Tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexVB

Re: Tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:51

bij endurance wedstrijden rijdt men ook makkelijk 1,5 uur of meer voor een wedstrijd van 120km. En de meeste paarden hebben daar geen enkel probleem mee.

Maar wat ik me afvraag. Wat doen jullie met deze temperaturen als jullie NIET op wedstrijd gaan?

Staan ze de hele dag op de weide? Of op Stal? Worden ze dan ook extra gekoeld?

Want men maakt zich zorgen voor een trailerrit en tijdens de korte inspanning maar niet op de stalling thuis wat vermoeiender kan zijn dan op wedstrijd gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:55

AlexVB schreef:
bij endurance wedstrijden rijdt men ook makkelijk 1,5 uur of meer voor een wedstrijd van 120km. En de meeste paarden hebben daar geen enkel probleem mee.

Maar wat ik me afvraag. Wat doen jullie met deze temperaturen als jullie NIET op wedstrijd gaan?

Staan ze de hele dag op de weide? Of op Stal? Worden ze dan ook extra gekoeld?

Want men maakt zich zorgen voor een trailerrit en tijdens de korte inspanning maar niet op de stalling thuis wat vermoeiender kan zijn dan op wedstrijd gaan.

Ja, dat is inderdaad een goede!

Als het echt heel erg warm is, dan houd ik de temperatuur goed in de gaten en gaan ze als de zon het hoogst staat een paar uur naar binnen in een redelijk koele stal. Op het land is er dan geen schaduw en vind ik het inderdaad te warm.

Ook probeer ik de stal dan tussendoor te koelen door de stalgangen flink nat te spuiten met koud water. Temperatuurverschil met buiten vol in de zon en binnen in een "gekoelde" stal is dan zeker een graad of 10.

Gelukkig zitten wij aan de kust dus over het algemeen is het bij ons wat koeler dan in het binnenland en hebben we vaak wat wind.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:56

Ik wilde net posten dat ik dan volkomen gek ben geweest om eens bij 35 graden een endurancerit van 101 km te rijden (9 uur te paard). En dan ook nog je paard op dezelfde dag heen en weer in de trailer.
Of de keren dat ik 2 uur enkele reis naar de Achterhoek (90 km, 6 uur te paard) en het Drents-Friese Woud ben geweest (150 km in 2 dagen) met temperaturen van 25 graden...
Lijkt me dat een paard een springwedstrijd of een dressuurwedstrijd toch gewoon moet overleven, inclusief transport, ook al is het 30 graden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:57

Die van mij gaat gewoon mee hoor weer of geen weer :) Gewoon zorgen voor voldoende hooi en wat water. Mijn paard heeft zondag vanaf half 10 tot uur of 5 op de wagen gestaan, tussendoor 2 proeven gereden. Paard wordt er echt niet anders van. Zodra de klep naar beneden gaat staat ze er al op voordat je hebt gezegd dat ze mag. Dus als het allemaal erg verschrikkelijk was deed ze dat waarschijnlijk niet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:05

Jep die van mij gaat ook mee. Wel eens wedstrijd gereden met 34 graden, in de volle zon.. Ideaal vind ik het niet, en als het concours niet bijzonder leuk is meld ik me tegenwoordig ook gewoon af met +30 graden, tenzij ik 's ochtends ofzo kan starten, paardlief is ook de jongste niet meer. Al kan mijn paard er wel heel goed tegen, merk echt niet aan hem dat hij moeite heeft. Wel rij ik uiteraard wat korter in en zorg ik voor heel veel stappauzes. Dan gaan de proeven maar minder. Ik zorg ook dat ik heel veel water meeneem, zowel om hem voldoende te laten drinken als om hem af te koelen.

Maar even eerlijk, mijn paard vind dat geweldig, want dan pak ik de zomerse outfit, klapstoelen en de longeertouw uit de bus en ik ga wel ergens zitten hoor als ik moet wachten op prijsuitreikingen/punten. Zo lang er gras staat, is paardlief helemaal tevreden. Ik maak er gewoon, eigenlijk zoals altijd, een dagje uit van. {:} {:} {:}

Prikpaaltjes en dergelijke is met een hengst niet zo'n goed idee, denk dat de meeste paarden 'm trouwens smeren :') Gewoon longeertouwtje en gezellig laten grazen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:44

Op een hele warme dag rijden we vroeg in de ochtend of later in de avond. Niet te lang en niet te intensief. En daarna lekker uitstappen in het water, en na het afzadelen helemaal afspuiten.

We hebben met de aanschaf van de trailer wel echt rekening gehouden met het feit dat hij er soms wat langer op moet staan, goede ventilatie mogelijkheden en een lichte kleur zodat het binnen in niet warmer wordt dan nodig. Zo hadden we afgelopen zaterdag buren met een pikzwarte trailer, daar stonden twee paarden in en het raampje kon maar op een hele kleine kier. Daarin is het met de zon er op een stuk minder aangenaam vertoeven als in een trailer met lichte kleur.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:22

smurffie schreef:
Daphne__ schreef:
Waarom is het wel sneu als een paard 1,5 uur in de trailer moet en een paar hindernissen moet springen van +- een meter en niet als het even lang in de trailer moet en dan bijv. 1,30 moet springen?

Kan aan mij liggen, maar ik snap het verschil niet.... Voor het paard dan.

