Paard bijt constant in touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:59

Misschien moet hij wisselen?
Daardoor kan het tandvlees wat gevoelig en ontstoken zijn en bijt hij daarom in het halstertouw.
Misschien raakt hij daardoor geïrriteerd omdat het tandvlees irritant voelt ;)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:02

Met unicorn eens mijn paard+ pony deden het ook toen ze aan het wisselen waren, tandvlees kan jeuken en dat wordt dan verlicht door het kouwen, baby's hebben een bijtring met hetzelfde effect!
Druppels voor baby's die aan het wisselen zijn kunnen ook verlichting geven, als er bijvoorbeeld 5 druppels staat voor een baby geef je een paard 20, deed ik ook met die 2 van mij op een boterham.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:04

Mijn jongste pony heeft dit ook behoorlijk veel gedaan en nog heeft hij tijdens het poetsen een voorkeur om dingen te zoeken waar hij op kan kauwen.

Vergeet niet dat het gebit nog niet volgroeid is en dat zijn hengstenkies waarschijnlijk ook nog door moet komen. Pip wilde hierdoor ook veel op het touw kauwen.

Pip is veel minder in dingen gaan happen, er is ook een fase geweest waarin hij mijn jas wilde hebben.
Maar ik heb het nooit goed gekeurd dat hij bij mij ergens aan wilde kauwen. Tijdens het poetsen vindt ik het geen probleem als hij wat kauwt op zijn touw.

Ik heb ervaren dat het dan vanzelf beter gaat en de concentratie van een jong paard is er sowieso 1 van een ui, het komt straks vast wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:24

Magrathea schreef:
Djura kent al grondwerk Cassidy... :)

Grondwerk is een breed begrip. De een vindt het al grondwerk als zijn paard mee kan lopen en vast kan staan.

Wat ik grondwerk noem is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Hoeft bij een driejarige niet perfect en zonder lijn, maar ik durf te gokken dat het grondwerk niet in de verste verte in de buurt komt. Anders had ts het probleem niet gehad.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:36

Cassidy schreef:
Ik zou willen afraden om ervoor te zorgen dat het touw heel vies gaat smaken. Insmeren van het touw met dingen als hertshoornolie zorgt er alleen maar voor dat je handen gaat stinken als je er mee omgaat, en als je het insmeert met peper of sambal, en je komt daarna in de buurt van je eigen ogen of mond, dat heeft niet alleen het paard er last van.

Wat jij tegenkomt is een gebrek aan respect.

Het begint met het bijten in een touw en het eindigt, zoals je zelf al hebt ervaren, met het bijten van de mens. Naast wat er al eerder is aangekaart, namelijk dat dit de "orale fase" van een paard kan zijn, is het ook een tegen van gebrek aan respect en als je dit niet goed aanpakt, gaat het echt niet vanzelf over. Ignoreren is dan ook het meest verkeerde wat je kunt doen.

Paarden die lager in rang staan, gaat paarden die hoger in rang staan echt niet bijten. Wat jij met je paard kunt doen is beginnen met het rechtzetten van verhoudingen, een leider worden. Hoe wordt je een leider? Door het paard je persoonlijke ruimte te laten respecteren, en hem - vanaf de grond - een stapje voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts te laten maken. Wat een paard dat lager in rang staat, gaat voor het paard dat hoger in rang staat, opzij.

Ik zou je adviseren om te beginnen met grondwerk. Wil je een goed programma waar je begeleiding in kunt krijgen, dan kan ik je Parelli adviseren. En voor jou ook nog een heel interessant artikel, helaas in het Engels en ik ga niet vertalen, geschreven door Linda Parelli.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

Dit is tijdens een grondwerkoefening ;) Voordat ik dit probleem had, deed hij dit heel goed. Ik stop- hij stopt, ik ga links-hij gaat links, ik achteruit-hij achteruit. Hij wijkt mooi bij druk. Ook in de wei gaat hij voor me opzij wanneer ik er langs wil. Het is echter de laatste tijd dat hij dit doet. Hij bijt me ook niet, alleen als ik em aan het halster pak en er druk op geef. En dat is niet echt bijten-bijten en dat straf ik natuurlijk ook meteen af ;)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:02

Cassidy schreef:
Magrathea schreef:
Djura kent al grondwerk Cassidy... :)

Grondwerk is een breed begrip. De een vindt het al grondwerk als zijn paard mee kan lopen en vast kan staan.

Wat ik grondwerk noem is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Hoeft bij een driejarige niet perfect en zonder lijn, maar ik durf te gokken dat het grondwerk niet in de verste verte in de buurt komt. Anders had ts het probleem niet gehad.

