Pony gebruikt mij als schuurpaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magdabouma

Re: Pony gebruikt mij als schuurpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:14

Ik vind het namelijk helemaal niet erg, als ik jeuk heb wil ik er ook heel graag vanaf dus laat ik het paard ook gewoon jeuken! heb ook wel eens dat ik het niet wil dan zeg ik gewoon UUH! en dan is het ook over

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:35

dat ze jeuk hebben is normaal en het is ook niet erg dat ze dan natuurlijk er vanaf willen..
Maar de manier Waarop kan dan wel een verschil uitmaken vind ik.
Een handdoek nadat hoofdstel af is , is bv. erg fijn of zo snel mogelijk paardlief afzadelen, halster af en dan zelf aan de gang laten gaan en lekker laten rollen op de wei of in de bak.
Schuren aan mij vond ik zelf dus echt Not done ook al had hij jeuk.. die kilo's wat tegen je aan staan te duwen, nee bedankt.. op een gegeven moment wordt dat een gewoonte, dus dan zou ik je paard een gewoonte aanleren wat ook voor jou prettig is :) Maar goed als je het inderdaad niet erg vindt als ze jou als schuurpaal gebruiken, is dat een keus die je zelf maakt natuurlijk :)

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:01

Mijn shetlander schuurt ook erg veel na het rijden.
in het begin duwde zij mij weg.
tik tegen haar hoofd en wegduwen helpt onvoldoende.
ik geef nu een klein schopje tegen haar onderbeen (voorkant) nadat ik eerst nee zeg
dit lijkt te helpen

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:04

dat is dominantie schuren, moet je niet toe staan. weg duwen(vinger tussen de kaakding en de nek) en duidelijk nee zeggen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:32

Geryon schreef:
evelien_89 schreef:
Eigenlijk doet het paard dit omdat het te weinig respect voor je heeft. Hij geeft je een duw en jij verplaatst je voeten naar achteren. Dit is hoe paarden ook onderling de rangorde verdelen en diegene die zijn voeten naar achteren verplaatst heeft verloren en is dus een rang lager.
Jou taak dus om als leider op te treden en diegene te zijn die bepaalt wie zijn voeten waar heen mag verplaatsen. Dus het paard moet een stap opzij of achterwaarts doen voor jou. En respect hebben voor jou ruimte.

De mijne doet het toch echt wegens jeuk :+ En hij mag het ook van mij, als hij eerst 'vraagt' en zacht doet. En als hij stopt wanneer ik dat wil. Gaat prima :)

Als je het helemaal af wil leren ts, dan gewoon elke keer straffen als hij het doet. Door inderdaad een tik te geven bijvoorbeeld. Wel consequent zijn anders heeft het geen zin.

Als een paard jeuk heeft aan zijn hoofd zal het met zijn achterbeen daar krabben. Tegen jou aan schuren is echt dominantie. Als jij het toe wil laten prima maar ik raad het niet aan. De volgende stap is een hoef op je tenen.
Ik sponsde wel altijd het hoofd van me paard af na het rijden maar hij heeft nooit geprobeerd aan mij te schuren. Daarna mocht hij weer lekker de wei op en kon hij zelf alle kriebels zelf verhelpen.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:50

Ik ben vandaag weer bij haar geweest en steeds duidelijk geweest. Na het rijden had ze het al een beetje door volgens mij.... Toen ze het halster weer om had, heb ik haar even lekker gekriebeld op haar hoofd en tussen haar benen en dat vond ze heeeerlijk!! (sowieso was ze vandaag ontzettend braaf :) ) Bedankt voor alle tips, het duurt waarschijnlijk nog even voordat ze het helemaal niet doet, maar ik denk dat het wel goed komt :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:51

evelien_89 schreef:
Geryon schreef:

De mijne doet het toch echt wegens jeuk :+ En hij mag het ook van mij, als hij eerst 'vraagt' en zacht doet. En als hij stopt wanneer ik dat wil. Gaat prima :)

Als je het helemaal af wil leren ts, dan gewoon elke keer straffen als hij het doet. Door inderdaad een tik te geven bijvoorbeeld. Wel consequent zijn anders heeft het geen zin.

Als een paard jeuk heeft aan zijn hoofd zal het met zijn achterbeen daar krabben. Tegen jou aan schuren is echt dominantie. Als jij het toe wil laten prima maar ik raad het niet aan. De volgende stap is een hoef op je tenen.
Ik sponsde wel altijd het hoofd van me paard af na het rijden maar hij heeft nooit geprobeerd aan mij te schuren. Daarna mocht hij weer lekker de wei op en kon hij zelf alle kriebels zelf verhelpen.

Waarom zoveel moeite als je ook gewoon kunt schuren tegen het baasje. En wanneer komt die volgende stap dan? Doe het namelijk al 8 jaar zo met deze pony.

Ik ben het er niet mee eens dat het dominantie is. Ja er zijn natuurlijk paarden die het daarom doen, en ook op 1000 andere manieren. Maar er zijn genoeg paarden die gewoon jeuk hebben omdat ze gezweet hebben onder het hoofdstel.

Fijn dat het goed is gegaan TS. Nu maar duidelijk blijven he!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:31

Ik geloof zeker niet dat het dominantie is, maar meer een makkelijke manier om te schuren vooral als je zo lekker dichtbij staat. :+
Ik ben geen schuurpaal en daar dien ik dus ook niet voor gebruikt te worden als een stem verheffing niet werk en het weg duwen ook niet dan word het een tik en die is zo hard als nodig is.
Consequent herhalen en niet zeggen ach het kan wel een keer, nee is nee en dat blijft nee :Y)
Die van mij wil altijd wrijven aan haar hoofd na het rijden het liefst zodra je de teugels los laat, dit mag niet en heb ik haar af geleerd, ze mag pas wrijven/jeuken als ik er vanaf gestapt ben en dit doet ze dan aan haar voorbenen en zeker niet aan mij.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:53

De paarden op de manege willen ook wel eens gaan schuren na het rijden. Ik denk dat de hoofdstel dan jeukt. Is het niet tegen mij dan is tegen zijn eigen benen of de tralies en voerbak op stal. Kan best zijn dat de paarden niet zo veel respect voor mij hebben. Was te lief voor hun en liet te veel streken toe.

