paard ontzettend onrustig op wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: paard ontzettend onrustig op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:18

Waarom niet. Zou dat eens gaan proberen. Als je hem dan goed inpakt, hoef je misschien nog maar een rondje te stappen voordat je de ring in gaat.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:35

Ik heb dat thuis inrijden ook overwogen. Ik vind dat dit alleen kan als de wedstrijdlocatie in de buurt is. Het scheelt misschien wel, omdat je paard dan wel lekker los is als je op locatie opstapt en je hulpen dus wat meer doorkomen. Ik denk dat ik het wel ga proberen..

Op de locatie waar ik maandelijks start is het gelukkig geen probleem meer. Hoewel ik wel weer spanning voel als er een heet vreemd paard wordt losgereden tegelijkertijd. Op vreemde locaties nog steeds het probleem maar ik merk wel dat het langzaam minder wordt. Ik probeer veel oefeningen te rijden om haar aandacht bij mij te houden. Maar laatst moest ik op een vreemde locatie starten waar het erg druk was in de losrijhal. Met een paar andere hete jonge beessies die heerlijk aant sjeezen waren. Dan heeft het losrijden voor mij dus totaal geen zin omdat ze dan alleen maar spanning opbouwt die ik er tijdens de proef weer uit moet rijden....

Zondag heb ik een outdoor concours. Grote uitdaging dus, losrijden op een druk grasveld.. Eens even kijken of het gaat lukken :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:38

Oh en ik ga tussen de proeven door niet terug naar het losrijterrein! Net wat je zegt, kan je weer opnieuw beginnen. Ik wacht altijd even om de hoek. Op de locaties waar ik tot nu toe heb gereden was dit mogelijk. Gewoon even weg van alle spanning en lekker tegen mn paardje praten. Helpt wel! De tweede proef gaat bij mij altijd beter dan de eerste :)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 23:42

Sjira schreef:
Oh en ik ga tussen de proeven door niet terug naar het losrijterrein! Net wat je zegt, kan je weer opnieuw beginnen. Ik wacht altijd even om de hoek. Op de locaties waar ik tot nu toe heb gereden was dit mogelijk. Gewoon even weg van alle spanning en lekker tegen mn paardje praten. Helpt wel! De tweede proef gaat bij mij altijd beter dan de eerste :)

Ik start over het algemeen zowiezo alleen maar outdoor, helaas hier maar op 1 locatie mogelijkheid gehad om mij af te zonderen van de drukte.
Het losrij terein bij ons is ligt over het algemeen echt aan de wedstrijdringen dus ik zal er ook echt door moeten helaas.
Ik probeer hem indd echt aan het werk te zetten maar het is niet bepaald handig als je met 30 mensen op een 30 bij 70 terein los aan het rijden bent en 10 X vol op de rem moet omdat er weer eentje zich niets van de regels aan trekt.

Ik bedenk mij nu wel net dat er bij de trailer plaats meestal niet zoon drukte heerst, hier is hij eigenlijk ook rustig. Maar ik weet niet of hwt toegestaan is om hier in te rijden, denk het niet he?

Bach rescue hadden we toevallig in huis, van de week even proberen of dat een beetje helpt.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:03

Paardje krijgt sinds vorige week dinsdag magnesium bij van een duits merk speciaal voor gestreste paarden. ( nerf control)
Afgelopen zondag had ik weer concour en heb ik hem 2x Bach rescue gegeven.

Hij was erg rustig op concour en met wachten ging hij zowaar op rust staan!

