Christy__94 schreef:Ik heb vier jaar lang met die van mij outdoor wedstrijd gereden zonder ijzers. Ging eigenlijk altijd prima. Ook met slechter weer. Echter merkte ik toen wel dat die niet helemaal 100% vol uit liep. Dus heb hem nu 3 weken op ijzers staan en toevallig gisteren voor het eerst met ijzers en punten in op gras gereden. En merkte toch wel verschil. Bodem was dan ook prima, niet te glad, gewoon fijn. Maar hij liet zich wel meer zien, vooral in de middengangen. En hij durfde ook wat meer te lopen als voor heen, zonder ijzers. Zonder ijzers had ik altijd het idee dat die zich net wat inhield.
Hij heeft overigens alleen voor ijzers.
Denk dat het ook heel erg verschilt per paard/pony. Wij hebben ook een pony gehad, die absoluut niet zonder ijzers op gras kon lopen. Een keer gedaan, omdat het toch aanzienlijk in kosten scheelt, maar dit was geen succes.
Eigenlijk een vreemde redenering, de motor voor de middengangen komt vanachter dus zouden ijzers voor geen enkele invloed moeten hebben. Waarschijnlijk toch je eigen gevoel van veiligheid dat je net even een tandje bij zet.