Hier hetzelfde probleem - gehad - en opgelost door breed te zetten.
Mijn merrie heeft ook last van engtevrees. Ze denkt dat ze haar been flink opzij moet zetten om stevig te staan. Als ze rechts op de trailer staat, kan ze haar linkerbeen een stuk naar links zetten dus bochten naar rechts (middelpunt vliedende kracht naar links, compenseren door linkerbeen links uit te zetten) zijn geen probleem.
Maar bij een bocht naar links (middelpuntvliedende kracht naar rechts, compenseren door rechterbeen naar rechts te zetten -> maar dat gaat niet want daar is de trailerwand -> dus: paniek en omvallen) gaat het mis.
Heeft jouw paard, die links staat, problemen met bochten naar rechts, maar het valt met bochten naar links wel mee? Dan denk ik dat je het met breed zetten inderdaad oplost.
Met een ifor kan je het achterschot schuin zetten en je moet dan een brede stang erachter hangen. Prijs is volgens mij ongeveer 75 euro voor 1 (nieuwe) stang. Maar, als je je paard helemaal een plezier wilt doen, dan haal je het hele binnenwerk eruit (klusje van 2 minuten voor 2 personen) en zet je voor en achter een brede stang. Tijdens het reizen zal je zien dat ze schuin gaan staan want dat reist toch het beste.
Het is ook ideaal op een regenachtige dag want je kan gewoon in je trailer op- en afzadelen

Wel moet je je paard aan het halster links en rechts vastzetten, want je wil niet dat ze zich gaan proberen om te draaien (in zo'n brede trailer kunnen ze eerder op die gedachte komen).
En anders als een slak door de bochten gaan, dan heeft je paard niet zo'n last van de middelpuntvliedende kracht! Het blijft een psychisch iets, want een ander paard hoeft er geen enkel probleem mee te hebben.