Paard trekt zich met vol gewicht los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:14

Citaat:
Je begrijpt helemaal niet wat ik wil zeggen.
Ik heb helemaal niet gesproken over een touwtje dat kapot knapt.
Je zoekt blijkbaar uitvluchten, van mijn paard is zus of zo en kan dit niet omdat ......
Nee ieder paard kan dit leren, en ik ga er van uit dat het zelfs kan al tijdens een eerste training.
Paarden trainen is mijn vak.

Zo jij hebt wel al een heel oordeel klaar, waar zij je mij uitvluchten zoeken? of problemen omzeilen. Als ik dan een paarden trainer in zou huren zou dat er iig geen zijn met zo een attitude, al moge die alle kennis van de wereld hebben!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:15

Joolien schreef:
Soms wil ik wel eens zeggen op bokt 'luister nu maar echt naar aeolusnr1 want die weet wel waar hij over praat' dus nu doe ik dat ook. Neem zijn advies ten goede, hij heeft mij ook tips gegeven over een paard wat moeite heeft met druk en dat was echt heel snel verbeterd ;)

Welke tips? Eigenlijk is het enige wat hij aangeeft dat ik problemen omzeil en er maar eens wat tijd in moet steken. Alsof ik dit niet wil doen.
Heel fijn dat jij er iets aan heb gehad maar ik kies zelf wel naar wie ik wel of niet wil luisteren.

SAKKIA

Re: Paard trekt zich met vol gewicht los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:35

TS, ik denk wel dat aeolusnr1 het goed bedoeld hoor :j Het was misschien handig geweest als hij ook een aantal tips had gegeven hoe je zijn manier het beste kan aanpakken. Want ik geloof wel dat dit werkt namelijk. Dat was ook wat ik aan wilde geven met mijn eerste post.

Je kan er een strotouwtje tussen doen maar uiteindelijk lost dit het probleem niet op, maar zorgt het er alleen voor dat je paard met minder schade hetzelfde kan blijven doen. Je paard moet leren dat het niet in paniek hoeft te raken als hij druk voelt. Door enkel de schade te beperken leert je paard nog steeds niet dat in paniek raken niet hoeft. Hij wordt nog steeds beloont voor zijn paniekreactie doordat hij wel loskomt.

Waar ik nu benieuwd naar ben is hoe je een paard leert dat het niet moet paniekeren bij druk van onder.

Zoals ik al zij deed mijn pony dit ook, daar bedacht ik dan andere oplossingen voor en dat werkte prima, maar ik had destijds ook wel willen weten hoe ik dit haar kon afleren. Dat had toch een aantal dingen makkelijker gemaakt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:39

Moos99 schreef:
Joolien schreef:
Soms wil ik wel eens zeggen op bokt 'luister nu maar echt naar aeolusnr1 want die weet wel waar hij over praat' dus nu doe ik dat ook. Neem zijn advies ten goede, hij heeft mij ook tips gegeven over een paard wat moeite heeft met druk en dat was echt heel snel verbeterd ;)

Welke tips? Eigenlijk is het enige wat hij aangeeft dat ik problemen omzeil en er maar eens wat tijd in moet steken. Alsof ik dit niet wil doen.
Heel fijn dat jij er iets aan heb gehad maar ik kies zelf wel naar wie ik wel of niet wil luisteren.

Ho braaf, niet meteen zo in de ankers. Je hebt gelijk dat hij misschien even wat uitgebreider kon reageren maar goed hij is net zoals ik van de eerlijke aanpak, en dat valt misschien iets rauwer op je dak maar dat maakt nog niet dat hij ongelijk heeft.
Je had ook jezelf achter de oren kunnen krabben en vragen wat hij daarmee bedoelt. ;)

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:43

Bij onze merrie gebruikten wij een halster met een gesp zonder pennetje ( die schuift langzaam open ) zodat je niet regelmatig een nieuw halster hoeft te kopen en een leadrope. Deze hing dan los door de ring heen of werd twee keer om de balk geslagen. En als je het hangen aan ziet komen vlug de leadrope pakken en tegendruk geven totdat ze weer ontspannen was. Bij ons is het gelukkig steeds minder geworden.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:44

