Trailer problemen, paard komt over voorstang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Re: Trailer problemen, paard komt over voorstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:41

Mijn paard draaide vroeger ook om. Hij wurmde net zo lang tot hij zijn halster af had en draaide dan om of ging ook gezellig over de voorboom hangen.
Heel gek misschien, maar wij hebben een poosje wat strobalen in de punt van de trailer gestopt...als hij dan over de boom ging hangen, stond hij met zijn voeten op de strobalen...en hij 'hing' dus niet op de stang. Hij was het geintje toen heel snel zat....er kwam immers niemand om hem te redden. Er viel namelijk niks te redden...Hij stond dan gewoon zo en ging zelf maar weer terug. We hebben de stang ook bekleed met schuim. Als hij een poosje eroverheen stond, beschadigde hij ook niks...
Iemand zei mij ook dat je de voorstang helemaal bovenin kunt plaatsen. Zo hoog dat hij er onder kan staan met zijn hoofd. En de stevigheid van de trailer blijft intact...daarbij; als hij slim is en hij stoot zijn hoofd daar een keer tegen, is het ook misschien meteen over.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:45

Morpheus81 schreef:
Mijn paard draaide vroeger ook om. Hij wurmde net zo lang tot hij zijn halster af had en draaide dan om of ging ook gezellig over de voorboom hangen.
Heel gek misschien, maar wij hebben een poosje wat strobalen in de punt van de trailer gestopt...als hij dan over de boom ging hangen, stond hij met zijn voeten op de strobalen...en hij 'hing' dus niet op de stang. Hij was het geintje toen heel snel zat....er kwam immers niemand om hem te redden. Er viel namelijk niks te redden...Hij stond dan gewoon zo en ging zelf maar weer terug. We hebben de stang ook bekleed met schuim. Als hij een poosje eroverheen stond, beschadigde hij ook niks...
Iemand zei mij ook dat je de voorstang helemaal bovenin kunt plaatsen. Zo hoog dat hij er onder kan staan met zijn hoofd. En de stevigheid van de trailer blijft intact...daarbij; als hij slim is en hij stoot zijn hoofd daar een keer tegen, is het ook misschien meteen over.

Een stang dient, naast zorgen voor stabiliteit, ook om ervoor te zorgen dat paardlief niet met z'n snuiter tegen de voorkant van de trailer aanknalt als de bestuurder plots moet remmen. Dus de stang zo hoog hangen dat hij er onderdoor kan, lijkt me nu persoonlijk ook niet het beste plan...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:49

MarliesV schreef:
Als hij jullie dus niet ziet (klep dicht) op de vrachtwagen lijkt het goed. Jullie zien is er uit willen en dus spanning, gekkigheid en proberen los te komen.

Probleem is natuurlijk dat hem dat al een aantal keren is gelukt. Niets ten nadele van jullie want zo te lezen wordt er echt alles aan gedaan om dit te voorkomen.

Klopt helemaal... Dat is ook het gene wat wij absoluut wilden voorkomen met oefenen. Helaas is het hem toch gelukt ondanks alle maatregelen. Wel hebben we hem nog 10 minuutjes (of misschien wel langer ik had echt geen besef van tijd toen ik naast de trailer stond) op de trailer gelaten, en rustig laten eten. Dat is dus ook het gekke... binnen 2 tot 3 minuten na de "paniek" is hij weer helemaal in rustige stand, en staat dan ook gewoon te eten alsof er niets gebeurd is 8)7
Heb ook nog zitten bedenken of het door mijn stress komt, maar in dit geval kan het bijna niet, ik zat in de auto, anderen hebben hem ingeladen etc. Wel heb ik zelf de klep dicht gedaan, maar nog niet ojee we gaan rijden ofzo...

