kosten doorrijden probleempaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:32

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of je een 17 jarig paard nog voor het leven kunt corrigeren. En ofdat het probleem niet terug komt. Niemand kan je die garantie geven hoe duur of goedkoop ze ook zijn.

Ik wil het ook wel doen. Ik rijd bijna alleen maar paarden om zadelmak te maken of probleempaarden. Mits intresse kan via PB (ik zit in Brabant en prijs is voordeliger dan genoemd)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:35

Diegene in de beginpost is dan behoorlijk duur (naar mijn mening te duur) in vergelijking met Gert van den Hof. Ik heb een demonstratie van Gert gezien in Balkbrug. Hij weet echt wat hij doet en is zeker goedkoper dan degene uit de beginpost. Dus weeg voor jezelf de opties af. Vervroegd pensioen, wegbrengen naar (bijvoorbeeld) Gert van den Hof, of toch een bijrijder (niet echt een optie gezien je verhaal).
Bij Gert wordt een actieve inzet gevraagd, daar ben je wel voor. Ik heb mijn paard ook weggebracht naar een goed adres, en ben onder begeleiding met rijden van dat paard begonnen, na drie dagen al. Ik houd ook niet zo van maanden wegbrengen.
Zou het een optie kunnen zijn om iets in de (zomer)vakantie o.i.d. te regelen, zodat je in de buurt in een vakantiehuisje zit, en dan aan de slag kan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:38

Ik denk dat Annemarie je voor minder dan 1000 euro kan helpen. Een maand kost bij haar meen ik ook iets van 6-700 euro, maar aan die maand heeft ze normaalgesproken genoeg. Kennis van me had haar paard die ook out of the blue opeens aan het 'de ruiter er echt af willen werken' was begonnen met 2 weken weer terug, en weer net zo braaf als eerst.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:43

LoontjeT schreef:
Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of je een 17 jarig paard nog voor het leven kunt corrigeren. En ofdat het probleem niet terug komt. Niemand kan je die garantie geven hoe duur of goedkoop ze ook zijn.

Ik wil het ook wel doen. Ik rijd bijna alleen maar paarden om zadelmak te maken of probleempaarden. Mits intresse kan via PB (ik zit in Brabant en prijs is voordeliger dan genoemd)

Hoe kan je dat nou aanbieden terwijl je twijfelt of het wel kan bij een paard met die leeftijd :?

Ik heb een paard in staking zo op zien knappen dat je nooit zou geloven dat die ooit problemen had.
En dat met een hele nette zachte hand en geduld.
Paard wilde niet zakken in de hals en liep graag achteruit en kwam omhoog.
Nu mooi nageeflijk, super braaf en gereden door kinderen nota bene.

Leeftijd maakt niet uit, ze moeten gewoon weer vertrouwen in het rijden krijgen en dat bereik je alleen met compromissen sluiten.

Daarom zei ik al.......check en dubbelcheck en check nog eens de plek waar je het dier zet voor je het ook echt overplaatst.

Goede ruiters zijn er best, ook die er niet te veel voor vragen omdat ze het gewoon leuk vinden om te doen.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:49

quartel schreef:
LoontjeT schreef:

Hoe kan je dat nou aanbieden terwijl je twijfelt of het wel kan bij een paard met die leeftijd :?

Ik heb een paard in staking zo op zien knappen dat je nooit zou geloven dat die ooit problemen had.
En dat met een hele nette zachte hand en geduld.
Paard wilde niet zakken in de hals en liep graag achteruit en kwam omhoog.
Nu mooi nageeflijk, super braaf en gereden door kinderen nota bene.

Leeftijd maakt niet uit, ze moeten gewoon weer vertrouwen in het rijden krijgen en dat bereik je alleen met compromissen sluiten.

Daarom zei ik al.......check en dubbelcheck en check nog eens de plek waar je het dier zet voor je het ook echt overplaatst.

Goede ruiters zijn er best, ook die er niet te veel voor vragen omdat ze het gewoon leuk vinden om te doen.

Een 17 jarig paard heeft al veel meegemaakt en geprobeerd in het leven. En vallen vaak terug in hun eigen patroon. Dit paard heeft aldus TS in het verleden ook al problemen vertoond (staat niet bij welke). En na een goede periode valt ie terug in problemen (niet zeggende dezelfde als voorheen). Dat heeft een reden.

En of ik ermee kan rijden of Pietje om de hoek is ook nog wel een verschil. Een paard klaar krijgen is nr. 1 maar vervolgens moet er een ander ook mee kunnen rijden.