Ik heb ooit van iemand gehoord die haar paard ging hangen dat het om te beginnen behoorlijk schadelijk kan uitpakken voor het paard als ze met hun volle gewicht aan het hoofd gaan hangen daarom zou ik het zeker niet met spullen gaan proberen die niet breken zoals ik een paar posten eerder las, een touwhalster is voor zover ik weet ook niet bedoeld om je paard mee vast te zetten......liever een gebroken halster dan een gebroken paard. Ze heeft dit bij haar paard opgelost door het halster om de hals te doen en het paard heeft nooit meer gehangen, als je zo'n grapjurk hebt die het halster af gooit als je het halster om de hals hebt dan kan je een halsband proberen want misschien gaat ze hangen omdat ze paniekt doordat er druk op haar hoofd komt maar is haar hals geen probleem, dan heeft ze ook meer vrijheid om haar hoofd te draaien. Dan wel met een normaal halstertouw (niet een extra sterk geval) die breekt als er erg veel druk op staat want ik weet niet of een halsband net zo makkelijk breekt als een halster.

Ik lees nu dat de tip van een voorgaande post ook niet was om het paard aan een touwhalster vast te zetten, had ik te snel gelezen :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:45

Oh maar ik vind een halsband maar engig hoor := Stel dat ze daar wel aan gaan hangen, dat lijkt me meer schade aanrichten dan een gewoon halster. Daarnaast zijn die halsbanden vaak van enorm sterk materiaal dus kapot gaan ze niet zo snel. Wil niet weten wat voor schade dat geeft als het paard echt flipt :=

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:54

Ik heb het zelf gelukkig nooit mee gemaakt want het lijkt me vreselijk schrikken maar ik heb me laten vertellen dat aan het hoofd hangen meer schade aan richt.

Mijn punt was eigenlijk dat het paard het nooit meer heeft gedaan door een andere manier van vast zetten en dat ik het daarom het proberen waard vind en dan zo en zo met een touw wat kan breken want ze moeten helemaal nergens aan komen te hangen.

Bij dit paard was het al opgelost met alleen het halster om de nek in plaats van aan het hoofd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:04

Het is alsof ik het verhaal van mijn laatste paard las, die was precies eender.
Zij raakte ook volkomen in paniek zodra ze die druk voelde, terwijl ze verder zo nuchter als wat was. Makkelijk met beleren, leergierig, slim, maar dat vast staan bleef een drama. Ik heb het haar nooit kunnen leren.
Gelukkig bleef ze, net als jouw paard, altijd netjes losstaan, ook op onbekend terrein. Ook haar nieuwe eigenaresse heeft het vast staan nooit kunnen aanleren.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:18

Citaat:
Ho braaf, niet meteen zo in de ankers. Je hebt gelijk dat hij misschien even wat uitgebreider kon reageren maar goed hij is net zoals ik van de eerlijke aanpak, en dat valt misschien iets rauwer op je dak maar dat maakt nog niet dat hij ongelijk heeft.
Je had ook jezelf achter de oren kunnen krabben en vragen wat hij daarmee bedoelt. ;)

Nu maak je eigenlijk weer een vreemde opmerking op basis van helemaal niks. Je beweert in principe dat ik niet van de eerlijke aanpak ben, en dat soort opmerkingen vind ik nergens op slaan. Waar spreekt hij uberhaubt over een eerlijke aanpak? Praat hij uberhaubt over een aanpak dan? Ik ben 100% eerlijk met mijn paard, ten alle tijden. Tips zijn van harte welkom, maar mensen die met een vaag bericht komen en vervolgens rare oordelen over mij gaan vellen, nee bedankt! Dan ben je aan het verkeerde adres en zal ik zeer zeker in de ankers gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:19