1ste proef te voorzichtig gereden omdat ik bang was hem druk te maken daardoor de eerste proef 179 gereden en de 2de proef 192 punten gereden.
Nu hopen dat het zo blijft.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:35

:o ik lees al een tijdje mee maar nog niks gepost! :o

wat fijn van het verschil! +:)+

mijn paardje had ook last van wedstrijdstress en bakspookjes :+ . via privé instructeur op magnesium uitgekomen. wat een verschil!
bij ons in de buurt hebben we een brokkenmaker zitten. ik haal daar gewoon een zak magnesium van 15 kg voor €15 euro. heb voor de tijd rond gekeken maar betaal je voor 5 kg €30.. misschien een handige tip als je het blijft voeren!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:58

anke_e schreef:
:o ik lees al een tijdje mee maar nog niks gepost! :o

wat fijn van het verschil! +:)+

mijn paardje had ook last van wedstrijdstress en bakspookjes :+ . via privé instructeur op magnesium uitgekomen. wat een verschil!
bij ons in de buurt hebben we een brokkenmaker zitten. ik haal daar gewoon een zak magnesium van 15 kg voor €15 euro. heb voor de tijd rond gekeken maar betaal je voor 5 kg €30.. misschien een handige tip als je het blijft voeren!

Ik voer dit nu : stiefel mag 12 pellet. ( geen nerv control dat dacht ik)
Dit is een suplement die ik bij het voer moet geven, kost me ongeveer 30 euro per kilo.
Maar wat jij voert is dat gewoon brok of wat is het precies?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:19

ik voer magnesiumpoeder.. is een bruin/roodde poeder! ik week altijd een handje brokken en mix de poeder er dan doorheen. mijne is ook nog eens een fijnproever en eet eigenlijk zijn slobber met magnesium graag op. als je wil kan ik wel een foto maken van het spul dat ik voer :+ !

voordeel van magnesium is alles wat ze teveel krijgen plassen ze gewoon weer uit!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:49

anke_e schreef:
ik voer magnesiumpoeder.. is een bruin/roodde poeder! ik week altijd een handje brokken en mix de poeder er dan doorheen. mijne is ook nog eens een fijnproever en eet eigenlijk zijn slobber met magnesium graag op. als je wil kan ik wel een foto maken van het spul dat ik voer :+ !

voordeel van magnesium is alles wat ze teveel krijgen plassen ze gewoon weer uit!

Klopt maar omdat jij het hebt over w
15 kilo voor 15 euro. En betaal voor 1 kilo 30 euro haha

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:37

Dustyenmax18 schreef:
lrtj_ schreef:
Supplementen helpen niet als je paard al gestrest is.
Het enige wat ik kan adviseren is neem hem vaker mee, rij inderdaad alleen een rondje op het voor terrein en vraag of je ook even door de ring mag.
Ga lessen op een vreemde locatie zodat hij de trailer niet ziet als we gaan iets naars doen.
Dus neem hem dan ook een keer mee naar het bos of strand.

Ik ga ook altijd met de trailer naar het bos en afentoe naar de Rijhal, Dit is vaker als wedstrijd.
Ik neem dus aan dat het hier niet aan ligt.

bigone schreef:
Paarden kunnen heel goed een link leggen tussen situaties, als hij een springring ziet en de geluiden hoort kan ik me er iets bij voorstellen. Als hij het ook doet op wedstrijden waarbij er enkel gedressuurd word zou hij het minder of niet moeten doen. Wat betreft supplementen, geen eens een poos pavo nerv control of bach rescue remedie. Wel kunnen ook jou zenuwen/verwachtingen een grote rol spelen, als jij alleen al denkt aan zijn ongewenste gedrag dan doet hij het al. Laat zijn mond nakijken door een tandarts en verder gewoon heel veel naar wedstrijd gaan en inderdaad maar één proef starten. Of helemaal niet als je merkt dat het niet gaat want dan frustreer jij jezelf en je paard alleen maar.

