wat als je telaat in de wedstrijdring verschijnd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:49

jumerenik schreef:
dat is waar. maar 1 keertje mocht er een paard kreupel zijn. zal er vast wel een uitzondering worden gemaakt. hoopt ik :D

Maar nu maak je van iemand anders probleem, jouw probleem.
Terwijl je het vast op een betere manier kan oplossen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:57

Gaat het om dressuur of om springen?

Bij dressuur is de regel;
Citaat:
Deelnemers, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste één uur op de startlijst tussen de door hen te starten paarden. Indien dit om praktische redenen niet of slecht haalbaar is dient dit met de betrokken deelnemer tevoren te worden overlegd.

En dan zou het meisje dus gewoon beter ingepland moeten worden door het wedstrijdsecretariaat. Ze heeft recht op een uur de tijd om zich klaar te maken.

En bij het springen;
Citaat:
Indien een deelnemer met meer dan één paard aan een rubriek deelneemt, dan kan de jury de startlijst zodanig wijzigen dat er zo mogelijk tenminste tien andere deelnemers tussen de desbetreffende paarden zijn.

Dus ook dan kan de jury of wedstrijdorganisatie meer tijd plannen zodat zij gewoon de tijd heeft zich goed voor te bereiden.

Ik zou dus overleggen met de wedstrijdorganisatie, als het weer zo op de startlijst staat. Of eens met het meisje zelf overleggen, zodat zij dat zelf kan doen.

Overigens, ik vind 20 minuten losrijden heel normaal, ook als de pony al losgestapt is door iemand anders. Heel vervelend voor jou natuurlijk dat het zo uitloopt :j Maar dat je een 'koude' pony niet in 10 minuten genoeg hebt opgewarmd voor een M/Z/ZZ proef/parcours snap ik wel, je wil geen blessures tenslotte.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:16

Blijheid schreef:
Gaat het om dressuur of om springen?

Bij dressuur is de regel;
Citaat:
Deelnemers, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste één uur op de startlijst tussen de door hen te starten paarden. Indien dit om praktische redenen niet of slecht haalbaar is dient dit met de betrokken deelnemer tevoren te worden overlegd.

En dan zou het meisje dus gewoon beter ingepland moeten worden door het wedstrijdsecretariaat. Ze heeft recht op een uur de tijd om zich klaar te maken.

En bij het springen;
Citaat:
Indien een deelnemer met meer dan één paard aan een rubriek deelneemt, dan kan de jury de startlijst zodanig wijzigen dat er zo mogelijk tenminste tien andere deelnemers tussen de desbetreffende paarden zijn.

Dus ook dan kan de jury of wedstrijdorganisatie meer tijd plannen zodat zij gewoon de tijd heeft zich goed voor te bereiden.

Ik zou dus overleggen met de wedstrijdorganisatie, als het weer zo op de startlijst staat. Of eens met het meisje zelf overleggen, zodat zij dat zelf kan doen.

Overigens, ik vind 20 minuten losrijden heel normaal, ook als de pony al losgestapt is door iemand anders. Heel vervelend voor jou natuurlijk dat het zo uitloopt :j Maar dat je een 'koude' pony niet in 10 minuten genoeg hebt opgewarmd voor een M/Z/ZZ proef/parcours snap ik wel, je wil geen blessures tenslotte.

het gaat om springen. heer erg bedankt voor de infomatie.
het 20 min losrijden is ook heel noormaal doe ik ook. maar meer dat zij voor haar 1e pony de 2e pony losrijd. dan de 1e pony rijden. en dan de 2e pony nog een keer oppakt. en dan heb je aan 10 minutjes wel gemoeg. immers in je pony dan warm.
om hier deze regel toe te passen is alleen erg lastig. want op deze manier zou je blijven verhogen en verlagen. want dan zou zij dus met 1 pony ergens tussen het L pony's staan. ik ga het zeker even met de organiesatie besprken,

Billy

Re: wat als je telaat in de wedstrijdring verschijnd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:20

Dus het feit dat het meisje tijdgebrek heeft is niet het probleem, maar het feit dat jij even moet wachten? Typisch...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:25

Artikel 122 – Startvolgorde
1. De startvolgorde van de deelnemers wordt door de wedstrijdorganisatie vastgesteld, tenzij het vraagprogramma anders aangeeft. Het is niet toegestaan om binnen eenzelfde groep ruiters in dezelfde klasse 2 klassementen op te maken bij dezelfde jury.
2. Deelnemers, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste één uur op de startlijst tussen de door hen te starten paarden. Indien dit om praktische redenen niet of slecht haalbaar is dient dit met de betrokken deelnemer
tevoren te worden overlegd.

