Is je paard wel echt je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:04

Mijn vriend heeft het koopcontract van mijn pony tussen het oud papier gegooid, las de datum en dacht dat het iets ouds was. (waarschijnlijk ook omdat het aankoopbedrag belachelijk laag was) Hoewel ik weet dat er nooit iemand de mijne gaat stelen knagen dit soort situaties best wel aan me. Hij is tijdens de verhuizing hier wel op onze naam geïmporteerd en staat onder mijn naam geregistreerd in de staats database. Maar of dat genoeg is? Mijn stalhoudster is er trouwens nog steeds heilig van overtuigd dat diegene die het paspoort heeft de eigenaar is, dat is achterhaald natuurlijk.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:06

Alle betaalbewijzen etc. zijn alleen geschikt om bij bv. een rechtszaak aan te tonen dat het aannemelijk is dat je de eigenaar bent, vooral als de andere partij zelf niets kan aantonen. De rechter moet dan beslissen.
Je hebt nu wel rechtsgeldig gekocht via een mondelinge overeenstemming maar als er geen getuigen bij waren is dat achteraf moeilijk te bewijzen. Het enige doorslaggevende bewijs dat direct staat is inderdaad een koopcontract met handtekening van koper en verkoper.

Ik zou in jouw geval een contractje opstellen met in elk geval de basisgegevens (naam paard, kleur, aftekeningen, geboortedatum, chipnummer, evt. paspoortnummer, ras, ouders, evt. nummer stamboekpapier, naam en adres van koper en verkoper, datum en plaats van verkoop) en aan de verkoper vragen of deze dat alsnog wil ondertekenen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:08

Ibbel schreef:
Was het maar zo simpel. En als het nou eens geen stamboekdier is en geen papieren heeft?
Afgezien daarvan, stamboekregistratie zegt ook nul komma niks.

Het enige dat bewijskracht heeft is bewijs van houderschap (dus rekeningen van DA en stalling - leuk als je ze aan huis hebt - en in het geval van zelf fokken dekgeld) en/of een kwitantie. Niets meer, niets minder. Alle andere registraties zijn niet rechtsgeldig.

Koopcontract lijkt mij gewoon rechtsgeldig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:09

100 procent kun je iets niet zeggen, maar je staat wel sterker om aannemelijk te maken dat jij wel de eigenaar bent door aan te tonen dat jij zorg hebt gedragen voor het paard.

Anoniem

Re: Is je paard wel echt je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:32

Hoe maak je een aankoop contract?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:18

Bij het KWPN stuur je de papieren aangetekend op. Zij veranderen dan de naam in het stamboekpapier in jouw naam. Voor het paspoort krijg je stickers meegestuurd terug, die plak je zelf in het paspoort van je paard. Kost nog wel een paar centen trouwens...Ik moest eerst lid worden van het KWPN en toen de overschrijving betalen, was over de 100 euro kwijt, weet het niet meer exact. Maar dan staat het paard dus wel officieel op jouw naam, bij andere stamboeken zal het het het zelfde zijn. Gewoon even met het stamboek bellen waar je paard staat ingeschreven,

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:24

Ik zelf heb bij het kopen van mijn paarden een koopcontract afgesloten. Verder heb ik het paspoort, ik neem aan dat deze 2 dingen toch wel aantonen dat het daadwerkelijk mijn paarden zijn :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:31

Ik heb een koopcontract opgesteld bij de aankoop van ons paard. Vond dat wel zo prettig en inderdaad, het is je eigendomsbewijs. Paard staat op paspoort en stamboekpapier verder niet op mijn naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:33

Nista_RX schreef:
Ik zelf heb bij het kopen van mijn paarden een koopcontract afgesloten. Verder heb ik het paspoort, ik neem aan dat deze 2 dingen toch wel aantonen dat het daadwerkelijk mijn paarden zijn :)

Het paspoort zegt niks helaas..
Heb je zelf een koopcontract gemaakt?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:34

AmoorM schreef:
Nista_RX schreef:

Het paspoort zegt niks helaas..
Heb je zelf een koopcontract gemaakt?

