De klik met een onbeleerd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:33

Ik krijg toch wel sterk de indruk dat jij het goed in- en doorrijden van een jong paard zwaar onderschat. neem een advies ter harte, koop een goed, braaf en wat ouder paard en geen jong ding. Jij wilt leren, natuurlijk leer je op een jong paard veel maar het is zoveel fijner om gewoon direct weg te kunnen rijden en gezien je ervaring lijkt me dit een goede zet. Je hebt alleen nog maar verzorgpaarden van ong. 20 jaar oud gehad dus als je nu een paard van een jaar of 10 koopt dan kun je nog lang rijden mits hij gezond blijft.

eline1991

Re: De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:35

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Cassidy!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:36

MaricoGraphy schreef:
Beleerde zie ik ook staan hoor, maar zijn wel véél ouder of véél duurder.
Mijn limiet qua leeftijd is 5 jaar en liefst niet buiten Belgisch Limburg.

vergis je bij een onbeleerd paard niet in de kosten.
afhankelijk wat je zelf kan en waarvoor je professionele hulp nodig hebt kan je dat bedrag ook meer uitgeven aan een al beleerd paard.

Bij de hengst komt nog bij dat je 2 a 3 jaar moet wachten voordat je hem onder zadel kan brengen.
Het karakter van een hengst veranderd onder invloed van zijn hormonen.
Als de ballen indalen krijgt hij veel meer testosteron en heb je een ander paard.
dus 2 jaar voer, stalling, inentingen en evt ook de kosten voor castratie.

Aan de andere kant, als je het wel voor mekaar krijgt heb je een vriend voor het leven.

Als je je afvraagt of de klik er is, zou ik zeggen die is er nog niet :)
Neem je tijd om een goede beslissing te maken en laat je niet onder (tijds) druk zetten.
Het is op dit moment best moeilijk om een paard te verkopen,

Het voordeel van een beleerd paard is dat je kan kijken of je het een paar maanden op proef kan rijden.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:37

Vergeet ook niet de kosten van misschien 2 a 3 keer een nieuw zadel aangezien die jonkies nog zo veranderen.. Brengt ook daarin een hoop kosten mee.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:42

Idd, de kosten zijn ook niet bepaald onbelangrijk om naar te kijken..
Ik ben al meer kwijt aan kosten van training, zadelmaker etc. binnen deze 3 kwart jaar dat ik hem heb, dan dat hij me gekost heeft :j (laten we zeggen dat ik zijn aanschafkosten (+/-2500,-) binnen 3 maanden nog een keer kwijt was) Die kosten moet je dus ook wel kunnen maken en dan ook nog eens een potje achter de hand hebben voor onverwachtse dingen.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 13-06-14 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:44

De klik kan er absoluut zijn. Maar zegt niet alles over elke discipline of interactie in de toekomst.
Ik kocht mijn paardje , die overigens alles was wat ik niet wilde, merrie bruin en pas 2, op een elke gebaar, stukje lichaamstaal en de blik in haar ogen. Daarin zag ik alles wat ik wilde en wat ze zou kunnen worden. En dat alles werd ze ook. Evenwichtig, betrouwbaar, zelfbewust, dol op buitenrijden en trail, voorzichtig met kinderen en lekker communicatief.

Wat ze echter ook werd was te breed voor mijn bekken. En veel te laag in temperament. Dat gaf toch zoveel frustratie dat ondanks dat ze alles was geworden wat ik wilde, ik haar naar een fantastisch ander adres heb weggegeven.

Moraal van dit verhaal: als je rijden belangrijk vindt, koop dan een paard waar je op kunt rijden om zeker te zijn dat het ook onder het zadel klikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:44

Aanschaf van een paard zijn de kleinste kosten, onderhoud is vele malen duurder.

