Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:54

Ik heb door omstandigheden plots veel meer tijd om haar te rijden.
Morgen dan maar aan de slag.

Jammergenoeg staat mijn westernpaardje in het UZ Merelbeke (Gent) met een open kaaksbeenbreuk :(.
Eén van beide schrok van iets - de buren hadden een tuinfeestje (met kinderen en voetballen etc.)- en de ene raakt de ander en voor we 't wisten hoorden we een enorme klap... Hoefijzer van Lya in de onderkaak van Dixie.
Ze slaat normaal NOOIT!! :-(
Grote, diepe, gapende wonde - veearts er meteen bij - hup direct trailer op en naar dierenziekenhuis.
Zelf helemaal van slag nu na een hele dag in het UZ...

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:02

Heb je je paard al wel eens laten onderzoeken door een Osteopaat? Misschien zit er wel iets verkeerd in haar rug of hals wat pijn doet. Dat zou het vluchtgedrag kunnen verklaren. Zijn haar tanden en kiezen in orde? Geen haken aan de buitenkant van de kiezen? De scherpe randen hiervan kunnen pijn veroorzaken bij het vastmaken van bv de neusriem. Sluit eerst uit dat er iets medisch aan de hand is voordat je wat anders gaat proberen...

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:30

Tandjes zijn onderzocht en de veearts heeft haar laatste helemaal nagekeken.
Ik denk ook niet dat het een medisch probleem is, aangezien ze ALLES wél netjes kan IN de (buiten)piste.
Ze wordt gewoon 'HEET', wanneer ze op buitenrit mag (alleen of met andere paarden, maakt niet uit).

De onerein-stop is jammergenoeg geen succes.
In de piste doet ze gewoon meteen wat je vraagt, dus hoef je haar niet echt te corrigeren.
Op wandeling is dit op vele plaatsen onmogelijk toe te passen (denk maar aan asfalt, smallere paden - helaas hebben we hier geen prachtig brede ruiterpaden in de omgeving).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:50

Neem les.
Er zijn behoorlijk wat goede tips hier gepasseerd , en zoals bijna altijd lukt dit niet als je dat even vlug op eigen houtje gaat uitproberen, de reden dat dit niet lukt is enkel te zoeken bij jou zelf, je doet het dus gewoon verkeerd, simpel zat.
Als paardrijden zo simpel was dat alles geleerd kan worden door het lezen van een paar tips, dan waren wij nu allen concurrentie voor Anky of Bartels of .....
Zoek geschikte les

Annekexxx schreef:
Tandjes zijn onderzocht en de veearts heeft haar laatste helemaal nagekeken.
Ik denk ook niet dat het een medisch probleem is, aangezien ze ALLES wél netjes kan IN de (buiten)piste.
Ze wordt gewoon 'HEET', wanneer ze op buitenrit mag (alleen of met andere paarden, maakt niet uit).

De onerein-stop is jammergenoeg geen succes.
In de piste doet ze gewoon meteen wat je vraagt, dus hoef je haar niet echt te corrigeren.
Op wandeling is dit op vele plaatsen onmogelijk toe te passen (denk maar aan asfalt, smallere paden - helaas hebben we hier geen prachtig brede ruiterpaden in de omgeving).

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:52

ik vind het een mooie uitleg in het filmpje. Ook al is het even geleden dat dit topic gelezen is. Ben ik benieuwd wat je gedaan heb en hoe het nu gaat.

Zelf een draver gehad, hoe dat werkt.
Maar heb een tinker en die is ook wel zo alles in snelheid willen oplossen en dol op racen, alleen erg hard in galop vind ze geweldig. Maar dit is bij haar er ook altijd geduld, en heeft dan altijd minste dat vermoed ik toch wel haar zin gekregen. Verder ontzettend lief maar buiten erg kijkerig en schrikkerig.
Denk wel dat je inderdaad de exacte reden moet weten waarom ze gaan rennen. Uit angst of energie en joehoe houding.

ik vind het filmpje echt het proberen waard. Omdat te proberen bij jou paard. En dan als het kwartje gevallen is, dat schrikken niet help bij onder het werk komt. Zeker ook ondertussen ook lang en laag trainen.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:56

Kun je eerst niet in een weiland rijden daarbis het wat meer open maar niet een buitenrit. Wat simpelman zei vind ik een goed advies.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:50

Ik heb jaren les met haar genomen, deftig les.
In de les doet ze alles wat gevraagd wordt. Ze gaat er niet vandoor.
Ik rijd haar meestal op de buitenpiste en weide hier (ook 'open'), gaat goed.
Maar op wandeling blijft het een probleem.
De meeste tijd kruipt momenteel wel in de medische verzorging van mijn ander paardje, helaas.
Ik ben niet meer met d'r gaan wandelen. Pa wel nog. Ze blijft sterk en moeilijk bij te houden. (Maar NIET stout.)
Na mijn vakantie hoop ik met beide weer te kunnen starten.