Maar met grondwerk moet je klein beginnen he. Stap voor stap en ik denk dat het wat moeilijk is dat te verwachten van een jaarling waar ik nog maar enkele weken mee bezig ben. En dat zal ik em ook niet kunnen leren zonder dat ie normaal deze volgoefening kan. ;)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:06

Unicorn_xX schreef:
Misschien moet hij wisselen?
Daardoor kan het tandvlees wat gevoelig en ontstoken zijn en bijt hij daarom in het halstertouw.
Misschien raakt hij daardoor geïrriteerd omdat het tandvlees irritant voelt ;)

Dat kan idd wel zijn, hij is 2,5 dus tijd om te wisselen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:11

Djura99 schreef:
Dit is tijdens een grondwerkoefening ;) Voordat ik dit probleem had, deed hij dit heel goed. Ik stop- hij stopt, ik ga links-hij gaat links, ik achteruit-hij achteruit. Hij wijkt mooi bij druk. Ook in de wei gaat hij voor me opzij wanneer ik er langs wil. Het is echter de laatste tijd dat hij dit doet. Hij bijt me ook niet, alleen als ik em aan het halster pak en er druk op geef. En dat is niet echt bijten-bijten en dat straf ik natuurlijk ook meteen af ;)

En hoe straf je dat af? Door een tik? Heb je het artikel gelezen? Geven van tikken gaat averechts werken, en resulteerd alleen in een paard dat heel snel wordt in het happen en vervolgens buiten reikwijdte gaat staan zodat je daar niet meer bij kunt komen voor die tik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:13

Djura99 schreef:
Maar met grondwerk moet je klein beginnen he. Stap voor stap en ik denk dat het wat moeilijk is dat te verwachten van een jaarling waar ik nog maar enkele weken mee bezig ben. En dat zal ik em ook niet kunnen leren zonder dat ie normaal deze volgoefening kan. ;)

Jaarling? Ik lees dat hij deze zome drie wordt, dus hij is nu twee en een half jaar, en ik heb toch echt geen probleem met begrijpend lezen. En met twee en een half, kun je in drie weken tijd een hele goede basis leggen, als je weet waar je mee bezig bent. Menig goed NHer kan het bij Road to the Horse in drie dagen.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:19

Cassidy schreef:
Djura99 schreef:

En hoe straf je dat af? Door een tik? Heb je het artikel gelezen? Geven van tikken gaat averechts werken, en resulteerd alleen in een paard dat heel snel wordt in het happen en vervolgens buiten reikwijdte gaat staan zodat je daar niet meer bij kunt komen voor die tik.

Heb het net gelezen, had hier nog nooit van gehoord. Mij zeiden ze altijd dat een tik meteen afgestraft moet worden. Bedankt voor het artikel :)

Cassidy

Re: Paard bijt constant in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:22

Verdiep je eens in grondwerk via Parelli. Daar zit een heel programma achter, met redelijke kans op succes. En een flinke portie paardenpsychologie, waar je paarden alleen maar van gaan profiteren.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:24

Cassidy schreef:
Djura99 schreef:

Jaarling? Ik lees dat hij deze zome drie wordt, dus hij is nu twee en een half jaar, en ik heb toch echt geen probleem met begrijpend lezen. En met twee en een half, kun je in drie weken tijd een hele goede basis leggen, als je weet waar je mee bezig bent. Menig goed NHer kan het bij Road to the Horse in drie dagen.

Idd, jaarling is niet het goede woord. Maar ik kom vaak maat 2x per week en ben nu bijna een maand niet geweest ivm examens. Ik ben vorige week dus een beetje opnieuw moeten beginnen en toen merkte ik dus ook dat hij steeds in het touw beet. Daarvoor had hij dit nooit. Hij beet ook nooit. Ik zit dus aan gronwerkoefening level 0 waarschijnlijk en ik ben niet een goed NHer. Het zal dus wat langer duren dan normaal. Maar van het kwartier werken met hem zal ie wel meer leren dan dat er nooit wat met em word gedaan en hij altijd op de wei staat ;)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:26

Cassidy schreef:
Verdiep je eens in grondwerk via Parelli. Daar zit een heel programma achter, met redelijke kans op succes. En een flinke portie paardenpsychologie, waar je paarden alleen maar van gaan profiteren.

Ik ga binnenkort mss beginnen met parelli met mn ander verzorgpaard, waar ik ook al een halfjaar grondwerk mee doe. Maar dat kan wegens omstandigheden niet met de ruin.
Laatst bijgewerkt door Djura99 op 07-04-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:31

Voordat je met Parelli begint, vraag toestemming aan de eigenaar van je verzorgpaard. En dan, neem les of laat je controleren via video.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:33

Cassidy schreef:
Voordat je met Parelli begint, vraag toestemming aan de eigenaar van je verzorgpaard. En dan, neem les of laat je controleren via video.

Tuurlijk ;) en Dan ook maar kleine oefeningentjes hoor ;)
Maar laten we het bij het onderwerp houden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:37

Nee, Parelli is geen kleine oefeningetjes. Dat is het doorlopen van de 7 games. Alle 7 games. Als je het over kleine oefeningetjes hebt, heb je het dan niet over vrijheidsdresuur?