Ja, ik heb zelf een koopcontract gemaakt. Op het internet heb ik gevonden hoe je dat moet doen, en wat belangrijk is dat er in staat :j

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:41

Ja dit probleem heb ik dus ook. Mijn pony was van mijn opa. Deze is doormiddel van een briefje op de keukentafel naar mij gegaan en ik heb haar weer aan iemand gegeven waar ze de laatste 8jaar ook gestaan heeft toen ze van mij was.
Met het chippen is er nooit moeilijk gedaan, toen stond ze al wel daar, maar was ze nog van mij. Op dat moment hadden we de chip moeten laten registreren, waardoor we een paspoort zouden krijgen. Omdat op dat moment alleen de chip verplicht was en niet het paspoort en je voor die registratie een flik bedrag extra betaalde en de pony nooit het erf af komt, had ik de chip niet laten registreren. Nu is natuurlijk een paspoort wel verplicht, maar die krijg je niet zomaar.Er moest nu door de nieuwe eigenaaresse aangifte gedaan worden van diefstal/vermissing van het paspoort en dan moest zij bewijzen dat het haar pony is. Tsja, hoe dan. Ik heb een berg foto's van de jaren heen, ook erg veel bij haar op het terrein. Zou dat voldoende bewijs zijn om te zeggen dat ze van mij was?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:48

HorseTopShop schreef:
Koopcontract lijkt mij gewoon rechtsgeldig.

Dat zeg ik, een kwitantie. Hoe je het noemt maakt niet uit.

Overigens is 'het in handen geven' wettelijk gezien het overdragen van eigendom. Je koopt iets bij de Blokker, en het feit dat je het meeneemt, hevelt het eigendom over. Want laten we wel wezen, van die keukenmachine van de Blokker van 10 jaar geleden heb je ook het bonnetje niet meer, toch? Toch is het jouw machine, en als hij wordt gestolen en jij ziet hem terug op de Zwarte Markt, toon dan maar eens aan dat-ie van jou was.

En dat is dus banketstaaf als je je paard ergens stalt om te trainen, bv. Dan draag je het houderschap over (dus paspoort) maar wettelijk gezien geef je het dier ook iemand anders in handen. Dat moet je dus altijd goed contractueel vastleggen, anders ben je bij kwaadwil echt de sigaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:54

Dus, als er stamboekpapier bijzit, deze op jou naam laten zetten. Net als het paspoort.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:57

Niky schreef:
In belgie moet je je paard laten registreren in de databank op basis van het chipnummer. Je krijgt dan ook een mutatiedocument. Dus wanneer je een paard koopt, moet dit document ingevuld en ondertekend worden door beide partijen en daarna wordt dit weer opgestuurd naar de databank. Zo wordt het paard dan op de naam van de koper gezet. Dit staat los van eventuele stamboekpapieren. Want die zij inderdaad geen eigendomsbewijs. Maar die papieren van de databank dus wel.
Is dat dan in Nederland niet zo? Want dan zou ik ook niet gerust zijn :/

Nee, in nederland is dit pa sinds kort ingevoerd voor honden, voor paarden zijn ze nog lang niet zo ver. Zou wel goed zijn, zeker nu het systeem toch al bestaat voor paarden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:00

vuurneon schreef:
Dat antwoord heb ik gegeven; je kan wel aantonen dat je altijd voor het dier hebt betaald bv. Denk aan de hoefsmid, dierenarts etc daarmee is het aannemelijk dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent.

Dat is ook niet waar, ik heb ook paarden van anderen in training en daar betaal ik dus de rekeningen van. Bijv. Neonlight betaalt via de bank en zij heeft bewijs dat de hengst dus van haar is (niet dat dat een issue gaat zijn, maar stel) maar genoeg mensen die een paard voor een maandje neerzetten en dan handje contantje betalen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:01

Tanja @ [TAO] FAQ TAO
Hier staat een voorbeeld van een koopcontract. Komt uit de FAQ (meest gestelde vragen) van TAO (Transport, Afspraken en Overigen) van Bokt.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:07

Volgens mij kun je niet nooit helemaal rechtsgeldig aantonen dat het echt jouw paard is, buiten dat je het paspoort in je bezit hebt. Chippen zegt ook niks. Als ze daar met een sterke magneet overheen gaan, zijn de gegevens er ook vanaf...

Zelf heb ik mijn paard in Duitsland gekocht, cash. Niks geen koopovereenkomst, gewoon hand erop. De papieren staan nog op de naam van de fokker. Dat heeft de vorige eigenaresse ook niet veranderd. In Nederland krijg ik geen kwitanties van de stalling (is héél kleinschalig en bij mensen aan huis) of van de hoefsmid (heeft een vast bedrag en dat geef ik aan de eigenaren van de stal als ik er zelf niet bij kan zijn). DA/tandarts is er nog niet bij geweest. Ik kan dus echt niet aantonen dat het mijn dier is, buiten dat ik zijn papieren heb.

