manen haflinger verplicht invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: manen haflinger verplicht invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:22

Ik vind eigenlijk wel dat jury's verschil mogen laten zien wat betreft de verzorging van verschillende combinaties. De ene combinatie is toch beter afgewerkt dan de ander. Wat betreft het traditioneel vlechten of juist niet vlechten daar zit ook een verschil tussen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een een paard gezien met veel haar aan de benen (lange sokken) maar was verder wel getoilleteerd. Dus oren geschoren (toen het nog mocht) staart bijgeschoren en manen netjes ingevlochten. Dit meisje was helemaal verbaast dat ze als commentaar kreeg dat ze voor een hoger cijfer ook de sokken moest toilleteren. Terwijl zij vond dat het bij het ras hoorde. Dus mijns inziens of helemaal volgens het ras of helemaal niet. Misschien vond deze jury jouw manen wel te kort (niet dat jij daar altijd wat aan kan doen) en op deze manier niet volgens het ras.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:27

Yvank_ schreef:
Afgezien van wat iedereen mooier vind. Zie mijn eerste bericht de knhs geeft aan dat ze er niet op mogen afrekenen :)

Er staat ook nergens in de reglementen dat strontvlekken niet zijn toegestaan. Moeten ze dan iedereen maar gewoon een 10 geven? Het is gewoon een trut cijfer die ik liever gister had zien verdwijnen dan vandaag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:35

Punten op afwerking vind ik een lastige. Niet vlechten met een haflinger kost vaak meer werk dan wel vlechten. Toen ik mijn haflinger moest vlechten, waste ik zijn manen nooit. Hup hengstenvlecht of knotten er in en klaar. Met losse manen moest alles gewassen worden omdat ze niet van zichzelf wit worden, antiklit, zorgen dat het naar 1 kant bleef hangen (want dat vond ik zelf mooier), enz. Kostte mij veel meer tijd, maar de meeste mensen denken juist dat knotten meer werk is.

Knotten met dikke manen kan overigens wel. Met naald en draad, niet te grote vlechten.
Met knotten: https://lh5.googleusercontent.com/-OZWZ ... G_8893.JPG
Zonder knotten: https://lh5.googleusercontent.com/-2H3S ... 0_4139.JPG

Zelf heb ik nooit verschil tussen punten gemerkt als ik het los had of gevlochten.

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:36

Een haflinger mag de manen los hebben. Ik heb ze altijd naar beide kanten hangen en allemaal ongelijke hoogte. Nooit problemen mee gehad en altijd een 8 voor de verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:38

Strontvlekken mogen ze je op afrekenen omdat je dan niet netjes verzorgd bent. Vindt dat een rare vergelijking. Ik zeg puur wat de knhs zegt er mag geen minder cijfer worden gegeven omdat een paard als een haflinger niet ingevlochten is. Dus als iedereen een 8 had en ts een 6 enkel en alleen omdat er niet gevlochten is is dat volgens deze knhs niet toegestaan. Als er om een andere reden een 6 is gegeven en ze het vlechten alleen benoemen maar niet meedelen in beoordeling is het wat anders.

En dit is niet mijn eigen interpretatie maar dit is wat mij meerdere keren verteld is door de knhs.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:42

bliver schreef:
Ik vind eigenlijk wel dat jury's verschil mogen laten zien wat betreft de verzorging van verschillende combinaties. De ene combinatie is toch beter afgewerkt dan de ander. Wat betreft het traditioneel vlechten of juist niet vlechten daar zit ook een verschil tussen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een een paard gezien met veel haar aan de benen (lange sokken) maar was verder wel getoilleteerd. Dus oren geschoren (toen het nog mocht) staart bijgeschoren en manen netjes ingevlochten. Dit meisje was helemaal verbaast dat ze als commentaar kreeg dat ze voor een hoger cijfer ook de sokken moest toilleteren. Terwijl zij vond dat het bij het ras hoorde. Dus mijns inziens of helemaal volgens het ras of helemaal niet. Misschien vond deze jury jouw manen wel te kort (niet dat jij daar altijd wat aan kan doen) en op deze manier niet volgens het ras.

Het is een dressuur wedstrijd geen poetswedstrijd is mij altijd op de cursus gezegd ;). Daarom iedereen standaard een 7 geven tenzij er echt dingen vies enz zijn dan een keer lager (ik heb 1x een 6 gegeven daarom). Sommige willen daarom dat het cijfer verzorging er ook vanaf gehaald wordt is mij verteld

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:34

Ashley5760 schreef:
Persoonlijk vind ik ingevlochten strakker staan en minder rommelig overkomen, als ik er een had met lange manen zou ik dus hengstenvlecht oid doen. Echter als jury krijg je er van mij geen aftrek voor als je ze los hebt eveneens je geen pluspunten krijgt omdat je het wel ingevlochten hebt.

