165 jaar ´cap´.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:17

Troxel heeft in 2007 geprobeerd het klassiek model weer onder de populaire aandacht te brengen:

Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Re: 165 jaar ´cap´.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:29

Zo te zien kan de onderhelm ook met een andere hoed gecombineerd worden, dat is handig bedacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:34

Ja, het idee komt van ´Western´.

Hier de klassieke haarvilten uitvoering van Cristy´s met afstelbare schokdemping.

http://www.christys-hats.com/Fur-Devon- ... 100001.htm

Afbeelding

Geen politiek correcte cap, maar wel stijlvol en heel wat beter dan niets +:)+

Christy´s en Lock & Co. zijn daarmee de hooghouders van een 165 jaar oude traditie.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:55

Ik vind het zo leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die graag wat stijl in het rijden terugbrengen. Ik word door veel mensen al voor gek verklaard dat ik graag met een jasje rijd. Onder het mom van "het is een sport" mag je er blijkbaar niet meer verzorgd bij lopen.

Dus bij deze, dank u allen voor het terugbrengen van dit onderwerp!

Die bolhoed over de helm vind ik wel tof gemaakt, maar dat kinbandje verraadt wel erg veel. Beetje jammer. Zou je geen helm kunnen maken waar ie achter je hoofd (onder de knot bij de dames) vast zou kunnen zitten? Zou overigens wellicht ook een oplossing kunnen zijn voor het rijden-met-hoedje dilemma.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 21:14

KPet schreef:
Ik vind het zo leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die graag wat stijl in het rijden terugbrengen. Ik word door veel mensen al voor gek verklaard dat ik graag met een jasje rijd.

Kijk maar eens op mijn profiel ;)

Citaat:
Dus bij deze, dank u allen voor het terugbrengen van dit onderwerp!

Bedankt.

Citaat:
Die bolhoed over de helm vind ik wel tof gemaakt, maar dat kinbandje verraadt wel erg veel. Beetje jammer. Zou je geen helm kunnen maken waar ie achter je hoofd (onder de knot bij de dames) vast zou kunnen zitten? Zou overigens wellicht ook een oplossing kunnen zijn voor het rijden-met-hoedje dilemma.

Dat dilemma is zo groot als je het zelf maakt of je door anderen laat opzadelen en dit bediscussiëren is gelukkig niet het onderwerp dus GELUKKIG verboden alhier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 21:27

Overigens is het door de klasse-kloof dat de ´cap´ ontstaan is.

De gentry kon uiteraard niet met de hoed welke voor hun personeel gemaakt was rond gaan rijden op de vossen-jacht, maar menigeen wilde toch wel een harde pet. Daar werd het volgende op gevonden:

Afbeelding

Eigenlijk behoorlijk mutsig dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 09:32

en afgeleid van

http://www.atomretro.com/large/Deerstal ... Tweed2.png

Dat was einde 19de eeuw en het duurde even voor de achterste klep verviel.

Het is interessant om te zien hoe de hoge hoed óók geleidelijk aan een lager profiel krijgt voor paardrijden.

Vanaf zo´n beetje WO2 kan de hoge hoed, het lagere model, de bolhoed, de ´cap´varianten en voor amazones/jeugdigen is er wat een slanke model van de bolhoed.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:40

Interessant te zien dat de welbekende hoed van Sherlock Holmes in feite ook een capachtig ding was... maar gezien het feit dat er in die dagen nu eenmaal meer paarden dan auto's waren is dat niet zo vreemd. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:27

Zoolgangster schreef:
Interessant te zien dat de welbekende hoed van Sherlock Holmes in feite ook een capachtig ding was..