Wat is je budget voor het maandelijkse onderhoud? Als je niet zonder problemen iedere maand 500 Euro opzij kunt leggen voor je paard, voor stalling, lessen, harnachement, smid, verzekering, dierenarts, paardentandarts, kun je beter niet aan een paard beginnen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:47

Cassidy schreef:
Aanschaf van een paard zijn de kleinste kosten, onderhoud is vele malen duurder.

Wat is je budget voor het maandelijkse onderhoud? Als je niet zonder problemen iedere maand 500 Euro opzij kunt leggen voor je paard, voor stalling, lessen, harnachement, smid, verzekering, dierenarts, paardentandarts, niet aan een paard beginnen.

Mee eens, ken genoeg mensen die nog niet eens de helft van dat bedrag per maand sparen en toch een paard hebben. Zou me daar niet lekker bij voelen.
Ik heb zelf er eerst voor gezorgd dat ik +/- het bedrag van de aanschaf, naast de aanschaf zelf dus,op mijn spaarrekening had staan. :j

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:50

Mijn aller eerste paard is een 2,5 jarige hengst... Heb hem in oktober 2013 op internet zien staan. Hij was toen.1 jaar en 10 maanden oud. Ik riep altijd: geen hengst en geen jong paard... Dat is me uiteraard dus zeer goed gelukt :p

Maar toen we besloten hadden om toch te gaan kijken, wist ik het vrij direct. Hij was de eerste die we zagen (was nu nog niet op zoek naar een eigen paard) en had dus ook geen ervaring in paarden bekijken.. Maar ik wist het meteen... Ik heb vroeger een verzorgpony moeten laten gaan omdat ik haar toen niet kon kopen. Mijn vriendin.. Mijn maatje.. Verschrikkelijk was dat.. En toen stond daar History... Totaal anders qua uiterlijk.. Maar het gevoel wat ik bij hem had... Zelfde gevoel als bij mijn ex verzorg fjord. Week later hebben we hem opgehaald. Hij stond al langer te koop en niemand reageerde op zijn advertentie.. Wij waren de eerste. Hij is een Fjord x Pinto kruising wat vrij apart is en waar je van moet houden natuurlijk. Ik was verkocht... En man, man.. Wat heeft dat dier zich gemaakt.. Tot de dag van vandaag mijn droompaardje en maakt elke dag weer waar, waarom hij het geworden is.. Dus je gevoel laat je ook weten of het een match is..

Of het met rijden net zo klikt, is afwachten.. Maar daarom heb ik hulp geregeld hierbij zodat ik meer zekerheid heb op een leuk goed ingereden paard waar ik zelf verder mee aan de slag kan. En waar ik op kan terugvallen voor hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:14

Mijn eisen na mijn kwpner waren een koudbloed (Tinker) liefst palomino bont & wat ouder (ingereden)

Nou ik heb dus een 2,5 jarige vos Tinker gekocht. Toen ze hem uit de wei haalde vond ik hem niks, los in de bak mwah. Maar hij bleef maar naar me toe komen voor een aai of een knuffel en toen pas kon ik door die dikke vacht heen kijken :)) en we zijn nu 3,5 jaar verder.

Met behulp hebben we hem samen ingereden en zijn we stap voor stap begonnen. Pas vorig jaar ben ik hem serieus gaan oppakken. En geen moment spijt! Het gevoel is niet te omschrijven, je weet het gewoon!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:01

Alleen mijn eerste paard was oud genoeg om uit te proberen onder het zadel toen ik hem kocht, de rest heb ik al veulen of twenter gekozen.

Ik moet er verliefd op worden. Het is een gevoel en dat heb ik wel of niet bij een paard. Tot nu toe heeft mijn gevoel me nooit in de steek gelaten, dus daar vertrouw ik ook wel op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:19

nou ik had n klik met ons smoky gewoon via een foto.
na afspraak wezen kijken....deze mensen konden haar niet kwijt, en waren nog al erg bezig met verkopen en konden er zelf niets van....maar je kreeg zelf geen kans
volgens hun was ze liever liu als moe , en ze kregen haar wel te pakken maar ze liep niet mee.

