E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:51

Ik ben juist een held in inparkeren, maar heb veel rijangst (gehad). Ik ben gewoon wat lessen gaan nemen om te kijken of ik het durfde en heb er alleen maar beter van leren rijden denk ik (voor mij dan vooruit he).
Ik rijd nu heel veel met mijn trailer en kom overal, vooruit en achteruit :D
Iemand vragen zou ik echt niet willen! Je kan ook gewoon eens een doodlopende weg in rijden of wat anders, en dan staat er niet toevallig een handige andere chauffeur!

Trailer rijden is spiegelen, spiegelen en spiegelen. Je moet alles op je spiegels doen omdat je niks ziet anders. Als je alleen niet achteruit kan en verder wel heel goed op spiegels kan rijden zou ik idd eens op een lege parking wat gevoel gaan opbouwen voor je auto en het terug uit rijden.

Dan eens kijken of je van iemand een enkel asser kan lenen (mag jij zonder rijbewijs mee rijden mits max 750KG). Neem iemand mee die het kan en laat die het een paar keer voordoen. En dan ga je gewoon ook weer gevoel opdoen met steken. Het moet een automatisme worden dat je moet tegen sturen.

Dan denk ik wel dat je het kan halen hoor. Neem een goede lesgever die je alles geduldig wil uitleggen en wellicht kom je nog eens van je inparkeervrees af hahaha.

justkid

Re: E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:44

Ik zal niet snel iemand vragen om achteruit te zetten pffffff daarvoor heb ik geen les gehad :roll: Dat wil ik zelf doen. Op je examen moet je hem er het liefst in een keer achteruit in zo'n vrachtwagendok zetten maar je mag eventueel een keer "strekken" Wanneer je het zelf doet kun je er zo vaak over doen als je zelf wilt. Ik vind het wel fijn als er iemand achter staat die zegt of ik goed ga maar dat komt omdat ik mijn trailer nog maar net heb.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 01:44

Als ik 18 meter voor een dok krijg ts, jij ook een trailer! Je moet alleen goed je voertuig weten te beheersen. Ik zou dus gewoon een aantal lessen ipv een dagcursus. Heb je wat meer tijd en kun je rustig oefenen.

Ik snap nu ook wel waarom dat parkeren zo lastig is.. als je dat nooit hebt geleerd is dat ook logisch.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 03:20

Mijn moeder is nu ook bezig met haar E rijbewijs.
Ze kan goed rijden, zowel met als zonder trailer maar is wel gezakt op het bochtje achteruit met een aanhanger.. ze zijn daar echt heel streng op want verder was alles goed zeiden ze..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 03:27

je kan ook bij veel rijscholen les krijgen in je eigen auto als je ergens angstig voor bent of moeite mee hebt.

Ik zou zeker geen E halen op dit moment... veel te veel risico.
Je picanto is 1 geheel, de trailer gaat vaak ook nog eens een andere kant op dan je auto, dus dat wordt dan wel heel complex :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:22

Ik zou eerst zorgen dat je achteruit leert rijden met alleen je auto, trailer erachter maakt het toch een stukje lastiger. Bizar dat je dat met rijles niet hebt geleerd!

Ik vind achteruit rijden met mijn vrachtwagen altijd veel makkelijker dan met de corsa, omdat ik veel beter kan zien wat ik doe. Corsa heeft nogal wat punten waar je net de grens van je auto niet ziet. Moet thuis voor de deur fileparkeren en bij het werk meestal achteruit het parkeervak in (tijdens het parkeren is het minder druk dan als ik weg moet dus dan rij ik er liever vooruit weer uit ;) ).

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:22

Achteruitrijden doe ik met gemak grote auto maakt mij niet uit.. Maar met een aanhanger gaat bij mij altijd scheef :? Hij schaart dan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:56

Dobel schreef:
Ik heb ooit een keer achteruit in hoeven parkeren maar moest zelf alleen met de koppeling doen, mijn instructeur bediende het stuur. En met goed geluk nooit met mijn bijzondere verrichtingen hoeven doen.

Ik rijd prima alleen achteruit kan ik niet, ik kan niet op spiegels rijden omdat ik nooit geleerd heb op spiegels achteruit te rijden of te parkeren.

Risico ben ik in mijn ogen niet omdat ik gewoon mn gezond verstand gebruik tijdens het rijden.. alleen mocht ik in een situatie komen dat ik dus achteruit moet of moet inparkeren in zijn achteruit wordt het toch wel wat lastig haha.

