Springwedstrijden: met pony tussen de paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: Springwedstrijden: met pony tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:03

Met mijn Haflinger start ik ook tussen de paarden. Mijn Haflinger heeft zelfs een ruimere galop dan de meeste paarden zie ik wel eens in combinaties. We komen trouwens goed mee, want in de barage houden ze serieus rekening met ons, omdat wij ontzettend snel kunnen wenden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:09

Welke klasse starten jullie?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:22

Bij de senioren L-M, dat is 1.00-1.10m.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:26

M is toch echt geen 1.10 bij de paarden hoor?
Of is dit onofficieel?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:32

Er staat toch ook bij "bij de senioren". Daar rekenen ze anders dan op reguliere wedstrijden. Vandaar dat ik de hoogte erbij heb gezet. Regulier zou dat B-L niveau zijn. Het zijn onofficiële wedstrijden, maar niet te vergelijken met impuls. Wij moeten ook lid zijn van de KNHS en lid van een vereniging. De wedstrijden gaan de hele Achterhoek door, met gemiddeld 1 wedstrijd per maand.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:34

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:16

@suffie ah dan snap ik het.
Ik dacht gewoon officieel vandaar mijn reactie

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:21

rien10 schreef:
Ja. Tot hun 8ste ongeveer. Rijd je officieel knhs wedstrijden? Dan is meten ieder jaar verplicht tot en met t 8ste jaar. Moet dan door n officiële meter gedaan worden en de hoogte wordt in het paspoort bijgeschreven.

Niet als je bij de paarden start, dan hoef je niet te meten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:27

Als je een grote pony hebt die net zo`n ruime galopade heeft als een paard kun je nog best wel ver komen, maar anders passen de afstanden niet. In de B en L kunnen ze dat misschien nog wel redden, maar daarna is het niet eerlijk tegenover zo`n pony om ze over hogere hindernissen met ongelukkige afstanden rond te sturen. Een klein gebleven paard die als e-pony is ingemeten heeft vaak wel wat meer galop als een echte pony.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:30

Er zit wel een wezenlijk verschil in hoogte bij SGW als bij reguliere springwedstrijden. Bij SGW staat het springparcours in de B op 80 cm en in het Z op 1.10m, daar waar dit in het springparcours op 1.00 in de B en 1.30 in het Z staat. Om over breedte- en combinatiesprongen nog maar te zwijgen.

Ik start ook met een pony in het L SGW paarden, maar dat vind ik hele andere koek als M of Z springen. Daarnaast is het L SGW een redelijk 'gangbare' klasse, daar waar het M of 1* toch echt wel hele andere koek is. Dat halen de meeste ponys dan weer niet.

En natuurlijk, om nog maar eens in de richting van Lobeke te wijzen, er zijn ook wel ponys die dat kunnen. Maar die zijn wel op 2 handen te tellen, alsmede het aantal ponys die M of Z springt tussen de paarden. Hier in de regio loopt er 1 die ik wel eens tegen komt. Zij heeft internationaal gesprongen, geloof ik, tussen de ponys en rijdt haar pony ivm haar leeftijd nu tussen de paarden tot het dier verkocht is. Zij rijdt met dispensatie L en M. Kennelijk omdat het Z paarden voor die pony (die toch top gepresteerd heeft in haar ponytijd) behoorlijk zwaar valt.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:39

Ik rij momenteel met een pony (1.46, NF dus echt pony pony ;) ) tussen de paarden. Voornamelijk springen en eventing. Met het springen starten we in de klasse L. Ik moet wel zeggen dat ik voor het springen kleinere wedstrijden opzoek waar het niet abnormaal hoog en breed gebouwd staat. Vooraf ook goed parcours lopen en goed bekijken hoe de dubbels staan. Pony is handig zat en het gebeurt met regelmaat dat ze er eentje meer maakt in de dubbel.

In de eventing starten we in het M. Dit gaat ons eigenlijk makkelijker af dan het springen. Pony vind het ook leuker. Momenteel hebben we nu 3 M crossen gereden waarvan 2 foutloos uitgereden.

