Twijfels bij paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:10

Juist omdat het karakter voor jou zo belangrijk is, ook ivm jouw wat angstige inslag, zou ik jou echt adviseren een paard te kopen bij iemand die het paard door en door kent en waar je de tijd krijgt het paard te leren kennen. Er zijn ook mensen die voor hun paard de beste klik met de nieuwe baas willen hebben en daar de tijd voor nemen. Ik heb zelf mijn paard gevonden door heel veel paarden te proberen en ik heb veel stallen gemaild én uitgebreid beschreven wat ik zocht. Daarnaast heb ik iemand meegenomen bij het paarden kijken. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:13

Yellowbird schreef:
ik ben aan het kijken voor een eigen paardje te kopen. Nu ben ik gisteren gaan kijken en de man heeft me een paard laten zien dat beter bij me zou passen. Degene waar ik voor ging kijken was erg groot en had een mankement. Dus dat andere paardje maar eens bekeken en er op proef gereden.
Het beestje liep lekker, niet heet in het hoofd en we zijn ook nog even naar buiten geweest om te kijken hoe hij daar zou reageren.

Eenmaal buiten was ik zenuwachtiger dan peerd zelf haha. Hele hoop fietsers tegengekomen, auto's en twee tractors. Piece of cake. Beestje keek wel maar liep lief door.

Ik ben dus op zoek naar een betrouwbaar paard om mee buiten te gaan rijden. Zowel alleen als in de groep. Ik wil absoluut geen heethoofd, daar ikzelf een zenuwpees ben.
En voor zover lijkt dit paard daaraan te voldoen en loop ik stiekem wel warm voor hem.

Maar... Deze man had hem diezelfde dag pas gekocht, en weet het karakter dus nog niet. En na wat speuren op internet kwam ik wat verontrustende dingen tegen.
Wat is nu wijsheid.. Paard is 17 jaar. Als ik hem zou kopen zou ik wel een klinische keuring willen laten doen. Of is het toch verstandiger verder te kijken en deze langs te laten gaan?

Euh..
Jij hebt gereageerd op een paard wat hij te koop aanbied, eenmaal daar aangekomen kun je die niet bekijken want het is niets voor je en heeft hij een paard wat net een paar uur bij hem op stal staat wat wel geschikt voor je zou zijn? En jij bent daarop gegaan en er ook meteen mee naar buiten gegaan?
Ik had het paard niet eens willen zien en was direkt weer weg gegaan.

Sammie

Re: Twijfels bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:15

Ik denk dat je een paar onjuiste conclusies trekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:18

Misschien, daarom staat er ook een vraagteken achter.

Ik denk dat het verstandig is als ts op zoek gaat naar iemand met een bak ervaring die haar kan helpen bij het zoeken naar een fijn paard. En niet meer naar handelaren gaan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:18

Neem de tijd! Ik heb er 10,5 maand over gedaan voordat ik DE pony vond die ik zocht. Ik ben bij tig verschillende adressen geweest maar er was altijd een stemmetje dat zei: mmmm nee dit is em niet. Uiteindelijk eentje gevonden die te duur was, de eigenaar wilde er meer geld voor hebben dan dat een zadelmakke kruising waard was en toen ging de zoektocht weer verder. Als je een paardje ziet waarvan je positieve kriebels in je buik krijgt dan weet je genoeg! Dus bij een negatieve kriebel....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:21

Waarom niet naar een handelaar gaan? Zijn ook zat goede handelaren en zat slechte particulieren ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:24

In de situatie van ts, zou ik niet naar een handelaar gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:25

Kan op zich wel, maar iemand met veel verstand van kopen meenemen is dan idd niet onverstandig.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:29

ik kwam er ook pas achter dat het een handelaar was toen ik er was.

via pb heb ik dus precies gehoord wat ik vermoedde. dat hij louche zaken doet.

ik heb wel iemand die met me mee wil gaan kijken als het klikt maar om haar nu naar ieder paard mee te slepen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:31

anneliesdj schreef:

Dat begreep ik al, ik vroeg je waarom ?

