Niet verzekerd zonder ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:03

Sjolvir schreef:
Dan val je onder de zijne als het goed is (en aangezien je vader over verzekeren begon ga ik ervan uit dat hij zijn kinderen netjes mee verzekerd heeft).

Uiteraard, ik ben met bijna alles meeverzekerd met hem(Reis, WA dus en ongetwijfeld nog wat andere dingen waar ik niet zelf aan hoef te denken, ik geloof zelfs iets met uitvaart)

Zilverroosje

Re: Niet verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:13

Ik heb ook begrepen dat de verzekering van het ruiterbewijs pas uitkeert als er geen andere verzekering is, dus daarvoor alleen hoef je het echt niet te doen. Het is volgens mij bedoeld om een bewijs van verzekering te hebben bij het rijden in gebieden waar de beheerder zeker wil weten dat iemand verzekerd rondrijdt in geval van schade aan het terrein.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:35

Dus in principe voor rondjes in de polder is een ruiterbewijs zinloos?
Een agent zal je nooit vragen naar een ruiterbewijs en daardoor je een boete geven als je er geen hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:36

Cindeeh schreef:
Een agent zal nooit vragen naar een ruiterbewijs en daardoor je een boeten geven als je er geen hebt?

Bij ons in de polder heb je hem in ieder geval echt niet nodig.
(denk dat veel agenten niet eens weten dat hij bestaat)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:36

prugelpiet schreef:
Saaams schreef:
Ruiterbewijs
Aanvraag examen € 65,00

Volgens SRR Nederland. Maar is dit voor het gehele examen dus ook rijden ect of enkel voor de theorie?
Ik meende dat het een stuk duurder was, rond de 200 daardoor heb ik het nooit gedaan.

Dit is enkel de theorie volgensmij... Ik heb een tijdje terug mijn ruiterbewijs succesvol afgelegd en moest hier toen 175 euro voor betalen :j

Ik denk dat dat enkel de kosten voor het examen zijn dus puur voor wat het SRR doet. Maar zo'n examen wordt altijd weer georganiseerd door een andere partij (bijv een manege of rijvereniging) die natuurlijk voor de locatie, begeleiding, (winst :P ) ect. ook gewoon kosten in rekening kan brengen. Tenminste zo werkt dat bij het koetsiersbewijs en dat is ook van het SRR en het examen zelf kost echt 80 euro (iig dat is wat de vereniging aan het SRR betaald) maar je kan eigenlijk nergens voor ook echt voor 80 euro examen doen.

Een ziektenkosten verzekering mag volgens mij sowieso niet weigeren uit te keren omdat je je niet aan de regels houd, de basisverzekering in ieder geval nooit. Al val je van een dak met inbreken of reed je te hard zonder rijbewijs.

Een ruiterbewijs is in een beperkt aantal gebieden verplicht maar dat zijn allemaal natuur/recreatie gebieden op de openbare weg mag je overal gewoon zonder rijden. Als je er al ooit een boete voor krijgt zal dat dus van de boswachter zijn niet van een agent.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-06-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:38

Ah Dank je Sjolvir!

In principe heeft een ruiterbewijs niet heel veel toegevoegde waarde...
Ik heb m (als jongste van Nederland ooit, toen der tijd) wel gehaald, maar eerlijk is eerlijk. Heb het ding nog nooit nodig gehad en er is nog nooit naar gevraagd, wel altijd verlengd gehad voor die 75 euro per twee jaar... Toen ik naar Zweden verhuisde heb ik m wel stop gezet, is toch alleen in Nederland geldig.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:39

Bedankt voor de opheldering! Het heeft bij mij voor wat overzicht gezorgd. Bedankt!

Edit. Typfaal. Fijn he die handige smartphones. :roll:
Laatst bijgewerkt door Cindequil op 11-06-14 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:41

Ik had een ongeluk met een pony en kar een tijd terug en reed 2 auto's in elkaar.
Heb geen bewijzen of niets en is ook niet naar gevraagd en alles is wa vergoed

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:43

Quir schreef:
Ah Dank je Sjolvir!

In principe heeft een ruiterbewijs niet heel veel toegevoegde waarde...
Ik heb m (als jongste van Nederland ooit, toen der tijd) wel gehaald, maar eerlijk is eerlijk. Heb het ding nog nooit nodig gehad en er is nog nooit naar gevraagd, wel altijd verlengd gehad voor die 75 euro per twee jaar... Toen ik naar Zweden verhuisde heb ik m wel stop gezet, is toch alleen in Nederland geldig.

Ik heb hem ook hoor, al tig jaar en ook een koetsiers bewijs.
Dat laatste heb ik toen gedaan omdat ik wou leren mennen en nog nooit op de bok gezeten had.

Ik heb dus een keer met kar en al omgelegen, daarbij groom rug gebroken.
Alles geregeld via mijn eigen AVP. (niets met koetsiersbewijs dus)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:49

Nee, daarom inderdaad.