Aangezien zij start in dezelfde rubriek mag ze er dus gerust een uur over doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:24

lucifertje schreef:
Artikel 122 – Startvolgorde
1. De startvolgorde van de deelnemers wordt door de wedstrijdorganisatie vastgesteld, tenzij het vraagprogramma anders aangeeft. Het is niet toegestaan om binnen eenzelfde groep ruiters in dezelfde klasse 2 klassementen op te maken bij dezelfde jury.
2. Deelnemers, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste één uur op de startlijst tussen de door hen te starten paarden. Indien dit om praktische redenen niet of slecht haalbaar is dient dit met de betrokken deelnemer
tevoren te worden overlegd.

Aangezien zij start in dezelfde rubriek mag ze er dus gerust een uur over doen.

Dit is met dressuur zo, niet met springen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:33

Ik vind het niet netjes om het probleem bij het meisje neer te leggen. Zij verzorgt haar paarden goed, het ene paard lekker even droogstappen en het andere paard voldoende tijd geven om warm te draaien. Dat zie ik liever dan iemand die een hijgend en dampend paard zomaar de trailer opgooit en met het volgende paard na twee sprongetjes de wedstrijdring al betreedt.
Het meisje let op de gezondheid van haar paarden en daar heeft ze alle recht toe. Waarom zou zij zich haasten en blessures riskeren? We hebben het niet meer over een B-parcours.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:36

Ik zit in een wedstrijdsecretariaat en ben verantwoordelijk voor het maken van de startlijsten. Wij hebben ook wel eens een of twee ruiters die meerdere pony's in dezelfde klasse uitbrengen, vooral in de hogere klasses levert dat dit soort problemen op. Het aantal deelnemers is daar zo laag dat het niet anders kan dan zo in te plannen. Het enige wat de wedstrijdorganisatie nog kan doen, en wat ik ook doen, is een korte jurypauze inplannen tussen de twee paarden/pony's van 1 ruiter. Dan is er net iets meer tijd om het tweede paard los te rijden.

Het is erg jammer dat een wedstrijdorganisatie heel vaak boos aangekeken wordt op dit soort dingen. Wij/deze mensen doen ook alleen maar hun best het iedereen naar het zin te maken. Helaas lukt dat niet altijd, maar dat betekent niet dat dat dan moedwillig is.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 22:00

Gini schreef:
Ik vind het niet netjes om het probleem bij het meisje neer te leggen. Zij verzorgt haar paarden goed, het ene paard lekker even droogstappen en het andere paard voldoende tijd geven om warm te draaien. Dat zie ik liever dan iemand die een hijgend en dampend paard zomaar de trailer opgooit en met het volgende paard na twee sprongetjes de wedstrijdring al betreedt.
Het meisje let op de gezondheid van haar paarden en daar heeft ze alle recht toe. Waarom zou zij zich haasten en blessures riskeren? We hebben het niet meer over een B-parcours.

ik ben mij er niet bewust van om problemen bij haar neer te leggen hoor! ik weet zeker dat zij ook haar best doet. het is alleen meer een irirtatie (dus niet onaardig ofzo) dat als ik een pony heb die helemaal loom aan het worden is. omdat zij rustig nog een rondje met haar ony aan het stappen is. daar is vedder niets verkeerds aan hoor. ik zou precies hetzelfde hebben gedaan.

nu ook nog even een vraag ( nu we toch bezig zijn :+ )

wat nou als je 1 pony hebt en je komt telaat???

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:04

jumerenik schreef:
wat nou als je 1 pony hebt en je komt telaat???

Dan is het aan de jury om daarover een uitspraak te doen. Als het door overmacht gebeurt doe ik niet zo moeilijk, maar als de ruiter bewust treuzelt krijgen ze dat wel te horen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:08

Volgens mij is het hele probleem opgelost als ze het zo plannen dat dit meisje als eerste én als laatste start. Niemand hoeft dan op haar te wachten.

Wat mij betreft is dit dus een plan probleem van de organisatie, niet van de ruiter. Een jurypauze inlassen kan inderdaad ook helpen. Dit kun je dan gewoon in je startlijst vermelden, zodat andere deelnemers ook min of meer weten op welke tijd ze dan moeten starten..

