Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duikpaardje

Re: Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:07

Bij onze fjord zijn na een jaar of 10 in overleg met de smid de ijzers (altijd rondom beslagen) er af gegaan. Hij heeft er geen minuut slechter door gelopen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:09

Ik begrijp je probleem niet zo goed eigenlijk. Wanneer het paard leuk genoeg is, wat maakt de ijzers dan uit? Ze wennen echt wel weer zonder ijzers, maar er zijn ook paarden die ijzers nodig hebben vanwege de stand/gezondheid van de voeten. Ik heb er hier ook een die voor de ijzers gewoonweg nodig heeft. Geen haar op mijn hoofd die hem daardoor minder aantrekkelijk vind als eigenaar dan een paard dat wel barvoets kan lopen. Dan is het gewoon onderhoud wat bij je paard hoort. Dat is soweiso altijd maar afwachten als je een nieuw paard koopt, soms staan ze barvoets en vind jouw smid dat ijzers eigenlijk beter zou zijn. Voor mijn rijdoeleinden heb ik ze ook niet nodig, maar mijn paard wel voor het behoud van zijn hoeven. Een dierenarts kan alleen maar kijken naar hoe zijn voeten nu zijn op ijzers, maar hoe het daarna loopt kom je pas in de loop van de tijd achter of hij barvoets kan blijven lopen. Van het ene paard slijten de hoeven sneller dan de groei, en hebben ze ijzers nodig, maar dat kan de dierenarts dan op het moment van keuren nu ook niet zien.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:11

Ik zou als verkoper ook niet de ijzers er speciaal voor jouw afhalen. Snap dat je dat veiliger vindt, maar je kunt nou eenmaal niet alles helemaal veilig stellen. Je neemt altijd een risico als je een dier koopt, kan in prinicipe ook een dag na aankoop ziek worden. Dus niet zo moeilijk doen over de ijzers, Dierenarts er vragen na te kijken en het zo goed mogelijk te beoordelen.

Misschien is het een oplossing om de huidige hoefsmid van de eigenaar te bellen en te vragen of het dier ook makkelijk zonder ijzers kan. Die kan je waarschijnlijk ook wat over de bekap historie van het dier vertellen als hij al enige tijd het dier beslaat.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 21:20

Wow! Wat een reacties. Dank daarvoor :)
Fijn om zoveel verschillende meningen te horen. :D

Ik ga het allemaal laten bezinken en ik denk dat ik er hoe dan ook wel uitkom. Ik moet de dierenarts ook nog bellen voor een afspraak als het zover komt, kan ik het gelijk voorleggen!

En inderdaad, een risicootje houd je toch altijd. Ik neem aan dat er meer paarden op ijzers worden gekocht.

Deze pony heeft ze niet met een reden. En hij staat te lang dus hij moet sowieso worden bekapt. Kunnen ze er gelijk onderuit. Dat is in principe ook al afgesproken! De vraag was dus eigenlijk alleen wanneer keuren, ervoor of een week erna :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:36

Dan zou ik hem gewoon, als het mag van de verkoper een week erna laten keuren.
Heeft de pony toch een weekje om aan de nieuwe stand te wennen, vermits je zegt dat hij nu erg lang staat.
Bij de keuring kunnen ze hem dan op zachte ondergrond laten lopen, maar je kan hem ook op harde ondergrond laten testen. Denk dan bv aan asfalt of klinkers. Je moet natuurlijk niet verwachten dat hij na die week perfect zal lopen zonder ijzers op een kiezelwegje.
Maar als hij rad loopt op asfalt of klinkers ... kijk gewoon dat er niet teveel steentjes op liggen en klaar.
De DA ziet ook duidelijk het verschil tussen "niet vlot lopen" of reageren op een steentje dat ergens ligt.

