Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aeolusnr1 schreef:Je zegt zelf ik zit met mijn handen in mijn haar ?????
Wat heb ik dat beest aangedaan ?????
Inderdaad ik vind dat jij dik in de fout bent, eigenlijk ben jij zelf oorzaak van heel het probleem.
Die hengst hengst laten is vragen om problemen, je hebt het lang zonder problemen gehad maar nu blijken ze er toch te zijn, dat is niet die hengst zijn fout, die is gewoon hengst.
Jij had dit moeten regelen toen al.

Borisje schreef:Yamcha schreef:Doe wat voor je paard het beste is, (chemisch) klinkt mij erg risicovol in de oren.
Je kunt hem ook bij een stoere (dragende) merrie zetten. Ben je ineens klaar.
Castreren klinkt voor mij en mijn paard als beste optie. Het is alleen dat het zo risicovol is, anders had ik het allang laten doen..
Helaas heb ik de mogelijkheid niet om hem bij een merrie te zetten.

Wildgirl schreef:Dan nog kun je op een fikse rekening rekenen

Ik zie niet zo goed in wat er mis mee is om een draadje te spannen tussen de hengst+ruin en het probleemhengstje.
Wel contact op die manier; geen geren voor de andere 2.
Zodra de ergste hormonen weer afnemen in september kun je ze weer met zijn 3en zetten.
Is imo niets paardonvriendelijks aan, het is de goedkoopste én minst risicovolle optie.
Cassidy schreef:Wildgirl schreef:Dan nog kun je op een fikse rekening rekenen
Fikse rekening is een kwestie van refentiekader. Bij mij is een gewoon DA bezoek zonder grotere medicatie al snel 140 Euro. Puur consult en voorrijkosten. Mijn eigen veiligheid en die van anderen en andermans paarden is mij alles waard. Een castratie op tafel en vervolgens nabehandeling in een kliniek (Utrecht) kost ongeveer 500 Euro....

Cassidy schreef:Genoeg ellende meegemaakt door dat "draadje ertussen". Maar iedereen mag zijn eigen ervaringen maken. Alleen zo jammer dat er een paard soms de dupe van moet worden.
Ik zie niet zo goed in wat er mis mee is om een draadje te spannen tussen de hengst+ruin en het probleemhengstje.
Wel contact op die manier; geen geren voor de andere 2.
Zodra de ergste hormonen weer afnemen in september kun je ze weer met zijn 3en zetten.
Is imo niets paardonvriendelijks aan, het is de goedkoopste én minst risicovolle optie.
Wildgirl schreef:Volgens de TS wel Cassidy, problem solved, over een paar maanden kan hij gewoon weer terug bij zijn vriendjes.
hwn schreef:Ik wou 2 jaar geleden mijn toen 15jarige hengst laten castreren, en DA heeft het me afgeraden omdat ie vreesde dat ie er erg depressief door zou worden. Was nochtans een onhoudbare situatie: liep zich kapot langs de omheining, paar keer in de kudde geraakt en gevochten met een ruin die 200 kg zwaarder was dan hij...
Heb dan uiteindelijk voor chemische castratie gekozen, al ben ik niet zeker dat die aangeslagen is, ben ook mijn aanpak gaan veranderen, en het bleek toch te werken. Nu wordt ie af en toe wat onrustig (chemische castratie moest normaal vernieuwd worden in februari), maar vooral als ik de merries van wei verander, maar na 10 minuutjes is het weer over, is eerder stapvoets, hij rent niet meer tot ie spierbevangen is.
Kan je niet afwisselen dat je hengst de ene week bij zijn "oude" vriendje kan (of lukt dat ook niet?), en de 3de dan alleen, en de volgende week omgekeerd? En mss vindt ie het helemaal niet zo erg in zijn eentje? Als ze nog andere paarden kunnen zien, is dat vaak ook voldoende. Ik heb hier een jong ruintje dat heel graag in een andere wei gaat grazen als de stroom uit staat.

Luckystory schreef:Ik heb er ook wel eens eentje gekend die als 16 jarige gecastreerd was.
Als hengst was hij geflipt en na de castratie was hij even geflipt en gefixeerd op merries als ervoor.
Wel iets verschil, maar weinig.
Chemische castratie zou toch ook mijn keuze zijn.
Of de pony in een andere omgeving onderbrengen waar hij minder zicht heeft op de merries.
Dus dat scheelt. Chemische castratie ga ik vandaag naar vragen.