aan de teugel , verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:13

lailapri schreef:
Ik zelf zie liever een paardje wat zoekt bij een zachte hand als een krulletje. Zeker bij de pony's is de verleiding voor kinderen erg groot als het krulletje het verschil is tussen een wp of niet.

Bij ons zijn er pony's die het vanzelf eventjes doen

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:17

Als een figuur goed gereden wordt, paard is ontspannen en loopt taktmatig correct en is sprake van een goede nette constante aanleuning krijg je bij mij echt een 6 ondanks dat het paard niet aan de teugel loopt.

Verder ziet mijn "schema" er ook zo ongeveer uit.
Paarden die echt door getraind zijn scoren idd hoog. Vliegen dan ook niet voor niks door de klasses heen.

Maar als iemand bij jou in de ring rijdt met een nette proef, paard is ontspannen, loopt taktmatig in een contante aanleuning en is nageefelijk maar niet aan de teugel geef je die dan 160 punten? In de B? Ik iig niet. En zo is mij dat ook niet geleerd op de cursus.

En verder ga ik mij er niet over uitlaten haha. Ik jureer zoals mij geleerd is op de cursus en bijscholingen. Ik sta er positief in maar geef geen cadeautjes, daarvoor moet je maar naar Sinterklaas. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:30

Als we het hebben over het beeld: paard loopt met een lange hals (beetje a la bezemsteel zeg maar) : ja, dat zijn vijven met her en der een zes om niet echt naar de 150 te gaan want dat vind ik sneu, dat past meer bij een paard wat de ring rondbokt. Een combi afbreken hou ik niet van, met 160 of 165 is de boodschap ook wel duidelijk dat er nog werk aan is.
Paarden met het neusje er net iets teveel uit of juist nog wat diep, dan rond de 170, voor een hele nette proef 175.
Maar die 180 wil ik daar niet geven want ik vind dat geen winstwaardig uitgangspunt. Ik zie zo'n combi ook liever langer in de B rijden tot het in orde is, dan in de L keihard op hun bek gaan, als ze tussen de Z-ruiters met hun jonkies zitten.
(uiteraard jureer ik dus ook zoals me geleerd is, of probeer dat te doen, maar dat verschilt blijkbaar dan hoe het geleerd wordt, en idd met het uitgangspunt: positief maar wel reeel.)

lailapri

Re: aan de teugel , verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:17

Dus dat krulletje is hetgeen wat het verschil maakt tussen wel of geen wp? Ik neem aan dat er nog wel meer dingen zijn die meetellen?
En een paard dat gaat zitten in de b wordt dat al gevraagd dan? Ik neem aan dat je alleen kan beoordelen wat gevraagd wordt? Ik snap dat het beeld dan al anders is en misschien wel beter?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:33

lailapri schreef:
Dus dat krulletje is hetgeen wat het verschil maakt tussen wel of geen wp? Ik neem aan dat er nog wel meer dingen zijn die meetellen?
En een paard dat gaat zitten in de b wordt dat al gevraagd dan? Ik neem aan dat je alleen kan beoordelen wat gevraagd wordt? Ik snap dat het beeld dan al anders is en misschien wel beter?

Er staat toch: onregelmatigheid kost punten, spanning kost punten en een slechte aanleuning kost punten. Want takt, ontspanning en aanleuning zijn de drie criteria die beoordeeld moeten worden (vereist zijn voor een voldoende proef) voor de B en de L. Kun je naast die drie punten (en dus ZONDER op voornoemde drie punten in te boeten, want die blijven het voornaamste in de B/L!!!) tevens impuls, rechtgerichtheid en verzameling laten zien dan scoor je hoger. Het lijkt me logisch dat een paard dat dichterbij komt bij het ideaal wat we uiteindelijk nastreven, meer punten verdient dan een paard wat nog niet zo ver is. Uiteraard mits de takt, ontspanning en aanleuning correct blijven en de gevraagde oefeningen goed gereden worden. Het is natuurlijk niet zo dat je dan ineens vierkante voltes en paaseieren mag gaan rijden in de B ;)
Het verbaast me wel een beetje dat jij zo denigrerend spreekt over 'krulletje' lailapri, gezien jouw uitgebreide theoretische kennis neem ik aan dat jij het belang van een goede aanleuning kent en erkent?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:46

Omdat ik ergens aangaf dat een kind snel zal gaan voor een krulletje als dat de punten oplevert, ik probeer jouw standpunt als jury te begrijpen maar heb het gevoel dat we elkaar niet helemaal begrijpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:49

lailapri schreef:
Omdat ik ergens aangaf dat een kind snel zal gaan voor een krulletje als dat de punten oplevert, ik probeer jouw standpunt als jury te begrijpen maar heb het gevoel dat we elkaar niet helemaal begrijpen.

Een paard (of pony) die in de krul getrokken wordt, laat ook een ander beeld zien dan een die nageeflijk loopt natuurlijk, denk aan taktfouten, teugelkreupelheid, spanning, achter de teugel kruipen, kort in de beweging worden,....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:02

Daar heb je natuurlijk een groot punt dus dan is bij jou dat krulletje ook niet heilig, dat vind ik wel een fijn idee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:54

Vrees dat hier een groot misverstand gaande is over "in de krul" enerzijds en "nageeflijkheid" anderzijds!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:23

Urielle jouw schema heb ik geleerd op de jurycursus met het verschil dat wanneer een figuur correct en netjes op de letter word uitgevoerd in de B en het paard is niet aan de teugel maar wel netjes in aanleuning is dat dit (inplaats van de 5 in jouw schema) een 6 moet zijn. Het mag echter nooit een 7 zijn. Vanaf de L1 klopt jouw schema precies met wat wij op de cursus geleerd hebben.

In praktijk komt het voor dat sommige een dier hebben met 3 mooie gangen maar het neusje net wat voor de loodlijn hebben.Die scoren echt een 6jes proef, behalen 7ens op de gangen en een 8 voor de verzorging en hebben zo netaan een winstpunt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:33