Met het elkaar gaan beschuldigen van het gebruik van een verkeerd woord schieten we niet echt iets op hé.
je geeft hier een probleem aan, waar je blijkbaar al heel wat voor geprobeerd hebt en blijkbaar zonder succes tot hiertoe.
Je begint eigenlijk zelf er in te geloven dat het eigenlijk niet op te lossen valt, en dat je er maar moet mee leren leven, ok als jij je daar goed bij voelt is dat voor mij ook ok geen enkel probleem.
Ik gaf enkel aan dat het volgens mij wel op te lossen valt, en veel vlugger dan je zou denken.
Ik gaf idd niet exact aan hoe je het moet doen, en dat doe ik bewust zo, ik ben zelf trainer en instructeur, jij bent dat niet, ik geloof best dat jij mssn best wel wat kunt rijden, maar een paard trainen is iets heel anders dan een paard rijden.
Zelf dingen gaan uitproberen enkel aan de hand van een paar tips die je hier leest, nee dat werkt echt maar heel zelden, en zal nooit het resultaat opleveren hetgeen er mee bedoelt werd.
Je stelt hier een vraag, en eigenlijk wil je horen dat je goed bezig bent ?
Als je goed bezig was geweest, dan had dit probleem zich helemaal niet voorgedaan bij je paard.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:45

aeolusnr1 schreef:
Met het elkaar gaan beschuldigen van het gebruik van een verkeerd woord schieten we niet echt iets op hé.
je geeft hier een probleem aan, waar je blijkbaar al heel wat voor geprobeerd hebt en blijkbaar zonder succes tot hiertoe.

Waarop baseer je dat ik al heel veel heb geprobeerd en blijkbaar zonder succes? Mijn paard staat altijd los, en blijft dan netjes staan. Toevallig is het nu de 3e keer (sinds ik haar heb) gebeurd, vandaar dat ik dit topic open. Ik heb er vrij weinig mee gedaan, omdat ik haar eigenlijk nooit vast hoef te zetten.

Je begint eigenlijk zelf er in te geloven dat het eigenlijk niet op te lossen valt, en dat je er maar moet mee leren leven, ok als jij je daar goed bij voelt is dat voor mij ook ok geen enkel probleem.

Waar geef ik aan dat ik er in geloof dat het niet op te lossen valt? en dat ik ermee moet leren leven?

Ik gaf enkel aan dat het volgens mij wel op te lossen valt, en veel vlugger dan je zou denken.
Ik gaf idd niet exact aan hoe je het moet doen, en dat doe ik bewust zo, ik ben zelf trainer en instructeur, jij bent dat niet, ik geloof best dat jij mssn best wel wat kunt rijden, maar een paard trainen is iets heel anders dan een paard rijden.

Hoe is dit relevant? Je geeft bewust niet exact aan wat ik moet doen, omdat je een trainer bent en ik niet?

Zelf dingen gaan uitproberen enkel aan de hand van een paar tips die je hier leest, nee dat werkt echt maar heel zelden, en zal nooit het resultaat opleveren hetgeen er mee bedoelt werd.

Niet alles hoeft door een professional of onder begeleiding van een professional opgelost te worden. Zoals meerdere mensen hier aangeven zijn er meer mensen met paarden die dit probleem hebben. Dit zijn allemaal ervaringen van mensen die voor mij iets kunnen bijdragen aan het probleem. Daar is bokt onder andere ook voor, ervaringen delen, tips geven etc. Ik heb zelf geen ervaring met dit probleem, en via bokt kunnen soms best wat leuke tips mee gegeven worden waar je iets mee kunt. Jij reageert ook nog al veel op topics met tips, heeft dit dan totaal geen waarde?

Je stelt hier een vraag, en eigenlijk wil je horen dat je goed bezig bent ?
Als je goed bezig was geweest, dan had dit probleem zich helemaal niet voorgedaan bij je paard.

Nu constateer je dus eigenlijk dat de trek reactie van een paard (wat je eerder een natuurlijke reactie van het paard noemde) bij de eigenaar ligt. Nogmaals, mijn paard blijft netjes stil staan ook zonder touw, ik kan spullen gaan halen uit de zadelkast en zij blijft netjes op haar plek. Ik weet niet waar ik op dit gebied de fout in ben moeten zijn gegaan.

Ik denk dat deze discussie verder weinig zin heeft. Ik geloof best dat je een trainer bent met veel ervaring die veel weet, ik zal niet het tegendeel beweren of daar respectloos tegenover staan. Ik geef alleen aan dat de reactie van jou, in dit specifieke topic, voor mij geen meerwaarde heeft. En de manier waarop al helemaal niet.