Net alsof je niet iemand met verstand moet meenemen naar een particulier?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:43

Yellowbird schreef:
ik heb wel iemand die met me mee wil gaan kijken als het klikt maar om haar nu naar ieder paard mee te slepen..

Zou ik juist wel doen :jj

ruitje; altijd iemand met ervaring meenemen natuurlijk :s
Volgens mij weten we allemaal wel waarom je als beginner beter niet naar een handelaar kunt gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 03:59

anneliesdj schreef:

Als je koopt bij een handelaar heb je 6 maanden "garantie".
Bij een verborgen gebrek moet de verkoper bewijzen dat deze is ontstaan na verkoop.

Als je van een particulier koopt moet de koper dat zien te bewijzen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 05:15

Dat Brainless, en het feit dat een handelaar vaak een naam te verliezen heeft zorgt ervoor dat ik niet zoals 'iedereen weet' waarom je niet naar een handelaar zou moeten gaan....

TS: Ik zou kijken of er toch iemand met je meekan alle keren, ik ga ook nooit alleen kijken, je ziet gewoon niet alles en kan beter naar het verhaal van iemand luisteren :) .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:42

Een paard met mankementen verkopen is geen louche zaak als de handelaar duidelijk vermeld dat het paard mankementen heeft.
Genoeg kopers die vallen voor de lage prijs en zichzelf doen geloven dat die mankementen heus wel zullen meevallen. Als dat dan niet is en paard vertoont pijn of last na de koop, dan wordt de koper-eigenaar al snel kribbig en zal naar de handelaar gaan wijzen.

Ik zeg niet dat dat het geval is hier, maar probeer de berichten die je krijgt ook een beetje in perspectief te plaatsen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:46

Heb je post niet eens gelezen, alleen de titel en het is echt waar; bij twijfel niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:51

Bij twijfel, inderdaad niet doen. Niet alleen voor dit paard (omdat ik nu lees dat je hier niet mee verder gaat) maar met ieder paard.

Verder is er over iedereen wel narigheid te vinden, als er over het paard maar geen narigheid is. Maar wat al gezegd werd, paarden op een nieuwe plek kunnen compleet overdonderd zijn en dan onwijs braaf zijn, dus zeker omdat hij er net een dag stond zal het misschien niet een al te goed beeld hebben kunnen geven van het paard. Kopen bij handelaren is net zo riskant als kopen bij een particulier, bij allebei de partijen zitten er haken en ogen aan. Bij het kopen van een paard is het gewoon heel verstandig om een doorgewinterd, ervaren persoon mee te nemen. En de aanschaf van het paard hoeft toch niet morgen al te gebeuren? Tot die tijd gewoon lekker verder kijken, kijken wat bij je past en met welk paard je een goed gevoel hebt. Maar iemand meenemen is zeker wel verstandig, iemand met een objectieve kijk want vaak ben je geneigd alleen de goede punten van het betreffende paard te zien :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:54

Bij het zoeken naar een paard lijkt het me heel logisch dat je twijfelt, het is nogal een beslissing.
Mijn man en dochter zijn meegeweest en die wisten het zeker, dit was mijn paard. En dat bleek ook zo te zijn. Ook kleiner dan ik wilde, "maar ja meid, je komt er wel makkelijker op" vond mijn man.
Mijn advies, neem mensen mee die jou goed kennen en reeel zijn over je kunnen en wensen (dat kan nogal eens botsen).
Dit hoeft beslist geen verkeerd paard te zijn en ook handelaren hebben leuke paarden evenals particulieren die draken van beesten proberen te verkopen.
Bij twijfel niet doen ga ik niet in mee, ik twijfel altijd over een dergelijke aankoop.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:59

Je hoeft niet altijd iemand mee te slepen. Ik ging ook vaak alleen. Pas toen ik dacht dat ik een goed paard gevonden had heb ik iemand mee gevraagd voor een tweede bezichtiging.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:01

Ik heb helemaal niemand meegehad. Ik ben alleen naar de handelaar gegaan, mocht het paard daarna wel op proef. heb haar nu anderhalf jaar en ben er stikblij mee....

