Zweep gebruik tijdens proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:01

Suzanne F. schreef:
lrtj_ schreef:
Moet je serieus met je rechterhand groeten ja? Nooit geweten groette altijd wisselend nooit commentaar opgehad.

_O-
Heb je echt links gegroet??
_O-

:')
Dat hoort echt met rechts inderdaad.

Heb ook gedaan een aantal jaar terug, en op m'n protocol stond dat ik niet met zweep mocht groeten |o
M'n zus lag in een scheur toen ze het zag, wist ik veel dat het rechts moest.

FriesWytske

Re: Zweep gebruik tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:05

Hier de zweep ook altijd in de rechterhand. En met groeten neem ik hem samen met de teugels in de linkerhand. Nog nooit commentaar of zelfs een laag cijfer voor gehad.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:47

Ik heb als jong manegeruitertje een keer gegroet met mijn rechterhand... met de zweep er nog in :')

Ik kan alleen meepraten van het Belgische reglement, maar aangezien dat gebaseerd is op de FEI, denk ik dat het wel zo'n beetje hetzelfde is in B en NL.

Het is toegestaan om te wisselen met je zweep, maar de jury ziet het niet graag (heb ik letterlijk zo gelezen :) )
Je mag kiezen aan welke kant je de zweep houdt, maar als het rechts is moet je dus niet zoals ik doen :') maar zoals hierboven al is aangegeven je zweep gewoon even op zijn plaats houden met je linkerhand.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 23:14

Dank jullie wel voor alle antwoorden! Helemaal duidelijk nu wat ik moet met m'n wedstrijd! Het zat er namelijk zo ingestampt van de manege tijd dat ik elke keer de zweep in m'n binnenhand moest houden dat ik het nu niet zeker wist!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:16

De jury vindt het er ook slordig uit zien om te wisselen :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:16

Overpakken tijdens de proef zou ik niet doen. Je bent je aanleuning tijdelijk kwijt en het ziet er rommelig uit. Als het mogelijk is zweepje links houden. Als je dat heel lastig vind, dan rechts.
En ik zou met groeten dan wel het zweepje even links vasthouden en rechts groeten.

Succes met je wedstrijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:23

Suzanne F. schreef:
Juliaaax schreef:
Maar wat zou je dan moeten doen als je je zweepje eigenlijk altijd aan de rechterkant nodig hebt?

Binnenkomen met zweep in linkerhand, groeten, wegdraven en wanneer je de rechterhand opgaat pak je hem over. Dat zou de netste oplossing zijn.

Maar dat gaat toch sowieso niet op? Je mag een zweep gebruiken in de B t/m L2 daar groet je niet bij binnenkomst alleen afgroeten. Ik heb hem ook wel rechts gedragen en met groeten had ik hem dan links vast.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:27

Ik kreeg laatst wel de opmerking van een jury dat ik niet van zweepkant mag wisselen?? Dat wist ik niet, want ik kan niets vinden in het reglement. Ik heb bij het wijken nog mijn zweep nodig als steun aan de binnenkant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:51

Yvank_ schreef:
Maar dat gaat toch sowieso niet op? Je mag een zweep gebruiken in de B t/m L2 daar groet je niet bij binnenkomst alleen afgroeten. Ik heb hem ook wel rechts gedragen en met groeten had ik hem dan links vast.

Je hebt helemaal gelijk. In de B t/m L2 hoef je niet meer te groeten. Was ik even helemaal vergeten.
Vroegah toen ik die klasses reed was dit nog wel zo.
Dan gaat het inderdaad niet meer op. Nu heb je alleen het afgroeten nog. Dan kan ik me voorstellen dat als je de zweep rechts hebt, je niet de zweep naar links gaat overpakken. Dan begrijp ik het dat je de teugels en de zweep even met links vasthoud en met rechts groet.
Maar links groeten is echt not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:54

Ik droeg hem meestal in de hand waarvan ik het idee had dat ik daar het beste even bij kon sturen. Maar huidig paard start ik zonder zweep stuk makkelijker :))

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:56

Yvank_ schreef:
Ik droeg hem meestal in de hand waarvan ik het idee had dat ik daar het beste even bij kon sturen. Maar huidig paard start ik zonder zweep stuk makkelijker :))

Nou ik rijd ook alleen de 2e proef met zweep en in de training af en toe.

Alleen met zweep in mijn hand is ze namelijk al een stuk voorwaardser en dat mis ik vaak in de 2e proef omdat ze moe is. Haar conditie is super, maar alle indrukken van het terrein enzo zuigen haar leeg en met de zweep in mijn hand denkt ze alleen al: vooooooruit :+

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:03

Ik houd mn zweep ook altijd in mijn linkerhand, maar als ik tijdens de proef merk dat ik hem rechts meer nodig heb wil ik wel wisselen op een stukje waar dat mogelijk is. die heb je in de B nogal veel.
Als je maar zorgt dat je je zweep links hebt met afgroeten :+

Wisselen mag tegenwoordig, maar geeft wel onrustig beeld, dus ik zou het gewoon zoveel mogelijk voorkomen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:10

Thuis en op wedstrijd heb ik mn zweep in de hand waar ik m op dat moment t fijnste vind, thuis wissel ik nog wel eens
Op wedstrijd zowieso niet (met mn vorige paard soms wel even snel maar die bleef keurig nagevelijk lopen en had thuis er zoveel op geoefend dat ik t heel erg snel kon doen)
Huidige pony wil nog wel eens flippen als ik in draf mn zweep wissel haha
Maar tis puur in welke hand ik m op dat moment t fijnst vind
Maar idd met rechts groeten en mocht je je zweep in je rechterhand hebben met afgroeten zweep rechtshouden maar met links en je teugels en je zweep vast houden

cindy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:12

Vroeger (oeh dat klinkt oud) 20 jaar geleden heb ik geleerd dat ik moest wisselen. Erg onhandig indd. Maar hoe dat nu zit??? Heb helaas geen paatd nu waar ik wedstrijden mee kan doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:13

Suzanne F. schreef:
lrtj_ schreef:
Moet je serieus met je rechterhand groeten ja? Nooit geweten groette altijd wisselend nooit commentaar opgehad.

_O-
Heb je echt links gegroet??
_O-

:')
Dat hoort echt met rechts inderdaad.

Maar ik wil de ruiters die met links groeten niet te eten krijgen, want dat zijn er nogal wat.
Zelfs in het M en Z zie ik nog weleens ruiters met links groeten :+