Onze tweede tinker kwam hier aan op ijzers, vierkant beslagen.
Hij heeft zijn eerste ijzers gehad toen hij 4 was en heeft 3 jaar lang altijd ijzers gedragen.
Ik heb ze eraf laten halen, ongeveer na een maand dat hij hier was, toen waren de hoeven redelijk lang.
Heb de ijzers dus laten zitten voor een tijd, omdat hij pas gedaan was, vond het zonde om ze er meteen af te halen. Heb dus een maand tegen mijn principes mét ijzers gereden en vond het enkel nadeel hebben. (voor mijn gevoel dan, paard schoof op putdeksels in de weg enz...)
Maar daarna alle vier eraf en niks problemen.
Na een paar dagen voorzichtig lopen ivm steentjes, loopt hij nu beter als met ijzers.
Hij kijkt niet om naar kiezel wegjes, is niet meer gevoelig.
We rijden altijd buiten en maken veel verharde wegen, gelukkig zijn de hoeven van allebei onze tinkers keihard en kunnen ze er prima tegen.
Vaak zijn we meerdere uren onderweg, met tussendoor heel wat verharde wegen. Moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat we nooit draven op verharde weg, die maken we altijd in stap.
Verschilt van paard tot paard of ze goed zonder ijzers kunnen lopen.
Maar hier hebben ze nooit ijzers gehad. Ook van mijn vorige, die 11 jaar op ijzers stond, heb ik ze laten afdoen. Hij heeft er zowat een maand over gedaan en daarna ook nooit meer last gehad.

Dus in principe, als jij hem zonder ijzers wil, zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.
Rekening houdend met een tijd gewenning voor het paard.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:58

Arabesk schreef:
Dit zou ik zeker doen!

Een paard wat zonder ijzers niet goed loopt heeft geen gezonde voeten, punt uit.

Dat zou ik niet te snel zeggen. Een paard kan volgens mij perfect niet zonder ijzers kunnen, maar wel goede voeten hebben MET ijzers. Mijn pony bijvoorbeeld. hij heeft mooie voetjes en staat nooit mank, maar volgens de hoefsmid kan hij niet zonder omdat hij te weinig hoefrand heeft.
Maar als je om bepaalde redenen een paardje wil zonder ijzers, dan kan je dat inderdaad proberen zonder. maar dan vraag ik me intuïtief af of ze dat op een week gewoon worden?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:04

Yvank_ schreef:
Maak je dr niet zo druk om := als het paard gewoon goede voeten heeft en dat kan de keurende DA echt wel beoordelen dan is er geen reden om te denken dat die niet zonder ijzers kan... Veel paarden worden van april t/m oktober op ijzers gezet ivm outdoor seizoen en gaan er daarna weer af.

Ik had mijn merrie ook met ijzers gekocht , werd goedgekeurd. Was allemaal top. Nog geen maand bij mij en ze lagen er af. Har hoeven waren broos en brokkelig. Een jaar later liep ze zo slecht dat ze op de foto moest. Jahoor veel te dunne hoefzolen en het hoefbeen stond niet helemaal goed. Ik snap best dat ts zich hier zorgen over maakt. En vind het verstandig om hierover na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:16

Esmeehh schreef:
Yvank_ schreef:
Maak je dr niet zo druk om := als het paard gewoon goede voeten heeft en dat kan de keurende DA echt wel beoordelen dan is er geen reden om te denken dat die niet zonder ijzers kan... Veel paarden worden van april t/m oktober op ijzers gezet ivm outdoor seizoen en gaan er daarna weer af.

Ik had mijn merrie ook met ijzers gekocht , werd goedgekeurd. Was allemaal top. Nog geen maand bij mij en ze lagen er af. Har hoeven waren broos en brokkelig. Een jaar later liep ze zo slecht dat ze op de foto moest. Jahoor veel te dunne hoefzolen en het hoefbeen stond niet helemaal goed. Ik snap best dat ts zich hier zorgen over maakt. En vind het verstandig om hierover na te denken.

Dat hoef je mij niet te zeggen ik heb 4 maanden geleden mijn maatje laten inslapen om een kapotte hoef...

Vandaar dat ik me ontzettend veel erin verdiept heb... En wat jij hier nu aangeeft top op ijzers en maand erop hoeven brokkelig en broos. Dan waren die hoeven ook al niet al te best met ijzers... Net als dunne hoefzolen en hoefbeen die niet goed staat. Dat kan aanwezig zijn geweest maar kan ook ontstaan ongeacht of je wel of geen ijzers hebt. Ik heb heel veel foto's van het hoefbeen van mijn merrie en dit beeld veranderde (verslechterde) met de maand dus dat kan allemaal.

