B klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:03

Voque48 schreef:
Ik had laatst ook zo een situatie. Vorige maand was mijn paard erg onrustig en liep ze regelmatig met haar hoofd in de lucht. Ik had toen Volledig Terecht geen winstpunten (176 en 178) punten. Lagere punten had ik ook terecht gevonden. Deze maand liep mijn paard echt heel fijn. Liep het grootste deel van de proef nagefelijk, wel vrij opgericht. Op een paar kleine puntjes na ging de proef naar mijn idee heel goed. Toch had ik minder punten dan vorige maand (172 en 174). Het is dus maar net wat voor jury je heb en wat die graag wil zien. Bij de laatste jury kon je de proef alleen halen als het paard constand nagefelijk liep. Geen idee of de eerste jury te soepel was of de tweede te streng.

Het is denk ik echt net wat de jury wil zien, de een wil een volledig nagefelijk paard. En de ander wil gewoon een nette proef zien waar de oefeningen goed worden uitgevoerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:07

lrtj_ schreef:
Het is denk ik echt net wat de jury wil zien, de een wil een volledig nagefelijk paard. En de ander wil gewoon een nette proef zien waar de oefeningen goed worden uitgevoerd.

Klopt maar toch zijn er echt wel richtlijnen. Het paard moet in de hand gesteld zijn, actief naar de hand toelopen. Paarden die af en toe rond lopen maar er steeds uitknallen met het hoofd wil je ook niet. Of paarden die extreem te diep lopen. Ze mogen nog met de neus er wat uitlopen, als het beeld maar vriendelijk is. En een keer wiebelen is ook niet erg hoor. In de B hoort het allemaal zo streng nog niet te zijn. Als het algemene beeld maar ontspannen en sympathiek is en de bewegingen tactmatig zijn.

ivy_power89

Re: B klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:10

Er staat toch ook niet voor niets op je protocol, ontspanning in aanleuning gaande paard (of zoiets :+ )
Ook in de B wordt daar dus al naar gekeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:11

ivy_power89 schreef:
Er staat toch ook niet voor niets op je protocol, ontspanning in aanleuning gaande paard (of zoiets :+ )
Ook in de B wordt daar dus al naar gekeken.

Aanleuning is niks anders dan de veerkrachtige verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.
Daarom gaf ik ook het onrustige en het trekkerige aan. Dat wil je in de B al liever niet zien. Maar er wordt minder streng over gedaan dan in het Z natuurlijk.
Je stelt steeds hogere eisen aan de aanleuning.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:16

Op enkel verbinding word je keihard afgestraft. Neusje moet gewoon op de loodlijn, mooi vallend met voldoende ruggebruik. Ik werd in de B zelfs afgerekend als hij opdrukte vanuit de schoft..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:30

Suzanne F. schreef:
lrtj_ schreef:

Klopt maar toch zijn er echt wel richtlijnen. Het paard moet in de hand gesteld zijn, actief naar de hand toelopen. Paarden die af en toe rond lopen maar er steeds uitknallen met het hoofd wil je ook niet. Of paarden die extreem te diep lopen. Ze mogen nog met de neus er wat uitlopen, als het beeld maar vriendelijk is. En een keer wiebelen is ook niet erg hoor. In de B hoort het allemaal zo streng nog niet te zijn. Als het algemene beeld maar ontspannen en sympathiek is en de bewegingen tactmatig zijn.

Eens :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:43

Hier zijn ze wel streng.
Hier echt aan de teugel, aan de teugel rijden is het niet meer. :(
Wordt al geleerd bij het inrijden kwestie van goed aanleren. Of dit het echte rijden is. :+
Als dat niet zo is en dit niet is geleerd, wordt je afgestraft want ze lopen niet rond of voor de loodlijn.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:48

Bij ons in de B moet je paard echt al wel nageeflijk te lopen.
Het hoeft nog niet constant te zijn en precies op de loodlijn, maar de ontspanning moet er zijn. Hoofd de hele tijd ruim voor de loodlijn betekent sws geen winstpunt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:49

lrtj_ schreef:
Princesj schreef:
In de B kijken ze bijna alleen maar naar de nagevelijkheid. Is je paard niet nagevelijk kun je beter thuis blijven.

Totaal niet waar, ook als je paard niet volledig nagefelijk loopt rijd je je punten.

vergeet het maar! Ik heb laatst een proef gereden waar ik op mijn protocol had dat het paard niet nagevelijk loopt.
Hij loopt netjes in de krul zeg maar, maar moet net nog even wat ontspannener en neerwaarts.

