Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:45

Dat pushen tot het goed gaat kan wel? Maar dan wel direct zodra het goed gaat afwisselen/afschakelen. Pushen pushen pushen en dan als beloning doen wat ze leuk vind, jij je zin, zij haar zin.

Gini

Re: Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:46

Ik merk toch aan mijn paard dat die het leuk vindt als niet iedere training de lat even hoog ligt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:41

Daar zit wat in, maar als je dan toch zo graag iedere keer de lat hoog wilt leggen (vind ik sowieso fout, 2 keer lat hoog in de week is zat, de rest lekker soepel maken en plezier maken).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:09

Ik weet niet zo goed wat zeggen, want dat is toch exact wat ik in mijn eerste bericht al zei of begrijp ik je verkeerd?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:52

Nou dank wel allemaal voor jullie aannames en niet behulpzame kreten. Ik heb echt het gevoel dat ik hier volkomen zwart gemaakt worden en een of andere paarden slager ben. Nou ik zal maar niet ingaan op wat ik van jullie vind.
Ik stel in mijn openingspost dat er een probleem is, zat we zacht en voorzichtig zijn met het beest en dat alles wat we gedaan hebben zijn nut gehad heeft. Ik heb dat omschreven met dat er niets voor de lol was. Nou sorrie dat ik besta dat zoveel mensen die interpreteren als dat het beest afgeragt wordt.
Mijn vraag was of er iemand is die een methode weet of trainer kent. En dat ik geen tips of truuks nodig heb. Wat niet wil zeggen dat de gegeven tips altijd even onbruikbaar waren. Maar de algemene ondertoon in dit topic maken werkelijk ziek. Als jullie met jullie paarden omgaan zoals jullie nu met mij omgaan .....
L*l maar verder ik kom hier in elk geval niet meer terug

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:56

We weten natuurlijk niet met welke houding je bij hem in de wei komt,maar wat ook helpt is
ervoor zorgen dat het leuk is bij jou een streng Kom hier!!werkt dus niet,maar He hallo leuk dat je bij me komt ,wekt nieuw schierigheid. een onzekere houding of een houding vol zelfvertrouwen is ook al een heel verschil.
of gewoon poosje negerend bij hem in de wei gaan zitten,,ik deed vaak gewoon of ik niet op hem lette,
dit is een fase waar je even doorheen moet..later gaat het meestal weer over.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:58

Als je dat niet weet dan kun je het vragen, of je leest de openingspost nog eens goed. Lijkt het er op alsof die geschreven is door iemand die KOM HIER staat te gillen in de wei.. Ik ben echt boos hoor -:(- Een FASE, geloof me hoe lang zit ik nou iets met paarden te doen. Hoe kom ik over in mijn berichten en topics...

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:01

Nou als je ook zo in de wei staat,dan zou ik ook niet komen..pfff bieden gratis advies..coachen of trainers betaal je je eigen scheel.
Als je me goed leest,dan is het een voorbeeld en niet alle peilen op jou gericht.

Ik heb dit ook gehad met m,n paard,gaat vanzelf weer over.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:04

Dit paard heft het bij al zijn eigenaren gehad, wij zijn minimaal de vierde eigenaar. Dit gaat dus niet vanzelf over.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:14

Ik zou zeggen: Ga zaterdag 21 juni naar de trainingsdag van Dialoog tussen mens en paard. Geen methodes of truukjes, maar het paard echt zien en vanuit het oogpunt van het paard werken aan een oplossing.

Ik heb zo'n dag samen gedaan met iemand die een kwpner had die zich ook niet zomaar liet pakken. Aan het eind had zij de tools in handen om hier succesvol verder mee te werken. Haar paard ging niet meer in de weerstand, maar maakte zelf de keuze om haar neus in het halster te steken, zo gaaf!

http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl/?page_id=109

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:26

Haha bij jessica krul en Zefanja...Zefanja is erg goed in wat ze doet.
Maar ze woont in Brabant , zou dan daar in de buurt iets moeten zoeken.

Heb je wel eens op het NH Forum gekeken?