ondertussen is ze bij ons loopt ze altijd naar je toe,en hinnikt naar je. heeft ze echt hele zwermen kinderen om haar heen doet nooit iets verkeerd. Binnen is ze en seut en buiten best fel en loopt ze bijna aangespannen wat echt heel goed gaat....en ik moet haar dan altijd afremmen

een schoonheid nee niet bijzonder maar zo lief....en leuk in de omgang en ik wist het gewoon deze was van mij.en al die mensen die waren kijken die moeten echt zijn afgeknapt op de verkopers waar ik heel blij om ben een betaalbare pony die het zo goed doet!!! dat is hier echt maatwerk...
mijn lot uit de loterij,
Zelfs de dieren arts die haar keurde vond het echt iets voor mij (hij kent mij al sinds ik kind ben).En vroeg hoe ik dat toch altijd weer voor elkaar kreeg om juist deze pony weer te vinden? *\o/*

dus wat jij vind en voelt dat is de klik! *\%/*

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:24

Ik ben begin dit jaar gaan kijken voor een mooie 2jarige hengst....bloedmooi goed karakter, maar helaas geen klik. Ik zei alleen maar: wat is ie mooi!
Toen geheel onverwacht ergens langs gegaan om een veulen te kijken en goh de merrie ernaast had ook haar veulen al. Ik zag het veulen waar we op kraambezoek gingen en dacht ooo wat een lieffie toen keek ik in de box ernaast en dacht wow jou zou ik wel willen hebben.
Na een gesprek met de eigenaar kwam ik erachter dat beide te koop waren...ik wist al gelijk voor wie ik ging. Weekend erover nagedacht en gekocht....hij was 1 week oud.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:25

MaricoGraphy schreef:
ok dus het kan wel op andere manieren dan rijden alleen.
Thnx allemaal :D Mijn voorkeur gaat tevens uit naar de Cruzado merrie van 4 jaar, al ben ik al gaan kijken naar de jaarling hengst en goh mooie lange benen (ideaal voor jumping), mooi gebouwd en kan nu al sliding stop (vader is appaloosa/quarter, moeder is Pinto).

Waarom niet Shariie? Is toch mijn keuze en als ik uiteindelijk een eigen paard heb zal ik zeker ook lessen volgen aangezien ik ook wel eens wil meedoen met wedstrijden.

Tuurlijk is het jouw keuze. Ik zei toch ook niet dat je het niet mag doen? Ik zei enkel dat ik het in jouw plaats niet zou doen. Omdat je nog niet genoeg ervaring hebt.

Ik vraag me af waarom 5 jouw maximum leeftijd is? Een paardje van 8 jaar, daar kan je ook nog jaren plezier van hebben en die heeft al veel meer ervaring. Je zegt ook dat je wedstrijden wilt doen. Een ouder paard kan je al zien rijden en zelf rijden, daar kan je al zien of dat hij in de bak werken wel fijn vindt. Want als jij echt wedstrijden wilt doen, dan heb je natuurlijk niet veel aan een paard dat duidelijk enkel in de bossen wilt gaan crossen.
Zoals eerder al gezegd, de aanschaf is bijna het goedkoopste van allemaal. Je paard gaat nog groeien, dus je gaat zadels e.d. vaker moeten laten aanpassen/nieuw kopen. Het opleren kan je niet alleen. Dus oftewel doe je het zelf met hulp en moet je iedere keer les betalen dat je rijdt. Of je laat het door een professioneel iemand doen, zoals Dreamy, maar dan ben je ook heel wat geld kwijt.
Wij hebben 3j geleden een paard van 14 gekocht, maar zoals het er nu naar uitziet gaat zij echt nog wel even mee gaan hoor. 1 van de beste paarden bij ons op stal (zowel qua niveau als qua conditie) is 22 en die kan je gerust ook nog mee op (dressuur)wedstrijd nemen hoor.

Ik snap best dat het je geweldig lijkt om een veulentje te kopen en deze zelf in te rijden en te zien opgroeien, maar ik krijg het idee dat je het onderschat en wat romantiseert.