Maar dat kan ik ook niet van mijn kat of van mijn degoe's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:17

Een koopcontract kan je toch ook gewoon zelf opstellen en dus vervalsen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:20

Eigenlijk is het natuurlijk te gek dat dat nog niet goed is geregeld. We hebben zoveel paarden lopen in dit land die best een behoorlijke waarde vertegenwoordigen. Eigenlijk zou het paspoort en chipnummer geregistreerd moeten staan bij de rdw. Tenslotte is een paard volgens de wet ook een voertuig. En zijn zij volledig ingericht op het registreren. En dan net als bij een auto of brommer overschrijven. Dan is het voor iedereen duidelijk van wie welk paard is.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:24

Bij het paard zit toch een paspoort? die kun je dan op jouw naam laten schrijven door middel van het op te sturen naar het stamboek of KHNS net waar het paspoort is aangegeven.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:27

Ik heb een haflinger merrie ook zo gekocht. Maar kan haar stamboekpapier en paspoort op mijn naam laten zetten bij het kvth.
Laatst bijgewerkt door chrisje20 op 29-04-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:27

Maar of het dan echt een eigendomsbewijs is weet ik niet zeker. Tenslotte hoort het bij het paard en dan kan de stalhouder het ook opsturen en overschrijven.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:32

Stukje van Belgie en ook nog niet waterdicht. LET OP deze tekst heb ik gekregen van Adri zit ook hier op Bokt. Zij helpt mensen waarvan het paard gestolen is.

Gouden regels die iedere paardeneigenaar moet weten en zeker toepassen :

Elk paard in Belgie moet geregistreerd zijn in de databank van Belgie :

Paard moet gechipt zijn.
Paard moet een paspoort hebben met vermelding van chipnummer. (Nederland zorg dat paspoort op je naam staat! Helpt altijd)
Paard moet geregistreerd zijn met een mutatiedocument bij de Confederatie van het paard/ Korbeek-Lo tel.: 016.899356 - mail : info@vlacopaard.be
Op het mutatiedocument moet de eigenaar vermeld worden en ook of het paard bestemd is voor Menselijke consumptie (slachten) Ja of Neen.

Iedere paardeneigenaar zou zijn paarden op 01.01.2009 al in orde moeten gebracht hebben.
Bij controle kan er een boete opgelegd worden van 500,00 € of inbeslagname van het paard.
U kan ook de website's van het Vlaams Paardenloket, Confederatie van het Paard, Identificatie van het paard raadplegen.

ik wil iedereen helpen, maar als Uw paarden niet in orde zijn met de wetgeving staat U nergens bij problemen.
Maak nooit mondelinge afspraken, zorg dat U altijd schriftelijke bewijzen hebt, ook van betalingen, stalgeld enz...
Nog een gouden raad koop nooit paarden en verkoop nooit paarden die niet in orde zijn met de wetgeving, verkoper en koper zijn in fout.
KOOP NOOIT PAARDEN OP AFBETALING, dit is bij wet verboden, voor de verkoper en koper.

AUB, NEEM DEZE WAARSCHUWINGEN ERNSTIG, heb gisterenavond nog maar eens een probleemgeval binnengekregen waar de paardeneigenaar machteloos staat, aangezien de paarden niet in orde zijn met de Belgische wetgeving.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:42

Als je paard voor juli 2009 in het buitenland is geboren, hoeft je paard niet gechipt te zijn. Hier in NL dan. De chip wordt ook op de meest onhandige plek gezet (in een spier die iedere ruiter behoort te gebruiken) en zoals ik eerder al zei, is een chip ook echt niet waterdicht. Sterke magneet er overheen en de gegevens zijn eraf...

Mijn paard heb ik dus ook niet laten chippen. Hij is gebrandmerkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:04

Kostolany schreef:
Elk paard in Belgie moet geregistreerd zijn in de databank van Belgie :

Die databank is een grote ellende, moet je ook niet willen.
Kost klauwen vol met geld (zeker als ie ook nog in het stamboek op je naam moet), duurt eeuwen voor je paard geregistreerd is en dan doen ze het regelmatig nog verkeerd of 'raken de papieren kwijt' ('maar' een keer of zes >;) )
Ik heb er maar een die in orde is met de databank, een staat nog op naam van de ex-eigenaresse bij de databank (die staat in het stamboekpapier/paspoort al wel overgedragen met haar handtekening maar ik wil geen lid worden van het BWP), een accepteren ze niet en een ben ik zelf nog te lui voor geweest om over te zetten.