Josien van der Poel uit Beekbergen zou je ook advies kunnen geven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:39

Samen echt een dreamteam, bovendien een team dat echt iets unieks biedt wat niemand anders te bieden heeft.

Brabant is niet het eind van de wereld. Wat de een ver vind is voor de ander dichtbij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:58

Mrie, door welke berichten voel jij je zo aangevallen, want er zijn toch verschillende die interessante tips geven?
Als je gewoon een adressenlijst+ervaringenoverzicht van verschillende paardentrainers wilde, dan had je je topic misschien beter in het desbetreffende subforum (Ervaringen en Diensten) geplaatst en niet in Omgang en Paardengedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:10

Ts, ik hoef geen pb's in zo'n beschuldigende toon van je. :n
Je kunt hier in het topic ook gewoon zeggen dat je mijn reactie kort door de bocht vindt en ik denk dat als je de pb een beetje vriendelijker aanpast en hier in het topic plaatst, de mensen je al een stuk beter begrijpen.
Want uit de OP komt niet naar voren dat hij niks hoefde te presteren en je wél met hem speelt. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:34

Zefanja woont niet in Brabant maar in Hagestein en als me niet vergis valt dat onder Utrecht.
Ze organiseren geregeld dagen en die zijn idd zeker om aan te bevelen.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:45

Wie zegt dan dat Zefanja in Brabant woont?
Bedoel de topic starter woont in brabant..Hagestein of Nunspeet is dan niet dichtbij

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:49

Kun je wel bij zijn/haar lijf komen?

Ik ken het probleem, Meike had het ook toen ze jong was. Ik heb het opgelost door met m'n rug naar het paard toe te lopen, achtervoetje optillen. Daarna voorvoetje, en terwijl ik t voorvoetje opgetild had het touw aan het halster klikken.

Bij mijn (verzorg)paard was niet het probleem dat ze niet mee wilde, maar dat ze zich niet prettig voelde als ik op haar 'hoofd' de focus legde. Ik denk dat ze het gevoel daarvan kreeg dat ze opgejaagd werd. Door de focus op een voetje pakken te leggen was het geen probleem meer.

Het hele probleem is op deze manier eigenlijk vanzelf verdwenen/gesleten. Uit de wei halen is inmiddels al jaren geen probleem meer.

Succes met het vinden van een oplossing! Het kan erg frustrerend zijn.

Tipje: kan je je weide niet verkleinen? eventueel een klein stuk in de wei van de anderen afzetten zodat je even makkelijker dit probleem kunt oefenen. Zodra het goed gaat de wei steeds verder vergroten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:51

Krijgen de paarden brokken? zo ja dan in de weide gaan voeren, gewoon een bak over het hek hangen.

Mijn verzorgpony's renden eerst ook altijd weg zo van :wave: ga zelf maar werken maar sinds ik ze voer is het HAAAAAAAAAI BAAS! *\%/*

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:59

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 00:02

Ts, je word niet afgezeken en je ragt je paard niet af, zegt niemand, maar een band hebben is geven en nemen. Dus niet enkel serieus trainen, maar ook veel lol met je knol en af te doe een serieuze training afwisselen met iets wat het paard leuk vind. Dan zegt niemand dat je je paard mishandeld onder het rijden, enkel dat je hem geen lol laat maken met jou erop.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 00:50

ik leef met je mee hoor :D . ik heb net al jij een perfect paard, wat alles voor je doet(denk ik :D ), maar ...........ze laat zich niet zo maar uit de wei halen ;) . Ze rent bij wijze de trailer op, terwijl er dan altijd werk aan de winkel is.. Ze is gek op springen en bosritten, maar uit de wei halen, beeeeeeh...