Mooi dat ik daar slechte punten voor kreeg hoor.
Meeste juryleden letten echt wel op het nagevelijkheid, terwijl ik dat nog niet echt nodig vind voor de B

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:54

Dat ligt dan echt aan de omgeving, want ik ken ook mensen die winst hebben gereden en daar loopt het paard gewoon hel licht in de aanleuning.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:55

Dat zou best kunnen, ik heb natuurlijk geen idee hoe het daar is. Maar hier is het nog best lastig, heel soms heb je een wat soepelere jury, maar niet wat betreft de aanleuning.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:57

Paard was gespannen, sterk (dat zie je echt wel aan de buitenkant) en het is een fries. Ik heb het niet gezien, maar als ik dat zo hoor denk ik aan een paard met een gespannen kaak die heel opgekropt loopt en te rond.

Zeker als de jury een klassieke dressuur fan is, kan ik me voorstellen dat ze daar een 4 voor geeft, omdat het gewoon een hele verkeerde basis is. Zij kan niet zien of je in training anders rijd en beoordeelt je kunsten op wat ze ziet.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:57

Hier heb je er hele strengen tussen zitten, maar ook gewoon de jury's die als jij netjes op de letters rijd en de overgangen goed uitvoert kom je al een heel eind.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:00

In de B is het belangrijkste dat het paard taktmatig, vloeiend en constant beweegt. Daarnaast moet hij de ruiterhand volgen. Ruiters die klagen over jurering van de nageeflijkheid moeten heel kritisch naar hun eigen rijden kijken in plaats van afgeven op de jury.
Ik schrijf regelmatig bij KNHS wedstrijden en je ziet een heel groot verschil tussen ruiters in de B. Je ziet bijvoorbeeld paarden in een valse krul die lopen alsof ze een bezemsteel in hebben geslikt en paarden die nog onstabiel zijn, maar wel al fijn de ruiterhand volgen. Je kan misschien wel raden wie een winstpunt heeft gereden.
Spoiler:
nr. 2

Als je paard de hand volgt, vloeiend beweegt en jij netjes op de letter rijd moet je vrijwel altijd een winstpunt kunnen rijden ongeacht het ras van je paard.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:19

haha,, ik sprak laatst met een jury die ik ken, en toen zei ze gelijk al:
als je met een fries of een belg aankomt krijg je bij mij al onvoldoende en zeker geen winstpunt.

waarop ik reageerde dat ik net mijn startkaart heb aangevraagd met de belg die heel soepel beweegt door zijn lijf.

nou ik moest haar absoluut niet krijgen als jury zei ze want ik kreeg zeker weten onvoldoendes en geen winstpunt.
ze heeft ons nog nooit samen zien rijden, Sorry maar dat is toch te erg voor woorden.
en zo dacht ze hetzelfde over friese paarden.

ik zal zeggen trek het je niet te veel aan, en op naar een volgende keer.
misschien jezelf een filmen tijdens een wedstrijd.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:24

Je hebt in de B niet voor niets het halsstrekken zitten. Hierin is heel goed al de nageeflijkheid te beoordelen. Maar om ze in de B nou ook al mooi rond aan de teugel te hebben.. Het zijn vaak best nog jonge paarden. Als de basisaanleuning maar goed genoeg is om mee verder te bouwen. Lijkt mij.
Ik zie inderdaad wel vaker Friezen waar het moeilijkste onderdeel van het correct rijden in de hals zit. Achter de teugel kruipen, onderhals eruit drukken, sterk maken. Maar zijn geen dingen die bij andere rassen niet voorkomen dus om het nu als zodoende te benoemen.

Ben nu wel heel benieuwd naar een foto van jou op je paard in draf. Gewoon eens zien of het er echt als 4en uit ziet al is het een stilstaand beeld en dus enorme moment opname. Voor een 4 zou je denken dat er structureel iets niet klopt dus misschien is het te zien.