Serieus??!!! Bij wat voor rijschool heb jij dan je rijbewijs gehaald? Nooit je spiegels leren gebruiken?? :? :n

Geloof me, je rijdt vaker met de trailer achteruit dan je denkt... Rij maar eens verkeerd als je ergens naartoe moet, je zult dan toch moeten keren onderweg. Je kunt niet altijd de trailer afkoppelen en dan achteruit gaan duwen, zeker niet als de weg niet helemaal recht is en/of als er een paard in staat :')

Ik prop m overal in/tussen/achter, genoeg geoefend door de jaren heen, gaat wel eens fout maar door het zelf op te lossen leer je ook met de hele combinatie om te gaan. Altijd iemand de moeilijke dingen laten uitvoeren daar leer je zelf niks van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:05

Tjonge jonge je bent nog geen gevaar op de weg als je achteruit wilt inparkeren hoor. Je moet alleen precies weten op welk moment je welke kant op moet draaien en als je dat niet (meer) weet of je gaat te gehaast dan lukt het ook niet.

Bij een trailer zal dat vast precies hetzelfde zijn, gewoon een kwestie van onthouden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:10

Ts, misschien dit eens proberen. Zo heeft mijn instructeur het me geleerd. Ga precies zo vlak mogelijk naast de auto voor jouw plek staan. Deze plek moet anderhalf keer je auto kunnen passen. Vervolgens rij je langzaam avhteruit (alleen koppeling omhoog beetje is voldoende denk ik. Take your time ;) zodra de achterse gordel bij het uiteinde is van de auto waar je naast staat draai je je stuur helemAl naar rechts als je er links naast zou staan. Zodra je buitenspiegel op het uiteinde is draai je je stuur helemaal de andere kant op. Dit alles terwijl je achteruit blijft gaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:18

Angela schreef:
Niet doen. Mocht je door een wonder het rijbewijs halen, dan ben je een gevaar op de weg met een trailer als je geen goed gevoel over de richting van de trailer hebt.

Amen....

Als je je kleine auto al niet eens normaal achteruit kan rijden...

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:19

Mijn tip is om een proefles te nemen van 2 uur. De basis van het met trailer rijden wordt dan uitgelegd. Ga vervolgens zelf thuis oefenen. Even goed naar de papieren kijken maar vaak mag een zware auto een lege trailer trekken zonder BE.

Ik heb het ook zo gehaald. En ja, ik kon ook echt niet goed achteruit rijden. Proefles gehad en daarna een maand geoefend. Je moet het gevoel even krijgen wanneer je moet terugsturen met achteruit rijden etc. dus dat is km's maken. Daarna een dagcursus gedaan en in 1x dik geslaagd. Snap nu niet dat ik het ooit zo moeilijk vond :P

Zeggen dat TS het niet moet doen vind ik kort door de bocht. Alles kun je leren. Maar ik ben het wel met jullie eens dat je het niet op goed geluk moet halen. ;)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:23

Als ik niet eens normaal met een koekblikje achteruit kan rijden, zou ik er niet eens over na denken om mijn kostbare bezit erachter te hangen.

Ga eerst eens oefenen met achteruit rijden met je eigen auto, dan pas na gaan denken over je E.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:26

Ik heb een week geleden ook mijn E rijbewijs gehaald, in 1x met een paar uur lessen van te voren. En ik ben ook geen natuurtalent haha. Alhoewel ik kan nog wel redelijk inparkeren... Ik weet niet hoe erg het bij jou is. :+

Achteruit bochten rijden met trailer is zeker niet moeilijk. Het weten welke kant je op moet sturen moet alleen even een vanzelfsprekendheid worden. Ik moest er met afrijden nog redelijk over nadenken maar dit kun je redelijk op je gemak doen, als je het maar goed en veilig doet. Belangrijk en lastig daarbij is dat je het overige verkeer ook weer in de gaten moet houden. Voor de rest moet je echt in dienst van de kar rijden. Constant je spiegels checken, ver vooruit kijken, dingen niet blokkeren met je kar etc. Daar vreesde ik meer voor. Althans, toen ik eenmaal het achteruit rijden onder controle had. Als je het eenmaal doorhebt, is dat echt piece of cake. :D

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:27

Oefenen na een proefles werkt veel beter dan in de wilde weg gaan oefenen. Je weet wat er verwacht wordt en er wordt uitgelegd hoe je het moet doen (ook met spiegels). Doelgericht oefenen werpt vast zijn vruchten af.

Hiervoor reed ik ook in mijn ford fiesta en nu in een audi a4 met trailer. Dus ook van koekblik naar grote combinatie. Kkan met goed oefenen dus wel :D Laat je niet ontmoedigen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:29

Maartje1990 schreef:
Je moet alleen precies weten op welk moment je welke kant op moet draaien en als je dat niet (meer) weet of je gaat te gehaast dan lukt het ook niet.

Bij een trailer zal dat vast precies hetzelfde zijn, gewoon een kwestie van onthouden.