Ik was in de gelukkig omstandigheid, dat ik de paarden zelf kon verzorgen . Pakte ik haar maatje, dan wilde ze niet alleen blijven en kwam dus wel mee... Dus een heel groot probleem hierin had ik niet.

we zijn nu aan het verhuizen en de paarden zijn nu samen achter onze deur. Helaas zijn we enorm druk door de verhuizing, verbouwing etc en ik heb dus al 4 weken niet gereden. Toch ga ik elke dag een beetje voer brengen om de paarden in handen te hebben. Juffrouw laat iedere dag, eerst maatje bij de emmer komen en daarna komt ze zelf. Als ik even naar haar toeloop terwijl ze aan de emmer staat, gaat ze ervandoor.( net als op de vorige plek) Ze moet niets van me weten lijkt het, terwijl er niets aan de hand is. Volgens mij gewoon domme pech.... Elk perfect paard heeft een maar..... en de onze deze..... :D

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 01:29

KoudbloedKim schreef:
Ts, ik hoef geen pb's in zo'n beschuldigende toon van je. :n
Je kunt hier in het topic ook gewoon zeggen dat je mijn reactie kort door de bocht vindt en ik denk dat als je de pb een beetje vriendelijker aanpast en hier in het topic plaatst, de mensen je al een stuk beter begrijpen.
Want uit de OP komt niet naar voren dat hij niks hoefde te presteren en je wél met hem speelt. :)

Na het lezen van de OP was ik het helemaal eens met jouw reactie. Maar begrijp uit anderen dat ze dus wel leuke dingen doet als alleen maar werken?

Weet nu niet zo goed wat je wilt? Een naam van een persoon die je kan helpen of? Want niemand is te oud om te leren, hoe lang je ook al met paarden werkt. Vind sommige tips heel erg bruikbaar en juist niet aanvallend. Vind jou daarintegen wel aanvallend. Hoeft niet want mensen bedoelen het goed :) dit duurt niet voor eeuwig en anders zal het met geduld en oefenen minder worden. Voor alles is wel een oplossing en die kun jij vinden!

Je hebt al veel bereikt met dit paard, dit kun je ook :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:46

id_keers schreef:
Wie zegt dan dat Zefanja in Brabant woont?
Bedoel de topic starter woont in brabant..Hagestein of Nunspeet is dan niet dichtbij

Blijkbaar is 'dichtbij' voor jou een belangrijk criterium om op te selecteren. TS heeft met geen woord gerept over welke afstand zij bereidt is af te leggen voor een oplossing dus ik snap niet zo goed waarom je dat nu voor haar in gaat vullen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:53

Tja, ik heb er ook zo een en ik heb me erbij neergelegd. Vorig jaar ruim 1,5 week bezig geweest om mijn paard te pakken te krijgen. Heb alles al geprobeerd. Uren in de wei zitten, wei kleiner maken, voeren op stal en weer terug etc. Ik loop nu regelmatig met een biksschep de wei in, geef haar wat voer en klopje op de hals en loop dan weer weg. Puur om maar niet de indruk te wekken dat als ik kom, ze direct mee moet. Dat gaat goed. Wat er gebeurd is? Geen idee.

Ze hoeft hier niet elke dag te werken, wordt ook vaak zat eruit gehaald voor wandeling, poetsbeurt of afspuiten maar op een of andere manier blijft ze haar buien houden. En als je haar in een hoek drijft, springt ze over de heining heen.

Nu is het zo dat als ze geen zin heeft, ik gewoon blijf staan. Komt ze, dan is het prima en gelijk biks erin. Komt ze niet, dan ruim ik mijn spullen op en ga ik wat anders doen. Gelukkig ga ik niet naar wedstrijden of les, en als ik bijv. de smid krijg dan begin ik gewoon wat eerder en zet ik haar op stal.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:04

TS, ik ga bokt nog even voor je door elkaar schoppen ;-)

Heb je mogelijkheid om hem apart te zetten? Wij hebben drie jaar lang elke zomer drama gehad met onze professor, een zeer gevoelige harde werker, niet te paaien met snoepjes en knuffels, nieuwsgierigheid van een baksteen.

Sinds dit jaar hebben we hem apart staan (kan de andere wel zien, soms staan ze zelfs aan zijn aparte wei) en is het hele probleem opgelost, hij voelt zich gewoon niet prettig in de groep blijkbaar. Naast dat hij zich nu gewoon laat vangen is hij ook een stuk meer ontspannen in de omgang en met het werk.