Mag ik met een trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:05

manubres schreef:
Belangrijk is het maximum toelaatbare gewicht van de trailer...EN...het gewicht wat je auto mag trekken!!!
Onze auto mag max. 1200kg geremd trekken. Dus als ik een trailer met een max. toelaatbaar gewicht van 1300kg wil trekken mag dat niet! Je kan een trailer wel terug laten keuren bij de RDW naar bijvoorbeeld 1200kg, als de trailer (bijv. 580 kg) en je paard (maxx. 600kg) dus niet boven de 1200kg uitkomt.

Daarnaast moet dan de 1200kg met het gewicht (+ laadvermogen) van de auto niet meer zijn dan 3500kg.

Ik begreep dat ze niet zo heel vaak controleren omdat de politie zelf ook niet veel meer van de regels snapt. Maar krijg je een aanrijding dan zullen ze het wel tot de bodem uitpluizen denk ik.

Dat is dikke nonses...

manubres

Re: Mag ik met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:15

Wat is nonsens???
Een paar weken geleden heeft een kennis van mij de trailer nog (moeten) laten terugkeuren...na overleg met de RDW!....anders snapt de RDW er ook niks van.
Weet je wat het probleem is, ze zouden de regels eens in normaal begrijpbare taal moeten omschrijven dan was het voor iedreen duidelijk!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:18

manubres schreef:
Wat is nonsens???
Een paar weken geleden heeft een kennis van mij de trailer nog (moeten) laten terugkeuren...na overleg met de RDW!....anders snapt de RDW er ook niks van.
Weet je wat het probleem is, ze zouden de regels eens in normaal begrijpbare taal moeten omschrijven dan was het voor iedreen duidelijk!

Terugkeuren om niet over die 3500 kilo te gaan waarschijnlijk .

Regels zijn gewoon duidelijk! Kwestie van lezen wat er staat!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:20

Nee, terugkeuren om niet boven de 1200kg te komen die onze auto mag trekken....

En zo duidelijk vind ik de regels niet. Ken veel mensen in mijn omgeving, inclusief mezelf waarvoor de regels erg onduidelijk zijn. Helaas zijn we niet allemaal zo intelligent....als Ikke...
Laatst bijgewerkt door manubres op 04-05-14 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:22

Luister naar wat ikke zegt en negeer al het andere. Dat is het enige advies wat ik je kan geven :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:27

Zolang je auto zwaarder is dan het max massa laadvermogen van de trailer, mag je met alleen met B rijden. Dus met een auto van 1300 kg (die dit mag trekken) kun je met een trailer van 1200 kg massa rijden. Zolang je niet boven de 3500 kg totaal komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:33

manubres schreef:
Wat is nonsens???

Dat het maximale gewicht van de trailer niet meer mag zijn als wat de auto mag trekken. Dat is gewoon NIET waar. Je mag er niet meer inzetten dan je auto mag trekken maar dat is heel wat anders.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:38

Nou, lekker dan...de RDW wil zeker geld verdienen...Mijn kennis heeft de situatie voorgelegd en de trailer moest teruggekeurd worden omdat de auto het max. toelaatbare gewicht van de trailer (op papier) niet mocht trekken...toch raar van de RDW!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:40

Tja dat kan, maar het hoeft toch écht niet... RDW heeft mij overigens die info niet gegeven die zeiden letterlijk zolang u er maar niet meer inzet dan de auto mag trekken is het geen probleem.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:43

Ik zal het mijn kennis maar niet vertellen, eerst heeft ze veel geld uitgegeven aan het (proberen) te halen van het E rijbewijs, wat achteraf helemaal niet nodig was...en toen nog de kosten van het terugkeuren van de trailer... :(

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:51

Het is een simpel toch... :o

Je hebt een B-Rijbewijs.
Dan mag je:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Je hebt Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag je:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Je hebt rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:59

Frosti schreef:

Je hebt een B-Rijbewijs.
Dan mag je:

een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.

Kleine aanvulling: ook in het laatste geval moet de auto het FEITELIJK gewicht (leeggewicht plus daadwerkelijke lading) nog steeds kunnen en mogen trekken (art 8.15.15 regeling voertuigen)

manubres schreef:
Nou, lekker dan...de RDW wil zeker geld verdienen...Mijn kennis heeft de situatie voorgelegd en de trailer moest teruggekeurd worden omdat de auto het max. toelaatbare gewicht van de trailer (op papier) niet mocht trekken...toch raar van de RDW!

Toch raar dat je zomaar klakkeloos gelooft wat iemand oplepelt, zeker als je weet dat de relevante wetsartikelen tegenwoordig in de FAQ staan!! Daarnaast zie ik het ook nog gebeurt zijn dat de RDW het wel correct heeft uitgelegd maar dat die kennis van je het verkeerd heeft begrepen; zal ook niet de eerste keer zijn!!!

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:01

ikke schreef:
Frosti schreef:

Je hebt een B-Rijbewijs.
Dan mag je:

Kleine aanvulling: ook in het laatste geval moet de auto het FEITELIJK gewicht (leeggewicht plus daadwerkelijke lading) nog steeds kunnen en mogen trekken (art 8.15.15 regeling voertuigen)

Helemaal mee eens!!! +:)+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:37

Jij iig niet want je bent 13. Nog vijf jaar sparen dan kan je na je b rijbewijs door voor je be :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:03

zodiacje schreef:
Jij iig niet want je bent 13. Nog vijf jaar sparen dan kan je na je b rijbewijs door voor je be :D

Ik denk over 5 jaar eerst voor je B+, en daarna nog eens voor je E.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:34