Waar staat dat?

Mocht ik ergens lang moeten blijven zorg ik voor een stuk touw en prikpaaltjes.

Je schreef dat het hier niet om Z wedstrijden gaat, denk dat Daphne daar op doelde. Als je SGW wilt rijden dan moet je vaak grotere afstanden rijden.

Voor een mini weitje is vaak helemaal geen plek op de meeste wedstrijden en de hengst ga ik echt niet zonder stroom achter een paar lage prikpaaltjes zetten, komt niet goed :o

SGW en LRV-wedstrijden zijn normaal gezien een gehele dag. A.s. maandag is er ook weer SGW en dan worden er warme temperaturen voorspeld. We proberen vaak de trailer dan in de schaduw te zetten en anders mag het paard regelmatig buiten de trailer staan. Hier in de paddock en stal is het trouwens vaak nog warmer dan in de witte trailer met de klep en het deurtje open.

Ik heb nog nooit het paard zwaar bezweet uit de trailer gehaald. Trouwens, als er een paard naar school moet hebben we niet eens een keuze tussen wel en niet gaan en dat is 2 uur rijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:38

smurffie schreef:
Wedstrijden waarvoor je paard 1,5 uur in de trailer moet staan? Zijn er echt mensen die hun paarden dat aan doen??

Ja. Die zijn er. Als je nl een SGW wilt rijden, die uit drie onderdelen bestaat, komt het regelmatig voor dat je tussen de onderdelen door veel tijd hebt zitten. Die heb je ook nodig om bv de cross te verkennen. Niet alle paarden kunnen nl in een zelfgemaakt paddockje staan zonder toezicht. Soms is daar ook niet eens ruimte voor. Dus dan staat je paard op de trailer. Zo' 'n ramp is dat toch niet? Flink hooinet, deurtje open, kat in het bakkie. Paard heeft geen tijdsbesef, dus of hij er 10 minuten of 1,5 uur op staat maakt voor hem geen verschil. Soms moet je ook 1,5 uur of langer reizen naar een wedstrijd.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:54

Hier geen max
2 weken terug ook op een wedstrijd gereden waar ik om 10.45 moest starten, en om 16.00 nog een finale moest rijden, tja jammer dan, was ook best warm maar trailer stond in de schaduw, en we hebben hem er een tijdje uitgehaald, en natuurlijk wel water (met wat appelsap, hij wou in eerst in stantie niet drinken) en wat voer gegeven.
Daarna was ie weer helemaal top fit in de finale!
Is wel een pony die nu wel wat gewend is, want we zoeken de wedstrijden altijd wel ver op (voor meer tegenstand)
Oke is het 35 graden, dan zal ik niet gaan starten, maar puur ook voor mezelf, ik zou met die temperatuur van mijn stokkie gaan.
En dat vind ik toch wel iets té voor de pony ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:40

Nou, toch besloten morgen wel te gaan :) Vandaag rond 1 uur even aan de slag gegaan met haar om te kijken hoe ze het heeft met warm weer en ze had er totaal geen moeite mee.

Neem morgen wel een jerrycan mee om haar te kunnen koelen, mocht het nodig zijn. En uiteraard gewoon een emmer om te drinken, electrolyten en slobber.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:02

Ga ook gewoon op wedstrijd.
Heb 1 zomerseizoen endurance gereden, was ook lange rit heen en terug, die zijn doorgaans niet om de hoek.
En dan ook nog wachten op de prijsuitreiking. En voor sommige echte endurance ruiters peanuts, maar wij waren toch ook al bijna 3 uur onderweg voor 35 km..
Paard had daar geen problemen mee, ik meer geloof ik. (vroeg altijd wel vroege starttijd)

Onlangs in Amsterdam oefen marathon gereden, paard ook best lang op de trailer gestaan na die tijd en dus dressuur proef, wegparcours, hindernis parcours en vaardigheid gereden, doen zo veel mensen.

Ook bij 30 graden, ja, ik rijdt dan ook, met trainen 's morgens of 's avonds, wedstrijd gewoon als het zo is.
Met mijn fjord stond ik dan wel tussen de proeven door in de schaduw onder een boompje te niksen,
aangezien die anders echt 2e proef niet meer voor je werkte. Dus inrijden minimaliseerde ik ook.
Verder veel water mee, eten mee etc. (mijn paarden eten en drinken gewoon onderweg)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:32

Het belangrijkste is dat je met beleid omgaat met hoge temperaturen. Omdat gister de eerste keer meteen zo hoog was zijn veel paarden dat niet gewend.

Zo hadden wij gister een endurance wedstrijd in Teteringen. Ondanks de voorspelde warmte viel het in het bos mee. De openvlaktes waren echter heet. Tijdens de rit op de groompunten de paarden veel gekoeld en veel laten drinken. Dit ook gedaan voor de start en uiteraard na de finish. Ook voordat we vertrokken richting huis hebben we ze nog laten eten, drinken en ff gekoeld.

Ik heb hier een foto van de vetkaart van mijn topper.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 9568029936

Het enige waar hij af en toe last van heeft is dat hij niet altijd plast tijdens een rit of na de finish. Het reslutaat is dan een verhoogde hartslag. Gister was dat ook het geval. Ondanks dat superwaardes en een mooie wedstrijd erbij.