Opknapproject: getraumatiseerd paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L0veMyHorse

Re: Opknapproject: getraumatiseerd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:59

Misschien een idee voor het zadel: beginnen met lichte dingen op haar rug leggen zodat ze ziet dat het niks ergs is, en dan steeds een klein beetje meer opbouwen, tot het gewicht van een zadel

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:02

Klopt! Heb ik eerder geprobeerd (ik weet niet hoe ze daar nu op gaat reageren), toen lag ik een bodywarmer op haar rug, toen heeft ze me raak gebeten in mn rug (net onder mn nek, heb wel geluk gehad, was een flinke beet). Dus wat de reden daarvan is geweest.. Maar ik ga dat inderdaad nog proberen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:02

Wauw ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 05-05-14 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:03

Zet haar ook samen met een ander paard op een poetsplaats, en zadel het andere paard. Zodat ze ervaart dat het niet erg is. Zo ook met het hoofdstel. Heeft ze een maatje in de wei, dan het liefste het maatje gebruiken! Dat geeft vertrouwen.
Longeer haar ook in een bak waar gereden wordt, laat haar dingen zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:06

Laat het inderdaad los dat het een getraumatiseerd paard is. Benader met geduld en respect, maar niet extreem voorzichtig. Wees vooral nuchter: 'Oh, dit vind jij spannend, dan doen we het rustig aan.' versus 'Pas op want dit kan wel eens spannend zijn dus ik doe heel voorzichtig want zo meteen vind je het eng.'

Wat doe je nu al met haar? Heb je les? Kan je les op locatie krijgen? En wat voor type van training vind je interessant? Je kan het roer omgooien en de natural kant op gaan, of dingen combineren. Van wie (wat voor type) heb je hulp?
In principe is ze dus ingereden maar is er ergens spanning ontstaan. Je zult haar dus moeten leren weer te ontspannen tijdens het werk. Maar zeker omdat het een flessenveulen is, zal je haar ook moeten leren dat ze op eigen benen moet staan en waar jouw grenzen liggen. Snel op de teentjes getrapt is wel een typische beschrijving van een paard die niet weet waar jouw grenzen liggen en er graag overheen gaat. Je moet dus al eerder duidelijk die grens aangeven en het leiderschap op je nemen (en dat hoeft niet heel dramatisch te zijn, ze moet puur snappen dat ze moet aannemen wat jij op dat moment aan geeft).
Van voren af aan beginnen zou niet een gek idee zijn. Wij begonnen altijd met grondwerken en los in de bak werken. Daarna aan de longeerlijn, niet alleen de hulpen bevestigen, maar ook training van het lichaam. Leren los te laten, leren met druk om te gaan, leren de rug te gebruiken. Daarna rustig ruitermak maken en vanuit daar steeds meer opbouwen.

Maar, beleren vanachter de computer is gewoon onmogelijk. Zeker bij paarden die spanning hebben, zal je snel moeten reageren met een actie die op dat moment nodig is. Dat kunnen wij niet inschatten en daarom heb je hulp nodig IRL. Er zijn veel manieren om ergens op te reageren en 'even uitproberen' bij dit type paard lijkt me niet verstandig. Dus, terug naar de basis, goed longeren, goed grondwerken, laat het getraumatiseerd los en zorg dat je iemand erbij hebt die jou dit kan leren.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:06

_Nynke schreef:
Klopt! Heb ik eerder geprobeerd (ik weet niet hoe ze daar nu op gaat reageren), toen lag ik een bodywarmer op haar rug, toen heeft ze me raak gebeten in mn rug (net onder mn nek, heb wel geluk gehad, was een flinke beet). Dus wat de reden daarvan is geweest.. Maar ik ga dat inderdaad nog proberen :)

oei, wel op passen dan! Misschien kan iemand anders haar vast houden (niet te strak, maar wel dat ze niet kan bijten)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:42

Misschien kun je contact opnemen met de stal die haar toentertijd beleerd heeft?
Wellicht kunnen ze het zich nog herinneren en hebben ze bruikbare informatie voor je.
Ik heb ook eens een stal gebeld waar het een komen en gaan is van paarden en toch wisten ze mij veel dingen te vertellen over de geschiedenis van het betreffende paard.