Dus ga niet enkel af op -5j. Wie weet is jouw perfecte paard wel 10 of zelfs 14 jaar :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:32

Bokt raad jonge paarden nogal af maar. Ik zou altijd voor een jonkie gaan, het liefst waar nog helemaal niets mee gedaan is.

Ben zelf ook als manege ruiter begonnen aan een 2,5 niet eens halstermakke merrie. Nooit een seconde spijt van gehad. Niet arrogant zijn en zeggen ik weet het allemaal al, maar gewoon open staan en leren samen met je dier. Prachtig :) Maar ik had met haar dus wel die klik vanaf het eerste moment dat ik haar zag. Prachtige jaren geweest! Alles is met rust, vertrouwen en duidelijke regels gegaan, nooit stap verkeerd gezet.

Toen een 2 jarig ruintje opgeleid tot kinder en menpony en nu hengstenveulen die nu 2 jaar is. Prachtig om samen een band op te bouwen, stapje voor stapje en dan straks komen we uit bij beleren.

Als je maar open staat voor hulp, niet denken dat je het allemaal maar weet, maar er van uit gaan dat je nooit uitgeleerd bent, dan gaat dat prima goed.

Maar idd een jaarling kost wel veel meer geld eer dat je erop kan rijden, dat sowieso. Voor mij is het rijden niet zo belangrijk, ik vind juist het samen de wereld ontdekken mooi, maar dat is voor ieder anders natuurlijk.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:40

Ik keek van de verte en die ogen en toen wist ik het al.
Vervolgens een beetje gaan knuffelen en toen was ik overtuigd.

Het verschilt per persoon/paard.
Ik zou iets doen waar jij je zelf goed bij voelt en niet omdat andere het ook doen.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:45

Ik keek altijd voor de grap op marktplaats en sporthorses, totdat ik een merrie veulen zag staan. Hele onduidelijke foto's, maar ik wist meteen: deze MOET ik hebben.

Met mijn vriend overlegd, en er kon wel een 2e paard bij. 2 dagen later wezen kijken, toen ik haar zag was ik echt meteen verliefd :) ze was heel schuw, kon haar bijna niet aaien en met naar de bak brengen sloeg ze bijna achterover.

Ze is nog steeds heel moeilijk, heeft een heel sterk karakter. Maar we kennen elkaar nu na 2 jaar wel redelijk goed en ik kan steeds meer met haar. Ze is ontzettend eenkennig en mijn stalgenoten hebben wel eens problemen met haar.

Maar ik vindt haar nog steeds helemaal geweldig!

1 ding weet ik wel; zelf inrijden ga ik niet doen, maar dat is meer omdat ze alles onthoudt. Ben bang dat als het verkeerd gaat, ze dit altijd aan mij zal blijven linken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:45

Om antwoord te geven op jouw vraag.
Dat kan. Toen ik Tommie 13 jaar geleden zag staan wist ik het. En ben nog steeds heel blij dat ik voor hem ben gegaan!

Maar als ik jouw post lees, kom je niet zo ervaren over. Over de haflinger waar alleen jij op kan. Dan is er echt iets mis gegaan...
Het zou zo jammer zijn als het fout gaat.
Dus denk er goed over na. En ga je ervoor, zorg voor hele goede begeleiding.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:13

Meid, ik zou lekker een beleerd paardje kopen en les nemen met hem. Als ik je posts zo lees ben je nog behoorlijk onervaren in de omgang met paarden. Ik zie bijvoorbeeld ook in je profiel dat je een haf rijdt die een wat ''apart'' karakter heeft, en als ik verder lees zie ik iets over ''bijten, duwen, aandacht vragen en dan heel hard wegrennen''. Dit laatste laat voor mij heel duidelijk zien dat je van paardengedrag weinig af weet, en het dus totaal onverstandig is om een onbeleerd paardje aan te schaffen. Doe het paard, en jezelf een plezier en ga voor een wat ouder leerpaardje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:01