Morpheus81 aan een hoge stang heb ik ook zitten denken idd. Helaas is hij niet onder de indruk van zijn hoofd stoten. We hebben in de vrachtwagen ook een bal opgehangen boven zn hoofd om te kijken of hij hier van onder de indruk zou zijn maar helaas.. je ziet hem nadenken, een stap naar achter zetten (terwijl dat eigenlijk niet pastte, hij vouwt zich een soort van op) en gewoon weer doorgaan :+
Ook link trouwens zo'n paard wat zich loswurmt! Pfff daar zul je ook de nodige stress van gehad hebben...

Miezelke zn snuiter stoten zal gelukkig niet zo snel gebeuren, de voorkant van mijn ifor is heel ruim (ivm voor uitlader) Als ik hem in de lijnen zo kort zet als vd week kan hij net aan bij het hooi... Wel ben ik dan bang voor de enorme kogeldruk die je opbouwt met een paard in de punt van je trailer...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:50

Klopt! Ik heb het zelf ook niet geprobeerd....maar weet dat er mensen zijn die de stang er helemaal uit haalden...om te voorkomen dat het paard eroverheen ging hangen...maar ik heb er dus geen ervaring mee. Wel met de strobaaltjes voorin. Dat werkte voor mijn paard prima. Maar weet natuurlijk niet of dat voor elk paard werkt.

edit: was reactie op miezelke dus ;-)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:58

Als je hem idd heel kort kunt vastmaken langs beide zijkanten zul je het misschien niet voorhebben, nee.
Strobalen kunnen goede oplossing zijn, maar die moet je dan ook goed kunnen vastzetten lijkt me, zodat hij ze niet tot achterin de trailer kan schoppen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:03

Misschien kun je met je trailer naar de Ifor Williams fabriek of van een ander merk en vragen of ze iets aan je trailer kunnen veranderen, waardoor deze voor jouw paard veiliger wordt. Die mensen hebben meer verstand van trailers dan de gemiddelde bokker. Vragen kost niets. Of via de mail foto's van je trailer sturen en vragen of ze een oplossing weten. Ook zullen zij wel weten of je wel of niet de voorstang er uit kunt laten.
Ik wens je er in ieder geval veel succes mee.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:21

Ik moest even heel goed zoeken waar ik het ooit had gelezen maar bij paardenfabrikant Anemone is er ook een optie voor de ProSafety variant. Mijn jongste ging de laatste keer namelijk over het binnendeurtje van het veewagentje heen, en toen ben ik wat gaan zoeken. De ProSafety heeft niet een deurtje tot borsthoogte maar tot bijna aan het plafond. Ik zou dan het bovenste deel boven de deur nog afschermen met een fijnmazig hooinet.
Zo ziet het deurtje eruit, is speciaal voor jonge dieren.
http://www.hethaarbosch.nl/fotos-nieuws ... fety-5.jpg

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:34

Ik denk niet dat dit ooit nog goed gaat komen. Misschien zou je nog kunnen proberen hem iedere dag zijn eten in de trailer te geven en hem daar een hele poos te laten staan zonder te rijden.Ik vrees het ergste. Als hij eenmaal dit ontwikkeld heeft blijft hij blinde paniek aanvallen krijgen. Het enige wat ik denk dat helpt is een flinke sedatiepasta.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:39

In 2 paards vrachtwagentjes hebben ze vaak ook geen stangen voor en achter, daar staan ze tussen 2 touwen / kettingen vast, dat kan je ook doen in je trailer.
Paard kan niet meer over de voorstang heen want die hangt naar beneden of haal je er uit.
Stabiliteit heb je dan nog wel van de andere 3 stangen.
Probeer het eens uit, is wel de eenvoudigste en goedkoopste oplossing en wie weet werkt het voor jullie :)

Daarnaast zijn er wel mogelijkheden om de voorzijde dicht te maken (denk aan een deurprincipe), bv. met weefrek er op, ook het weefrek kan gemaakt worden als een hengstenrek, dan kan er ook geen been in vast komen te zitten.