Vraagje, wanneer merkte je de problemen voor het eerst op?

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:58

Ik ga (stil) volgen! :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 04:30

Ben je al bezig met bijvoorbeeld Parelli? Dat lijkt uiteindelijk altijd heel goed te helpen met moeilijke paarden. :)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:29

Lynnepinny schreef:
Ben je al bezig met bijvoorbeeld Parelli? Dat lijkt uiteindelijk altijd heel goed te helpen met moeilijke paarden. :)

Dit paard is een flessenveulen wat betekent, dat hem hoogstwaarschijnlijk onvoldoende paardentaal en respect voor mensen bijgebracht is :(:) . Als je zelf nog niet bekend bent met Parelli, is dit niet een geschikt paard om mee te beginnen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:35

_Nynke schreef:
Dankjewel :) ik weet alleen dat ze hierheen is gegaan: http://www.stalwijdewormerkwadijk.nl/ Helaas heb ik ook geen idee hoe de angst is ontstaan, ze is destijds wel teruggekomen zonder problemen (niks over vermeld, is ook aangespannen beleerd en in het verkeer gereden) dus daar weet ik helaas weinig vanaf.. Ik denk dat ze ruw aangepakt is (ze is snel op haar teentjes getrapt, met name wanneer ze haar zin niet krijgt, dus dat werkt niet altijd in haar voordeel).

Als ze is teruggekomen zonder problemen, is het probleem (flippen bij aanblik zadel en hoofdstel) dus na die tijd ontstaan. Blijkbaar ergens in jouw omgeving (begrijp ik uit je posts) dus grote kans dat je dit kan achterhalen...
Tip (overigens al vaker genoemd); steek -tot je examens- tijd in het achterhalen van de oorzaak.

Oorzaak is belangrijk voor aanpak van het probleem. Is het probleem geleidelijk ontstaan? Dan kan je zoeken naar lichamelijke of psychische oorzaken (lichaam, tanden) maar ook opties als slecht passend tuig, manier van rijden, omgang.
Is het gedrag na een incident ontstaan? (Bijv blijven hangen aan bit bij hoofdstel uitdoen, zadel onder buik etc), dan kán (hoeft niet) je aanpak van "opnieuw inrijden" onbedoeld averechts uitpakken.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:59

Bedankt voor de tips die ik heb gekregen, ga ze vanmiddag even rustig nalezen en op een rijtje zetten. Zo naar de bus om naar school toe te gaan, vorige bus gemist -.-
Anyway, Hasjam_Poe, ik kan jouw posts erg waarderen :) Net zonder problemen doelde ik eigenlijk op het feit dat we haar op hebben gehaald en dat niemand het over mogelijke problemen heeft gehad. De eerste keer dat ik zou gaan rijden flipte ze m eigenlijk al compleet, de tweede keer was het alleen maar erger en hoefde ik het niet eens te proberen (is later wel nog eens gelukt). Kan het mogelijk zijn dat ze last had van wisselende kiezen? Ze was toen 4 jaar. Aangezien ze het hoofdstel nog wel het ergst vindt.

Iemand gaf een tip over de stal mailen om te vragen of zich toendertijd problemen hebben voorgedaan, goede tip!

Over Parelli, ben ik nog niet mee bezig, ik zal me daar eens over inlezen. Maar ik weet inderdaad niet of dat een handig idee is :)

Ik heb trouwens niet echt goede faciliteiten en ben niet in de mogelijkheid het paard te verplaatsen naar een tijdelijk onderkomen waar die faciliteiten wel zijn.. Helaas. Ik heb alleen een buitenbak. En er is nog 1 ander paard van 14, die is niet van mij en de eigenaar heeft er al echt iets van 8 jaar ofzo niks mee gedaan.. heeft vooral aangespannen werk gedaan maar is wel heel relaxed en die vertrouwen elkaar ook wel, dus haar erbij zetten is ook wel een goede :)

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:29

Ik ga mee volgen! Ben benieuwd!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:04

Ben heel benieuwd of je inmiddels al bent gestart met het er beleren van je paard.