Iedere kenner die ik spreek, heeft hetzelfde besluit: het is erin gefokt, het zit in de genen, ze is zo opgeleerd en opgevoed, moeilijk eruit te krijgen.
Dagelijks aan de slag gaan zou een oplossing zijn, maar helaas kan haar lichaam intensief werken op haar leeftijd niet zo goed aan, ze heeft wat meer recuperatietijd nodig of de benen staan wat gezwollen.
Het blijft gewoon moeilijk.

Wat simpelman zegt, klinkt idd erg interessant. Maar zonder meerdere keren per week te lessen, denk ik niet dat dit lukt. Helaas zitten al mijn centjes momenteel in mijn ander paardje wat een open kaakbeenbreuk heeft opgelopen (en misschien in augustus opnieuw onder het mes moet om de kiezen met gebroken tandwortel te stempelen). Én ik had net een kaart met 15 privé lessen western betaald voor d'r en materiaal.
Dus budgetgewijs zit het even wat moeilijker.
(De reis was al geboekt en betaald voor het ongeval, anders had ik die gewoon achterwege gelaten.) Jammergenoeg kiest niemand voor zo'n pech.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:20

Hoe is ze voor de sulky?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:51

Geen idee, zelf geen verstand van...

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:00

Simpelman schreef:
Er is een interessant mechanisme waar je gebruik van zou kunnen maken.
Wanneer een paard zijn voorste rugspieren aanspant dan komt er automatisch adrenaline vrij, het is de alarm staat van het paard.
Kijk maar naar paarden die alert zijn, klaar voor de vlucht, ze hebben het hoofd hoog en de rug stijf.
In deze staat is het extra schrikkerig, kijkerig "heet", klaar om te vluchten voor wat dan ook, het gedrag dat je je van jouw paard beschrijft.

Dravers hebben van nature de neiging de voorste rugspieren aan te spannen, het is er in gefokt, zo hebben ze namelijk een betere rompstabiliteit én kunnen beter met de borst duwen.
Verder wil men bij dravers graag gebruik maken van de adrenaline aanmaak bij het vluchtgedrag omdat ze zo meer snelheid ontwikkelen.

Wanneer een ruiter op de rug van een paard gaat zitten, dan maakt dit het paard wat onzeker, het wordt plotseling gedomineerd, afhankelijk.
Bij onzekerheid spant het de voorste rugspieren aan = dus adrenaline.

Bij dravers werkt het dus dubbel op, hun natuurlijke neiging om zich vast te zetten en adrenaline aan te maken, vooral in draf, vermeerderd met de aanwezigheid van de ruiter.
Voeg hier een Klein "schrikje" aan toe en je ben vertrokken.

Wanneer een paard de hals strekt STOPT de aanmaak van adrenaline!
Dit is één van de redenen dat we jonge paarden leren de hals te strekken.

Een paard wordt er kalm van.
Het met lange gestrekte hals onder de ruiter te bewegen dient in de africhting als eerste bevestigd te worden.
Het "neerwaarts" gaan.
Hoeveel tijd dit kost is afhankelijk van het paard, bij een draver duurt dit veel langer dan bij een doorsnee dressuur paard.

Een draver wordt dit doorgaans niet geleerd omdat kalmte en rust niet is wat we in een draver zoeken.

Je ziet nu mogelijk de oplossing van je probleem.
Helemaal van voren af aan beginnen en rustig en kalm je paard leren de hals te strekken op een commando.
Hem leren in deze staat te blijven, lang.....
Dat gaat veel tijd intelligentie en geduld kosten, het is de enige" sleutel" om uit de vicieuse circel te ontsnappen.

Het strekken van, de hals zit al heeeel lang ingebakken in het rijkunstige systeem van de Klassieke Dressuur, er wordt helaas steeds minder aandacht aan geschonken waarschijnlijk omdat het niet direct scoort.

Het is zo'n beetje het recht tegenovergestelde van wat men vindt in de Parelli methode.
"Het paard permanent bezig houden".
En dat is niet om een dispuut te beginnen...
We laten hier het paard zichzelf "vinden" in rust, kalmte en ontspanning, met een lange bovenlijn, het de ruimte geven om met onze hulp zich er van bewust te worden dat er andere mogelijkheden zijn om zich goed te voelen.
En dat kunnen ze echt, ze zijn veel slimmer dan velen denken, we moeten alleen binnen hun natuurlijke instinctieve kaders blijven met ONS gedrag.

Voor het eerst dat ik iets lees waar ik me totaaaaal in kan vinden..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:11

Annekexxx schreef:
Geen idee, zelf geen verstand van...

Is er geen optie om haar weer voor de sulky te zetten? Met een ervaren persoon.

Ik ken een paard die kompleet gestrest is onder het zadel maar voor de kar onwijs relaxt is.