Oh nee, nee. De pet van de verzonnen boekfiguur Holmes is een weerbestendige jagerspet van geweven scheerwol. Het model is meeste bekend onder de naam ´deerstalker´. Het heeft niets met paardrijden te maken, maar dan ook echt níets: wat er mee samen gaat is een zware weersbestendige cape, rubber laarzen en een dubbelloops geweer.
Een voor- en achterklep houden regen uit gezicht en nek. Voor koud weer gaan de twee oorflappen omlaag. Die zitten anders met een knoop bovenop omhoog.
De uiteindelijke ´cap´ is een indirecte afgeleide dáárvan. Daar komt de knoop/knop/frutsel bovenop ook vandaag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:33

Kijk, en zo leer je nog eens wat.
Wie zegt dat bokt niet educatief kan zijn ;)

Nu ga ik heeeeel even off-topic maar hc, ik vind jouw rij-omgeving uitnodigender om stijlvol op je paard te klimmen dan bijvoorbeeld een manege in de randstad waar je voor 40 minuten (en je betaald voor een uur :? Oh op en afzadelen mag je ook voor betalen, maar das weer wat anders) in de bak mag hobbelen, daarna weer snel snel naar het volgende item op je agenda.
Nu zit ik zelf in midden Frankrijk maar hier is niet zo'n rijke kleding historie als in de Spaanse bergen.
Dit neemt echter niet weg dat mocht ik ooit shows oid gaan geven met onze Bretonse paard(en) dat ik dan wel op zoek ga naar iets dat er bij past, uit de tijd dat paarden nog echte werden gebruikt.

Maar om even terug te komen op het cap verhaal..

Tot een aantal jaar geleden was een cap niet echt een mode item meer, echter hebben de fabrikanten hier handig gebruik gemaakt van het steeds mode gevoeliger wordende jeugd, en de cap/ helm bijvoorbeeld beplakt met 101 strass steentjes, dat ik persoonlijk echt te lelijk vind, maar dat is persoonlijk.

De tijd dat ik begon met rijden, was een cap nog niet verplicht, en kon je als je dat wilde, zo'n fluwelen geval pakken uit een kast en die probeerde je dan gedurende het "uur" op je hoofd te houden.
Na een val, ging dit ding gewoon weer de kast in. (Denk eraan, wel eerst het zand er vanaf kloppen)
Tegenwoordig betaal je makkelijk €500 voor een hippe cap. Val je ermee? Dan mag je dankzij de moderne vulling etc van dit ding, gewoon een nieuwe kopen omdat alle kreukelzones niet meer op lijn liggen.

In de tijd van de bolhoed, moest je hoogstens je hoed een keer op je vuist slaan om de bolle vorm weer terug te krijgen, maar die kon je zo weer op zetten. (De vraag of hij wel beschermde laat ik even links liggen, daar weten we allemaal het antwoord wel op)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 16:51

palousa_boy schreef:
(De vraag of hij wel beschermde laat ik even links liggen, daar weten we allemaal het antwoord wel op)

Wéten ´we´ dat of dénken ´we´dat?

- De oorspronkelijke bolhoed had niet voor niets de bijnaam ´ijzeren hoed´. Daar kon je de voet stevig op zetten en die was ook niet met een hand uit te deuken.
De truc was een met fenolhars ´gepantserde´ shellac. Feitelijk haarvilt gedrenkt in kunsthars; vergelijkbaar met glasvezel versterkte kunststof.

- De bescherming was tegen laaghangende takken, in galop door een nachtelijk bos.

- Vallen was geen punt van aandacht doordat ruiter en paard bekwaam/ervaren waren.

Dus ja, die hoed beschermde helemaal +:)+ voor het doel.

Wanneer je de huidige hoed van Cristy´s / Lock & Co. van voering ontdoet en vanaf de binnenzijde met een epoxyhars doordrenkt verkrijg je een heel acceptabel beschermende ´cap´.

p.s. mijn eigen rij-kleding is naar Frans voorbeeld ;)

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 19:35

Bedankt voor het vermeden van de oed van L´Hiver.
Hier is het oude Bokt nieuws onderwerp: [VN] Veiligheidshoedjes moeten voor minder hoofdletsel zorgen

Op http://uden.kliknieuws.nl/forum/discussie/38895 kun je meer lezen over de hoed.