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:06

Gini schreef:
Een paard met mankementen verkopen is geen louche zaak als de handelaar duidelijk vermeld dat het paard mankementen heeft.
Genoeg kopers die vallen voor de lage prijs en zichzelf doen geloven dat die mankementen heus wel zullen meevallen. Als dat dan niet is en paard vertoont pijn of last na de koop, dan wordt de koper-eigenaar al snel kribbig en zal naar de handelaar gaan wijzen.

Ik zeg niet dat dat het geval is hier, maar probeer de berichten die je krijgt ook een beetje in perspectief te plaatsen.

Ik was degene die haar een mail geschreven heeft over deze man. ;) en ik kan uit eerste hand mededelen dat deze man alleen maar paarden verkoopt die ziek zijn, geen chip hebben, hartstikke kreupel en ze worden hoogstwaarschijnlijk plat gespoten. Die man heeft toen hij ons zieke paard kwam ophalen die we van hem vandaan hadden de stal uit geslagen en de trailer in gemept. Voor deze meneer heb ik toendertijd ook naar de dierenbescherming gebeld.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:11

Ik geloof niet dat een handelaar alleen maar beroerde paarden verkoopt, dan zou hij nl snel uitgehandeld zijn ...
Denk als TS interesse heeft in dat paard dat ze om een proefperiode moet vragen en een keuring moet laten doen....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:17

Geloof me dat Veel meer verkopers/handelaren louche zaken doen dan jij denkt :')
Maar dat wil niet altijd zeggen dat de paarden slecht zijn.
Iemand met verstand meenemen en het paard na laten kijken.
Zou mij er in ieder geval niet van weerhouden, zeker niet als het paard bij mij past

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:22

Bovenstaande vind ik heel duidelijk:) Maar ook bij Particulieren wordt de boel regelmatig bedonderd. Het is helaas niet anders dat je in de paardenwereld je ogen en oren open moet houden en goed moet onderzoeken wat je koopt zo ver je kan. En helaas kan je weleens een miskoop doen het blijft een dier wat leeft en kan veranderen of iets had wat niet direct zichtbaar is. En tuurlijk verkoopt eentje slechter dan de andere. Maar blijkbaar is er nog wel handel anders had hij geen brood. Dus zoek goed uit en test goed en laat vooral goed keuren dan! Houdt mij niet tegen hoor zulke verhalen. Budget en prijs vragen is dan in verhouding blijkbaar en tja moet je beter opletten.

Als ik bij twijfel niet moet kopen had ik mijn huidige paard niet gehad;) HIj was toen 2,5 jaar en is nu 8 jaar;) Omdat het mijn eerste echte eigen paard was had ik een hele hoge bange drempel. Juist bang om die miskoop te doen enz. Dus twijfelde ik bij elk paard;) Ben nog andere paarden gaan kijken na hem maar uiteindelijk terug gegaan en hem gekocht. En nog nooit zo gelukkig geweest met mijn paard. En momenten van twijfel heb ik later nog weleens gehad van zal ik hem dan maar weg doen omdat ik angsthaas ben geworden. Hij heeft zelfs te koop gestaan omdat ik dacht dat ik niet meer met hem door kon. Maar nu..zo blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik ben aan mezelf gaan werken en heb nu een super paard aan hem juist met mijn angst! Als ik hem maar begreep;)

En mijn 2de komt gewoon van een handerlaar hoor. Was verliefd op het eerste blik en prijs was niet hoog. Gok genoemen. Ze is klinisch gekeurd en naar huis ermee. Tot nu toe hadden die mensen ook niet gelogen over het gedrag van haar en bij mij doet ze dat juist veel minder erg dan daar bij die stal! Dus het is ook hoe houdt je het paard daarna thuis! Hoe staat hij nu gestald. EN laat gewoon keuren in ieder geval op die leeftijd klinisch. En ze heeft nog niets raars wat ik niet ingeschat had.

