Paardenvrachtwagen (b rijbewijs) huren? Kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:37

deze link is voor ZAKELIJK vervoer, dus voor handelaren, vervoerders die vee in opdracht van anderen vervoeren!! dat is heel wat anders als voor eigen PRIVE gebruik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:43

speurneusc schreef:
deze link is voor ZAKELIJK vervoer, dus voor handelaren, vervoerders die vee in opdracht van anderen vervoeren!! dat is heel wat anders als voor eigen PRIVE gebruik

Nope, in de basis moet de inrichting van de wagen namelijk voldoen aan de wettelijke eisen.
Als particulier hoef je je wagen niet meer te laten herkeuren, zoals dat vroeger moest, maar de basisgoedkeuring (en bijbehorende aantekening in het kenteken) moet nog steeds in orde zijn, OOK als PARTICULIER!!!!!

Borisje

Re: Paardenvrachtwagen (b rijbewijs) huren? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 18:11

Er staat in de link dat het geldt als je dieren langer dan 8 uur gaat vervoeren, dat is in mijn geval niet zo.
Natuurlijk wil ik wel graag weten of het nu mag of niet, dus als het kan ga ik even langs de gemeente van de week.
Of het verstandig genoeg is of niet, ik kan zelf goed genoeg inschatten in welke situaties mijn pony rustig blijft, hij is wel gekkere dingen gewend :)

Iedereen bedankt voor het meedenken! En nu wordt het nog interessant ook haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:30

Borisje schreef:
Er staat in de link dat het geldt als je dieren langer dan 8 uur gaat vervoeren, dat is in mijn geval niet zo.
Natuurlijk wil ik wel graag weten of het nu mag of niet, dus als het kan ga ik even langs de gemeente van de week.
Of het verstandig genoeg is of niet, ik kan zelf goed genoeg inschatten in welke situaties mijn pony rustig blijft, hij is wel gekkere dingen gewend :)

Iedereen bedankt voor het meedenken! En nu wordt het nog interessant ook haha!

Nee, je hebt simpelweg een goedgekeurde auto voor paardenvervoer nodig, ALTIJD, IEDEREEN!!!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:05

Maar er staat nergens een beperking welk merk.. of het nu een bestelbusje is of een vrachtwagentje.

Als ie voldoet aan bepaalde vastgelegde dingen volgens de richtlijnen kan ie daarmee goedgekeurd worden.

Natuurlijk zal een Kangoo geen 1000 kilo laadvermogen krijgen, maar miss wel genoeg om een mini of schet mee te kunnen vervoeren. Er zullen waarschijnlijk richtlijnen zijn aan de bodem, en manier van vastzetten, zoals voorstang/achterstang en laaddeur/klep dat soort aanpassingen. Maar nergens staat dat een Kangoo of Combo niet geschikt kan worden gemaakt en goedgekeurd kan worden als klein vee vervoer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:05

speurneusc schreef:
Maar er staat nergens een beperking welk merk.. of het nu een bestelbusje is of een vrachtwagentje.

Als ie voldoet aan bepaalde vastgelegde dingen volgens de richtlijnen kan ie daarmee goedgekeurd worden.

Natuurlijk zal een Kangoo geen 1000 kilo laadvermogen krijgen, maar miss wel genoeg om een mini of schet mee te kunnen vervoeren. Er zullen waarschijnlijk richtlijnen zijn aan de bodem, en manier van vastzetten, zoals voorstang/achterstang en laaddeur/klep dat soort aanpassingen. Maar nergens staat dat een Kangoo of Combo niet geschikt kan worden gemaakt en goedgekeurd kan worden als klein vee vervoer.

Dat klopt; als de auto voldoet aan de eisen, krijg je die goedkeuring, dat is geen probleem. Elke auto kan in principe die goedkeuring krijgen, al zal de RDW bij een Kangoo waarschijnlijk wel even raar opkijken......

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:05

Drunten1999 schreef:
Net antwoord van het RWD gekregen op de volgende vraag:
Graag zou ik de eisen willen weten waaraan een omgebouwde bestelbus moet voldoen om kleinvee (Shetlander) te mogen vervoeren.

Antwoord: de wet stelt geen eisen aan de inrichting van een vee wagen. Wanneer u van mening bent dat de pony goed kan worden vervoerd met uw bestelauto kunt u deze aanbieden bij een RDW-keuringsstation voor een wijziging van de inrichting.

Uhhhh?????? Is wat ik nu denk.... Nederland die geen regels heeft in deze? Dus ik zou kunnen doen en laten wat mij goeddunkt?

Of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld?

In dit topic:
[TAO] Ombouw bestelbus -> pony wagen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:24

Taucha schreef:
Drunten1999 schreef:
Net antwoord van het RWD gekregen op de volgende vraag:
Graag zou ik de eisen willen weten waaraan een omgebouwde bestelbus moet voldoen om kleinvee (Shetlander) te mogen vervoeren.

Antwoord: de wet stelt geen eisen aan de inrichting van een vee wagen. Wanneer u van mening bent dat de pony goed kan worden vervoerd met uw bestelauto kunt u deze aanbieden bij een RDW-keuringsstation voor een wijziging van de inrichting.

Uhhhh?????? Is wat ik nu denk.... Nederland die geen regels heeft in deze? Dus ik zou kunnen doen en laten wat mij goeddunkt?

Of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld?

In dit topic:
[TAO] Ombouw bestelbus -> pony wagen

Aardig topic maar inhoudelijk geeft het bar weinig zinnige info.

De vraagstelling klopt wel en het antwoord klopt tot op zekere hoogte ook maar ze hebben even heel cruciaal NIET bijverteld dat JIJ aan moet tonen dat de sterkte van, bijvoorbeeld, de vloer voldoende is voor het beoogde doel.
Nog zo'n ding: er mogen geen delen in het paardendeel aanwezig zijn waaraan het paard zich kan verwonden. Dat kun je allemaal terug lezen in EG1/2005: http://www.vwa.nl/onderwerpen/wet-en-re ... erordening even op het linkje klikken en je krijgt de volledige tekst als PDF. Zoals al gezegd, de regels zijn in principe voor beroepsvervoer, maar de inrichtingseisen gelden voor iedereen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:49

Je kunt het ook gewoon doen hoor in een bestelbus, hoop alleen niet dat je wordt aangehouden, de boetes zijn nl niet mals en je loopt kans dat je daar ter plekke ander vervoer kunt gaan regelen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:56

voor een mini zou ik een soort box maken die je er uit kan halen, net als een hondenhok, vliegtuigbox voor paarden die vliegen.

is wel zwaar dus dat til je er zelf niet even in maar daar zijn ook mouwen aan te passen.

een stevige betonplex box met laadklep die je zo in de auto zet, in de auto bevestigingspunten maken en zo naar de rdw

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:38

Oh idd niet eens aan gedacht; misschien even op zoek naar een hondenbench maatje Ierse wolfshond. Moet kunnen met shettie! Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met besteller vinden, laten keuren etc.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:51

En dan met z'n hoefjes tussen de tralies? Ik zou even een oproepje plaatsen hier op bokt. Is er nou niemand die die kant opgaat en die kleine even mee kan nemen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:06

nee bench gaat niet lukken daar zie ik een mini niet in passen hoor en is inderdaad te zwak en te grote gaten ook

vliegtuigbox zou wat materiaal betreft beter zijn maar denk niet dat de grootste groot genoeg is, het moet er volledig vrij in kunnen staan dus ook oren vrij, is erg glad denk ik voor de hoefjes

vari kennel heet zo'n ding