Kijk eens hier, op ongeveer 2.44 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=DqCnJE97wG4
Het is niet helemaal wat ik bedoel, komt wel in de buurt.

Jou trailer kan geheel dicht van achteren, ik zou mij daarom niet te veel zorgen maken dat je paard over de achterzijde naar buiten zou gaan, mits deurtjes gesloten, ook kan je evt. dit rek overwegen:
Afbeelding

Deze zijn mogelijk in een Bockman trailer (eerste 3), wellicht aan te passen voor een Ifor Williams:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Hier komen diverse mogelijkheden voorbij, als hengstenschot, ook degene zonder spijlen zeg maar, kijk naar de langskomende foto's:
http://www.vollebregtaanhangwagens.nl/Z ... odelid/686
Laatst bijgewerkt door josie op 05-05-14 18:48, in het totaal 3 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:45

mijn paard deed dit ook. Helemaal niet uit paniek. Ik liet de voorstang naar beneden. of haalde hem er gewoon tussenuit. Nooit meer problemen gehad en later weer de stang ervoor gedaan.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:25

Brainless schreef:
kvika schreef:
in een vrachtwagentje vervoeren? daar staan ze vaak zij of achterwaarts.
als je dan toch in een trailer vervoeren gaat,voorkeur anderhalfs paard en daar de stangen uithouden. kort met kop links vast zetten, zodat tie geen ruimte heeft om omhoog te komen.

De stangen zorgen voor stabiliteit van de trailer en die kun je niet zomaar eruit laten.

dan is mijn trailer uitzondering op de regel blijbaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:39

kvika schreef:
dan is mijn trailer uitzondering op de regel blijbaar.

Het gebruik van de voorstang is wettelijk verplicht omdat deze onderdeel is van de constructie van de trailer.

Citaat:
SLOTBOOM NIET VERPLICHT?

In tegenstelling tot de voorboom is de slotboom in de trailer, de stang achter het paard, niet meer verplicht. Het niet (goed) gebruiken van deze stang is echter zeer onveilig, zeker voor degene die de klep van de trailer open- of dichtdoet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:23

Pfff moeilijk probleem, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dit op te lossen.

Het eerste waar ik wel aan dacht is aan een band over zijn schouders zoals ze ook wel doen bij paarden in een hoefstal (zie foto's hier http://www.hoefschoenen.be/trekpaard.htm ) uiteraard niet een ketting zoals op de foto's maar een stevige band of ander materiaal.

Wellicht dat een trailerbouwer daar een extra bevestiging voor kan maken in de trailer en dan wel met veiligheidssluiting, dan kan hij in ieder geval niet meer omhoog komen. Niet de meest mooie oplossing maar zou er eentje kunnen zijn?

Voorstang eruit laten zou ook een oplossing zijn maar dan scheelt dat inderdaad in stabiliteit van de trailer en je paard kan dan met zn snuit door de voorruit knallen als er hard geremd moet worden. Daar moet dan wel een rekje voor worden geplaatst voordat hij er doorheen gaat.

Schuin vervoeren is ook een optie. Achteruit niet in een gewone trailer (bedenk wat het met de kogeldruk doet als je de kont voorin plaatst).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:57

cristinaa helaas is dit geen optie meer. Hij staat namelijk wel gewoon braaf inmiddels als we stilstaan. Het gedonder begint als we er echt niet meer bij kunnen lijkt wel.

Josie bedankt voor je uitgebreide post. Het schot ertussen is het probleem niet, het is echt de voorkant helaas. Het tussenschot in mijn trailer is gelukkig erg hoog, dat scheelt weer. Ik denk dat het idd iets van een dicht rek aan de voorkant zou moeten worden.

Cissy band over zijn schouders hebben we ook aan gedacht, maar hoe klem moet je een paard zetten, en wat als er dan toch paniek uitbreekt...

