de zin en onzin van vliegendekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:20

Mijn paard staat ook onder een deken, dit ondat ze last heeft van zomereczeem. Maar ik merk wel het verschil tussen kwaliteit en kwaliteit. Mijn paard had een eczeem deken (burka) om van het merk Pagony. Daar zweette ze heel erg onder, ze heeft nu een boett. Ookal voelt de boett dikker aan, ze zweet hier amper tot niet onder. Maar goed als je paard geen last van zomereczeem heeft zou ik eerder kiezen voor een fijnmazige deken dan een burka. De fijnmazige dekens zijn vaak toch wat luchtiger. Denk aan een Rhis bijvoorbeeld.

Edit:
Om je vraag even te beantwoorden, als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegt op dit moment weinig tot geen vliegen rond, zou ik de deken gewoon aflaten.ik zou de deken er weer opdoen als je ziet dat er weer meer vliegen zijn/komen en dat ze daar last van heeft.
Ik ga er altijd van uit dat een paard het liefst "bloot" staat. Tenzij er zoveel vliegen zijn dat ze de hele tijd erg onrustig staan.

yarrah

Re: de zin en onzin van vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:32

Nou, mijn paard (met zomereczeem) is maar wat blij met zijn deken. Als ik een paard had zonder eczeem dan kreeg hij ook een op. Het geeft enorm veel verlichting. Dus onzin vind ik het zeker niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:06

Mias schreef:
Om je vraag even te beantwoorden, als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegt op dit moment weinig tot geen vliegen rond, zou ik de deken gewoon aflaten.ik zou de deken er weer opdoen als je ziet dat er weer meer vliegen zijn/komen en dat ze daar last van heeft.
Ik ga er altijd van uit dat een paard het liefst "bloot" staat. Tenzij er zoveel vliegen zijn dat ze de hele tijd erg onrustig staan.

Jee, waar is dit, dan kom ik mijn paard bij jou laten logeren.....

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:44

Ook mijn paard staat ook altijd onder vliegendeken, heb onlangs een zebra gekleurde besteld komt pas in Juli, naar horen zeggen lijken dazen gedesoriënteerd te raken van het zwartwitte patroon. Ben benieuwd

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:25

Nou leuk topic. De vraag is zin en onzin over vliegendekens. Maar de meesten hier melden alleen maar dat ze altijd een vliegendeken gebruiken.... tja behalve ik dus. Dit gaat helemaal nergens over.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:38

Ik gebruik ook nooit een vliegendeken op de wei.. ik moet zeggen dat er niet heel veel beesten zitten.. wel wat vliegen maar geloof niet dat hij daar echt last van heeft.. Vaak denk ik toch dat het ook een kwestie van wennen is.. rond de schemering zal het vast ooit erg zijn.. dan vind ik het zelf ook nooit fijn om buiten te zijn.. maar zo overdag valt het denk ik reuze mee..
Maar ik ken jullie paarden en jullie situatie niet natuurlijk.. maar dat is wat ik denk

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:41

Zonder vliegendeken durft mijn paard niet uit de schuilstal komen en krijgt hij dazensteken zo groot als tennisballen (echt zo'n zakken vocht, gevalletje allergie, yuk). Afgooien is hier dus echt geen optie :P

De twee andere paarden kunnen wel zonder staan, omdat ze niet allergisch reageren. Dus als je paard niet heel erg hevig reageert op vliegen (bv stal niet meer uitdurven) of om medische reden (bv allergie), kan je hem net zo goed uitlaten.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:32

mrie schreef:
Mias schreef:

Jee, waar is dit, dan kom ik mijn paard bij jou laten logeren.....

Even goed lezen ;)
Er staat ALS in de tekst die ook betrekking heeft op het stukje die jij dikgedrukt hebt gemaakt.
Grammaticaal gezien is deze tekst juist:
als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegt op dit moment weinig tot geen vliegen rond,......

mrie schreef:
Nou leuk topic. De vraag is zin en onzin over vliegendekens. Maar de meesten hier melden alleen maar dat ze altijd een vliegendeken gebruiken.... tja behalve ik dus. Dit gaat helemaal nergens over.

Als je even had gelezen dan had je kunnen lezen dat ook ik wel dergelijk haar vraag over zin en geen zin van een vliegendeken beantwoord.

Maar goed, dit is off-topic.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:37

Citaat:
als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegt op dit moment weinig tot geen vliegen rond,......

als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegen op dit moment weinig tot geen vliegen rond,......

:+

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:40

Die van mij heeft alleen een masker

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:16

Bij ons is het niet nodig. Maar mocht ik merken dat Tommie last krijgt zou ik er één omdoen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:21

Woonde vroeger in regio's met minder dazen/vliegen en heb nooit een deken gebruikt maar sinds vorig jaar krijgt een van mijn paarden toch een deken om. (Mevrouw Zebra ;) ) Ze staat als het vliegenweer is, 's morgens in de schuilstal te wachten tot we haar deken om komen doen, pas dan gaat ze naar buiten. Is ook echt de enige deken die ze om krijgt, want over het algemeen 'doe ik niet aan dekens'.
De anderen hebben het niet echt nodig, daarbij volstaat af en toe veerust en wat slingers aan hun halster.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:30

Ik heb momenteel 4 paarden staan waarvan er 2 staan te wachten op de deken. Ik ben helemaal niet van deken op en weer eraf maar deze paarden geven het gewoon aan. De andere 2 lopen hard weg als ik met de dekens aankom dus dat zegt genoeg.