Danikalove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:21

je kan haar langzaam trainen door haar vast te zetten en dan druk te geven aan het touw en dan haar hoofd naar beneden lokken met bijv een snoepje of een interessant ding dat een geluidje maakt.

zodat als ze druk voelt je haar aanleerd dat ze die ook zelf weer kan afnemen door haar hoofd de andere kant op te bewegen.

laat me weten als dit bij haar werkt ^^

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 02:44

Hi Moos ik denk dat er wat goede tips gegeven zijn. Ik denk echt dat jolien en aeolus het goed bedoelen, heb in eerdere topics al nuttige tips van hen voorbij zien komen. Beide kunnen wat eeeeh direct zijn, ;) ik denk dat jolien dat bedoelde met eerlijk. Dus niet dat jij niet eerlijk bent naar je paard toe, ten minste zo lees ik het (correct me if i'm wrong) tja en door je paard steeds los te zetten waardoor hij zich niet los kan trekken, zo omzeil je wel een beetje het probleem of niet? Ik herken dit wel, paard trekt zich een keer los jij denkt ach los kan ook, hij blijft rustig staan enz. (Echt 100x beter dan die van mij dus respect daarvoor) Maar goed het uiteindelijke probleem, namelijk je paard reageert met tegendruk bij druk onder haar hoofd los je niet op door maar geen druk te geven. Daarin moet ik dan aeolus wel gelijk geven. Tuurlijk is het een natuurlijke reactie van je paard om tegen druk in te gaan, maar tijdens de hele opleiding van je paard is wijken voor druk een basisprincipe wat ook hier weer terug komt. Dat aeolus niet direct tips wil geven is denk ik meer uit zorg dat er iets half goed gedaan wordt en dit helpt jullie beide niet. Laatst stond er in de bit van ik denk een maand of 3 geleden hierover ook een artikel, volgens mij gaf Emiel voest toen een aantal goede tips. Ik kan alleen dat artikel niet vinden, maar misschien weet een andere bokker welke ik bedoel. Ik zal mijn oude stapel nog eens doorspitten, misschien dat ik het nog vind.
Dan praktisch hoever is je paard met wijken voor druk? Als je haar aan halster meeneemt komt ze dan naar voren als je druk op het halster zet? Let hier even op want veel paarden reageren al doordat jij gaat lopen, kijk kritisch hoe ze bij druk reageert. Mijn paard liep braaf mee maar voorkwam zo druk zeg maar, bij druk deed ze toch haar hoofd naar achter als 1e reactie. Als dit goed gaat dan hetzelfde principe maar nu door leadrope of longeerlijn om een paal te slaan, dus jij trekt in tegenovergestelde richting. Ook hierbij moet het paard leren te wijken voor druk. Timing is erg belangrijk. Dus bij goede reactie, stapje naar voren, direct druk eraf. Touwhalster zou misschien beter zijn want dit werkt nauwkeuriger maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Als dit bevestigt is kun je met een longeerlijn die druk onder haar hoofd waarbij ze in paniek raakt aanpakken. Zorg ervoor dat je wel lijn kunt geven als ze in paniek raakt maar dat de druk wel hetzelfde blijft (en hier moet ik aeolus ook gelijk geven, want dit vraagt ervaring en timing en eerlijk dit kan ik dus ook niet, want een beetje minder druk zal wel gelden als beloning en dan leer je je paard juist achteruit te gaan/te gaan hangen). De druk mag niet afnemen maar je paard moet ook niet gewond raken en het halster mag ook niet breken want dan leert het paard precies het verkeerde. Pas bij goede reactie druk eraf. En dan herhalen. Dit stond ook ongeveer in dat artikel in de bit. Misschien dat er op de site van Emiel voest ook nog wel wat te vinden is. Heel veel succes in elk geval

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 03:36

Ik krijg altijd de rillingen als ik lees dat mensen het touw losmaken als een paard gaat hangen... Vraag even iemand in je omgeving een touw vast te houden, waar je flink aan gaat hangen en dan moet de ander op een onverwachts moment loslaten. Botbreuken bijna gegarandeerd. En dan gaat een hangende paard meestal ook nog ''zitten'' met het risico dat ze achterover klappen.