Het is in principe wel mogelijk om met een pony tussen de paarden te springen maar ik vind dat je er dan wel eentje moet hebben die beetje handig is en niet bang is om een keer een wat minder fijne afstand te nemen met springen. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:30

Zo is het maar net! Wat supergaaf dat je het al zover geschopt hebt in de Eventing! Mag ik vragen hoe ze gefokt is? En waar kan ik jullie in actie zien op sgw terrein?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:43

Thanks! Had zelf ook nooit verwacht dat het zo zou lopen! :D De pony is een Aladin x Noordererf Chap x Merrie Mohawk. Van vaderskant komen meerdere goede sportpony's. :)
De planning op SGW gebied, ik ga in Castenray nog een rondje L starten. Vanwege een blessure hebben we afgelopen seizoen weinig kunnen crossen. Daarna gaan we weer in Oudkarspel, Maarsbergen en Ede M starten. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:04

Heb jij dispensatie aangevraagd daarvoor? Met SGW mag je niet flexibel starten toch? Of doe je een HC rondje?

Oudkarspel, Maarsbergen en Ede start ik, bij leven en welzijn, ook met de paarden. Ik kom zeker wel even bij je kijken!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:20

Gezellig! Dan kom ik je vast wel tegen!

Geen dispensatie aangevraagd. maar je mag tot en met 4 winstpunten nog flexibel starten in de klasse eronder. (Heb nu 4 punten in het M dus mag nog net ;) )

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:32

ja dat kan :j !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:11

Sjolvir schreef:
rien10 schreef:
Ja. Tot hun 8ste ongeveer. Rijd je officieel knhs wedstrijden? Dan is meten ieder jaar verplicht tot en met t 8ste jaar. Moet dan door n officiële meter gedaan worden en de hoogte wordt in het paspoort bijgeschreven.

Niet als je bij de paarden start, dan hoef je niet te meten.

Wist ik niet, weer wat geleerd. Is wel logisch ook, goed beschouwd.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:16

Met een D /E pony kan je tussen de paarden starten . Houdt er wel rekening mee dat alles op paarden afstand staat. Heb je een pony die ruim galoppeerd dan zal de afstand geen probleem zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:36

Ik ben vandaag voor het eerst in de B gestart met mijn E pony. was er zelf vrij zenuwachtig onder, maar het ging eigenlijk heel erg goed. Helaas 2 balkjes, maar die maken me niet zo veel uit. Doel was om rond te komen, en dat is gelukt :D

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:35

Ik start ook met m'n pony tussen de paarden. Dit is nu het 3e jaar met hem tussen de paarden, waarvan ik de 1e 2 jaar eigenlijk alleen eventing heb gestart. Sinds afgelopen zomer ook het normale springen erbij gedaan, wat eigenlijk heel goed gaat, veel beter dan tussen de pony's :') Over 2 weken gaan we zelfs L starten :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:38

Nicole schreef:
Er is wel een bokker die met haar D pony springt tussen de Z paarden :)

Nu ben ik benieuwd welke bokker? :Y)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:40

Eigenaar van mijn bijrijdpony is kort geleden overgestapt naar de paarden. Heel hoog gaat ze niet komen omdat de sprongen natuurlijk een stuk hoger staan. Erg knap dat er wel andere pony's tussen de paarden in zulke hoge klassen uitkomen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:41

Die is inmiddels verkocht en ze sprongen daarvoor al ZZ bij de pony's. Pony heet Kaliber S als ik het goed onthouden heb. Die sprong trouwens M, geen z dus misschien bedoelt ze een andere.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:50

Nies_ schreef:
Die is inmiddels verkocht en ze sprongen daarvoor al ZZ bij de pony's. Pony heet Kaliber S als ik het goed onthouden heb. Die sprong trouwens M, geen z dus misschien bedoelt ze een andere.

Aah ik ken die bokker wel.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:53

ik vind dat wel jammer hoor... dat er geen gradatie in stokmaat meer wordt gemaakt vanaf 18. ik heb nu 1 van 1,20 en zou toch wel graag eens gaan starten met hem... ga dan BB doen. 80 cm moet ie makkelijk kunnen. maar als ik gewoon B zou starten... zou dat 20 cm onder zijn stokmaat liggen, dat zou een 1,40 zijn voor gewone paarden :+