Namen die hier genoemd worden zoals Gert van de Hof en Annemarie van der Toorn zijn top mensen, niks tegen in te brengen, maar zelfs een Gert van de Hof geeft nog wel eens aan dat een paard door hem wel te helpen is, maar niet altijd door iemand anders hetzelfde na te rijden is. Of zelfs dat een paard niet meer te helpen is.

Even over mezelf, ik wil het proberen met alle liefde en plezier van de wereld. Kunde denk ik voldoende te hebben, maar ik kan ook niet voor garanties staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 11:43

LoontjeT schreef:

Het probleem is 7 jaar lang weggeweest, ik heb haar 7 jaar probleemloos kunnen rijden, Er is iets getriggerd geworden doorik vermoed het rijden van 2 andere ruiters waardoor ze weer vervallen is in het oude gedrag
Ik heb haar zelfs beide keren dat ik zwanger was nog gereden tot ik niet meer lekker zat
Voor mij had ze respect alleen met andere ruiters ging ze weer uitproberen en dat is haar dus afgelopen keren gelukt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:55

OPG-->TAO

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:00

western4ever schreef:
Wat een hoge bedragen worden hier allemaal genoemd!
Mijn 4-jarige gaat toevallig over 2 weken op trainingskamp ;)
Ik betaal 350 euro per maand exclusief stallingskosten wat neerkomt op ongeveer 200 euro.
Mijn paard zal daar 2 tot 3 maanden staan en word beleerd in de Amerikaanse rijkunst

350 p/m excl 250 euro is toch ook 550 euro?!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:03

zoutenootjes schreef:
Diegene in de beginpost is dan behoorlijk duur (naar mijn mening te duur) in vergelijking met Gert van den Hof.

Ik vind dat nog wel mee vallen. Bij Gert betaal je, bij mijn weten, toch ook 500 euro per 2 weken? Althans, dat is wat een klant van mij, die daar een paard had gehad, ooit eens vertelde. MAar of dat waar is, hou mij ten goede. DAt is niet uit eerste hand...

Ik denk dat degene uit de beginpost gewoon eerlijk is. Verkeerd aangeleerd gedrag heb je niet zomaar afgeleerd, los van het feit dat gedrag wat erin geslopen is, nagenoeg niet af te leren is, enkel om te buigen. Maar om er zeker van te zijn dat het niet meer terug komt, zal het nieuwe gedrag goed bevestigd moeten worden en dat is een kwestie van tijd. Daarnaast spreek je hier over een 17 jarig, volwassen, paard en niet over een 4,5 jarige waarvan het hele karakter nog aan het vormen is...

Je kunt pas zeggen dat iets te duur is/te lang duurt, als je het paard, het gedrag, maar ook de bijbehorende eigenaar en de combinatie van beiden kent. Dat is zo uit de losse pols gewoon niet te zeggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:07

Ik was voor mijn paard GEEN probleem paard 150 per week kwijt, dus 600 per maand om hem voor de wagen te laten beleren.
Prijzen die ik hier zie zijn niet veel anders.

Denk dat je daar al gauw aan zit. En het is natuurlijk lastig in te schatten hoe lang ze nodig gaan hebben. Zou als ik al ging investeren wel een goed bekend staande stal uitzoeken, geld kost het toch,
dan maar iets meer en een stal waar je vertrouwen in hebt, dan 100 per maand goedkoper en nog niet het gewenste resultaat.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:13

Sjolvir schreef:
Ik was voor mijn paard GEEN probleem paard 150 per week kwijt, dus 600 per maand om hem voor de wagen te laten beleren.
Prijzen die ik hier zie zijn niet veel anders.

Denk dat je daar al gauw aan zit. En het is natuurlijk lastig in te schatten hoe lang ze nodig gaan hebben. Zou als ik al ging investeren wel een goed bekend staande stal uitzoeken, geld kost het toch,
dan maar iets meer en een stal waar je vertrouwen in hebt, dan 100 per maand goedkoper en nog niet het gewenste resultaat.

Precies... Daarnaast valt correctie in het hoge btw-tarief, dus de betreffende trainer zal 21% aan belasting moeten afdragen van het door hem verdiende geld.

Ze kunnen het natuurlijk ook wel zwart doen, maar dat zou ik erg dom vinden aangezien je dan niet verzekerd met je kluts op een paard gaat zitten wat dergelijke fratsen uithaalt...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:14

Degene in de beginpost wilde het paard tenminste drie maanden in training nemen, dus dan is de prijs gelijk al 2000 euro (wat TS ook aangaf in de beginpost).