En tja
Dit meisje komt natuurlijk niet te laat.....Ze ís er wel degelijk op tijd, maar neemt haar recht op netjes losrijden. Dat mag.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 22:11

zij start altijd al als eerste en als laatste allen de klasses zijn zo klein dat er dan vaak maar 1 of 2 combinaties tussen zitten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:20

In dat geval miss kijken of de klasse in twee delen gesplitst kan worden?
niet de meest voor de hand liggende optie, maar niet alleen die klasse heeft er dan last van maar ook alle klasses erna. Vind het zelf wel een beetje aso als je er dan nog een half uur over gaat doen ook als ik dit mag zeggen.
Zou er dan zelf idd voor zorgen dat beide paardjes opgewarmd zijn voor de klasse begint, en dan een groom meenemen die pony 2 heen en weer kan lopen als ik op pony 1 spring. (en andersom)
Levert toch ook veel stress op, als je met twee pony's in 1 klasse in 1 wedstrijd meedoet met weinig andere combinaties? Ik zou er niet aan beginnen als er vaker wedstrijden zijn :n (ist 1x int jaar ofzo is het wat anders), dan maar om en om op de ponys hoor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:24

Ook Z-pony's moeten ritme houden en regelmatig op concours en zoveel ponyconcoursen kent Noord-Holland nou ook weer niet :n

Het is een bekend probleem, jaren terug bij de paarden hadden we hier ook veel last van. Meeste juryleden knijpen dan trouwens wel een oogje toe als de groom de paarden vast wat loswerkt voor de doorstroming hoor!

Ik hou er zelf altijd rekening mee dat een rubriek langer duurt als een ruiter meerdere paarden moet starten met weinig tijd er tussen, dan ga ik er dus gewoon wat later opzitten :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:33

Dat meisje kan het beste vragen of zijn bv als eerste en als laatste mag starten.
Heeft ze meer tijd tussendoor.

(edit is al eerder gezegd zie ik boven mij)

Mail of bel de knhs eens voor de regels over te laat in de ring verschijnen.
Want dit is niet netjes.
Als je daarachter zit baal je goed.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:53

4 min losrijden -O- . Dan zou ikde pony s niet meer beide tegelijk meenemen. Geen lol aan dan..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:43

linnie050 schreef:
Dat meisje kan het beste vragen of zijn bv als eerste en als laatste mag starten.
Heeft ze meer tijd tussendoor.
Dat helpt alleen zo weinig als er maar 3 of 4 combinaties meedoen aan de rubriek ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:55

Je ziet de startlijst toch van te voren? Als je ziet dat zij met twee pony's meedoet kun je daar gewoon rekening mee gaan houden en bijvoorbeeld iets later op je paard stappen. Ja, er is een kans dat het paard dan kreupel is, maar die kans is niet zo groot dat ik die gok dan niet zou wagen.

Dit meisje kan er niets aan doen dat zij zo wordt ingepland, ook de organisatie kan er weinig aan doen als er maar zo weinig mensen in deze rubriek meedoen. Dan moet je het er maar mee doen denk ik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:57

En jij kan dan toch ook voor dat meisje statten of zie ik dat verkeerd?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:02

vencedor schreef:
En jij kan dan toch ook voor dat meisje statten of zie ik dat verkeerd?

in dit geval start zij twee keer Z met haar ene pony. en een keer Z en een keer ZZ met haar andere. ik rijd nu twee keer ZZ. als ik dus eerst zou zijn, zouden zij blijven verhogen. ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:02

Vind dat zij gewoon gelijk heeft en heel lang doet ze er zeker niet over. Zij kan er zelf niets aan doen en je kan haar niet dwingen om zich in bochten te wringen om jouw wachttijd zo kort mogelijk te houden.

En zeggen dat ze er dan maar 1 mee zou moeten nemen vind ik helemaal belachelijk. We weten allemaal hoeveel tijd en voorbereiding er in een wedstrijd gaat, en de benzine is ook niet bepaald goedkoop en als je er 2 mee neemt gaat het lekker achter elkaar door. Plus dat er niet 1 thuis blijft staan

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:14

Als je weet dat zij er wat langer over doet kan je toch ook later beginnen met inrijden? Je zou zelfs nog met haar af kunnen spreken dat zij gewoon standaard 20 minuten na haar eigenlijke starttijd naar de ring gaat, dan kan jij standaard 20 min. bovenop je eigen starttijd rekenen

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:25

ik ga mijn best doen om het zometeen te regelen.
in ieder geval erg bedankt voor de tips en de uitleg :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:36

Waarschijnlijk kennen jullie elkaar. Kijk naar de lijst en overleg met haar en de organisatie hoe laat ze klaar is en hoe laat jij kan.
Dan kan jij ook je plan trekken.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:48

nou, zij is jonger. ik mag haar (of vooral haar moeder) niet heel erg. ik vind haar een beetje verwent en arogant. ik kan heel goed opschieten met de meeste kinderen. vooral in het hogere zijn het er zo weinig dat het echt gezeelig is als we erlaar weer zien. dat heb ik niet echt met haar.

maar ik heb de oplossing gevonden!!!!! *\%/*
gewoon mee inrijden en inspringen met haar. als zij op haar tweede pony zit. als zij is ingereden stap ik nog even terwijl zij haar rondje rijdt en dan ben ik gelijk daarna :D