandoor vliegen... bij haar werkte het zo als je haar naar achter stuurde wilde ze naar voren dus dat wilde ik toch al... vloog ze er vandoor gaf ik haar de kuit loopmaar door en tja dan is het niet meer leuk om zo gek te doen
vanaf dat moment kon ik haar rustig opbouwend alles leren, met veel afwisseling en korte leermomenten.
het ging zelfs zo goed dat ik met haar gestart was en het ging iedere keer beter.
toen de eigenaresse haar verkocht was het bij de nieuwe baas weer zo, en hebben hun het ook zo aangepakt. Maar je schrijft dat je last hebt van je rug, loopt je paardje ook niet weg omdat hij voelt dat dat jou zwakke plek is en hij jou zo wel de baas is? en ben je erg gespannen misschien dat dit ook er aan bijdraagt?....
maar succes hoor want het valt zo niet mee he -O-

Lindaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:52

Hallo allemaal!

Wat een goede ideeën haha! Ik doe zelf alleen niet heel veel aan grondwerk, maar dat is misschien wel eens een goed plan! Ik zal het allemaal eens even uitproberen deze week!
En inderdaad zou hij dat van mijn rug wel eens kunnen voelen ja. Ik ben toen op buitenrit van de pony afgevallen, op beton/gras, was net op het randje zeg maar. En toen moest ik met de ambulance enzo voor foto's van mijn rug en nek, maar goed, dat blijft soms inderdaad wel dat ik denk van, oh nu maar even rustig aan omdat ik er niet af wil vallen. Het zou natuurlijk kunnen dat ie dat doorheeft en dat ie het daardoor elke keer opnieuw doet.. Maarja bij de eigenaresse doet ie dit precies hetzelfde..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:11

Loverubi schreef:
igesz schreef:
Met een zweep slaan tussen zijn.oren als die stijgerd ??? Wat is dat voor onzin.
Het is een jong dier geduld
en les nemen

zeker als het gevaarlijk word. je moet het niet doen bij de eerste beste steiger maar als t gevaarlijk word zeker wel. en ik spreek uit ervaring ben zelf bijna verongelukt met mijn paard die liet zich nog net niet achter over vallen en ja is ook een jong dier maar dan is dat toch echt de enigste oplossing dan geduld want dat werkt niet altijd en ik heb toch nog best veel geduld..

Wat voor ervaring?!?!?! Help hoe verknal ik mijn paard en maak ik de situatie levensgevaarlijk. Ik sla jou toch ook niet in je nek als je iets niet kan. Mijn nekharen gaan hier van omhoog staan, dat er nog mensen bestaan die dit bedenken.

Paard is duidelijk niet toe aan wat jij hem vraagt. Rij eens een tijdje recht uit, paard is ook niet aan de buitenteugel, en kan wellicht niet goed buigen door wat voor reden dan ook (scheef, medisch enz.)
Ik denk alleen maar, paard is 5 jaar, ik zou als ik jou was goed les nemen. Iedereen kan je vanaf hier niet optimaal helpen denk ik. Probeer kleine stukjes op te bouwen, zodat ze het kan, en niet in de paniek of in het verzet raakt. Grote lijnen rijden en geen kleine voltes nog e.d. Nogmaals, het kunnen zoveel oorzaken zijn.... Lastig om te zien en op te lossen vanaf internet. Heel goed dat je zoveel probeert! Veel succes! (als je vragen hebt, mag je altijd een pb sturen)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:47

Lindaxo schreef:
Hallo allemaal!

Wat een goede ideeën haha! Ik doe zelf alleen niet heel veel aan grondwerk, maar dat is misschien wel eens een goed plan! Ik zal het allemaal eens even uitproberen deze week!
En inderdaad zou hij dat van mijn rug wel eens kunnen voelen ja. Ik ben toen op buitenrit van de pony afgevallen, op beton/gras, was net op het randje zeg maar. En toen moest ik met de ambulance enzo voor foto's van mijn rug en nek, maar goed, dat blijft soms inderdaad wel dat ik denk van, oh nu maar even rustig aan omdat ik er niet af wil vallen. Het zou natuurlijk kunnen dat ie dat doorheeft en dat ie het daardoor elke keer opnieuw doet.. Maarja bij de eigenaresse doet ie dit precies hetzelfde..

Meestal houden paarden er juist rekening mee als iemand wat mankeert. Heb bij heel veel verschillende paarden al mogen zien dat - zodra er iemand met een lichamelijke of geestelijke beperking bij het paard komt of erop wil rijden - ze rustiger worden. Ik ben ervan overtuigd dat hij jou dan niet expres nog eens dwars wil zitten. ;)

Lindaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:04

Ik heb gister weer gereden, en dat ging opzich wel, als ik haar maar vooruit rijdde. Zodra ik in stap ging, verveelde ze haar denk ik, en ging ze weer vervelend doen. Wat mij ook opviel was dat ze naar binnenviel met longeren. En verder zag ik dat ze heel erg op haar bit kauwde, dus nu laten we even iemand naar het bit kijken. Bedankt voor jullie reacties allemaal!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:34

Misschien is het wel dat in de wat langzamere gangen je paard gewoon te veel kan nadenken. En dat in combinatie van kleine mis communicatie met ruiter en paard kan een pony heel vervelend van worden. Ik denk dat je hem gewoon goed moet doorijden en misschien toch echt les gaan nemen