Er zijn trainers, die ook kortere periodes trainen dan drie maanden. Ik ben indertijd voor mijn paard ook gaan kijken bij verschillende trainingsstallen (voor kortere tijd). Het ligt ook aan de specifieke omstandigheden of het zinvol is om gelijk voor langere tijd af te spreken. Het kan ook zo zijn dat een kortere tijd volstaat. Aangezien TS al meldde dat het paard het bij haar altijd goed gedaan heeft (in dit geval 7 jaar probleemloos rijden), kan het zijn dat het een kwestie is van weer even op het juiste spoor komen, met (uiteraard ) de juiste begeleiding.
In dit geval blijven er weinig mensen zitten, aldus TS. Dan heb je iemand nodig die echt blijft zitten, ongeacht wat het paard doet. En Gert blijft echt zitten, in tegenstelling tot veel anderen.
Ik ga ook mee met wat Sjolvir al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:15

Suelza schreef:
western4ever schreef:
Wat een hoge bedragen worden hier allemaal genoemd!
Mijn 4-jarige gaat toevallig over 2 weken op trainingskamp ;)
Ik betaal 350 euro per maand exclusief stallingskosten wat neerkomt op ongeveer 200 euro.
Mijn paard zal daar 2 tot 3 maanden staan en word beleerd in de Amerikaanse rijkunst

Nee,600 euro := . Oke, flauw. Maar ik denk inderdaad dat dit wel bijna overal een normale prijs is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:18

kleiduiker schreef:
Suelza schreef:

Nee,600 euro := . Oke, flauw. Maar ik denk inderdaad dat dit wel bijna overal een normale prijs is.

:') geloof dat ik nu echt mijn bed moet opzoeken...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:20

zoutenootjes schreef:
Degene in de beginpost wilde het paard tenminste drie maanden in training nemen, dus dan is de prijs gelijk al 2000 euro (wat TS ook aangaf in de beginpost).

Er zijn trainers, die ook kortere periodes trainen dan drie maanden. Ik ben indertijd voor mijn paard ook gaan kijken bij verschillende trainingsstallen (voor kortere tijd). Het ligt ook aan de specifieke omstandigheden of het zinvol is om gelijk voor langere tijd af te spreken. Het kan ook zo zijn dat een kortere tijd volstaat. Aangezien TS al meldde dat het paard het bij haar altijd goed gedaan heeft (in dit geval 7 jaar probleemloos rijden), kan het zijn dat het een kwestie is van weer even op het juiste spoor komen, met (uiteraard ) de juiste begeleiding.
In dit geval blijven er weinig mensen zitten, aldus TS. Dan heb je iemand nodig die echt blijft zitten, ongeacht wat het paard doet. En Gert blijft echt zitten, in tegenstelling tot veel anderen.
Ik ga ook mee met wat Sjolvir al zegt.

Ik begrijp die 3 maanden wel. Zeker bij een paard van die leeftijd. Gedrag wat gevormd is, is niet zomaar weg te trainen. Dat heeft gewoon tijd nodig.

En dat Gert blijft zitten, tja... ik blijf ook wel zitten, maar wat schiet je ermee op als je wacht tot het paard uitgebokt/gesteigerd is? Dan kun je er net zo goed een dummy opzetten, die zit altijd beter... In veel gevallen zul je de oorzaak moeten achter halen en niet het gevolg moeten bestrijden. Wat niet wilt zeggen dat een handige ruiter geen oplossing is overigens.

Lynn_Nikita

Re: kosten doorrijden probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:15

Het vreemde is dat ze het gewoon nooit eerder gedaan heeft en nu er ze ermee weggekomen is dat ze dit blijft doen. Zelf heb ik het idee als ze een aantal keren gereden wordt en niet wegkomt met het stijger gedrag dat ze dan weer bijdraait. het is namelijk niet zo dat ze dit al 17 jaar lang doet.

En ik geen idd liever 100 euro meer uit, maar ik ken geen ene trainer, dus voor mij zijn het allemaal onbekende stallen. Gert is de enige bekende naam, maar daar heb ik verder ook geen ervaring mee. dan is het erg moeilijk om een keuze te maken. Enige verschil wat ik dan nu kan zien is het prijsverschil, maar hoe kom ik erachter wie goed is en wie niet?

lauralarissa

Re: kosten doorrijden probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:26

Ik ben op aanraden van mijn instructrice en door positieve ervaringen van anderen naar de stal gegaan waar ik mijn "probleemjonkie" heb laten inrijden.
Zoek stallen bij jou in de buurt op via internet, lees de ervaringen en ga kijken. Zo krijg je een beetje indruk wat voor stal het is en wat voor mensen daar met de paarden bezig zijn.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:38

ik weet niet of www.kimtelgen.nl nog probleempaarden 'aanpakt', maar ik heb in de tijd dat ik bij haar op stal stond met mijn paarden haar een heleboel probleemgevallen zien oplossen. En zij hanteert geen (te) hoge tarieven.