Maar let wel er zijn zát dierenartsen die de hoeven niet goed beoordelen.. Ik heb er met de keuring van mijn huidige paard specifiek om gevraagd maar zijn genoeg die er weinig mee doen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:17

Arabesk schreef:
Moona schreef:
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het meest safe is om dan inderdaad de ijzers eraf te halen en een week later te laten keuren. :-) Dan weet ik zeker dat hij niet gevoelig is. Ik hoop dat de verkoper hiermee akkoord gaat. Desnoods kan ik een voorlopig koopcontract opstellen waarin ik afspreek dat ik de pony koop als de ijzers eraf zijn en hij na de keuring als ''goed'' wordt bevonden, om de koper wat meer zekerheid te bieden?

Dit zou ik zeker doen!

Een paard wat zonder ijzers niet goed loopt heeft geen gezonde voeten, punt uit.

Nou dat is wel heel vast standpunt.. wat zijn geen gezonde voeten? Mijn merrie loopt op ongelijke ondergrond / kiezels bijna kreupel zonder ijzers. Met ijzers of hoefschoenen geen enkel probleem. Paard is op de foto geweest ( andere reden ) en er is niks bijzonders aan te zien. Paard loopt al 3 jaar blootvoets, loopt 24/7 buiten en heeft daar zowel harde als zachte ondergrond. Paard heeft ervoor wel heel wat jaren op ijzers gestaan. ( is inmiddels 21 dus tel maar uit ). Paard heeft dus bij buitenrijden hoefschoenen aan.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:23

Yvank_ schreef:
Esmeehh schreef:

Maak je dr niet zo druk om := als het woon goede voeten heeft en dat kan de keurende DA echt wel beoordelen dan is er geen reden om te denken dat die niet zonder ijzers kan... Veel paarden worden van april t/m oktober op ijzers gezet ivm outdoor seizoen en gaan er daarna weer af.

Ik had mijn merrie ook met ijzers gekocht , werd goedgekeurd. Was allemaal top. Nog geen maand bij mij en ze lanigen er af. Har hoeven waren broos en brokkelig. Een jaar later liep ze zo slecht dat ze op de foto moest. Jahoor veel te dunne hoefzolen en het hoefbeen stond niet helemaal goed. Ik snap best dat ts zich hier zorgen over maakt. En vind het verstandig om hierover na te denken.

Dat hoef je mij niet te zeggen ik heb 4 maanden geleden mijn maatje laten inslapen om een kapotte hoef...

Vandaar dat ik me ontzettend veel erin verdiept heb... En wat jij hier nu aangeeft top op ijzers en maand erop hoeven brokkelig en broos. Dan waren die hoeven ook al niet al te best met ijzers... Net als dunne hoefzolen en hoefbeen die niet goed staat. Dat kan aanwezig zijn geweest maar kan ook ontstaan ongeacht of je wel of geen ijzers hebt. Ik heb heel veel foto's van het hoefbeen van mijn merrie en dit beeld veranderde (verslechterde) met de maand dus dat kan allemaal.

Maar let wel er zijn zát dierenartsen die de hoeven niet goed beoordelen.. Ik heb er met de keuring van mijn huidige paard specifiek om gevraagd maar zijn genoeg
die er weinig mee doen.[/quote]

Ja ik had het gelezen, mijn merrie nu twee maanden geleden....
Ik wilde hiermee ts alleen waarschuwen ivm wat jij ook zegt yvank bij het keuren dat de ene da er veel meer op let dan de ander.
Laatst bijgewerkt door esmeerodrigo op 03-05-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:25

Ik zou zeker de DA erop wijzen dat je graag hebt dat ze daar nakijken :j bij twijfel even een foto!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:41

Op zich moet je hier wel met de verkoper uit kunnen komen toch?

Normaal gesproken zou binnenkort de smid moeten komen om de ijzers er onderuit te halen, hoef te bekappen en er weer ijzers onder te meppen.

Dan laat hij deze keer gewoon lekker goedkoop de ijzers weg zodat het beestje blootsvoets gekeurd kan worden.

Besluit jij het dier niet te kopen, dan kan hij alsnog laten beslaan als hij dat graag wil.
Hoeven alleen de ijzers er nog maar onder, het bekappen is al gedaan.

Lijkt me weinig moeite qua kosten voor de verkoper :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:47

Als hij lange hoeven heeft vind ik idd wel dat het voor de keuring en dus verkoop in orde moet zijn.

Alleen vind ik het nog steeds storm in een glas water waarom hij ijzerloos moet.
Als je echt bang bent voor risico's zou je ront. moeten keuren en dan nog sluit je niet alles uit en kan hij alsnog een been breken of ziek worden...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:54

Wat leuk dat je een pony gaat kopen!