En bij een handelaar vraag goed door, kijk goed rond. Ga nog eens kijken. Wees niet verrast soms dan dat het paard weg is voor je er weer bent. Dat kan ook. Ze wachten ook niet op jou.

Zie bovenstaand verhaal net verschijnen en snap het wel! Maar blijkbaar is de handelaar niet gestopt wat ze wel kunnen tegenwoordig. Houdt je ogen open en vraag iemand mee en laten keuren door eigen dierenarts. En als hij zonder chip verkoopt moet dat direct eruit komen bij klinische keuring eigen dierenarts. Zeg ook tegen je dierenarts dat de handelaar een reputatie zou hebben. Hij kan je wel helpen of je goed doet of niet.

Bij paarden blijft het moeilijk. En ook jou manier van houden kan veel schelen hoe een paard is en wordt. Kijk ook goed naar wat is hij nu gewend en wat eet hij, hoeveel uur loopt hij buiten enz enz.. Bij een handelaar lastig te bepalen dus neem je wat meer de gok. Wil je die gok nemen?
Laatst bijgewerkt door Almighty op 05-05-14 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:23

Wil je niet verontrusten maar ik ken ook een verhalen waar particulieren veel bedriegen en je een afgekeurd paard verkopen.

Denk niet dat je van iedere handelaar kan zeggen dat ie niet deugd en particulieren wel deugen. Maar helaas al meerdere particulieren gehad die enorm liegen over hun paard.
Een "stal' die kan je ook erg laten denken dat je een fantastisch paard koop. Maar in werkelijk zit het vol met artrose. Heb net een gekochte merrie waar ik foto's van had laten maken giga afgekeurd, die is door de eigenaren gewoon door verkocht. Gelukkig kwam ik die schat tegen, na die jaren nog niet losgelaten en was een hevige schok om haar opeens te zien. Deze eigenaar zit nu met een probleem en de oude ook, maar goed.

Eigenlijk zou er een lijst van dit soort mensen er moeten zijn. Want vind het rond uit schofterig hoe er met dieren om worden gegaan. Als eigenaar van een ziek paard moet je je kapot schamen om een ziek dier te verkopen omdat het wat moeilijker is. Een kind doe je ook niet weg als die ziek is.
Mijn mening is als je voor een paard kiest om er op te rijden, wat het paardje aangeleerd is om de mensen te kunnen laten rijden. Mag je het wel kopen, maar dezelfde mensen denken aan geld als het dier ziek word of niet meer gewenst is dan danken zij het af als ze een stuk vuil zijn.

Ben al drie keer opgezadeld met van die paarden eigenaren en hun paarden om hun probleem en verantwoordelijkheid af te schuiven naar een ander. Gelukkig twee keer het kunnen terug draaien. En ja drie keer een persoon mee genomen die expert is. Maar dan nog kan het gebeuren, zeker als de klinische keuring goed is..... klinische keuring stel niks voor helaas.

Ga op je gevoel af, maar denk altijd de eerste klik is belangrijk je moet eigenlijk hotel de botel zijn op je paard dat je gaat bekijken...

Zelf nu een pony gekocht en volgens de vee arts een dermatologisch project is. Eigenlijk heeft hij gelijk, maar als je dol op hem of haar ben is het minder belangrijk. En heb je er veel voor over. En ja ze heeft blijkbaar erg veel mee gemaakt volgens de paardentandarts die ook readings geef. En ben geschrokken, en ook verdrietig. Mijn ervaring is dan ook dat als de klik er is je bijna alles aan kan.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:23

@billy, nee klopt er zal wel 1 goede bij zitten. Maar ik heb contact met iemand die daar ook een ziek paard gekocht heeft en die kent ook weer mensen die daar een ziek paard vandaan hebben. Dus om ellende te besparen bij ts is het beste om daar geen paard vandaan te halen maar ergens anders. En als goed is koopt deze man vooral afgekeurde paarden om die vervolgens voor rond de €1750 te verkopen.