Reserveband op trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een reserveband op je trailer?

Ja
51 (77%)
Nee
15 (22%)

Totaal aantal stemmen: 66

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:15

En of de grootte van het reserve wiel dezelfde is als degene die onder de trailer zitten?
En of deze wel hetzelfde aantal gaten heeft?

Dat bleek bij de onze beide niet te kloppen (hebben 4gats onder de trailer en hadden een 5gats reserve wiel die ook nog eens een inch kleiner was..) :+

Ibbel

Re: Reserveband op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:17

Dat is wel heel suf :D Ik ging er van uit dat als je een trailer bij een trailerhandelaar koopt, nieuw of tweedehands, dat dat toch in ieder geval wel klopt :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:26

En behalve dat je dan met het wisselen van je banden ook moet weten hoe een krik werkt en die daar ook goed te plaatsen en je trailer op de rem moet zetten.... en je paard er uit!
dat is best een idee maar ik heb het echt wel eens geoefend incl het paard er uit aan de kant van de weg bij het tankstation. Bind je paard dan niet aan de trailer vast!!!(als hij schrikt licht dat hele ding om)maar aan een boom on de buurt dus een 2e halster touw of longeerlijn is dan erg handig ontdekte ik.
en toen we echt langs de snelweg stonden wist ik en mijn maatje dankzij de oefening wat er speelde en wat me te doen stond fluitje van een cent.... en dan die kijkende vrachtwagen chauffeurs pfff... commentaar genoeg, gewoon je ding doen! *\o/*

of je belt voor veel gemak gewoon de anwb, dat kostje wel lidmaatschap per jaar. -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:48

Wij hebben 1 maal een band verwisseld (niet onze trailer... maar geholpen) met paard er in hoor.

Onze garagekrik is tot 2500 kilo, en als je zorgt dat de bouten al los zijn op het moment van omhoog krikken dan zit met 2 minuten het reserve wiel eronder.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:53

Mooi verhaal, dat door rijden op 3 wielen naar de garage.
Maar in praktijk is het toch iets anders.
Wij stonden vorig jaar in de zomer met 2 paarden op de trailer met een klapband in het midden van de bergen.
Dichtstbijzijnde garage was kilometers ver, met 3 wielen rij je daar echt de bergen niet op en af.

Wij hadden gelukkig ook een reservewiel en materiaal.
Zonder reservewiel denk ik er ni aan om te vertrekken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:56

Ik heb bij aankoop van mijn trailer er ook direct nieuwe bandjes onder gestoken :j

De vorige eigenaar had dit al 10 jaar niet meer gedaan dus heb ze maar vervangen omdat ze er toch niet meer geweldig uitzagen en wilde het risico niet nemen met verduurde banden.

Mijn reservewiel hangt buiten aan de trailer, mijn trailer staat ook wel altijd in de schaduw :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:11

Ik heb een reservewiel aan de buitenkant van de trailer. Wordt regelmatig gecontroleerd, maar trailer staat altijd binnen dus zoveel heeft die niet te lijden.

En uiteraard hebben we een extra zware krik (tot 2500 kg) bij ons waar we de trailer op kunnen rijden om hem snel en makkelijk te kunnen verwisselen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:15

Wij nemen de reserveband altijd gewoon in de achterbak van de auto mee. Hebben hem een keer nodig gehad, was nog een leuk klusje xD

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:54

tinkersjakie schreef:
Citaat:
Nee, maar die controleer je over het algemeen vaker. Meeste lekke banden komen trouwens omdat de banden die eronder liggen te oud zijn. Dat je banden iedere 6 jaar zou moeten vervangen doet ook niemand.

Jawel hoor ik!!
Toen ik mijn eerste paardenvrachtwagen gekocht had, nieuwe APK erop en rijden maar.... Klapband... Gelukkig bij de dubbele wielen maar toen bleek dat de banden die zo door de APK kwamen 15 jaar oud te zijn :oo
Toen ik twee jaar geleden mijn trailer kreeg gelijk nieuwe banden eronder. Die waren ook 6 jaar en dat blijf ik nu ook doen.
Toevallig van de week bij impex geweest omdat ik nieuwe wanden krijg en vroeg ook waar ik reservewiel wilde hebben, die vertelde me dat je dus gewoon met 3 banden terug kan rijden zelfs met twee paarden. Maar hij komt er gewoon weer aan bij mij

En ik ook. Maar ik moet zelfs. Dit jaar zijn mijn banden dus 6 jaar oud, en hij is net voor de TUV geweest. Er staat dus bemerking op papier dat mijn banden 6 jaar oud zijn van vernieuwd moeten worden. Met oog op de verzekering en mijn 100 km/h zulassing worden die dus ook zeker vervangen dit jaar. Als er wat gebeurd ben ik niet meer verzekerd.

Myca die traileraid werkt dus wel fijn??

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:59

Ik heb een (extra) reservewiel in de auto liggen, dus niet op of aan de trailer.

En ja, ik heb het al eens nodig gehad, na een klapband op de snelweg.