Levensgevaarlijk en ze leren nogsteeds niet dat als ze vaststaan en ze te ver naar achter gaan, ze niet naar achteren moeten, maar gewoon een stap naar voren.
Daar hoeft een paard geen wonder voor te zijn om dat te kunnen....

Mijn pony heb ik bij een muur gezet (Niet te dicht er op) met een stevige ring er in, touw erdoor en gewoon vasthouden.
Lichtjes spanning op het touw doen, zodat het paard voelt wat hij voelt als hij naar achter gaat en op dat moment even paard naar voren doen (Zweepje er achter, hand op de kont, wat je normaal doet om je paard een pasje naar voren te bewegen). Dat meerdere keren herhalen, zodat ze door hebben; Druk; Stapje naar voren; Weg druk.

Bij mijn pony heb ik bovenstaande één keer moeten doen, voor ze het door had. Als ze nu achteruitloopt en het touw komt op spanning, stapt ze helemaal uit zichzelf gewoon naar voren toe.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 06:33

mijn vorige ruin van 4.5 jaar kon destijds ook niet goed vast staan en trok telkens het touw door, dit heb ik opgelost door een longeerlijn te nemen deze vast te maken aan zijn halster ipv halstertouw en de longeerlijn een slag om een stalen buis/ring gewikkeld. De rest van de lijn hield ik vast, zodra hij schrok of in paniek schoot kreeg hij door middel van de hefboomwerking van het touw de ruimte om even te mogen schrikken. Zonder te reageren op zijn schrikken werd er steeds weer gevraagd om netjes naar voren te komen. Na nog geen 2 maanden was dit probleem helemaal opgelost. Mijn ervaring is paarden die inpaniek raken bij het voelen van druk aan het hoofd gaan door totdat de druk voorbij is. Door het touw te laten vieren dmv hefboomwerking was de druk al snel van zijn hoofd en stopte dan ook met trekken. Zo langzaamaan hadden we dit uitgebouwd waarnaar hij zonder problemen enige tijd kon vaststaan, zelfs bij schrikken deed hem niet meer vluchten wetende dat de druk toch wel snel voorbij zal zijn. Hoop dat je er wat aan hebt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 06:42

Misschien krijg ik nu iedereen over me heen... Maar een schop achter de kont op het goede moment doet ook wonderen.
Als het paard hangt en je kan hem zover krijgen dat hij een stapje naar voren doet dan merkt ie gelijk dat de druk weg is.
Zeker bij pony's werkt dit erg goed.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:06

Tilmar schreef:
Misschien krijg ik nu iedereen over me heen... Maar een schop achter de kont op het goede moment doet ook wonderen.
Als het paard hangt en je kan hem zover krijgen dat hij een stapje naar voren doet dan merkt ie gelijk dat de druk weg is.
Zeker bij pony's werkt dit erg goed.

Nee hoor ik had ook al de bezem genoemd. Juiste timing is belangrijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:10

Keer heel stevig trekpaardenhalster om doen werkte bik pony die dit elke keer deed. Halster ging niet meer stuk en het was over. Daarnaast als ze gaan hangen kun je ze aantikken met zachte kant bezem aan achterkant zorgt nog wel eens voor een reactie naar voren. Dit is waarschijlijk aangeleerd gedrag.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:46

Of niet geleerd dat het niet de bedoeling is om te hangen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:30