bigone schreef:
Ik krijg toch wel sterk de indruk dat jij het goed in- en doorrijden van een jong paard zwaar onderschat. neem een advies ter harte, koop een goed, braaf en wat ouder paard en geen jong ding. Jij wilt leren, natuurlijk leer je op een jong paard veel maar het is zoveel fijner om gewoon direct weg te kunnen rijden en gezien je ervaring lijkt me dit een goede zet. Je hebt alleen nog maar verzorgpaarden van ong. 20 jaar oud gehad dus als je nu een paard van een jaar of 10 koopt dan kun je nog lang rijden mits hij gezond blijft.

1 was er 20-25 (appalooza merrie), de anderen waren tussen 6 en 20 jaar.

Ik zie helaas ook paarden van +- 5 jaar zelfs soms 8 jaar die onbeleerd zijn.

Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:17

De klik voel je meteen. Ik heb mijn huidige paard in het weiland ontmoet. Paard moest van niemand iets hebben maar bleef om mij heen draaien. Ik wilde eigenlijk een ruin dus stuurde haar steeds weg. Had ik eindelijk een mooie ruin uitgekozen, pakte ik mijn camera om een foto te maken voor de boer, jaagde zij de ruin weg en ging op die plek staan! Toen kon ik er gewoon niet meer omheen en heb foto's van haar gemaakt en haar gekocht.

Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt, ingereden en doorgereden. Vooral hengsten maar ook ruinen en merries. Dit waren echter nooit mijn eigen paarden. Omdat ik ervaring had dacht ik mijn eigen paard wel 'even' zadelmak te maken en in te rijden. Wat heb ik me daar enorm in vergist! Ben helemaal gek op haar hoor, maar onderschat het niet. Na een paar maanden zitten de knoppen er misschien op maar de komende jaren ben je alleen maar bezig die knoppen continue te herhalen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:21

Ik heb thuis 5 paarden die ik allemaal zelf zadelmak heb gemaakt. Je hebt dus geen proefrit nodig om te kijken of je een klik hebt (al heb ik helemaal geen bijzondere klik nodig om prettig met een paard te kunnen werken). Ik weet eigenlijk vrijwel meteen of een paard 'iets' heeft of niet. Toch kan het heel handig zijn om te weten hoe een paard is onder het zadel, dus onderschat dat niet. In de omgang kun je er wel stapeldol op zijn, maar als je er verder niets mee kan is dat wel erg jammer...

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:34

MaricoGraphy schreef:
bigone schreef:

1 was er 20-25 (appalooza merrie), de anderen waren tussen 6 en 20 jaar.

Ik zie helaas ook paarden van +- 5 jaar zelfs soms 8 jaar die onbeleerd zijn.

Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).

Als je geen 2500 euro hebt voor de aanschaf zou ik niet aan een paard beginnen. Wat als je paard medische hulp nodig heeft? Die kosten lopen veel hoger op. Evenals de kosten van de dagelijkse verzorging..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:35

MaricoGraphy schreef:

Misschien even verder sparen... als je uitgaat van paar honderd euro kosten in de maand als je eenmaal een paard hebt... dan heb je in half jaar zo extra geld bij elkaar gespaard en kan je opzoek naar een meer ervaren paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:51

Ik heb er geld voor over, maar mijn vriend niet, dat is het probleem. (hij geeft liever uit aan auto's)

stalling hoef ik niet te betalen (gratis weides ter beschikking bij eigenaars van fjord en haflinger op mijn profiel) als jullie dat ook meerekenen met die paar honderd euro's per maand.
Hoefsmid betaal ik ook niet veel aan (weet hoeveel zij betalen voor 2 paarden tegelijk).
En voer moet ik ook niet bijbetalen.

kosten zouden dan enkel zijn:
-> Hoefsmid
-> DA: inentingen, bloedtest 1x per jaar
-> lessen en wedstrijden
-> harnachement 1x (tenzij onderhoud)