En ik heb het al die tijd al over het originele onderwerp, zie je dat niet? Als jij een goede basis via correct grondwerk kunt leggen vanaf de grond, is je probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:38

Cassidy schreef:
Djura99 schreef:

Maar als een paard in het wild een paard in een hogere rang bijt krijgt hij toch ook een mep? En nog heel wat harder ook dan wij slaan.
Of is dit nu heel dom van me?
Ik heb altijd geleerd: als ze iets doen wat niet mag straf je het 1 keer goed af, dat is beter dan steeds maar waarschuwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:40

Een paard kan gradaties in waarschuwingen geven voordat hij met de sterkste correctie komt die er mogelijk is. Signalen op paardenmanier die wij niet in staat zijn om te geven. Wij kunnen onze oren niet in de nek leggen, wij kunnen paardenmimiek niet imiteren. Dus meteen met die ram komen omdat ze dat in de natuur ook doen, is een stukje "gradatie in waarschuwingen geven waar dan al dan niet de gewenste reactie op komt" die je voor het gemak even overslaat.

Een keer hard inkomen is soms nodig. Die ultieme sterkte correctie dien je op te bouwen en het paard voldoende tijd geven om daar op te reageren. Mocht je wel een keer heel ver moeten gaan, moet je dat durven en kunnen doen. Hoeft maar één keer. Daarna hoef je doorgaans niet meer zo ver te gaan.
De keren daarop kan het dier op steeds kleinere aanwijzingen reageren. Zodat je uiteindelijk bijna niets meer nodig hebt. Dus iedere keer rammen zonder de aanwijzing te versterken schiet zijn doel voorbij en grenst in mijn ogen aan mishandeling.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:52

Cassidy schreef:
Een paard kan gradaties in waarschuwingen geven voordat hij met de sterkste correctie komt die er mogelijk is. Signalen op paardenmanier die wij niet in staat zijn om te geven. Wij kunnen onze oren niet in de nek leggen, wij kunnen paardenmimiek niet imiteren. Dus meteen met die ram komen omdat ze dat in de natuur ook doen, is een stukje "gradatie in waarschuwingen geven waar dan al dan niet de gewenste reactie op komt" die je voor het gemak even overslaat.

Een keer hard inkomen is soms nodig. Die ultieme sterkte correctie dien je op te bouwen en het paard voldoende tijd geven om daar op te reageren. Mocht je wel een keer heel ver moeten gaan, moet je dat durven en kunnen doen. Hoeft maar één keer. Daarna hoef je doorgaans niet meer zo ver te gaan.
De keren daarop kan het dier op steeds kleinere aanwijzingen reageren. Zodat je uiteindelijk bijna niets meer nodig hebt. Dus iedere keer rammen zonder de aanwijzing te versterken schiet zijn doel voorbij en grenst in mijn ogen aan mishandeling.

Ja, dat klinkt idd heel logisch.
Bedankt voor de heldere uitleg.

Ts, als je zegt dat hij het buiten niet doet omdat hij dan meer afleiding heeft, zou het dan niet kunnen dat hij zich verveelt?
mijn merrie gaat vaak op haar halstertouw staan kauwen als ze lang stil moet staan, bij invlechten bijvoorbeeld.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:05

Mijn 2 jarige vind het touw en mijn jas ook heel interessant. Vooral het metalen stukje voor de knip. Ik dacht dat pas dat ik het hem afgeleerd had, maar tijdens het wandelen hapte hij toch weer een keer in mn arm(niet bijten hoor en reageerde heel snel). Ik word daar uiteraard best wel boos van, dat laat ik hem merken ook. Ik weet ook dat als hij dat doet, dat betekent dat ik een beetje respect verloren heb en dat terug moet krijgen. Dus daarna deed ik parelli met hem en weet zeker dat ie t voorlopig iniedergeval niet meer doet. Dat met het touw is volgens mij ook een beetje verveling, maar ook dat mag niet.

Gewoon consequent blijven

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:26

Cassidy schreef:

Maar wat voor een correctie moet je dan geven als bijv. een paard je bijt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:10

badass schreef:

Titel van het topic waar ik de link van heb geplaatst gelezen? Nee?
Dan voor jou hier nogmaals de link.

En mocht je de engelse taal niet machtig zijn, voor jouw de vertaling van de titel: Als je paard je bijt, dan zeg je heel hard "AUW" (en ga je aan de slag om de verhoudingen recht te zetten ) :D

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:17

Cassidy schreef:
badass schreef:

Titel van het topic waar ik de link van heb geplaatst gelezen? Nee?
Dan voor jou hier nogmaals de link.

En mocht je de engelse taal niet machtig zijn, voor jouw de vertaling van de titel: Als je paard je bijt, dan zeg je heel hard "AUW" (en ga je aan de slag om de verhoudingen recht te zetten ) :D

Toevallig had ik de link wel even snel gelezen maar had ik het antwoord op mijn vraag niet gezien, ik heb het antwoord inmiddels al gevonden.
Maar in de link staat dat je je paard eten kan geven, maar ik heb geleerd dat je een paard geen voedsel mag geven omdat je het dan afstaat en in de kudde de paarden in een hogere rang dat niet doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:20

Of je een paard met voedsel kunt belonen, is afhankelijk van de paardenpersoonlijkheid van het paard. Sommige type paardenpersoonlijkheden kun je met eten echt niet motiveren. En bij de paarden die dat wel doen, moet je natuurlijk niet voortdurend met snoepjes aan het werk gaan.

Verdiep je eens in de horsenalities van Parelli.