Wat mag je een jaarling hengst allemaal leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:42

Iljaaa schreef:
Ik snap heel goed dat het niet goed is voor hem om alleen te staan.
Maar ik weet ook heel goed het verschil tussen elkaar een lesje leren of elkaar in een hoek zetten en blijven trappen en jagen.
Ik heb hem uiteindelijk uit de wei weten te halen nadat hij overal sneën had en door alle draden was gegaan.

Het echte spelen met hem doe ik ook niet.
Volgen, borstelen, verkeersmak, overal aan kunnen raken, dat zijn dingen die ik met hem doe.
Voor de rest mag hij natuurlijk nog lekker paard zijn.

Bedankt voor de reacties!

ik vind alleen staan,mits naast andere paarden minder erg dan vernielt worden of de hele dag te moeten rennen voor zijn leven.
Een jaarling is vrij kwetsbaar,maar ik begrijp dat jij dat goed aanvoelt :j
Erg mooi veulen trouwens!

Wat betreft je vraag...borstelen,vast zetten(aan een strotouwtje,wat kan breken,nooit aan een ijzeren ring met het halstertouw),buiten wandelen,voetjes geven.
Veel plezier met je schoonheid!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:15

Iljaaa schreef:
Bedankt voor alle reacties super!

Ik had hem in de kudde gezet maar de andere paarden lieten hem niet met rust.
Ik weet dat het er heftig aan toe kan gaan maar nu had hij echt diepe wonden en duurde het twee dagen voor hij zich weer normaal gedroeg.

Ik heb hem vandaag voor het eerst weer bij twee paarden van de kudde gezet.
Hij is gelukkig veel sneller dan de andere twee dus hij gaat ze gewoon uit de weg.

Herkenbaar! Mijn hengstje heeft zn eigen surrogaatvader uitgekozen door dwars door de draden naar hem toe te vliegen.... Sinds dat moment onafscheidelijk. Hij stond bij een 3jarige, maar die joeg hem alleen maar achterna! Deze ruin voed hem ook op, maar is ook nog speels.
Ik vind het prima zo...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:21

bliver schreef:
waarom kan hij niet met soortgenoten? Jonge hengsten zijn soms ruw met elkaar maar dit is wel de beste opvoeding die ze kunnen krijgen

Precies! Verder moet hij aan een touwtje mee kunnen lopen en voetjes kunnen geven. Meer dan dat moet je niet met een jong paard en zeker een hengst niet doen. Hij moet eerst opgevoed worden door zijn soortgenootjes. Probeer een opfok te vinden waar hij in de koppel hengsten staat.

Jonge hengsten worden afgestoten in de kudde en leven in hun jonge jaren tot ze hun eigen kudde vinden met andere jonge hengsten. Het is een fabel dat deze altijd in de kudde blijven.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:43

ik heb twee jaarling hengsten en die kunnen nu allebei meelopen en draven aan het touw, vaststaan en gepoetst of gewassen worden. voetjes geven en uitkrabben of bijvijlen.
af en toe overal langslopen in de wei. trailer, auto, tonnen wapperend zeiltje. dit doet de ene beter als de andere, maar met geduld kom je een heel eind.

ze staan niet bij elkaar, ( wel langs elkaar en andere pony's) omdat de oudste niks anders doet als jagen en bijten naar de jongste. ze zijn op 1 week na even oud. en als hij bijt houdt hij echt vast en probeert de andere mee te trekken.
de jongste wil hem het liefst ontwijken en probeert altijd weg te lopen. hij kan niet rustig eten of ergens staan.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:53

Je zou vanalles kunnen doen :)
Eerst de basis als halster, voetje geven, overal aanraken enz.
Daarna kan je ook beginnen aan schriktraining enzo :)