Laat je niet te veel op je kop zitten door jury rapport. Je hebt erbij die zich op andere punten focussen dan anderen. De ene ziet liever dit, de ander liever dat. Het zijn richtlijnen die ze volgen en geen jury jureerd precies hetzelfde. Je hebt in verschillende niveaus soms bepaalde type paarden die het even wat moeilijker hebben en bepaald type ruiters die het even wat moeilijker hebben. Voor een eerste wedstrijd super punten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:25

Fiokir schreef:
haha,, ik sprak laatst met een jury die ik ken, en toen zei ze gelijk al:
als je met een fries of een belg aankomt krijg je bij mij al onvoldoende en zeker geen winstpunt.

waarop ik reageerde dat ik net mijn startkaart heb aangevraagd met de belg die heel soepel beweegt door zijn lijf.

nou ik moest haar absoluut niet krijgen als jury zei ze want ik kreeg zeker weten onvoldoendes en geen winstpunt.
ze heeft ons nog nooit samen zien rijden, Sorry maar dat is toch te erg voor woorden.
en zo dacht ze hetzelfde over friese paarden.

ik zal zeggen trek het je niet te veel aan, en op naar een volgende keer.
misschien jezelf een filmen tijdens een wedstrijd.

Zulke mensen moeten ze eigenlijk gewoon uit de sport schrappen, klinkt heel cru maar een paard is een paard of hij nou een belg een fries shetlander haflinger of een luxe sport paard is het maakt niet uit als hij braaf doet wat er gevraagd word is het goed.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:27

ja indd zo dacht ik ook, als je plezier hebt in het rijden en je hebt een goede verhouding tussen het paard en de ruiter, dan vindt ik niet dat ze je mogen beoordelen op het ras. maar goed dit gebeurt toch echt !!
ze horen te kijken naar het geheel van de proef en niet discrimineren om het ras _/-\o_ :D hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:30

Friezen hebben nou eenmaal moeite met die aanleuning die ze willen zien op wedstrijden. Dat is echt niet zozeer iets wat aan de jury ligt. Ze gaan snel kort in de hals lopen en tsja... dan krijg je een onvoldoende. Ach heb je een duidelijk punt om aan te werken :)

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:35

Ze zijn inderdaad wel heel streng in de B... Gisteren verstapte mijn paard zich en liep een paar passen kreupel in de proef, net voordat ik af wilde groeten liep ze weer helemaal normaal dus toen toch de proef uitgereden, maar wel 2x een 4 gekregen omdat ze 'onregelmatig' was.
Toen had ik ook wel zoiets van ze kan er toch niets aan doen dat ze struikelde (had hierdoor net geen winstpunt haha)
En ook verwachten ze inderdaad al best veel van de aanleuning in de B. Mijn paard loopt gewoon netjes nageeflijk maar toch een 5.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:35

Toch apart, ik rij al zo'n 12 jaar wedstrijden, ben zelf wedstrijdsecretariaat en dit in het verleden ook voor andere verenigingen geweest, heb weet ik hoe vaak geschreven en heb werkelijkwaar in al die jaren nog nooit een jury getroffen die bevooroordeeld was t.o.v. Friezen/Haflingers/Dravers/whatever en die rassen geen punten gaf. Ik heb wél een hele hoop combinaties gezien met een gebrekkige zelfreflectie die dat op de jury schoven, dat wel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:36

Nou dat lijkt me logisch toch joxbling? Ze mogen je ook uitsluiten als het paard kreupelt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:37

mylittlejoy schreef:
Toch apart, ik rij al zo'n 12 jaar wedstrijden, ben zelf wedstrijdsecretariaat en dit in het verleden ook voor andere verenigingen geweest, heb weet ik hoe vaak geschreven en heb werkelijkwaar in al die jaren nog nooit een jury getroffen die bevooroordeeld was t.o.v. Friezen/Haflingers/Dravers/whatever en die rassen geen punten gaf. Ik heb wél een hele hoop combinaties gezien met een gebrekkige zelfreflectie die dat op de jury schoven, dat wel. :')

Die heb je er altijd tussen, ik start gewoon en ik zie het wel, vind je mijn paard niet leuk jammer dan. Als ik een fijne proef heb gereden en ik vind dat mijn paard het goed heeft gedaan ben ik dik tevreden.
En tja dan krijg ik een keer 165 punten so be it ik ben trots op paard lief :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:41

mylittlejoy schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond :j

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:45

er zijn genoeg jury leden die niet discrimineren laat ik het maar zo noemen :j ,, maar er zitten er ook bij die dit dus wel doen.
ik ben het er wel mee eens dat er ook genoeg ruiters tussen zitten die veel op de jury afschuiven terwijl ze zelf bagger hebben gereden maar ze snappen er niets van.