Als een paard gaat schuren duw ik zijn hoofd dan weg of zet dan even wat druk op de teugels zodat als hij verdergaat met schuren dat hijzelf extra druk geeft op het bit, haal de druk dan weer weg als hij stopt. Ik herhaal dat tot hij stil genoeg blijft om het hoofdstel af kan doen bij afzadelen. In de bak kriebel ik dan wat op die jeukende plekken of bij de manen als afleiding.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:39

De mijne doet dit ook en ik vond dit eigenlijk nog wel lief. Ik dacht dat hij daarmee wou zeggen 'baasje krab mij nog eens goed', maar nu ik dit lees ga ik dat precies toch niet meer toelaten. Na het rijden doet hij dit niet, buiten als ik hem aangeef dat het ok is. Hij doet het vaker als ik toekom en hij echt wat gefriemel wilt.

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:55

Haha heel toevallig dat ik dit zo lees!,
Mijn pony doet het ook bij mij!
Ik vind het niet zo heel erg.
Ik heb liever dat hij mij gebruikt dan een voerbak of een echt paal ofzo,
Zodat hij niet onder de wonden en splinters zit.
Ik denk elke x als hij het probeert gelijk corrigeren.
Als hij het vanaf veulen af aan mag is het misschien moeilijk af teleren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:00

typisch dat zoveel mensen hun stem gebruiken, dat had ik niet verwacht.
Die van mij krijgt een knal als ze het probeert met het hoofdstel om, ze weet dan ook dondersgoed dat ze gewoon even moet wachten tot het hoofdstel af is.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:00

Mijn pony deed dat ook, die had altijd veel jeuk op zijn neus van het zweet onder zijn hoofdstel. Ik heb hem geleerd dat ik hem eerst afzadel enz. En dat ik hem daarna even help met krabben. Met mijn handen ! Hij mag niet tegen mijn hele lijf aan schuren. Nu wacht ie gewoon netjes totdat ik begin en is het daarna ook goed. Schuurt ook nooit meer tegen mij aan.

Sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:45

Mijn verzorgpaard deed het ook.. Wij liepen telkens weg en deden of hij er niet was als hij het deed. Hij kan daar niet tegen en gaat dan voor je staan, als hij dat deed gewoon de andere kant oplopen en zo een minuutje volhouden. Zo heeft hij het afgeleerd. Bij mijn pony werkt deze methode niet. Zij vindt het best als je wegloopt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:47

Weglopen als een paard in jouw ruimte komt? Dan wint 'ie toch?

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:53

Doubtless schreef:
Weglopen als een paard in jouw ruimte komt? Dan wint 'ie toch?

Ik heb mijn eigen ruimte en die moet mijn paard inderdaad accepteren, ik accepteer zijn eigen ruimte en geef hem ook extra touw zodat hij de kans heeft om uit mijn ruimte te blijven..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:59

Ik reageerde op Sterre ;) Telkens weglopen als paard begint te schuren...

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:01

Doubtless schreef:
Ik reageerde op Sterre ;) Telkens weglopen als paard begint te schuren...

Haha ja weet ik maar ik gaf je gelijk ;) :P

Tuigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:41

Hooi,

Geeft em met een zweep eens een goeie ferme tik op z'n borst zodat hij een stap achteruit gaat.
Dat werkt vaak erg goed en hier leert hij van. Zachte tikjes of klopjes leert hij niks van.

Succes!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 16:35

Misschien moet je de rest van het topic even lezen tuigertje, en mag ik vragen waarom je speciaal hiervoor een account hebt aangemaakt?

Weglopen heeft denk ik geen zin inderdaad, dan pikt ze je ruimte in.

Het gaat al beter, trouwens, ze doet het nu alleen nog na het rijden als ik het hoofdstel af doe, omdat ze dan heeft gezweet en jeuk heeft, denk ik. Ik jeuk haar dan even, maar voor de rest laat ik het niet meer toe en dat snapte ze 9 van de 10 keer :) Bedankt voor de hulp!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:37

Volgens mij is dit heel normaal want véél paarden doen dit, ken er het precieze niet van dus ik volg dit even... :) Ik probeer ze altijd te stoppen want pijnlijk is het wel... ;) Bij mij is het wel altijd vlak na het rijden op mn schouder/been!

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:15

Ik denk dat er al voldoende tips zijn gegeven..
Het eerste wat in mij opkwam is consequent zijn.

Geef aan dat je daar niet van gediend bent!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:27

Als mijn paard tegen mij aan schuurt krijgt hij een tik op zijn neus. Als hij met hoofdstel schuurt ook, maakt niet uit of dat tegen mij of tegen iets anders is, met hoofdstel schuren mag gewoon niet. Wij hebben een soort ritueel na het rijden. Ik zet m'n paard voor de zadelkast, haal zijn zadel en peesbeschermers er af en pak zijn halster. Dan doe ik zijn hoofdstel af. Hij gaat dan lekker schuren langs zijn benen en steekt als hij klaar is zijn neus in het halster. Tot die tijd blijft hij braaf los staan.
Als hij tijdens het poetsen erge jeuk heeft krab ik hem trouwens wel, maar wel altijd op mijn initiatief. Hij vindt aan zijn oren krabbelen vaak erg lekker :D