Het lijkt wel of de 2 die weg lopen ook geen last hebben van de dazen en vliegen en juist de 3 en 4 jarige enorme last van de dazen hebben.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:32

Jannepauli schreef:
Citaat:

als je paard geen zomereczeem heeft en er vliegen op dit moment weinig tot geen vliegen rond,......

:+

Haha, je hebt gelijk. Oeps :o

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:54

Bij ons hebben ze een vliegendeken van de Welkoop om, vorig jaar gekocht. Wij moeten een stukje lopen naar de wei en onderweg was het echt niet te doen, zo hysterisch werden ze van die dazen. Sinds de deken een stuk minder last, en het lijkt alsof de zon wordt gereflecteerd. Ze zweten ook niet. Ik zeg, dikke prima!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:50

Wij hebben veel last van dazen op de weide. Onze donkerbruine merrie werkt als een soort dazenbal en zeker als de zon er op staat.

Vorig jaar hebben we haar voor het eerst onder een Rambo hoody gezet. Dik tevreden, doordat deze wit is blijft ze er cool onder ( ik heb het idee zelfs Cooler dan wanneer ze zonder loopt) en ze heeft niet van die enorme eieren op haar lichaam. Onze vos staat inmiddels onder het zelfde deken.

Beide worden voor weidegang wel ingesprayed en dragen geen vliegenkap ivm oogirritatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:13

De belangrijkste reden dat 1 van mijn paarden onder een uv werende vliegendeken staat is omdat ze anders steeds verbrand op de rug. Die heeft ontzettend weinig en dun haar.
De muggen maken daar ook dankbaar gebruik van. Met dazen merk ik niet veel verschil, die bijten toch wel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:18

FromNorway schreef:
Ze staat als het vliegenweer is, 's morgens in de schuilstal te wachten tot we haar deken om komen doen, pas dan gaat ze naar buiten. Is ook echt de enige deken die ze om krijgt, want over het algemeen 'doe ik niet aan dekens'.
De anderen hebben het niet echt nodig, daarbij volstaat af en toe veerust en wat slingers aan hun halster.

Idem.
Voorgaande jaren kreeg mijn paard nooit een vliegendeken om maar nu komt hij telkens in draf of galop naar de schuilstal gespurt om te kunnen schuilen tegen de steekbeesten. Dus vanaf nu krijgt hij wel een vliegendeken op omdat hij anders heel onrustig is en met vliegendeken gewoon staat te eten.
Maskers krijgen ze bij mij sowieso om. De shetlander staat bij ons wel zonder deken.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:22

Ik heb een vliegendeken zonder hals. We staan middenin het bos dus van muggen tot dazen, je word er gek van. Met hals lijkt me niet zo comfortabel voor paardlief. Ik zie het weldegelijk helpen. Paard staat niet meer als een bezetene te slaan met zn benen en staart. En hij zweet er ook niet onder.
Als het regent haal ik hem wel af. Omdat de deken anders gaat schuren en wel gaat irriteren. Maar ik denk wel zeker dat mn paard er blij mee is!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:41

Ik durf geen vliegendeken opleggen in de weide. Mijn weide staat vol met bomen en watnog , heb schrik dat meneer zich ergens aan vasthaakt en in paniek schiet .. Met alle gevolgen vandien. Wat ik wel wil is zo'n uitrijdeken.. Het is bij ons een verschrikking die dazen ! In hele zwermen komen ze af en dan heb je aan de paarden echt niets meer te zeggen. Ik gebruik op de weide al vandie stiften om een zebra te maken en dat brengt toch verlichting zo lijkt. Hij staat met nog 5 andere paarden (die niet van mij zijn) en het is altijd knokken aan de stallen wie waar mag staan. Vind het zo erg dat ik ze allemaal maar streep

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:42

Als ze met een vliegendeken ergens aan vast haken kost het je enkel je deken. Dat scheurt zo kapot.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:43

Is er geen kans dat het tussen hun benen raakt of rond de nek ? Ben echt panisch in van die gevolgen te bedenken en tafereeltjes ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:44

Nee niet echt, als ze er op gaan staan strek je hem zo in flarden. Ik ben altijd ede hele zomer winkelhaken aan het repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:44

Mijn paard stond met een UV werend vliegendeken.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:48

Sizzle schreef:
Nee niet echt, als ze er op gaan staan strek je hem zo in flarden. Ik ben altijd ede hele zomer winkelhaken aan het repareren.

Wel dan zal ik toch eens eentje gaan halen , want er is geen houden aan met die dazen