´We maken een hoed en een helm van flanel, linnen en schellak. De ruimte tussen die twee vullen we op met kurkgranulaat.´

De tropenhelm waar naar verwezen wordt is de britse ´Pith´ helm.

Zoals je hieruit en wat ik al in deze draad geschreven heb, kan afleiden is de Udense hoed zowat identiek aan de oorspronkelijke bolhoed met als enige functionele verschil een toegevoegde laag kurk ipv alleen een schokopvangende bekleding.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 10:13

Over prijzen.

Dat begint en eindigt met de wet van de verminderende meeropbrangst: Elke stap verder in kwaliteit kost evenveel om te realiseren dan alle stappen ervoor bij elkaar.

Dat maakt dat de basis met afstand de meeste waar, product, voor het geld is.
Let wel; niet noodzakelijkerwijze de meeste waarDE voor het geld biedt. DAT is namelijk afhankeijk van waardering = persoonlijk.

Een grof afgwerkte plastic schaal is net zo sterk als een met prachtig, hoogwaardig vilt bedekte. Die laatste heeft noodzakelijkerwijze een vele malen hogere prijs.
De eerste biedt daardoor veel meer product voor het geld. Kan echter volstrekt waardeloos gevonden worden wanneer je waarde hecht aan mooi. Daar is een uitdrukking voor waar we zelden over nadenken; 'iets op prijs stellen'.

Wanneer je een mooi afgewerkte hoed van hoge kwaliteit vilt op prijs stelt, kom je op een hoge waarde voor jou. Dan krijg je met een mooie hoed met bijbehorende prijskaar, waarde voor je geld, ook al is deze functioneel niets beter dan de basis pet.

Het proces van vilt maken is complex en kent geen makkelijke, even goede plossingen om verkort te kiezen.
Vilt van haar, vacht is het allerbeste, stevigste, duurzaamste vilt omdat een haar microscopisch kleine schubben heeft. Bij vilt maken, worden die schubben in elkaar gehaakt door herhaalde cycli van mechanisch compacten, temperatuurwisseling en natmaken/drogen.
Dat vraagt vakmanschap, machinerie, tijd en middelen.

Echt goed haarvilt is ZEER sterk. VEEL sterker dan een dicht gevlochten katoen. Doordrenk topkwaliteit handgemaakt vilt met een natuurlijke - of kunsthars en je hebt de oorspronkelijke bolhoed. Zo licht als een schaal komt met de bijnaam 'ijzeren hoed'.
Anno nu is zo'n schaal vrijwel onbetaalbaar.
Kijk naar de hoeden van Lock en Cristy's welke vlot tot wel 500 €uro kosten en dat is van een viltkwaliteit welke beduidend minder is dan die van vroegah.
Voeg daar een bewerkelijk proces van doordrenken en afwerken aan toe en... je hebt een haarvilten schaal die hetzelfde doet als een thermoplastisch ding van de Decathlon voor een tiende van de prijs.

Net als een kwartshorloge en een mechanisch horloge eigenlijk. Die laatse kost verschillende keren wat de eerste kost terwijl die eerst nog beduidend nauwkeuriger is ook. Toch betalen legio mensen ZOveel meer voor een finctioneel inferieur product dat het voor bijvoorbeeld Rolex het geld waard is om pakweg honderd miljoen per jaar aan Formule 1 sponsoring te betalen terwijl ze nog geen miljoen horloges per jaar verkopen.

Als je bedenkt hoeveel er komt kijken om het te maken in vergelijking tot een uit plastic korrels gestampte schaal, is een hoge kwaliteit haarvilten bolhoed relatief bezien een koopje. Als je daar waarde aan hecht, prijs op stelt.