dittaswart schreef:
Hi Moos ik denk dat er wat goede tips gegeven zijn. Ik denk echt dat jolien en aeolus het goed bedoelen, heb in eerdere topics al nuttige tips van hen voorbij zien komen. Beide kunnen wat eeeeh direct zijn, ;) ik denk dat jolien dat bedoelde met eerlijk. Dus niet dat jij niet eerlijk bent naar je paard toe, ten minste zo lees ik het (correct me if i'm wrong) tja en door je paard steeds los te zetten waardoor hij zich niet los kan trekken, zo omzeil je wel een beetje het probleem of niet? Ik herken dit wel, paard trekt zich een keer los jij denkt ach los kan ook, hij blijft rustig staan enz. (Echt 100x beter dan die van mij dus respect daarvoor) Maar goed het uiteindelijke probleem, namelijk je paard reageert met tegendruk bij druk onder haar hoofd los je niet op door maar geen druk te geven. Daarin moet ik dan aeolus wel gelijk geven. Tuurlijk is het een natuurlijke reactie van je paard om tegen druk in te gaan, maar tijdens de hele opleiding van je paard is wijken voor druk een basisprincipe wat ook hier weer terug komt. Dat aeolus niet direct tips wil geven is denk ik meer uit zorg dat er iets half goed gedaan wordt en dit helpt jullie beide niet. Laatst stond er in de bit van ik denk een maand of 3 geleden hierover ook een artikel, volgens mij gaf Emiel voest toen een aantal goede tips. Ik kan alleen dat artikel niet vinden, maar misschien weet een andere bokker welke ik bedoel. Ik zal mijn oude stapel nog eens doorspitten, misschien dat ik het nog vind.
Dan praktisch hoever is je paard met wijken voor druk? Als je haar aan halster meeneemt komt ze dan naar voren als je druk op het halster zet? Let hier even op want veel paarden reageren al doordat jij gaat lopen, kijk kritisch hoe ze bij druk reageert. Mijn paard liep braaf mee maar voorkwam zo druk zeg maar, bij druk deed ze toch haar hoofd naar achter als 1e reactie. Als dit goed gaat dan hetzelfde principe maar nu door leadrope of longeerlijn om een paal te slaan, dus jij trekt in tegenovergestelde richting. Ook hierbij moet het paard leren te wijken voor druk. Timing is erg belangrijk. Dus bij goede reactie, stapje naar voren, direct druk eraf. Touwhalster zou misschien beter zijn want dit werkt nauwkeuriger maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Als dit bevestigt is kun je met een longeerlijn die druk onder haar hoofd waarbij ze in paniek raakt aanpakken. Zorg ervoor dat je wel lijn kunt geven als ze in paniek raakt maar dat de druk wel hetzelfde blijft (en hier moet ik aeolus ook gelijk geven, want dit vraagt ervaring en timing en eerlijk dit kan ik dus ook niet, want een beetje minder druk zal wel gelden als beloning en dan leer je je paard juist achteruit te gaan/te gaan hangen). De druk mag niet afnemen maar je paard moet ook niet gewond raken en het halster mag ook niet breken want dan leert het paard precies het verkeerde. Pas bij goede reactie druk eraf. En dan herhalen. Dit stond ook ongeveer in dat artikel in de bit. Misschien dat er op de site van Emiel voest ook nog wel wat te vinden is. Heel veel succes in elk geval

Nou in deze reactie kan ik me al veel meer vinden :D Ik begrijp wat je bedoelt en waar je vandaan komt, en dingen die je zegt komen tenminste niet totaal uit het niets.

In die zin omzeil ik het probleem idd, als je het zo bekijkt. Wij denken, ze kan netjes los staan, dus waarom moeilijk doen. Ik heb dit dus verder ook nooit met haar getraind. Nu is het dus een aantal dagen geleden gebeurd en dat is de reden van dit topic. Ik wel er vanaf NU iets mee gaan doen.

Het is niet dat ze nooit vast kan staan, en het altijd foute boel is. Als ze vast staat en er komt niet dat ene moment waar ze druk voelt die niet los laat, gaat het gewoon goed. Ik heb overigens wel al gebeurd om druk te geven met het touw door de ring heen, dit is dan weer geen probleem. Ik denk dat dit komt omdat mijn hand, niet zo een vaste strakke druk is, en ze dit merkt. Ik kan haar op deze manier zelfs met haar neus tegen de ring vragen bij wijze van! Aan de hand, heeft ze hier ook geen enkel probleem mee. Wij zijn namelijk veel bezig geweest met recht richten samen met een instructrice van Marijke de Jong, en hier doen we ontzettend veel oefeningen met haar die iets van haar vragen. Neusje laag naar de grond, neusje naar binnen kijken etc.

Zoals jij zegt loopt ze idd al meteen als wij aanlopen. Ze loopt altijd netjes mee met degene die haar leid. Maar mocht ze even zijn afgeleid en niet direct mee lopen kan ik haar vragen, en stapt ze direct aan.