Hij doet dit met en zonder springrig maar als ik langs de springring rij is het wel erger.
Ik ga ook niet met die gedachten erheen. Dit was de eerste x dat ik zolaag scoorde. In het b altijd in de prijzen gereden ook de 2de proef.
Ik denk dat ik nu gewoon een strenge jury heb gehad, en die dit echt opgemerkt heeft. Die punten maken mij niets uit maar dat ik er niet aan kan rijden is vervelender.
1 proef rijden rijDen zie ikzelf het nut niet van in want na die eerste proef begint hij meteen. Dus als ik dan naar de trailer zou "stappen" zou ik hem zijn zin geven en nog slecht afsluiten.
Amiigo schreef:
Miss je instructrice een keer mee nemen op concours? Dat je na de proeven nog even doorrijd? Ik zal als het écht zo slecht gaat de volgende keer gewoon afgroeten, anders raken jullie beide nog gefrustreerder en heb je dalijk een verliespunt aan je broek..
Pasta kan werken maar verschild per paard, ti's wel slim om dat de komende keren te doen zodat je er fijn aan kunt blijven rijden :j

Mijn instructice is een X meer geweest en ook toen was hij druk.
Minpunt maakt mij niet uit, en zo slecht loopt hij niet haha
Hij blijft gewoon in aanleuning en reactie op mijn been alleen stelling enzo neemt hij niet aan.
Ik had naar mijn idee de proef ook echt niet zo slecht gereden, meer zoo van net geen winstpunt.
vivana schreef:
In iedergeval staat dat wedstrijd spr bij de vorige eigenaar er los van....
(wellicht kon hij daar meer energie in kwijt dan in het dressuurwerk).
( je kunt 'n paar korreltjes vetranquil geven 's morgens bij het voer)...
Maar het is niet altijd de weg.
En mss is het bij je paard van nature....wij hebben er eentje gehad die je thuis mét sporen én zweep moest rijden omdat hij niet vooruit te branden was maar op wedstrijd......had je je handen aan hem vol (geen sporen en geen zweep). Zo gek als een deur maar een mega groot hart.
(klein spr paardje van 162 die zomaar even over 160 wipte).

Springen staat er niet los van, ik heb zondag van iemand die mijn paard van jongs af aan kent gesproken en die heeft gezegd dat hij door haar zo is geworden.
Zij heeft hem overvraagd en daarmee de stop in gereden met springen, zij was ontzettend bang. Deze combi heeft hem ontzettend onzeker gemaakt.

EVen voor de duidelijkheid, hij was iin het begin toen ik hem had nog veel en veel nerveuzer als nu. ( in het begin hoefde er maar een hindernis te staan en ik ging al dribbelend door de bak, stijf van de zenuwen. Als ik bij de dressuur. Ieta van hem vroeg sloef die ook compleet op slot en een en als stress. Trailer was not done, smalle doorgangen kreeg ik hem niet doorheen en vaststaan schoot hij ook in de stress. Dit is nu gelukkig voorbij alleen op wedstrijd nog.)

Ik wil hem helpen en laten zien dat wedstrijd niet eng is of stressvol is. Maar op deze manier lukt het gewoon niet.
Ik heb niet de mogelijkheid om elk weekend op wwedstrijd te gaan helaas.

Voor de overige dingen dankjewel voor de opties!

Die Bach rescue medie heb ik al wat dingen gelezen? Waar is die te bestellen?

Sorry voor de typfouten, is via de telefoon getypt

Bach/bloesem therapie zie Praktijk Paard en Hond www.dieren-praktijk.nl

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:07

Afbeelding

zo ziet de poeder eruit die ik zelf voer! ze krijgt 1 zo'n schepje per dag(sla ook wel eens een dag over) dat is 30 ml(staat tenminste op het schepje)
ik weet niet hoe lang jij met zo'n kilo doet! maar ik heb sinds april de zak magnesium en je ziet er haast niet aan dat ik er aan zit! en loopt dus bij mijn echt in de kosten!

heb je een brokkenmaker of iets dergelijks in de buurt? kunt misschien altijd even informeren/proberen! :o

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:16

Het moeilijkste is om zelf dan juist heel rustig te blijven. Ik denk dat ik zou proberen om hem zo vaak mogelijk mee te nemen, in eerste instantie naar wat kleinere, meer ontspannen wedstrijden, lekker het bos in etc etc