Ik heb zelf mijn pony ook met ijzers gekocht maar dan rondom (dus 4 ijzers).
Ik kreeg ook te horen, van ja.. Dan lopen ze beter en zekerder.

Ik kreeg meer het idee dat die mevrouw het uit voorzorg had gedaan voor als ze tekort werden oid.

De pony staat nu 1 maand zonder ijzers en doet het perfect. Ik heb nog nooit een pony met zulke harde hoeven mee gemaakt!
Sinds dag één al op het grind en dergelijke lopen.

Ik zou het proberen en al het mis gaat wel weer een ijzertje :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:13

Ik vind het altijd heel jammer dat er gezegd wordt dat paarden met gezonde hoeven geen ijzers nodig hebben..

Mijn paard heeft gezonde hoeven, echter geen spijkerharde hoeven.. En nu we het zomerseizoen ingaan en ik veel buiten op asfalt/gravel loop met hem, kies ik toch voor ijzers..

Maar ts, ik zou inderdaad de ijzers eens eronderuit halen en kijken hoe dat gaat.. Gaat het niet, dan kunnen ze er nog altijd onder geslagen worden..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:41

nine1987 schreef:
Ik vind het altijd heel jammer dat er gezegd wordt dat paarden met gezonde hoeven geen ijzers nodig hebben..

Mijn paard heeft gezonde hoeven, echter geen spijkerharde hoeven.. En nu we het zomerseizoen ingaan en ik veel buiten op asfalt/gravel loop met hem, kies ik toch voor ijzers..

Maar ts, ik zou inderdaad de ijzers eens eronderuit halen en kijken hoe dat gaat.. Gaat het niet, dan kunnen ze er nog altijd onder geslagen worden..

Mee eens! Het paard kan nog zo gezond zijn, maar boterzachte hoeven hebben.

Ligt aan het ras maar ook aan ouders en hoe het is bekapt etc.
Gewoon proberen en als ze te kort worden of gevoelig gaat lopen, kun je er iets onder slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:38

Dikke kans dat als de pony laat bekappen hij een flink aantal cmters gekrompen is en in een andere ponyklasse komt dan voor de keuring en je wellicht dan ook zelfs te veel gebt betaald.

Als pony na bekappen gevoelig loopt, dan geb je een slechte smid.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:14

Hoi,

Ik dacht laat ik even terugkoppelen wat het is geworden.

Hij is met ijzers gekeurd en al niet door de keuring gekomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Jammer! Waar is hij op afgekeurd?

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:23

Nou ja. Hij is afgekeurd op een voorbeen. Een onregelmatigheid. Maar naar alle waarschijnlijkheid is hij onregelmatig omdat hij zo gigantisch beroerd op zijn ijzers staat! (Hoef over de ijzers) Volgens de keurende arts is dat een mogelijke oorzaak. Achterstallig onderhoud dus. Verkoper beweerd hoog en laag dat de pony in orde is. Dus de pony gaat nu alsnog naar de smid voor onderhoud. Ijzers uiteraard weg.

Over een weekje gaan we nog een keer keuren en moet het gewoon goed zijn verwachten we.
Als hij dan nog niet goed is gaat de koop niet door. Anders wel.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat hij niet door keuring is gekomen door de ijzers die er slecht onderhangen. Dus hij moet nu sowieso naar de smid alvorens de pony te beoordelen is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:25

In dat geval zou ik het voorheen toch ook maar even op de foto zetten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Beter nu iets meer uitgeven dan straks met de ellende zitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:35

Tip laat veearts bloed afnemen bij de keuring. Gewoon voor de zekerheid voor controle op pijnstilling. Zeker bij een 2e herkeuring

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:04

Ik zou niet voor een herkeuring gaan. Pony afschrijven en verder zoeken! Anders blijf je je altijd afvragen of ie nou wel of niet goed loopt.

De pony zal niet voor niks op ijzers staan. Als ik het goed begrepen heb, is de verkoper een handelaar en hij zal wel liever het geld van het beslaan uitsparen als het niet nodig zou zijn. Die van mij staat bijvoorbeeld op ijzers omdat de toon anders te hard afslijt. Niks mis met de hoeven opzich, maar zonder ijzers worden de hoeven op de langere termijn te stijl.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:01

Ik zou ook niet voor een herkeuring gaan.
En anders idd op de foto en zeker bloed afnemen.