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:00

Wij hebben ook de reservewiel aan de buitenkant van de trailer, we moesten gister een band vervangen. De trailer staat altijd binnen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:46

Nies_ schreef:
Dat gereedschap heb je normaal gezien toch al bij het reservewiel van de auto liggen? :) Nou rij ik meestal met een Jeep waar allerlei "zooi" in ligt dus dat scheelt..

Reken er maar niet te veel op dat je met de standaard autokrik de trailer ook omhoog krijgt. Eerst maar even proberen voordat je echt met een lekke band staat.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:51

tinkersjakie schreef:
Citaat:
Nee, maar die controleer je over het algemeen vaker. Meeste lekke banden komen trouwens omdat de banden die eronder liggen te oud zijn. Dat je banden iedere 6 jaar zou moeten vervangen doet ook niemand.

Jawel hoor ik!!
Toen ik mijn eerste paardenvrachtwagen gekocht had, nieuwe APK erop en rijden maar.... Klapband... Gelukkig bij de dubbele wielen maar toen bleek dat de banden die zo door de APK kwamen 15 jaar oud te zijn :oo
Toen ik twee jaar geleden mijn trailer kreeg gelijk nieuwe banden eronder. Die waren ook 6 jaar en dat blijf ik nu ook doen.
Toevallig van de week bij impex geweest omdat ik nieuwe wanden krijg en vroeg ook waar ik reservewiel wilde hebben, die vertelde me dat je dus gewoon met 3 banden terug kan rijden zelfs met twee paarden. Maar hij komt er gewoon weer aan bij mij

Op drie wielen rijden met 2 paarden aan boord ? Zou ik niet doen. Klein stukje om een veilige plek op te zoeken kan maar het andere wiel word enorm zwaar (over)belast en de stabiliteit is weg.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:53

Omdat ik mijn paard niet op de trailer durf te laten staan die op de krik staat heb ik zo'n ding aangeschaft.

http://static.landwirt.com/3185-Sonstig ... 1188-0.jpg

Eerst draai je de doppen los, dan rijdt je met je goede band de trailer aid op en dan kan je de lekke band zo vervangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:43

Mag ik alle dames en heren zonder reservewiel even erop wijzen dat je verplicht bent middelen aan boord te hebben om zelf verder te kunnen!!
Tegenwoordig accepteert de wetgever ook die beroemde/beruchte spuitbusjes en als het reservewiel van de auto onder je trailer past dan is dat ook goed maar je moet IETS aan boord hebben dat kan werken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:49

Ibbel schreef:
Heeft iedereen trouwens al getest of de wielsleutel van z'n auto wel op de doppen van de wielen van de trailer past? ;) Anders sta je alsnog raar te kijken :D

Daarom hebben wij een zo'n kruisding in de autoliggen voor meerdere maten, grijpen we nooit mis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:52

ikke schreef:
Mag ik alle dames en heren zonder reservewiel even erop wijzen dat je verplicht bent middelen aan boord te hebben om zelf verder te kunnen!!
Tegenwoordig accepteert de wetgever ook die beroemde/beruchte spuitbusjes en als het reservewiel van de auto onder je trailer past dan is dat ook goed maar je moet IETS aan boord hebben dat kan werken!

Nee dat is het niet meer het geval (voor Nederland).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:20

Karreman schreef:
Nies_ schreef:
Dat gereedschap heb je normaal gezien toch al bij het reservewiel van de auto liggen? :) Nou rij ik meestal met een Jeep waar allerlei "zooi" in ligt dus dat scheelt..

Reken er maar niet te veel op dat je met de standaard autokrik de trailer ook omhoog krijgt. Eerst maar even proberen voordat je echt met een lekke band staat.

Ik heb geen speelgoed gereedschap.. Dat lukt dus zonder moeite.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:37

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik heb vandaag mijn nieuwe trailer besteld en hij word geleverd met reservewiel aan de zijkant gemonteerd. :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:43

heel slim. ik heb er ook 1 opzitten en hem idd al eens nodig gehad. wel op parkeerplaats bij pomp langs de snelweg kunnen wisselen en idd controleer even of je een goede sleutel heb(al hebben vrachtwagenchaufeurs wel een goede sleutel :P)
als het de voorste band is die lek is kan je ook je neuswiel helemaal omhoog draaien dan heb je net voldoende ruimte om de banden te wisselen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:21

Myca schreef:
Omdat ik mijn paard niet op de trailer durf te laten staan die op de krik staat heb ik zo'n ding aangeschaft.

http://static.landwirt.com/3185-Sonstig ... 1188-0.jpg

Eerst draai je de doppen los, dan rijdt je met je goede band de trailer aid op en dan kan je de lekke band zo vervangen.

He....das nog eens een handig ding!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:29

Hij bestaat al langer hoor Pappagroom. Ik heb alleen nog nergens echt recensies erover kunnen vinden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:11

Die trailer aid kan gewoon niet omvallen en er kan ook niets aan stuk, hij is handig en simpel.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:14

Ik heb er eentje, die hangt langs de buitenkant, maar nu ik het zo lees, kan ik er best een hoes omhangen dus := Eens vragen of de trailerman zo'n hoes heeft :D

Met onze vorige trailer lag die band gewoon binnen. Nu gaat dat niet meer aangezien we een zadelkamer hebben, dus we hebben erg weinig ruimte voor een band in de trailer te leggen.