Nee, bij een trailer moet je eerst (bij het inzetten van een bocht achteruit, en bij corrigeren) juist tegengesteld sturen. Dat maakt het nou net zo lastig in het begin, zeker als je niet op je spiegels achteruit hebt leren rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:40

Ibbel schreef:
Maartje1990 schreef:
Je moet alleen precies weten op welk moment je welke kant op moet draaien en als je dat niet (meer) weet of je gaat te gehaast dan lukt het ook niet.

Nee, bij een trailer moet je eerst (bij het inzetten van een bocht achteruit, en bij corrigeren) juist tegengesteld sturen. Dat maakt het nou net zo lastig in het begin, zeker als je niet op je spiegels achteruit hebt leren rijden.

Nee, ik bedoel dat er een vaste manier is van hoe je moet sturen etc. bij het achteruit rijden/keren etc. Niet dat dat hetzelfde is als in de auto ;)

En als je die vaste manier weet/kent dat je dan ook gewoon moet onthouden, uiteraard oefening baart kunst.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:00

Ik proef vooral uit jouw openingspost dat je je heel onzeker voelt.

Ga eens op een leeg terrein met iemand die je vertrouwt gewoon oefenen met rondjes rijden, bochten maken en achteruit rijden (recht en in een bocht). Neem daarna een proefles bij een rijschool die bij jou past. Zij kunnen je vertellen hoeveel lessen je nodig zou hebben om op examen te kunnen gaan.
ALs het een onmogelijke opgave voor jou zou zijn dan zouden ze dat ook moeten kunnen vertellen, maar ik kan het me bijna niet voorstellen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:00

Scum schreef:
Ik proef vooral uit jouw openingspost dat je je heel onzeker voelt.

Ga eens op een leeg terrein met iemand die je vertrouwt gewoon oefenen met rondjes rijden, bochten maken en achteruit rijden (recht en in een bocht). Neem daarna een proefles bij een rijschool die bij jou past. Zij kunnen je vertellen hoeveel lessen je nodig zou hebben om op examen te kunnen gaan.
ALs het een onmogelijke opgave voor jou zou zijn dan zouden ze dat ook moeten kunnen vertellen, maar ik kan het me bijna niet voorstellen.

Nou dat was mij idee van me zelf ook gaf het al aan hier boven..

Je hoeft hem toch niet in die zes uur te halen ja misschien goedkoper maar ik zou een paar lesje nemen is voor jou onzekerheid ook veel beter..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:07

Weet niet wat voor trailer je hebt maar die regels zijn veranderd. Als de combinatie auto + trailer inc. Lading niet zwaarder zijn dan 3500 kilo hoef je geen aanhangerbewijs te hebben. Je moet je natuurlijk wel aan het trekgewicht van de auto houden. Ik heb ook geen aanhanger rijbewijs maar rij wel gewoon met de trailer. Gewoon paar keer oefenen zonder paard. En de tijd nemen !

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:12

Pantykous schreef:
Ik rij beter met trailer dan zonder :)

Ik ook, moest laatst een heel stuk achteruit met de auto maar ging steeds tegensturen :') die trailer zet ik zo overal neer :P

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:13

Ik vind het wel een bijzonder onverantwoordelijk idee om met een combinatie van +3500KG de weg op te gaan als je je kinderwagentje van 400KG nog nieteens onder controle hebt. Ik denk dat je daar toch wel even 3000x over na moet denken.
Buiten dat je een gevaar bent voor jezelf en je paard, vorm je ook een groot gevaar voor andere weggebruikers..
Laatst bijgewerkt door Anne. op 10-06-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:14

Ja, want als je zo slecht rijdt dat je BE niet haalt is het heel verstandig om toch met aanhanger de weg op te gaan.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:19

Anne. schreef:
Ik vind het wel een bijzonder onverantwoordelijk idee om met een combinatie van +3500KG de weg op te gaan als je je kinderwagentje van 400KG nog nieteens onder controle hebt. Ik denk dat je daar toch wel even 3000x over na moet denken.
Buiten dat je een gevaar bent voor jezelf en je paard, vorm je ook een groot gevaar voor andere weggebruikers..

Combinatie mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Gemiddelde trailer plus auto liggen rond de 2500 kg. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het onverantwoord is om te gaan rijden als je je auto niet in kunt parkeren. Al vind ik wel dat je makkelijk moet rijden met een trailer. Zo min mogelijk situaties opzoeken waarin je moet keren/parkeren of manoeuvreren. Als jij gewoon rechtdoor rijd volgt de trailer wel.

Edit : het gaat er om dat je geen rijbewijs meer hoeft te hebben. Een paar lesjes kunnen nooit kwaad natuurlijk.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:22

Ik heb mijn E gekregen bij mijn B en tuf al jaren rond met de trailer, als het echt heel moeilijk wordt, is er altijd wel iemand die even wil helpen. Nog nooit problemen gehad of ongelukken veroorzaakt.