En zo hoort het ook. Hier ook iemand die met gewoon losse manen start op wedstrijden. Paard voelt zich daar prettiger bij dan als ik het in een hengstenvlecht doe. En ik denk altijd maar zo, als je je winstpunt met de verzorging moet verdienen. Dan is er in mijn ogen meer aan de hand. Ik wil hem verdienen op mijn rijden. En niet op mijn verzorging. Zorg er natuurlijk wel voor dat alles er zo netjes mogelijk uit ziet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:17

Anoeska schreef:
Wat is nou afrekenen? Ze heeft een 6 gekregen. Een 5 is al voldoende, dus een 6 ruim voldoende. Dat iets reglementair toegestaan is, wil niet zeggen dat de jury er verplicht een 8 voor moet geven.

Misschien waren er wel neer dingen mis, om een hoger cijfer op het punt verzorging te krijgen.

een 6 is voldoende, 5 is onvoldoende :)

Als een paard te dikke manen heeft moet je ze uitdunnen. Daar zijn speciale mesjes voor.
Een 6 is een voldoende dus is er niks om een klacht in te dienen.
Misschien gaf ze iedereen wel een 6?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:21

Waarom zou je de manen van een haflinger moeten uitdunnen? Je mág ze gewoon los houden of dat mooi is en functioneel niet van toepassing dat ieder zn eigen keuze.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:38

Anoeska schreef:
Wat is nou afrekenen? Ze heeft een 6 gekregen. Een 5 is al voldoende, dus een 6 ruim voldoende. Dat iets reglementair toegestaan is, wil niet zeggen dat de jury er verplicht een 8 voor moet geven.

Misschien waren er wel neer dingen mis, om een hoger cijfer op het punt verzorging te krijgen.

Als je allemaal 6jes heb dan kom je uit op totaal 180 punten. Een 5 is dus een onvoldoende en een minpunt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:42

Toch raar dat het in het reglement anders staat dan. :roll:
Citaat:
3.
De prestaties van de deelnemers in de proeven worden door een daartoe gelicenceerd jurylid beoordeeld door middel van het toekennen van cijfers, variërend van 0 t/m 10, waarbij het cijfer 0 het slechtste en het cijfer 10 het beste cijfer is. Het toekennen van halve punten is bij alle onderdelen in de FEI proeven toegestaan. Het toekennen van halve punten is ook toegestaan bij de waardering van de artistieke presentatie in de Kür op muziek in alle klassen.
De tabel/verklaring van de cijfers luidt als volgt:
10 = uitmuntend
9 = zeer goed
8 = goed
7 = tamelijk goed
6 = bevredigend
5 = voldoende
4 = onvoldoende
3 = tamelijk slecht
2 = slecht
1 = zeer slecht
0 = niet uitgevoerd
Onder 'niet uitgevoerd' wordt verstaan, dat praktisch niets van de
gevraagde beweging of oefening is getoond.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:45

Apart, maar ik weet niet hoe het eruit zag, als het nogal woest was omdat het nog niet lang is dan snap ik het ergens wel, bij mn haf zat het of in de hengstenvlecht of los maar dan deden we vlak voordat ie de ring inging nog even de borstel erdoorheen voor de zekerheid, maar dat was wel echt lang en hing mooi omlaag. Mn KWP-ners altijd kort gehouden dus daar gold het niet voor. Wil bij mn friesje een hengstenvlecht erin gooien, is toch netter en je ziet de hals voor de buiging ook beter.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:46

Yvank_ schreef:
Waarom zou je de manen van een haflinger moeten uitdunnen? Je mág ze gewoon los houden of dat mooi is en functioneel niet van toepassing dat ieder zn eigen keuze.

precies, als het lang genoeg is hangt ook dik haar omlaag

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:43

heroes_hell schreef:
Anoeska schreef:

een 6 is voldoende, 5 is onvoldoende :)

Als een paard te dikke manen heeft moet je ze uitdunnen. Daar zijn speciale mesjes voor.
Een 6 is een voldoende dus is er niks om een klacht in te dienen.
Misschien gaf ze iedereen wel een 6?

Misschien even wat beter je reglementen kennen. Een 5 is een voldoende bij de jurering voor de knhs.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:33

heb je een foto van hoe hij erbij liep met die wedstrijd?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:19

Is dat veranderd laatst?
Je krijgt toch bij 6=0 5=-1?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:31

heroes_hell schreef:
Is dat veranderd laatst?

is altijd al geweest dat ze 5 voldoende nomen waarom is mij ook een raadsel

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:13

heroes_hell schreef:
Is dat veranderd laatst?

5 Vinden ze inderdaad een voldoende. Maar bij alleen maar 5-en heb je wel een verliespunt aan je kont hangen. En inderdaad 5 is -1.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:38

heroes_hell schreef:
Is dat veranderd laatst?

Bedoel je bij het optellen of wa? Dan ga je uit van een winstpunt dus dan is 5 -1.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:05

om een winstpunt te halen heb je 6en nodig dus een 5 is onvoldoende hoe ze het ook noemen in de reglementen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:06

Een 5 is voldoende, maar niet genoeg voor een winstpunt. Daarom heet het ook een winstpunt, anders hadden ze het wel een voldoendepunt genoemd.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:11

wat een onzin, bij je examen is een 5 ook geen voldoende, dan heb je echt een 6 nodig om te slagen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:15

Ik wist niet dat een dressuurproef een examen is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:20

Je probeert toch een niveau hoger te komen of rijd jij om voor altijd in de B te blijven??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:24

Gelukkig hoef ik geen B meer te rijden.