Helaas neig ik toch steeds meer naar het halen van mijn c rijbewijs. Want wat gebeurd er als hij dit grapje uithaalt op een 80 km weg of snelweg, en hoe stabiel ligt je trailer dan nog achter de auto (hoe groot de auto dan ook is).. Mocht de trailer echt enorm heftig gaan slingeren ben je nog verder van huis..

Pffff kon hij maar praten, kon ik hem maar duidelijk maken dat we echt leuke dingen gaan doen met de trailer...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:32

Als je paard goed vast staat gaat deze echt niet door de voorruit, wel aan twee kanten vastzetten, zonder stang er voor, dan komen ze ook niet bij de voorruit :)

Reading?
Medium Paulien:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1668700
Nancy: http://www.staldanae.nl/

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:41

http://www.horses.nl/artikelen/de-veili ... ntroleren/

Als je deze link aanklikt, zie je een foto van een wit paard met zijn hoofd door zo'n stalrek. Kun je niet zo'n rekje apart kopen, bevestigen dat je hem van het haakje loshaalt je hem open kunt zetten dat hij alsnog voor uit kan lopen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:46

Wat hier helpt is het paard niet aan een halster maar aan een koeienband vast zetten in het begin ook nog een longeersingel met een touw tussen haar benen naar de band dat ze niet kan stijgeren maar inmiddels gaat het goed zonder dat touw.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:44

Wij deden bij (vooral jonge/moeilijke) paarden het halstertouw onder de voorstang door en knoopten deze vast aan de voor ring. Geen een kwam met de voorbenen over de voorstang zetten. Als ze naar voren gaan komt er druk op het halster en kunnen ze niet omhoog komen, gaan ze wat naar achteren dan gaat de druk er af. (dan wel de achterstang op het eerste gaatje van achter ;) )

Er zijn ook trailers met zijlaadklep :j Welk merk ben ik even kwijt. Staan dan met de neus naar achteren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:51

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:56

aikon schreef:
Wij deden bij (vooral jonge/moeilijke) paarden het halstertouw onder de voorstang door en knoopten deze vast aan de voor ring. Geen een kwam met de voorbenen over de voorstang zetten. Als ze naar voren gaan komt er druk op het halster en kunnen ze niet omhoog komen, gaan ze wat naar achteren dan gaat de druk er af. (dan wel de achterstang op het eerste gaatje van achter ;) )

Er zijn ook trailers met zijlaadklep :j Welk merk ben ik even kwijt. Staan dan met de neus naar achteren.

Ja inderdaad TS, als je hem nu met een touw heel kort aan de voorstang vastbindt, of eronderdoor en dan naar voren, zoals hierboven beschreven, dan kan hij toch niet met zijn voorbenen over de voorstang geraken?
Al geprobeerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:00

Edit: moest pb zijn :+ :o

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 13:37

Aikon die ziet er erg gaaf uit! Maar voor die prijs gok ik zomaar dat een vrachtwagen voordeliger is dan die trailer met een veilig kunnen trekken auto...

Miezelke hij stond echt heel erg kort aan beide zijde vast. We snappen niet hoe hij zijn benen er nog tussen kreeg.. Hoe bedoel je onder de stang door naar voren? Kan hij dan nog wel bij zijn hooinet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:42

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gezien onder stang door vastknopen. Hij zal dan niet bij zn hooinet kunnen als je die ver voorin hebt.. Maar die kan je ook achterwege laten? Ik ken meerdere paarden die er strontvervelend van worden helemaal als die op een goed moment op is...

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:11

Ik zou het ook proberen met touw onder de voorstang of idd geen voorstang of helemaal boven in(al meerdere positieve verhalen gehoord), strobalen is ook een goede optie.

Ik ga ook mee met Yvank_ een hooinet is zeker niet altijd nodig en kan paarden soms alleen maar onrustiger maken. Hebben jullie al eens zonder geprobeerd?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:11

Zonder hooinet maakt helaas geen verschil. De 2e keer waarbij hij over de voorstang kwam hebben we geen hooi gegeven, de overige keren wel.