Ik begrijp dat wanneer je hier echt fanatiek mee aan de slag gaat, dit niet zomaar is wat je even doet en dat het idd een combi is van perfecte timing, loslaten op het juistje moment etc. In die zin is het niet zomaar even iets wat je doet met een aantal tips.

Ik ga in ieder geval vanaf nu beginnen (met onder andere tips uit dit topic) en verdere informatie om te oefenen met het vast staan. Mocht het een blijvend, groot probleem vormen, zal ik waarschijnlijk iemand inschakelen. Maar dit doe ik ook wanneer ik het nodig heb, ik krijg gewoon goed les, ik rommel niet altijd zelf maar wat aan. Toen we begonnen met grond werk is er ook iemand ingeschakeld die écht verstand had.

Op bokt worden veel mensen nog al is de grond in gedrukt door de dominanten mensen hier op bokt. Diegene die iedere topic binnen zullen vallen en mensen wel eens even zullen vertellen hoeveel ze fout doen etc. Ik zeg niet dat dit perse de bedoeling was van mensen in dit topic, maar ik laat niemand zomaar mij dingen vertellen waarvan ik vind dat ze niet kloppen. Met normale berichten ben ik heel schappelijk verder. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:40

Er zijn speciale ringen waarmee je je paard vast kan zetten. Je hebt er speciaal een voor paarden: De Aussie tie ring en een simpele 8 beugel voor klimmen. Hiermee kun je het touw zo er doorheen draaien, dat het langzaam losgaat als er (veel) druk op komt te staan. Met Aussie tie ring, kan dat in 3 intensiteiten. Misschien kun je je paard op deze manier met de druk om leren gaan en laten zien dat ze niet standaard in paniek hoeft te schieten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:40

Sja op een handelstal doen ze vaak gewoon 4 halsters over elkaar heen, en laat maar trekken, ze geven het dan vanzelf op. Zelf vond ik dit wel eng, want zag het al helemaal voor me dat paarden dan de nek braken of iets anders geks :\ Maar dit ging altijd goed vreemd genoeg... Zou ook zo niet mijn manier zijn, maar het werkte wel.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:47

Kala schreef:
Er zijn speciale ringen waarmee je je paard vast kan zetten. Je hebt er speciaal een voor paarden: De Aussie tie ring en een simpele 8 beugel voor klimmen. Hiermee kun je het touw zo er doorheen draaien, dat het langzaam losgaat als er (veel) druk op komt te staan. Met Aussie tie ring, kan dat in 3 intensiteiten. Misschien kun je je paard op deze manier met de druk om leren gaan en laten zien dat ze niet standaard in paniek hoeft te schieten.

Interessant! Heb even het filmpje gekeken en dit geeft wel een fijn beeld.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:49

Bij mij ook het vast staan probleem ook na jaren. Soms doet hij hij het gewoon en niet omdat hij in paniek raakt maar gewoon omdat hij vind dat het klaar is en hij iets anders wil doen. Als hij de knoop niet los krijgt of touw kapot gebeten dan, trek je toch gewoon. En heb ook alles al gehad en gedaan en geprobeerd en ik was al het advies over wijken voor druk zat enz. Hij snapt het wel maar soms heeft hij veel energie en weinig geduld. Er is geen paniek niets bij de mijne. Het gaat soms lang goed maar soms ineens doet hij het weer. Gewoon een ondernemend paard staat ook bijna nooit vast thuis als ik iets doe. Onderweg is het behelpen en lastig soms. Als hij al los komt gaat hij nooit weg als hij maar los is gekomen. Dat is het spel geworden. Maar sinds kort heb ik de oplossing gevonden en het werkt!!

Ik heb het maar geaccepteerd dat hij het gewoon doet. En heb een speciale klip gekocht. En kan hem nu aan de trailer vast zetten en los komen doet hij niet en hij bedenkt op tijd..oh laat maar.
Dus heb ik voor onderweg nu de ideale oplossing zodat ik hem eens vast kan zetten aan de trailer of ergens aan vast als ik pauze heb.

Kost wel wat maar ik ben er heel blij mee. En tja alle halsters en touwen opgeteld met de jaren is het niet zoveel:)

http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... -clip.html