Heb toen wel veel lol gehad met de voorbereidingen van het ruiterbewijs, maar anderzijds... Je kan hem vanaf 12 jaar halen (althans 13 jaar geleden dus), maar een 12-jarige kan je die verantwoordelijkheid toch niet geven in mijn ogen (toen dacht ik daar als 11-jarige overigens heuuulll anders over, hahaha).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:52

Quir, grappig he!? Als je later terug kijkt over hoe je er toen over dacht.

Ik was trouwens al in de 20 toen ik beiden haalde en alle overige cursisten toen ook, was reuze gezellig.
Vooral het koetsiersbewijs, je zit dan toch met een groepje op de wagen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:23

Haha ja inderdaad! Ik was met het examen nét 12 jaar en ik vond dat ik de verantwoordelijk prima kon nemen (moet ik wel toegeven dat ik voor mijn leeftijd toen wel al redelijk "volwassen" was zeker qua paarden, maar echt niet genoeg om die verantwoordelijk ook daadwerkelijk te kunnen nemen... Bij lange na niet).

Bedenk me nu trouwens dat een jaar later als bijna 13 jaar tijdens het buiten rijden in galop een klap van het paard voor mij gehad heb en mijn knie verbrijzelde, ik en degene die op het andere paard reed die de klap uitdeelde, hadden beide ons ruiterbewijs. Echter is daar nooit iets mee gedaan of naar gevraagd, maar alles is wel gewoon vergoed door de verzekering. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:29

RUI --> TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:09

Cindeeh schreef:
Een agent zal je nooit vragen naar een ruiterbewijs en daardoor je een boete geven als je er geen hebt?

Het ruiterbewijs is een volstrekt zinloos stukje papier tenzij je de pech hebt om bij een van die uitzonderlijke gebieden te wonen waarvan de eigenaren het bezit ervan verplicht gesteld hebben. Juridisch heeft het geen status en dus kun je er ook geen rechten aan ontlenen.

De verzekering van het ruiterbewijs zal een eventuele claim altijd weg zetten bij de verantwoordelijke persoon (diens AVP/AVB). Er zijn theoretisch enkele zeer uitzonderlijke gevallen te bedenken waarbij je wellicht niet gedekt bent middels je AVP/AVB en dan zou de verzekeraar van het ruiterbewijs wel uitkeren. Ik heb nog nooit van een dergelijk voorval in de praktijk gehoord......

Als de eigenaresse van je verzorgpaard geen AVP heeft (niet erg waarschijnlijk), dan komt een eventuele claim nog steeds voor haar rekening als eigenaar. Moet ze zelf dokken......
Let wel: dit is niet ongelimiteerd! Er zijn best situaties te bedenken waarin een verzekeraar kan weigeren om uit te keren (lees: de claim bij jou terug komt vorderen) maar dan ben je ook behoorlijk onverantwoordt bezig geweest!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:12

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:29

Volgens mij mocht je een letsel hebben vergoedt je verzekering het. Toch hetzelfde als je een auto ongeluk krijgt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:37

Even de link lezen Simone?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:46

Ze verkopen het ruiterbewijs mooi maar ik heb 25 jaar met dat ding rond gereden en ook mijn koetsiersbewijs voor enkel end ubbel span. 25 jaar heb ik nog nooit waar ik ook in het land gereden heb de vraag gehad of ik mijn bewijzen wel heb. 3 jaar geleden heb ik ze allemaal opgezegd omdat ik verhuisde naar Belgie en dat wil niet zeggen dat ik niet meer rijdt in NL..maar ze kunnen niet verwachten van over de grens ruiters die ergens rijden dat die een ruiterbewijs hebben. EN ik heb dus 25 jaar lang nooit iets aan dat ding gehad en verzekeringstechnisch 1x een beroep op ze gedaan toen was het verwijs..ga eerst maar naar je eigen verzekering doen zij het niet moet je bij ons zijn. Gelukkig is het via dat afgehandeld. Dus betaalde ik altidj voor niets....en nu betaal ik niet meer. Ding is ook nooit vernieuwd, gecontroleerd geweest en als ik vergelijk waar ik hem toen mee haalde en wat je nu moet doen had ik een makkie;) Nu maken ze mij niet bang meer dat ik die moet hebben. Heb je ooit een bekende topruiter die in het bos komt rijden naar zijn ruiterbewijs gevraagd/ Zelfs in de gebieden waar het verwacht werdt liep het bezoekers aantal terug en is het terug gedraaid. TOevallig laatst naar gevraagd. Er wordt ook niet actief gecontroleerd bij ruiters op dat bewijs..want dan zou je als buitenlander nergens kunnen rijden????

Dus mijn paard is gewoon verzekerd met mijn huisverzekering mee. Gemeld dat ik er 4 heb lopen en dat is het belangerijkste...en mijn verzekering hier deed niet moeilijk...gelukkig ook nog niet nodig gehad.